ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בדיקת שקוף: למרות ההצהרות, שר האוצר לא ויתר על שקל משכרו בשנה שעברה

"עלינו להוות דוגמה אישית כנבחרי ציבור", הכריז שר האוצר, ישראל כ"ץ כשנכנס לתפקידו. אבל למרות הכותרות להן זכה בעיתונים, השר מעולם לא ויתר בפועל על תוספת השכר של שנת 2020. לשכתו של כ"ץ: "השר תרם"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תרם במשרד? שר האוצר ישראל כ"ץ. (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)


"לאות הזדהות עם המצב במשק שבו אזרחים רבים נמצאים ללא עבודה ופרנסה ובעלי עסקים רבים קורסים תחת המצב הכלכלי שנוצר בעקבות משבר הקורונה, החלטתי לקצץ 10% מהמשכורת החודשית שלי כשר האוצר. בשעה קשה זו, עלינו להוות דוגמה אישית כנבחרי ציבור. הנחתי את הנוגעים בדבר לפעול למימוש ההחלטה", הצהיר בחגיגיות ישראל כ"ץ עם כניסתו לתפקיד שר האוצר בחודש מאי האחרון. 

בנובמבר האחרון הוא אף צייץ בלעג לאחר שנפתלי בנט, שכבר ויתר על תוספת השכר בשנת 2020, הודיע על ויתור על התוספת לשכרו גם ב-2021: "בוקר טוב ליפיפייה הנרדמת. הנחתי לקצץ משכרי ויזמתי את החוק להפחתת שכר הבכירים וביטול ההעלאה, עוד הרבה לפני שהתעוררת". 


שמונה חודשים מאוחר יותר, כשאנחנו כבר בעיצומה של שנת 2021 בעקבות פניית "שקוף" לשר ישראל כ"ץ כדי לוודא שאכן קיצץ בשכרו מתברר כי למרות ההצהרות והלעג, שר האוצר לא קיצץ שקל משכרו. 

אין מכתב

כמה חודשים לאחר ההצהרות שפיזר על קיצוץ אישי בשכרו, הודיע שר האוצר כ"ץ כי הוא פועל גם לקיצוץ שכר נבחרי הציבור בעשרה אחוזים. המהלך לא יצא אל הפועל. בסופו של דבר, בעקבות קמפיין ציבורי, החליטה הכנסת בעצמה להקפיא את העלאת השכר הגדולה שהיתה צפויה לשנת 2021 לשרים, ח"כים, שופטים ודיינים.

במקביל, היו שרים וח״כים שנקטו בפעולה אישית וויתרו על תוספת השכר שלהם לשנת 2020 – בלי חוק, בלי כאב ראש, אלא במכתב פשוט שהופנה אל חשב משרד רה"מ או אל חשב הכנסת. אמנם זה לא קיצוץ של עשרה אחוזים (כ-5,000 שקל), אבל מדובר על ויתור סמלי על כ-1,400 שקל לחודש. מדובר על לפחות 22 נבחרי ציבור שלא דיברו על דוגמה אישית בזמנים של משבר כלכלי, אלא פשוט עשו מעשה.

עוד בשקוף:

אז הגשנו בקשת חופש מידע למשרד האוצר, וביקשנו לקבל את המכתב ששלח כ"ץ לחשב המשרד ובו הוא מודיע על ויתור תוספת השכר שלו בשנת 2020. ביקשנו לבדוק האם גם מי שהניף את דגל הדוגמה האישית ביום כניסתו למשרד, ויתר על תוספת השכר. 

חלפו חודשיים ממועד ההגשה ודווקא משרד האוצר, שידוע ביעילות ובמקצועיות שלו במענה לבקשות חופש מידע, התמהמה במענה, וזאת למרות שפנינו אליהם בבקשה פשוטה. מבירור עלה כי הסיבה לעיכוב: המכתב לא קיים. 

דווקא התעורר בזמן. ח"כ נפתלי בנט (צילום :אתר הכנסת)

פנינו גם לדובר השר וביקשנו את המכתב. בתגובה מסר לנו הדובר כי: "השר תרם משכרו". 

ביקשנו לדעת מתי התחיל השר להעביר את התרומה וכמה כסף הוא תרם. שאלנו כיצד מתיישבות ההצהרות על קיצוץ בשכר עם העובדה שבסוף השר החליט לתרום, וגם האם הוא חושב שתרומה היא הדוגמה האישית ששר האוצר צריך לתת. בתגובה ענה לנו דוברו של כ"ץ כי "בגלל שלא אושר קיצוץ השכר בממשלה הוא החליט לתרום מכספו כי התחייב לכך שיקצץ בשכרו". מידע בנוגע לתרומה עצמה – לא קיבלנו. 

קשה להחליט מה גרוע יותר. שר אוצר שמתהדר בכך שהנחה לקצץ בשכרו, זכה לכותרות, ואפילו לא ויתר על שקל אחד או כזה שמעדיף לתרום את הכסף מאשר להחזיר אותו לקופה הציבורית – שעליה הוא עצמו אחראי. 

אז, "בוקר טוב ליפיפייה הנרדמת" ישראל כ"ץ. לפחות 22 ח"כים ויתרו על תוספת השכר שלהם בשנת 2020, בזמן שהמשכת לנמנם. אחד מהם, אגב, הוא נפתלי בנט.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!