ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כמה לפיד ולבני נכחו בדיונים הסודיים של ועדות המשנה של חוץ וביטחון?

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כשדיווחנו שלפיד הוא המבריזן מספר 1 מהכנסת – הוא טען שזה שזה שקר גמור. לדבריו, הוא נוכח באינספור דיוני ביטחון סודיים מחוץ לכנסת.

"מי שמכיר את פעילות הכנסת יודע שרוב פעילותי היא בוועדת חוץ ובטחון ובעיקר בוועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים אשר מסיבות ברורות ישיבותיה אינן מופיעות ברשומות", הגיב לפיד לאחר שמצאנו שהוא לא הגיע ב-2017 לאף אחת מישיבות הועדה הגלויות לציבור. "אני משקיע מכך מאות ועשרות שעות ומייחס לכך חשיבות מרובה".

אז היינו חייבים לבדוק אם יש אמת בדבריו, ונלחמנו על חשיפת הנתונים לבדוק את טענתו. פנינו בעזרת עו"ד אילן יונש לכנסת בבקשה כי תפרסם את נוכחות חברי הכנסת בישיבות הוועדה. לטענתנו, גם כאשר תוכן הישיבות חסוי, נוכחות חברי הכנסת אינה חסויה. לצערנו, הכנסת מעולם לא הגיבה למכתב זה.

ביקשנו את רשימת הנוכחות בוועדות. גם זה לא היה פשוט ועברה כחצי שנה והרבה נדנודים מצידנו עד שקיבלנו את המסמכים. עם זאת הסבלנות השתלמה והכנסת העבירה לידנו קובץ מפורט של נוכחות הח"כים בכל הוועדות (למעט אחת סודית במיוחד). העברנו את קובץ הנתונים למתנדב המיזם שעזר לנתח אותם.

אבל לפני שנספר לכם אם לפיד מיצה את המנדט שקיבל בוועדה – רקע כללי על ועדת חוץ ובטחון.

ועדה זו (בשמה המקוצר חו"ב) הינה אחד הפורומים הסודיים במדינה. ישיבותיה החסויות בכנסת מתקיימות באגף נפרד, סגור ומאובטח. כאשר רוב עבודת הוועדות מתקיימת בוועדות משנה בנושאים שונים כדוגמת: מודיעין, מוכנות העורף, כוח אדם, איו"ש ועוד…

לפיד חבר בוועדת חו"ב ובשתי תתי ועדות: ועדת המשנה למודיעין, שירותים חשאיים ושבויים ונעדרים וועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה.

האם לפיד אכן הגיע לוועדות אלו?

מתוך 177 ישיבות המליאה של הוועדה לפיד נכח ב-10 ישיבות בלבד(!) כלומר טרח להופיע פעם ב-18 ישיבות. זו ועדה פחות חשובה- אז בואו נבדוק את השאר. בוועדת המשנה למודיעין הגיע ל-32 מתוך 98 ישיבות – הנוכחות הנמוכה ביותר. מקום אחרון. במדיניות חוץ והסברה הגיע לישיבה אחת בלבד מתוך 34. הוא כלל לא ידע שהוא חבר בתת ועדה הזו.

לא לחינם הוועדות האלו חסויות. התוכן שלהן חשוב ומהותי לביטחון המדינה. אין שם פופוליזם. ודווקא לישיבות האלו לפיד לא מגיע.

נעבור לחברת כנסת נוספת שסיקרנו באופן צמוד, וגם היא הסתתרה מאחורי חברות בוועדת חוץ וביטחון ובוועדות המשנה שלה- ציפי לבני.

מתוך 177 דיונים של ועדת חו"ב- לבני נכחה ב-22 בלבד. בוועדת המשנה ליחסי חוץ והסברה לא הגיע לאף אחד מ-34 הדיונים שהתקיימו. בוועדת המשנה ללוחמה משפטית לבני מצטיינת- היא הגיע לכל שני הדיונים שהתקיימו. בוועדת המשנה לענייני יו"ש- הגיעה גם כן לשני דיונים- הפעם מתוך 43. בוועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים – נכחה 39 דיונים, ונעדרה מ-59 דיונים. ואם זה לא מספיק, בוועדת המשנה "לבניין הכוח" לבני נעדרה מכלל הדיונים (42 ישיבות).

סך הכל לבני נכחה בכ-20% מהדיונים בוועדות המשנה (ללא ועדת חוץ וביטחון): היא הגיעה ל-43 דיונים, בעוד שהחסירה 176. זו לא התנהגות ראויה לנבחרי ציבור, במיוחד כאלו המתיימרים לעסוק בסוגיות מדיניות.

תגובתו של לפיד: למי שמפרסם נתון כזה פשוט אין מושג איך פועלת ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים. מי שנתן לו את הנתון לעומתו יודע בדיוק איך פועלת הוועדה מול אמ״ן, המוסד והשב״כ וגורם במודע נזק לוועדה ולביטחון ישראל מסיבות פוליטיות. מעבר לזה פעילות ועדת המשנה למודיעין היא חסויה ואין לנו כוונה להתייחס לפרטים. נציין רק שכחבר לשעבר בקבינט המדיני-בטחוני וכחבר פעיל ומרכזי מאוד בוועדה היום, הידע והמעורבות של לפיד זוכים להערכה גורפת אצל כל גורמי הביטחון.

ציפי לבני בחרה שלא להגיב.

זו פשוט שערורייה. אנחנו מזועזעים מאיך שלפיד ולבני שיקרו לנו – בעיקר לפיד שחשב שלעולם לא נחשוף את הנתונים. זה כל כך מביש אותי כאזרח שהוא השתמש בפרה הקדושה של הביטחון לכסות על מחדליו. פשוט דוחה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!