ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נטו לבני- מה עושה למענכן ח"כ ציפי לבני בכנסת?

חברה בוועדה אחת בלבד ולא מגיעה אליה, לא מחוקקת, ומפספסת ימי מליאה בסיטונאות – כיצד מנצלת לבני את המנדט שהענקתם לה?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:


בונוס מיוחד לתומכי מאה ימים של שקיפות. בשבועות הקרובים כתב הצל #עידן בנימין יסקור את עבודתה של ח"כ ציפי לבני במקביל לח"כ זוהר. הסיבה? להראות כמה הסיקור הצמוד חשוב ולהוכיח כי נגענו רק בקצה הקרחון. כזכור, ההיצמדות לזוהר כבר משנה מציאות. הוא מתנהג אחרת בוועדות וחושב פעמיים לפני שהוא מקדם אינטרסים צרים.

החלטנו להרחיב את סיקור הצל ולהשתמש בדיוק באותם פרמטרים שבדקנו על ח"כ זוהר בבדיקת עבודתה של ח"כ לבני – אך  מסיבה שונה. הפעם החשש אינו מפעילות בניגוד עניינים, אלא בגלל שאנו פשוט לא יודעים מה לבני עושה. וכפי שעשינו עם זוהר, אם צריך לפרגן נעשה זאת, ואם לא כמובן שלא נחסוך בביקורת.

למה צריך לסקר צמוד דווקא את עבודתה של ח"כ לבני?

נכון, לציפי לבני משקל סגולי רב. היא שנים ארוכות בפוליטיקה ואף כיהנה כממלאת מקום ראש הממשלה בין 2006-2009. אבל כיום היא ח"כית מן המניין, ועם כל הצער שבדבר עבורה, יש לשפוט את פועלה בדיוק כמו ח"כים אחרים – היא מקבלת שכר נאה מהציבור, סוללת יועצים על חשבוננו ולרשותה כלים אדירים לשינוי המציאות ולפיקוח על הממשלה. בין אם לבני מעוניינת בכך או לא היא "תופסת כסא" של חבר כנסת, ובדיוק כמו שבדקנו את זוהר, ואת יאיר לפיד, ובעבר את שאול מופז – הגיע תורה. אז בשבועות הקרובים נחשוף נתונים מעניינים שכדאי לתת עליהם את הדעת בפעם הבאה שתגיעו לקלפי.

רקע קצר: ח"כ ציפי לבני הינה יו"ר מפלגת "התנועה", שהתאחדה בבחירות האחרונות עם מפלגת ה"עבודה" ויחד יצרו את "המחנה הציוני". בעבר הייתה יו"ר מפלגת "קדימה" ועוד לפני זה צמחה במפלגת ה"ליכוד". בכנסת זו לבני ח"כית מן השורה, ובצורה חריגה וכמעט בלתי אפשרית היא חברה רק בוועדה אחת, ועדת חוץ ובטחון. דיוני ועדות הכנסת ממלאים לח"כים את רוב ימי המליאה שלהם ודורשים הכנה וריכוז רב בדיונים, זה התפקיד המרכזי בעבודתם. רובם המכריע חברים בשלוש ועדות ומעלה. לבני השתבצה בוועדה אחת בלבד.

סיקור צל

היינו שמחים לסקר השבוע בצורה צמודה את פועלה של לבני בוועדות ובמליאה כפי שאנו עושים עם זוהר, אך היא שהתה בחו"ל. זה לא הפתיע אותנו (פירוט בהמשך), אז בשבוע הראשון לסקירת כתב הצל – נלך קצת אחורה לתת קונטקסט לעבודה הפרלמנטרית של לבני.

מה עשתה לבני במושב הכנסת האחרון בוועדות?

לבני חברה כאמור בוועדת חוץ ובטחון, אז יצאנו לבדוק מה עשתה ח"כ לבני בכל המושב האחרון בוועדת חוץ ובטחון – בדיונים שהפרוטוקולים שלהם פורסמו. האמת היא שלא מצאנו כלום.
לבני לא הופיעה ולו לדיון אחד בכל מושב הכנסת האחרון. אומנם לא כל הדיונים מפורסמים לציבור מכיוון שחלקם מוגדרים כסודיים, אך למרות זאת, מתוך סקירת הדיונים שכן פורסמו עולה ההשערה כי לבני אינה מגיעה כמעט לישיבות הוועדה. לבני טוענת שהיא מגיעה בתדירות גבוהה לדיוני ועדת המשנה הסודית של ועדת חוץ וביטחון – אותו טיעון שסיפק לנו בעבר יאיר לפיד.

