ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שרי הממשלה חייבים לנו תשובות – אבל הם פשוט לא עונים

מעקב שקוף: מירי רגב וישראל כ"ץ שיפרו את המענה שלהם לשאילתות של חברי הכנסת. המצב של איציק שמולי ובני גנץ הידרדר. ראוי שחברי הכנסת הבאים יתעקשו על חובת הפיקוח שלהם על הממשלה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בחירות לפני חיי אדם. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"איך פעל בחודשים האחרונים משרד העבודה והרווחה כדי לתת מענה לסובלים מלחץ נפשי בגלל משבר הקורונה?" שאלה אורלי פרומן (יש עתיד) את שר העבודה והרווחה איציק שמולי (העבודה). "כיצד מפקח משרד התקשורת על פריסת האינטרנט ברחבי הארץ ומי הגורם האמון על כך?" שאל איימן עודה את שר התקשורת לשעבר, יועז הנדל (דרך ארץ).

אלו רק שתיים מתוך כמעט 450 שאילתות ישירות ורגילות שטרם נענו. מאחר שהכנסת התפזרה, אלו גם שאילתות שלא יזכו למענה – לפחות עד הכנסת הבאה. בהשוואה לנתונים שפרסמנו לפני כחודשיים – אז לא נענו עדיין 400 שאילתות – זו עלייה של 15% בהתעלמות משאילתות תוך חודשיים.

נגמרו התירוצים

שאילתא היא אחד הכלים המשמעותיים שעומדים לרשות נבחרי הציבור בכנסת כדי לפקח על עבודת הממשלה. חברי הכנסת יכולים להגיש שאילתות לשרים על נושאים בהם עוסק משרדם. השרים חייבים לענות. על פי התקנון יש להם זמן מוגדר לענות. במקרה של שאילתא רגילה מדובר ב-21 יום לתגובה במליאת הכנסת, על שאילתא ישירה השרים נדרשים לענות בכתב באותו פרק זמן. יש גם שאילתות דחופות (מענה תוך יומיים). חשוב לציין – נראה כי תרבות האיחורים במענה לשאילתות אינה ייחודית לכנסת הזאת, אולם הגיע הזמן לעשות לזה סוף. 

שלושה סוגי שאילתות: ישירה, רגילה ודחופה
  • שאילתא רגילה: מוגשת בכתב. התשובה נמסרת בעל-פה, תוך 21 יום לכל היותר – במליאת הכנסת על ידי השר, סגנו או נציג ממשלה אחר. אם הח"כ השואל נעדר מהמליאה – השר לא מחויב לענות והח"כ הנעדר לא יוכל להגיש שאילתא נוספת באותו נושא באותו מושב. כל ח"כ רשאי להגיש עד שלושים שאילתות רגילות במושב. מה קורה אם השר לא עונה לשאילתא רגילה שמופנית אליו? הח"כ השואל יכול לבקש מיו"ר הכנסת להמיר את הפנייה למעמד שאילתא דחופה – מה שמוביל אותנו לסוג הבא.
  • שאילתא דחופה: מוגשת בעל-פה. השר צריך להשיב עליה בתוך יומיים בלבד, בעל פה ובמליאה. ישיבות הכנסת ביום רביעי נפתחות בתשובות לשאילתות דחופות. כל ח"כ רשאי להגיש עד ארבע שאילתות דחופות במושב.
  • שאילתא ישירה: מוגשת באופן אלקטרוני. גם המענה נמסר אלקטרונית, בכתב, עד 21 יום מרגע ההגשה. כל ח"כ רשאי להגיש עד שמונים שאילתות ישירות במושב.

בבדיקה שערכנו לפני כחודשיים, עת חזרה הכנסת לעבודתה לאחר פגרת קיץ קצרה, מצאנו כי על שולחן הממשלה היו כ-400 שאילתות שמועד הגשתן עבר. ממוצע האיחור עמד על 53 ימים, אך לעיתים הן לא זכו למענה במשך ארבעה חודשים ויותר. נכון למועד פיזור הכנסת היו כבר כמעט 450 שאילתות שלא נענו עדיין למרות שהמועד שלהן עבר. ממוצע האיחור עומד כבר על 68 יום. 

