ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שכר חברי הכנסת – מה קורה כשהחתול שומר על השמנת?

בראשון בינואר שכר חברי הכנסת ינסוק. הוא צפוי לזנק מ-41,500 שקלים לחודש לכ-43,000. זה קורה כל שנה. אין לנו מושג מה גובה השכר צריך להיות. הבעיה במקום אחר: בעובדה שאלו חברי הכנסת שקובעים לעצמם את שכרם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הפעם בטרחנות לשבת (הדברים שכולכם מרגישים שצריך לתקן, אך ממשיכים כאילו אין דין וחשבון ולכן אמשיך לחפור עליהם עד שיתוקנו): שכר חברי הכנסת.
עוד פחות מחודש זה שוב קורה. בראשון בינואר שכר חברי הכנסת ינסוק. הוא צפוי לזנק מ-41,500 שקלים לחודש לכ-43,000. זה קורה כל שנה. הם סידרו לעצמם טייס אוטומטי. אבל לפני שאתם קופצים, תקשיבו רגע: יש הגיון שנבחרי הציבור ירוויחו שכר נאה ויהיה להם שקט תעסוקתי. השיח מתרכז היום – בטעות – בניסיון לגרום לחברי הכנסת לוותר על תוספות שכר או להפחית משכרם. שימו לב – אין לנו מושג מה גובה השכר צריך להיות. הבעיה במקום אחר: בעובדה שאלו חברי הכנסת שקובעים לעצמם את שכרם. ההטבות, תקציב הבזבוזים וכו'.

הכנסת הנוכחית אף יצרה תיקון מעוות להשתקת ח"כים הגונים- כעת מתאפשר להם לוותר על תוספת שנתית. למה זה רע? כי במקום תיקון רוחבי – זה מעודד את הציבור לצאת נגד אלו שלא מוותרים על התוספת, במקום לפעול לתיקון כל המנגנון.

ואיך זה עובד? צפו בסרטון- יש ועדה מייעצת, ובסוף הח"כים עושים מה שבא להם.
https://www.facebook.com/100yamimshelshkifut/videos/2041667476117388/
אז מה עושים? חייבים לטפל במנגנון עצמו. כפי שחברת הכנסת יעל גרמן מ"יש עתיד" מציעה: להפריד את החתולים מהשמנת, ולסתום את הפרצות בהן מתחבאת עוד שמנת. צריך למנות ועדה עצמאית שתוכל להעניק לחברי כנסת הטבות ראויות שהם באמת צריכים – כמו עוד תקצוב למחקרים מקצועיים, או הגדלת מספר הח"כים, ומנגד לבטל תוספות תלושות מהמציאות. אינני מומחה, אך אני כן יודע שבמדינה בה השכר החציוני עומד על כ-7000 שקל, מוזר שמי שמייצג אותו קוטף תנאים מפלנטה אחרת.
ומה שבטוח שלא הגיוני זו השיטה המעוותת. בארה"ב, למשל, תוספת שכר שהקונגרס יחליט עליה – תחול רק עבור חברי קונגרס עתידיים.
הכנסת הנוכחית התעסקה בעצמה, ובתנאי חבריה יותר מכל כנסת אחרת. הוביל את העיסוק חבר הכנסת דוד ביטן. זה מגעיל, דוחה, ופורם את המרקם החברתי. כפי שאתם רואים, זה לא מחויב המציאות. ועדה ציבורית – מנותקת מאינטרסים אישיים – תחזיר לכנסת ולחבריה ולו מעט מכבודם האבוד. אולי היא אפילו תציע להגדיל את השכר – וזה יהיה הגיוני. לה יש את הכלים לדעת זאת, לא אנחנו, ובטוח לא הח"כים עצמם.
פודקאסט מקיף בנושא: אחת ולתמיד: מה הבעיה בשכר הח"כים?

—————————
הכתבה היא חלק מפינת "טרחנות לשבת" השבועית בפייסבוק. לפינות קודמות –

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!