בכדי לאשש נתון זה פנינו לפני 4 חודשים לכנסת במסגרת חוק חופש המידע בכדי לקבל את רשימת נוכחות חברי הכנסת בישיבות החסויות. לטענתנו, גם אם תוכן הישיבה חסוי, נוכחות הח"כים החברים בה אינה חסויה.
מה עם הנתונים? טוב ששאלתם. הכנסת גוררת רגליים מזה חודשים במסירת החומר. בבירור נוסף שעשינו השבוע אנו מאמינים שנקבלו בימים הקרובים. בכל מקרה, מקורות שלנו בוועדה טוענים שגם לפיד וגם לבני כמעט ואינם מגיעים לוועדת המשנה – אך נחכה לתשובות הסופיות מהכנסת בנושא.

כך או כך, ועדת חוץ ובטחון היא סופר חשובה, תחום עיסוקה: "פיקוח ובקרה על מדיניות החוץ של המדינה, כוחותיה המזוינים וביטחונה". צר לנו שוועדה זו מהווה "עיירת נופש" לנבחרי ציבור.

ואולי בוועדת חוק חוקה ומשפט?

ועדה נוספת שח"כ לבני הייתה חברה בה בקדנציה זו היא ועדת "חוק חוקה ומשפט". לבני כיהנה בה החל מפתיחת הכנסת ה- 20 ועד ל- 15 בנובמבר 2017. בדקנו אם בתקופת כהונתה במושב האחרון לבני כן הגיעה לישיבות ועדה זו. ובכן, מצאנו כי היא נכחה בארבע ישיבות במושב זה בנושא "חוק הלאום", תת-וועדה שהחלה לפעול בקיץ. לא בוועדה זו ולא בוועדת חוץ וביטחון זוכרים פעילות כלשהי של לבני מלבד סביב חוק הלאום.

גם בבחינת כלל עבודתה בכנסת ה- 20, נראה שלבני הייתה פעילה כמעט אך ורק סביב "חוק ההסדרה". מדובר בהיקף פעילות זניח בהתחשב בכך שעברו 3 שנים מפתיחת הכנסת ה- 20.
לבני איננה יו"ר מפלגה (זה יצחק בוז'י הרצוג), ועדיין, אפילו אם אנו משווים אותה ליו"רי סיעות אחרות (כפי שהדוברים שלה הפצירו בנו לעשות שוב ושוב השבוע) – התמונה איננה מחמיאה.

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, היה חבר בוועדת העבודה והרווחה, ועדת הכנסת וכיום מכהן כממלא מקום בוועדת הכספים. ח"כ זהבה גלאון הייתה חברה בוועדת הכספים ומשתתפת פעילה וממלאת מקום בוועדת חוץ ובטחון. על כל פנים, התנועה הינה סיעה בתוך המחנה הציוני ולבני אחראית על עוד 3 ח"כים בלבד. נזכיר כי מהות תפקיד הח"כ, בייחוד מהאופוזיציה, הוא פיקוח על הממשלה. אם ח"כ אינו מגיע לוועדות בו הוא חבר – הוא לא מגשים את העבודה הבסיסית ביותר – פיקוח על הממשלה.

אולי במליאה?

בדקנו באילו נושאים נגעה לבני במליאה. גילינו שהנאום היחידי שנשאה בשלושת השבועות האחרונים התייחס ל"חוק שוברים שתיקה", הצעת חוק שתאסור על הזמנת ארגון שוברים שתיקה למערכת החינוך.

חברת כנסת או שרת חוץ מטעם עצמה?

נסיעות לחו"ל

חברי כנסת זוכים לתשומת לב ומעמד רם בעיני הציבור בארץ ובחו"ל. כתוצאה מכך, הם מקבלים הזמנות לביקורים בחו"ל, שם לא אחת יש יותר הנאה מעבודה. רוב הביקורים הללו ממומנים על ידי גורמים זרים: מדינות, חברות מסחריות ועמותות. רוב הטיסות לחו"ל של ח"כים בכנסת העשרים, מומנו על ידי גורמים לא ממשלתיים – ואין שקיפות לגבי מה קורה באותן משלחות.

חמור מכך, חלק מחברי הכנסת מוותרים על עבודתם במליאת הכנסת (אף שעליה הם מקבלים שכר) וטסים לחו"ל על חשבון ימי אלו. מתוך תפיסה כי עבודתו של ח"כ הינה בכנסת והבוחרים נמצאים בישראל, אנו רואים באופן שלילי ריבוי טיסות לחו"ל, למעט השתתפות במשלחות מטעם הממשלה או הכנסת ובתנאי שהם לא על חשבון עבודתם הפרלמנטרית וימי מליאה.

