ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יאיר לפיד בראי השקיפות

תומכי לפיד בטוחים שיש לי משהו אישי נגדו. זה נכון. אבל זה לא רק נגדו. יש לי משהו אישי נגד כל אויבי השקיפות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לפיד. חברי הכנסת שלו כמעט ולא ענו (מטה יש עתיד, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons)
הפעם ב"טרחנות לשבת" (הדברים הקטנים האלו שכולכם מרגישים שלא בסדר – ובאמת לא בסדר אבל ממשיכים כאילו אין דין וחשבון): יאיר לפיד.
לאחרונה שליין תפס את לפיד אומר דבר והיפוכו. שוב ושוב. המונולוג היה ויראלי, ובצדק. צריך ללגלג על זיגזוגים. אבל אני רוצה לטרחן על מה שמפריע בלפיד יותר מהקריצות. המעשים. וזה קריטי – כי רבים מאמינים שלפיד לא טועה, אלא מתמרן בחוכמה את דרכו לכס הברזל הישראלי.
אבל כשמסתכלים מקרוב, לפחות דרך עדשת המלחמה בשחיתות ושירות הציבור (צר עולמי כעולם נמלת השקיפות) – התמונה אחרת.
*
במקום להיות אופוזיציה- לפיד עסוק בבחירות הבאות מזה שנתיים. על חשבוננו. הוא בקושי מגיע לכנסת. פחות אפילו מחלק מהשרים – שלהם יש משרד ממשלתי לנהל. נוכחותו במליאה דלה בצורה קיצונית (הוא נקנס על כך). הוא חבר בוועדה אחת בלבד – וגם אליה בקושי מגיע.
לפיד לא מקדם חוקים ספציפיים ולא נושא דגלים ספציפיים, רק אמירות כלליות, שנשמעות נכון לאותו שבוע. בשנתיים האחרונות הגיש 0 שאילתות אף שזו דרך מקצוענית לפקח/להביך את הממשלה, וקונקרטית יותר מפוסט בפייס. איימן עודה למשל הגיש 15.
וכל זאת למרות שאיננו ראש האופוזיציה.
אזכיר שלא מעט ח"כים באופוזיציה הוכיחו שוב ושוב יכולת להזיז מציאות. שלי יחימוביץ' למשל חוקקה עשרות חוקים.
*
לפיד כן טס לחו"ל – בלי סוף. הוא אומר שהוא טס לייצג אותנו – אבל בדקתי. מתוך טיסותיו- 0 היו במשלחת רשמית של הכנסת. 0!
תבינו, המשלחות הן-הן התכלס של ייצוג המדינה. למה? כי בהן יש לו"ז. בהן יש פיקוח כלשהו של הכנסת. מי שטס במשלחת עובד בחו"ל מסביב לשעון ולמען ישראל. לפיד לא טס אפילו לטיסה אחת שכזו.
הוא כן טס בקדנציה זו לפחות 14 פעם בטיסות חיצוניות. לעתים על חשבון ימי מליאה. מה עשה שם? אין לי מושג. פה ושם ציין בפייסבוק על פגישה שקיים – וזה בטיסה שארכה כמה ימים.
והנה השוס: למרות שבטיסות חיצוניות יש גורם מממן פרטי, פה אנו כן מימנו אותו -באופן חריג לפיד סידר שהכסף ל"משלחת" האישית שלו ייצא לרוב מ"יש עתיד". זה פטנט אדיר. אתה טס בכסף ציבורי, ועושה מה שבא לך.
כמה זה עולה? לפיד מסרב לחשוף את הוצאות המפלגה. לא רק הטיסות, אלא כל ההוצאות. הוא אף נלחם בבית משפט להשאיר את הוצאות המפלגה בסוד – הוצאות מהכסף שלנו, כן?
*
לפיד אולי לא מקדם חוקים, אבל הוא כן הרג כמה- ואת הלחם והחמאה של שוחרי השקיפות. כשר אוצר עצמתי לפיד החליט למשל לחסל את החוק לחשיפת תיקי המניות של חברי ועדת הכספים (מישהו חושב שזה הגיוני שביד אחת הם מקדמים רפורמות ובשנייה משחקים בבורסה דרך הסמארטפון?). הוא קבר חוק לשקיפות בעבודת הלוביסטים (אותה הגישה ידידתו לסיעה עדי קול). לפיד הבריז (כמה סמלי) מהצבעה על חוק לחשיפת הסכמי קיזוזים (הברזות) מהמליאה. הוא רצח חוק לשקיפות בוועדת השרים לחקיקה.
וכל אלו כשהיה חופש הצבעה!
אה, והוא כל הזמן מספר לכם שלא הצביע נגד החוק להגברת ההגנה לחושפי שחיתויות. זה נכון. הוא נמנע – שזה אותו דבר. לפיד חשב שלא תגלו כי זה בוועדת השרים לחקיקה ואין בה שקיפות (זוכרים את הפסקה למעלה? זה בזכותו) אבל בדקתי עם שרים שנכחו שם.
Image result for ‫יש עתיד‬‎
עדיין פה? אז חופש ביטוי. לפיד לא מגיב לשאילתות שמביכות אותו. בנוהל. אבל זה מילא. מה שמטריף אותי זה הפייסבוק שלו. אני יודע שזה נשמע מגה טרחני, אבל חכו שנייה. הפייסבוק יותר מהכל מבטא אופי של בן אדם. הרי אתה המו"ל והעורך הראשי!
ובדפי הפוליטיקאים אפשר באמת לראות מי מבין את תפקידו ואת חשיבות הביקורת, ומי רק מעוניין בדף סטרילי מהלל.
לפיד בוחר לחסום על ימין ועל שמאל ביקורות שמביכות אותו. את הקללות? לעתים ישאיר. את השאלות הקשות? ממש לא. 0 הבנה שזו כיכר העיר החדשה. אני נחסמתי כי כתבתי פעם אחת בלבד "למה אתה לא מגיב לשאילתות?"
אני מציין זאת כי מבקר המדינה החליט כעת לאסור חסימות שרירותיות בדפי אנשי הציבור. הוא דרש שינמקו חסימות ויתעדו אותן. אז חשבתי שבזכות המבקר נפתח דף חדש, ופניתי במייל מנומס לצוות הדיגיטל של לפיד (שכולנו מממנים). ביקשתי שיסירו את החסימה או לפחות ינמקו אותה- כפי שהם חייבים.
הם לא ענו.

