ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הפרצה שיכולה להפוך את נתניהו לשליט יחיד אחרי הבחירות

כשגנץ ונתניהו תפרו את הממשלה הדו-ראשית הנוכחית במהלך בזק, כל הנורות האדומות דלקו ● עכשיו הן מהבהבות: גנץ חייב להיות חבר כנסת כדי שכחול לבן יהיו חלק מהממשלה. אם לא יעבור את אחוז החסימה או יפרוש, והבחירות שוב לא יוכרעו - הליכוד ירכיב ממשלת מעבר לבדו ● טור בדרך לבחירות 2021
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נתניהו וגנץ במליאת הכנסת (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)

בתחילת פברואר יעלו נציגי המפלגות לכנסת וירשמו את מפלגותיהם לבחירות לכנסת ה-24. על פי הסקרים, מפלגת "כחול לבן" של בני גנץ נאבקת עם אחוז החסימה. אך השאלה אם נמשיך לראות את גנץ במשכן או לא, אינה רק עניין של חיבה או סלידה מפועלו. לאפשרות שלא יצליח לעבור את אחוז החסימה יכולות להיות משמעויות מרחיקות לכת.

התרחיש המדאיג הוא כזה: נניח שבתום הבחירות הבאות, רביעיות בתוך שנתיים, נישאר במבוי סתום פוליטי וראשי המפלגות לא יצליחו להקים ממשלה. הכנסת ה-24 החדשה תוקם, אך הממשלה תהיה ממשלת מעבר עד לבחירות הבאות. הממשלה הזו הייתה אמורה להמשיך את האופי המאוזן שתפרו יחד גנץ ונתניהו בסיבוב הנוכחי: ממשלה פריטטית דו-ראשית. 

עוד כתבות ב"שקוף":

אך אם גנץ אפילו לא יעבור את אחוז החסימה ולא ייבחר כח"כ – כחול לבן לא תוכל להיות חלק מהממשלה. במצב כזה, מגדל הקלפים המלאכותי שבנו שתי המפלגות עלול לקרוס בבת אחת ולהפוך את בנימין נתניהו לשליט יחיד ואת מפלגת הליכוד לבדה לזו שמרכיבה את הממשלה. זה לא נגמר פה: בלי כחול לבן לא יהיה פיקוח מידתי בקלפיות וייתכן חשש ממשי לפגיעה בטוהר הבחירות.

תקדים משפטי בדרך

הממשלה ה-35 הוקמה כממשלה פריטטית (שוויונית). שני ראשים הושבעו לממשלה – נתניהו וגנץ – וכל אחד מהם מינה את שריו. כל שר הושבע לתפקידו עם זיקה לאחד מראשי הממשלה, המכהן או החלופי, כך שהאחד לא יכול לפטר את שריו של האחר ולהיפך. 

לפי החוק גם מי שאינה חברת כנסת יכולה להיות שרה. כלומר, שרה בכללה לא חייבת להיבחר לכנסת וגם יכולה להתפטר מהכנסת כדי לאפשר לח"כ אחר להיכנס במקומה (החוק הנורבגי). לעומת זאת, ראש הממשלה וגם ראש הממשלה החליפי חייבים להיות חברי כנסת, כפי שנכתב בחוק יסוד הממשלה: "ראש הממשלה, ובממשלת חילופים – גם ראש הממשלה החלופי – יהיה מבין חברי הכנסת; שר אחר יכול שיהיה שלא מבין חברי הכנסת". 

כל עוד לא הושבעה ממשלה חדשה, ממשלת המעבר היא ממשלת החילופים הפריטטית. אבל כדי שלא תתנוסס על כך שאלה חוקתית – בני גנץ חייב להיות חבר כנסת. 

בני גנץ. אם הוא לא יהיה חבר כנסת – ממשלת המעבר תהיה ממשלת ליכוד (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

אם גנץ לא יכהן כח״כ בכנסת ה-24 (כי יחליט שלא להתמודד, או כי לא יבחר) הממשלה הפריטטית עשויה להתפרק מאחר שהאדם שאליו היתה לשרים זיקה במועד ההשבעה כבר אינו חבר כנסת. במצב כזה עלולים השרים של כחול לבן לאבד את כסאם בממשלה ומנגנון הפריטטיות עשוי להתבטל. אפשרות נוספת היא שגנץ עשוי לאבד את סמכויותיו כראש ממשלה חליפי ולהישאר שר ביטחון יחד עם שאר השרים שהושבעו בזיקה אליו. קשה לדעת מאחר ומדובר במצב תקדימי.