עוד בשקוף:

אוחנה אאוט – רגב אין

בהשוואת מצעד השרים המאחרים מצאנו כי חלקם דווקא השתפרו אך מצבם של אחרים הידרדר:

  • השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, ממשיך להוביל את טבלת המאחרים עם 95 שאילתות באיחור ביחס ל-86 שאילתות לפני כחודשיים.
  • שר המשפטים אבי ניסנקורן הידרדר גם הוא ואיחר, עם פיזור הכנסת, במענה ל -56 שאילתות ביחס ל-29 שאילתות שהיו באיחור בחודש אוקטובר.
שרת התחבורה מירי רגב. השתפרה

שני "כוכבים חדשים" עקפו את שרת התחבורה רגב ואת שר האוצר כ"ץ והם: שר הביטחון, בני גנץ ושר העבודה רווחה איציק שמולי. גנץ, איחר ב-41 ושמולי ב-39 שאילתות.

לעומתם ראוי לציין לחיוב את שרת התחבורה, מירי רגב, שהשתפרה ומאחרת רק ב-17 שאילתות לעומת 36 שאילתות; שר האוצר, ישראל כ"ץ, שיפר גם הוא את המענה ומאחר היום ב-28 שאילתות לעומת 54.

רוצים פשוט לסגור את הכנסת?

יריב לוין, יו"ר הכנסת, נוהג להתהדר בכך שהוא מעוניין לחזק את פיקוח הכנסת על הממשלה בתמורה להאטת קצב החקיקה. הקדנציה הנוכחית שלו מראה שגם כשכמעט לא הייתה חקיקה פרטית הפיקוח עדיין הולך ומידרדר – ולא רק בשימוש בכלי השאילתות. 

ההידרדרות באיזון בין הממשלה לכנסת מתבטא בחוקי הקורונה שעקפו את 120 חברי הכנסת, מינויי ראשי ועדות ממושמעים ונוחים לממשלה, פגיעה ביכולת הפיליבסטר ועוד (פיליבסטר – כלי של האופוזיציה למרוח זמן בהצבעות כדי להתיש את הממשלה). למעשה מצאנו 15 סימנים בכנסת ה-23 שמעידים כמה הכנסת חלשה. 

איך זה משפיע עליך (אזמ״ע)? אם אנחנו רוצים לדעת אם רשת ה-5G נפרסת בארץ ומה הסיכונים, או איך הממשלה תטפל באלימות בתוך המשפחה בזמן הסגר, יש לנו חברי כנסת שבכוחם לדרוש תשובות ישירות משרי הממשלה. אך כששרי הממשלה מצפצפת עליהם בגסות ופשוט לא עונה בזמן – הכוח הזה נלקח מאיתנו. לילד שסובל מאלימות ונעול בביתו – לא תעזור תשובה משר הרווחה אם היא תגיע בעוד 4 חודשים.
מה אפשר לעשות כדי שיתוקן (מעש״י)? יו"ר הכנסת הבא חייב לקחת את הנושא לידיו. כבר מהשבעת הכנסת ראוי שיסדיר אל מול שרי הממשלה את נוהל בטיפול שאילתות שלא יענו טרם הפיקוח ידרדר עוד. בשלב ראשון הוא יכול לקבוע שבאיחור של 10 ימים הוא יאפשר באופן אוטומטי הפיכת השאילתא לשאילתא דחופה. במידה וגם זו לא זוכה להתייחסות ראויה יקבע נוהל ברור של ענישה המשרד על ידי עיכוב תקנות ואפילו דיון מיוחד בוועדת הכנסת המפקחת. 

***
יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא? כתבו לעיתונאי עידן בנימין

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

אם אנחנו רוצים לדעת אם רשת ה-5G נפרסת בארץ ומה הסיכונים, או איך הממשלה תטפל באלימות בתוך המשפחה בזמן הסגר, יש לנו חברי כנסת שבכוחם לדרוש תשובות ישירות משרי הממשלה. אך כששרי הממשלה מצפצפת עליהם בגסות ופשוט לא עונה בזמן – הכוח הזה נלקח מאיתנו. לילד שסובל מאלימות ונעול בביתו – לא תעזור תשובה משר הרווחה אם היא תגיע בעוד 4 חודשים.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

יו"ר הכנסת הבא חייב לקחת את הנושא לידיו. כבר מהשבעת הכנסת ראוי שיסדיר אל מול שרי הממשלה את נוהל בטיפול שאילתות שלא יענו טרם הפיקוח ידרדר עוד. בשלב ראשון הוא יכול לקבוע שבאיחור של 10 ימים הוא יאפשר באופן אוטומטי הפיכת השאילתא לשאילתא דחופה. במידה וגם זו לא זוכה להתייחסות ראויה יקבע נוהל ברור של ענישה המשרד על ידי עיכוב תקנות ואפילו דיון מיוחד בוועדת הכנסת המפקחת.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!