משהו אישי נגד לפיד – אבל לא רק

תומכי לפיד בטוחים שיש לי משהו אישי נגדו. זה נכון. אבל זה לא רק נגדו. יש לי משהו אישי נגד כל אויבי השקיפות. זה כואב לי (ממש כואב. כלומר מוריד שנים מהחיים) לראות נבחרים שוכחי ציבור. בגללם אני עושה את מה שאני עושה. ויש דבר אחד שכואב לי יותר ממושחתים: כשנבחרים על טיקט מלחמה בשחיתות ועושים ההפך.
אני רוצה לפנות למצביעי לפיד. כולנו באותו צד. אתם פועלים מהנשמה ובהתנדבות מלאה (דיברתי עם כמה מכם השבוע לכתבה בצינור והתרשמנו מאוד). קל להתחבר למפלגה נקייה עם מסרים ברורים. הכוונות שלכם טובות, ושלו מעולות. אף אחד לא ייקח מלפיד את זה שהעביר גם מהלכים נהדרים, הקים את נבחרת הדירקטורים, וצמצם את הממשלה. אבל הוא יכל גם לעשות מהפכה – וויתר עליה. לא מאוחר מדי. לפיד עדיין יכול להיות נבחר ציבור אדיר. פשוט תעבירו לו את המסר:
למרות שאין פריימריס, אנחנו דורשים שתתחייב לחוקי שקיפות. אנחנו דורשים לראות אותך פעיל פרלמנטארית. אנחנו דורשים שתאפשר ביקורת בדף שלך. אנחנו דורשים שתחשוף את הוצאות המפלגה. זה תלוי בכם – הוא מקשיב לכם, עכשיו יותר מאי פעם.

עדכון, לפיד הגיב:

והנה תגובתי:

קודם כל תודה רבה Yair Lapid – יאיר לפיד על התגובה. לא בציניות. חבל שאנו זקוקים למתווכים כדי לדבר, ועדיין- זה חשוב מאוד שפוליטיקאים יענו לשאלות לגבי פועלם הציבור. זה, לצערי, לא טריוויאלי.
עכשיו אענה לפי הסדר.
"הוכחו כלא נכונות": איפה? על מה אתה מדבר?
נוכחות בוועדת חוץ וביטחון – דיברתי כמובן קודם עם חברים בוועדה שאמרו שאתה בקושי פעיל. אבל תכלס? צודק. איך אני יכול לשפוט? ובכלל, למה להסתמך על בעלי אינטרס – בעידן השקיפות? לכן ביקשתי את נתוני הנוכחות מהוועדה- https://shkifut.info/2017/08/defense-committee/. תודה ואעדכן.
עדכון: הוא לא הגיע:

נוכחות כללית: בדקתי עכשיו שוב בזכות המתכנת מתנדב שלנו Itai Moses-Chai Nathaniel: אתה חבר הכנסת הכי פחות נוכח גם ב-2017 . אתה במקום האחרון. שלל שרים וסגני שרים להם יש תירוץ מעולה להיעדר נוכחים יותר ממך: איילת שקד, ציפי חוטובלי (שהיא באמת סגנית שר החוץ), ז'קי לוי, ורבים אחרים בממשלה – נוכחים יותר ממך במשכן.
נסיעות לחו"ל: טסת בלי פיקוח של איש לפחות 15 פעם בקדנציה הזו מכספי משלם המסים. אתה בין היחידים שאי פעם תקצבו טיסות דרך המפלגה. על שבועות מצטברים בחו"ל דיווחת רק כמה שורות כלליות ותמונות לפייסבוק. זה לא הגיוני, אפילו שוועדת האתיקה (המורכבת מח"כים אחרים ומעולם לא סירבה לאשר טיסה, אפילו לכנס של חובבי קנגורו- סיפור אמיתי) אישרה זאת.
אי חשיפת הדוחות הכספיים– כתבת שזה שקרי. נו באמת, זה חומר לסטנד-אפ. אם זה שקרי- איפה הדוחות?? אשמח לראות אותם. ומה הבעיה לחשוף אותם כפי שמפלגות אחרות עשו? איך להכניסם לכספת מבקר המדינה מספק מישהו ב-2017? אלו כספי ציבור! מה יש לך להסתיר ומדוע אתה נלחם על כך בבית המשפט?
לגבי אי קידום חוקים – אני מסכים שאתה שותף בהצעות חוק, אלא שלא נלחמת על אף חוק שלך עד הסוף בקדנציה הזו. עם זאת, במחשבה נוספת – טעיתי. זה לא קריטריון טוב לבחון את פועלו של ראש סיעה, אז אני חוזר בי. סליחה.
"קידמתי חוק לשקיפות לוביסטים": וואלה צודק. היית בהתחלה שותף, אלא שאני ליוויתי את החוק הזה בצורה צמודה (פה אני אפילו מפרגן לך: https://goo.gl/bHMwnK) ואין מילה מתאימה יותר מ"קבר". יש עתיד סחבו את החוק עד לטרומית- וזהו. נטשתם את הנושא אחרי שזכיתם לכותרת. תשאל את עדי קול.
"וכך זה נמשך ונמשך"- לא ולא. אל תעז להיפטר מביקורת במשפטים כלליים. כפי שכתבת, אנו בעידן שבו יש סימוכין להכל. אז למה 0 שאילתות (בניגוד לראשי סיעות אחרים)?
למה אתה וסיעתך הפלתם את החוק לחשיפת תיקי המניות של חברי ועדת הכספים, שקיפות בוועדת השרים לחקיקה, הגנה לחושפי שחיתויות (שם נמנעת) ועוד? וכל אלו כשהיה חופש הצבעה.
דבר אחרון– כתבת שאתה מקיים דיאלוג מרתק בדף שלך. יש אינספור עדים שהדף שלך משמש בעיקר לכך שתרגיש טוב עם עצמך. הוא סטרילי להחריד – אף שכולנו מממנים אותו. עובדה שאני צריך להגיב דרך מתווכים – כי אני חסום.
*
בקצרה, חאלס להתחמק מדיונים מנומסים ומעוגנים בעובדות מטעם אנשים שבסך הכל מבקשים תגובות – הציבור. אותי חסמת אחרי שכתבתי "למה אתה לא עונה לשאילתות?". רבים אחרים נחסמו מבלי שאפילו הגיבו- רק כי חששת מהם.
לסיכום, אני מודה לך על התשובות, ומקווה שבמקום לנסות לצאת צודק, תצא משרת ציבור. הנה הצעה שתסייע לכולנו להשיק דף חדש: תחשוף את הוצאות המפלגה (מוזמנים לקרוא את העתירה כאן: https://goo.gl/ASBy3b)
זה צעד אחד שיספיק. ומילה לתומכי יש עתיד היקרים- אתם מלח הארץ. אל תתנו לו (ולאף פוליטיקאי) להתחמק. בקשו ממנו שיחשוף את הדוחות של המפלגה. זה תלוי בכם
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

22 תגובות

  1. חזור למקומונים, אל תיכנס לנעליהם של הגדולים…אין אדם ישר כמו יאיר לפיד. הוא היחידי שפועל בשביל העם והמדינה ולא לטובתו ומשפחתו! כבר מספר פעמים שהוא מוותר על האגו שלו! היה מוכן אפילו בנט שקיבל מעט מנדטים יהיה ראש ממשלה. אין עליו ועל חבריו במפלגה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!