אם בסקירה שעשינו על ח"כ זוהר מצאנו כי אינו טס לחו"ל כלל כחבר כנסת, ח"כ לבני נמצאת בקצה הנגדי של מניפת הטיסות עם שיא של 28 טיסות שהביאו אותה לשהות לא פחות מ- 100 ימים בחו"ל במהלך הכנסת העשרים (!). אפילו בזמן כתיבת שורות אלו, ימי עבודת כנסת טרום-פגרה, שוהה ח"כ לבני בחו"ל.
28 טיסותיה מביאות אותה להיות אחת משיאני הטסים על חשבון גורמים זרים מבין כל חברי הכנסת.

היחיד שמתקרב אליה הוא רק עמיתה ח"כ חיליק בר, גם הוא מהמחנה הציוני. ושוב, לא מדובר בתעודה של כבוד. רוב הטיסות הן על חשבון גורמים זרים. שלוש מהן מטעם התקשורת המסחרית ולא ברור כיצד עברו את אישור ועדת האתיקה: עיתון הארץ שהטיס אותה לארבע ימים בארה"ב, RAITRE – ערוץ תקשורת איטלקי שהזמין אותה ליום במילאנו, מגזין Fortune שהזמין אותה על חשבונו ליומיים לבריטניה ופורום סבן שהזמין אותה בשני מועדים שונים לארה"ב.

28 טיסות ושהות בחו"ל של 100 ימים, לא מעט מהם ימי מליאה, הם לא פחות משערורייה. האם ועדת האתיקה משמשת כחותמת גומי שאינה בודקת את היקף הבקשות של חברי הכנסת? האם הוועדה אינה מביעה דעה כלפי הגוף המזמין?  פנינו לוועדת האתיקה ונפרסם את תגובתה כאשר זו תתקבל.

להשוואה, ח"כ עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, טס 8 פעמים, ח"כ גלאון, יו"ר מרצ, רק 3 וח"כ יאיר לפיד יו"ר יש עתיד – 18 פעמים. אפילו יו"ר המחנה הציוני ח"כ יצחק הרצוג טס פחות ממנה – 13 טיסות (פחות מחצי מח"כ לבני).

לשם המחשה, גורמים בכנסת מספרים כיצד לשכתה של לבני נחשבת לזו שהכי "סגורה, ריקה ונטושה" בקרב לשכות הח"כים, ולכל היותר רואים אותה שם כשהיא פוגשת אח"מים.

הצעות חוק פרטיות

חברי כנסת מגישים הצעות חוק פרטיות רבות. רבות מדי. נכון לכתיבת שורות אלו הוגשו יותר מ 5,100 הצעות כאלו בכנסת הנוכחית! 43 הצעות חוק בממוצע לח"כ. יש לאינפלציה הזו סיבות מרובות. בכל מקרה, מתוך כלל ההצעות הפרטיות, התקבלו כחוקים 156 הצעות בלבד. כלומר, 3% בלבד מכלל ההצעות החוק הפרטיות מתקבלות. הגשת חוקים רבים לא אומר דבר. כל ח"כ יכול להגיש בקלות אינסוף הצעות. השאלה כמה חוקים תצליח להעביר כח"כ בקריאה שלישית.

לבני יזמה והובילה בקדנציה זו (כיוזמת ראשונה) 16 הצעות חוק פרטיות – מספר נמוך משמעותית מהממוצע (43 – שכאמור לא אומר דבר בכל מקרה). רק הצעה אחת עליה אכן עמלה קשה התקבלה בחקיקה מלאה בקדנציה הזו (חוק חשוב שמשפר את הביקורת במערכת המשפט), וזאת לאחר שמוזגה עם הצעת חוק ממשלתית. אך למרות מה שמספרים לכם, שמהאופוזיציה בלתי אפשרי לחוקק, גם שם מסוגלים לקדם חוקים. לדוגמא ח"כ מרב מיכאלי העבירה 3 חוקים ועוד 5 הצעות חוק נמצאות בתהליך. ח"כ זהבה גלאון וח"כ איתן כבל העבירו 4 חוקים כל אחד. ח"כ זהבה גלאון עשתה זאת בזמן היותה יו"ר סיעת מרצ כך שגם הטענה כי יו"ר סיעה מחזיק בעוד תפקידים היא עקרה. יש כמובן יו"ר נוספים שקרטעו כמוה בתחום החקיקה: ח"כ עודה (רשימה משותפת) עם 0 חוקים ויאיר לפיד גם הוא עם חוק אחד בלבד. שניהם כאמור מנהלים סיעה מלאה.

