ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נטו ציפי לבני שבוע שני!

ח"כ ציפי לבני מרבה להתבטא בעד שקיפות, אך כיצד הצביעה סביב החוקים בנושא? כמה לבני מוציאה על קשר עם הציבור? אילו תגובות מחקה מהדף שלה, איזה סיבוב פרסה עשתה במליאה, ואיזו מחמאה קיבלה דווקא מאמיר אוחנה? • סיקור צל - שבוע שני

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:


רקע: בשבועות הקרובים כתב הצל של המיזם שלנו #עידן בנימין יסקור את עבודתה של ח"כ לבני. הסיבה? להראות כמה סיקור צמוד חשוב ולהוכיח כי נגענו רק בקצה הקרחון.
כזכור, החלטנו להרחיב את סיקור הצל ולהשתמש בדיוק באותם פרמטרים שבדקנו על ח"כ זוהר בבדיקת עבודתה של ח"כ לבני – אך  מסיבה שונה. הפעם החשש אינו מפעילות בניגוד עניינים, אלא בגלל שאנו פשוט לא יודעים מה לבני עושה. וכפי שעשינו עם זוהר, אם צריך לפרגן נעשה זאת, ואם לא כמובן שלא נחסוך בביקורת.

למה צריך לסקר צמוד דווקא את לבני?

נכון, יש לה משקל סגולי רב. היא שנים ארוכות בפוליטיקה ואף כיהנה כממלאת מקום ראש הממשלה בין 2006-2009. אבל כיום היא ח"כית מן המניין, ועם כל הצער שבדבר עבורה, יש לשפוט את פועלה בדיוק כמו ח"כים אחרים – לבני מקבלת שכר נאה מהציבור, סוללת יועצים על חשבוננו ולרשותה כלים אדירים לשינוי המציאות ולפיקוח על הממשלה. בין אם לבני מעוניינת בכך או לא היא "תופסת כסא" של חבר כנסת, ובדיוק כמו שבדקנו את זוהר, ואת יאיר לפיד, ובעבר את שאול מופז – הגיע תורה. אז בשבועות הקרובים נחשוף נתונים מעניינים שכדאי לתת עליהם את הדעת בפעם הבאה שתגיעו לקלפי. חשוב לציין כי כל המידע שאנו מפרסמים דורש קצת מיומנות בכדי לאתרו אך נגיש לציבור. מי שמעוניין להרחיב וללמוד איך עושים זאת מוזמן להצטרף לערוץ הטלגרם – שיעור באזרחות של כותב שורות אלו.

סיכום שבוע שני

בשבוע השני לסקירת כתב הצל, ח"כ לבני סוף סוף מגיעה לכנסת, ואף משנסת מותניים במליאה ומשתתפת בדיון על חוק הלאום. נציין כי השבוע החולף בכנסת אינו שבוע רגיל. זהו השבוע האחרון במושב החורף לפני היציאה לפגרה של כחודש, וברקע אווירת בחירות שמתבטאת בכל דיון ואף יוצרת משברונים פוליטיים כל שעה וחצי.

במליאה – לבני רוצה להחליף את השלטון מהר, אבל במחשבה שנייה לא כל כך מהר

השבוע גייסה האופוזיציה גייסה 40 חתימות – מה שמחייב את ראש הממשלה להתייצב לדיון במליאה. ח"כ לבני השתתפה גם היא ועלתה להתקפה מול בנימין נתניהו. את הנאום המלא תוכלו למצוא בפרוטוקול. נביא מבחר ציטוטים: "אדוני ראש הממשלה, הכהונה שלך תסתיים מתישהו. אני לא יודעת מתי זה יקרה, אני מקווה שזה יהיה מהר. השאלה היחידה שנשארת פתוחה היא עד כמה תהרוס עד אז את היסודות שעליהם הוקמה מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית עם חברת מופת ועם ערכים…אתה רוצה בחירות, כדי להגיע אליהן לפני שהציבור יודע את האמת על השחיתות האישית שלך, לפני שאנשים שעבדו איתך ומכירים אותך ויודעים מה שעשית, יספרו את כל האמת – והם אלה שדוברי אמת… אין לי מחלוקת שאתה יודע לדבר נהדר ולהופיע נהדר ויש בך איזה ראייה היסטורית, אבל משהו השתבש שם בדרך. אולי שנים כל כך רבות על כיסא ראש הממשלה שיבש(ו) את זה."

שרת התרבות מירי רגב התפרצה באמצע דבריה: "מה זה הנאום הזה? נאום השבעה?". רגב אגב תמשיך להתפרץ עוד מספר פעמים במהלך הערב. בפעם הבאה יהיה זה בזמן שח"כ מיקי רוזנטל יעלה לדבר וזו תעליב אותו ותקרא לו "אדון שקשוקה" מידי 20 שניות.