נתניהו ייבחר לפחות כחבר כנסת גם בבחירות הקרובות, לא נראה שהעניין הזה מטל בספק. לכן לא תהיה שאלה סביב סמכותו לכהן כראש ממשלה. לכן, אם גנץ לא יכהן כראש ממשלה חליפי, נתניהו עשוי לקבל אחיזה מלאה על סדר היום של ממשלת המעבר כשהאחריות על עבודת השרים של כחול לבן, אם בכלל יוכלו להמשיך לכהן, נמצאת בשטח מפורז. על כך נוסיף גם את העובדה שחוק ממשלת החילופים עומד כיום בדיון בבג"ץ. אם בג"ץ יכפה שינוי רק על חלק מהחקיקה – תגדל התסבוכת.

במצב תקדימי כזה, כל הנראה שסוגיית הסמכויות תגיע שוב לבג״ץ.

מי יפקח על הבחירות במקום כחול לבן?

בבחירות הבאות נוכל לבחור את נציגנו לפרלמנט בכ-15,000 קלפיות. בכל קלפי ישבו שני מזכירים ושלושה חברי ועדת קלפי. את תפקיד חברי הוועדה יאיישו נציגי המפלגות השונות, לפי הייצוג היחסי שלהן בכנסת. המפתח הוא בערך כזה: על כל ח״כ מכהן יש למפלגה זכות לנציגים בכ-375 קלפיות. 

הליכוד, המפלגה הגדולה ביותר מקבלת את האפשרות לחלוש כמעט על כל קלפי ברחבי הארץ: כ-13,125 נציגים של מפלגתו של נתניהו יפוזרו בקלפיות. לכחול לבן יש 13 מנדטים ולכן את הזכות להציב 4,875 חברי ועדה. כלומר, גנץ מחזיק בזכות להציב אדם מטעמו (בשכר) בכשליש מהקלפיות ברחבי הארץ. 

המפלגת הליכוד חולשת על רוב הקלפיות (מרים אלסטר, פלאש 90)

מפלגה שתחבור לגנץ לקראת הבחירות תקבל גם את הזכאות של גנץ לנציגים בקלפיות – זכות בעלת משמעות רבה לפיקוח על טוהר הבחירות. במידה ובכחול לבן יחליטו שאין ברצונם להתמודד בבחירות וגם לא לשבור את הראש עם הקלפיות – הזכות הזו עשוייה להתחלק באופן שווה בין שאר הסיעות בכנסת באופן יחסי לגודלן. 

תפיסת השמירה על טוהר הבחירות נשענת בחלקה הגדול על ייצוג מגוון לסיעות בכנסת בקלפיות. במידה ובני גנץ ייבחר שלא להריץ את רשימתו לכנסת וגם יוותר על הצבת חברי ועדה מטעם המפלגה האיזון הזה עשוי להיפגע ולפגוע בפיקוח על טוהר הבחירות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

5 תגובות

  1. זה מה שקוראים לו FUD.
    ראש הממשלה הוא בכיר השרים, ואין שום חוק שאומר ששר בישראל צריך להיות חבר כנסת.
    הנשיא מטיל את הרכבת הקואליציה על המועמד שיש לו את הסיכוי הכי טוב להקים קואליציה, זה בדרך כלל ראש המפלגה הגדולה ביותר. המפלגה עושה קואליציה עם מפלגות אחרות והן ממנות את הממשלה – הממשלה היא אוסף של שרים – ובדרך כלל הם חברי מפלגות שהם גם בו זמנית חברי כנסת
    הווה אמר: שר הוא בדרך כלל גם חבר כנסת שהוא בדרך כלל גם חבר מפלגה בקואליציה. אבל זו נורמה לא החוק
    כבר כהנו בישראל שרים שהם אינם חברי כנסת.

  2. לא הבנתי, הקלפי שאמור להיות לא מוטה פוליטית, אובייקטיבי, חסוי, בלתי תלוי, למה מפלגות בכלל קשורות לקלפיות בצורה כזו או אחרת ?
    מה בעצם מקבלת מפלגה שחולשת על קלפיות ?

    1. השיטה היא ככה שיש נציגים לכמה מפלגות שונות בקלפי וכולם מוודאים וסופרים ביחד כך שנמנע זיופים וטוהר הבחירות נשמר.
      לכל מפלגה יש אינטרס אישי לוודא שלא מעלימים לה קולות בספירה ושלא מוסיפים קולות בספירה למפלגות אחרות, וככה כשמשלבים כמה נציגים ממפלגות שונות, טוהר הבחירות נשמר וגם האמון בו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!