מאז מוזגה הצעת החוק הפרטית של ח"כ לבני באוגוסט 2016 עם הצעת חוק ממשלתית, דבר שעל פי הפרוטוקול נעשה בברכתה של לבני, נראה כי ח"כ לבני איננה מקדמת אף הצעת חוק. כלומר, מאז לפני שנה וחצי ח"כ לבני לא מנסה לקדם שום חוק שיטיב עם הציבור. למעשה שום חוק בכלל. ח"כ לבני הגישה את הצעת החוק המדוברת באוקטובר 2015 ולאחר שמוזגה עם הצעת החוק הממשלתית ועברה באוגוסט 2016 פסקה מלפעול בחקיקה.

תגובות

ראשית נדגיש שמלשכתה של לבני צלצלו לאורך השבוע אינספור פעמים במטרה לשנות את הסיקור. בלשכה טענו שוב ושוב שלבני מקדמת דברים רבים שאינם נכנסים תחת הפרמטרים האלו. כמובן שהצענו לפרט את פועלה, למשל פרטי עבודתה בחו"ל, והבטחנו לפרסמם. זה לא עזר.
מהתרשמותנו בלשכתה התחרפנו מכך שאין למי לצלצל מעלינו כדי "להרוג" את הכתבה (זה היופי בעיתונות עצמאית – אנחנו מדווחים רק לכם!).

לבסוף מלשכתה של לבני נמסר: "מבדיקה ראשונית של הנתונים שהוצגו על-ידכם, עולה כי מדובר בנתונים שבחלקם מוטים, שגויים או חד-צדדים, בדיוק כפי שאתר 100 ימים של שקיפות פרסם לפני מספר חודשים מידע שקרי ביחס לנסיעותיה של לבני לחו"ל. בעקבותיו אגב, נאלצתם להוריד את הפרסום אך לא טרחתם להתנצל. חבל שאתר שמתיימר להביא לידיעת הציבור מידע אמין נופל כך שוב במודע. למעלה מן הצורך נציין, כי לבני עומדת בראשות מפלגה שחברי הכנסת שלה פעילים באופן אקטיבי בחקיקה ובוועדות כשלבני מתווה את מדיניות החקיקה בהתאם לחזון המפלגה ואת מדיניות ההצבעה של הסיעה יחד עם יו"ר העבודה. לבני עצמה מובילה מאבקים חשובים בכנסת ובציבור הישראלי והיא גאה להיות מוזמנת לחו״ל לייצג את ישראל ואת עמדות הציבור שבחר בה".

תגובתנו לתגובה: בכתבה אותה מזכירה לבני הנתונים השתמשנו בנתונים שנלקחו ישירות מאתר הכנסת. התברר בדיעבד שהכנסת עצמה טעתה בספירת ימים של ח"כים בחו"ל, לכן פנינו בבקשת חופש מידע וביקשנו את ההיקף המלא של השהיות בחו"ל כדי לספור מחדש (נתונים שעדיין לא הגיעו). בכל מקרה יהיה  מדובר בשינוי זניח אך בגלל המחויבות שלנו בפני הקוראים, החלטנו להחזיר את הכתבה לאחר שנקבל מחדש את הנתונים. הטעות היחידה שלנו הייתה שמספר הטיסות של חיליק בר לא נספר נכון, משום שבאתר הכנסת הופיע פעם כחיליק ופעם אחרת כיחיאל.

כדי לוודא את הנתונים בכתבה הנוכחית פנינו ישירות לוועדת האתיקה וקיבלנו קובץ נגיש שמפרט את מספר הטיסות של הח"כים ועליו התבססנו. בכל שאר הנתונים, כרגיל, הנכם יכולים לחפש באתר הכנסת ולבדוק בעצמכם. לגבי ח"כ לבני ולגבי ח"כים אחרים.

לסיכום, מצחיק לכתוב זאת אבל על לבני ללמוד מח"כ מיקי זוהר שאולי קורא לנו שקרנים אך לפחות מגיב עניינית ובמהרה לכל שאלה וטענה.

בשבוע הבא נספר לכם כיצד מצביעה ח"כ לבני על חוקי שקיפות, הוצאותיה בסעיף "הקשר עם הבוחר", נושאים נוספים וכמובן על עבודתה הרציפה במשכן הכנסת, (ככל שתהיה).

  • רוצים לשתף אותנו בעוד מידע על לבני, רוצים שנבדוק סוגיות נוספות? כתבו לנו בפייס/בתיבת ההדלפות החסינה.
  • רוצים שנמשיך להתרחב לח"כים נוספים וננתח מה באמת הם עושים בשבילכם? יש עוד ח"כים שתרצו לדעת מה הם עושים. תמכו בנו ונגיע לכולם, אף ח"כ אינו חסין וזה אם נהיה תלויים רק בכם.

הכוונה ועריכה: תומר אביטל
עריכה לשונית: אופיר שפר

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!