בנאומה ביום רביעי לבני תשמע קצת אחרת בכוונותיה ללכת לבחירות מהר. לבני: "אוי, הזחיחות של ראש הממשלה. אז זהו, ראש הממשלה, אנחנו לא עובדים אצלך, אנחנו עובדים נגדך, ואנחנו מאמינים שצריך להחליף אותך, וטוב שעה אחת קודם. אבל אנחנו לא ניתן לך לעשות את הקומבינה שבה אתה רוצה להגיע לקלפי שהציבור עוד לא יודע מה כובד הראיות נגדך ומה אומרים אנשי המשפט במדינת ישראל והיועץ המשפטי לממשלה על כל הדברים שעשית מתחת לשולחן, ועם מקורביך… ולכן, כשאתה ניסית לעשות את הקומבינה הזאת של אוטוטו ללכת לפני שיודעים מה שעשית, אנחנו נגיע לבחירות במהרה, אבל אחרי שיידע הציבור בדיוק מה שאתה עשית כאן במהלך כל התקופה הזאת, את הריקבון שהכנסת עם השחיתות שלך, ואנחנו לא ניתן לך לתקוף את מערכת המשפט. כי אנחנו נגיע לבחירות כשהאמת בחוץ ומערכת המשפט חזקה והמשטרה חזקה, והאמת צפה על פני המים. לא עובדים אצלך, עובדים נגדך".

כתב הצל שלנו עידן בנימין

למי שפיספס את השינוי. ח"כ לבני עלתה שוב לדוכן במליאה ובעצם ביצעה, יחד עם האופוזיציה, סיבוב פרסה לא ייאמן. התפקיד הראשי של האופוזיציה היא להחליף את השלטון. חיים לוינסון מעיתון הארץ חשף את מה שהתרחש מאחורי הקלעים – האופוזיציה אשר תכלית קיומה במדינה דמוקרטית הוא להחליף את השלטון נכנסה לחשבונאות (כנראה בגלל הסקרים הנוכחיים) וקיבלה רגליים קרות ברגע האמת. נאומה של לבני מדגים זאת היטב (מי אמר שהמליאה מיותרת?). הנאום גם מסביר את האמירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו "חסכתי לכם מפח נפש גדול", ומראה כי הצעקות נגדו מספסלי האופוזיציה היו לא יותר כהצגה.

בוועדות – למי מיועדת המחווה כלפי לבני של אמיר אוחנה?

ח"כ לבני חברה רק בוועדה קבועה אחת – חוץ וביטחון, אך גם בוועדה זמנית שמתמחה בחוק הלאום. לאור הסערה הקואליציונית דחף הליכוד דיון בוועדה ביום שלישי בבוקר בכדי להביא את הצעת החוק לקריאה ראשונה. באופן אירוני נעשה הדבר עקב דרישת ח"כ מיקי זוהר, מסוקר הצל השני שלנו.
למרות הופעותיה הנדירות עד מאוד בוועדות הכנסת, לבני הופיעה השבוע וחוותה את דעתה על החוק. לבני דיברה במשך מספר דקות והסבירה כי לא הכל בחוק פגום, ונתנה התייחסות עניינית לסעיפים נקודתיים ממנה היא מסתייגת.

הצעת חוק הלאום מבקשת לעגן כחוק יסוד את מדינת ישראל כמדינה יהודית עם עליונות על הערך הדמוקרטי שלה. ההצעה הלא תשנה משהו מהותית את אופיה של המדינה למעט סעיף אחד בעייתי. 7-ב:  "המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת". סעיף אליו מתנגדים כלל היועצים המשפטיים, כולל נציג היועץ המשפטי לממשלה שטוען כי: "מדובר באפליה בוטה". לטענתו פרשנות החוק מאד רחבה ועל פיה ניתן להפלות אדם רק על בסיס הלאום. בקיצור- סעיף גזעני.
גם יו"ר הוועדה ח"כ אמיר אוחנה מתנגד לסעיף זה אך משאיר אותו לקריאה ראשונה כדי לרצות את השותפות הקואליציוניות. לבני התנגדה להצעת החוק במתכונתה הנוכחית אך בירכה על עצם החקיקה. היא אפילו העלתה לפני כחצי שנה הצעת חוק שתעגן את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הצעת חוק ששומרת על האיזון ההצהרתי ולא פוגעת בשיוויון. הצעה שהממשלה הפילה.
לדעת לבני: "חוק לאום כזה צריך להתבצע תוך כדי שיח והסכמות ככל שניתן עם הציבור במדינת ישראל. תפקידנו ובצדק שגם המיעוט הערבי בישראל לא חייב לקבל אבל יוכל להבין".
לבני הביעה את שביעות רצונה על מחיקת סעיף 1- ד' – שביקש להציב את עליונות המשפט העברי מעל החקיקה ובכך את עליונות היהדות, כאמור סעיף שיצא מהחוק. מלבדו לבני מסתייגת מאותו סעיף גזעני, להזכירכם סעיף שאף אחד בחדר לא מקבל, כולל היו"ר, אך יעבור בכל מקרה. למה? שיקול פוליטי צר.

אלא שמייד לאחר שסיימה את דבריה, קיפלה את הציוד ועזבה. ח"כ לבני לא תחזור עוד לדיון. מה שעוד תפס את אוזננו הוא מחווה מוזרה שעשה לה ח"כ אמיר אוחנה, יו"ר הוועדה מהליכוד. כשלבני אמרה: "אני לרגע מרגישה סיפוק מההגעה לכל הישיבות", אוחנה השיב: "אכן צריך לציין לחיוב את השתתפותך והגעתך לכל הוועדות".

כפי שאתם רואים, סיקור זה שנעשה אך ורק בזכות התמיכה שלכם, נקרא בכנסת על ידי שלל מקבלי החלטות וכבר משנה מציאות והתנהגות של המסוקרים. 

וגם בתקשורת – סיקור הצל לפעילותה של ח"כ לבני אגב גם אוזכר בתקשורת המסורתית: כתבה באתר "הארץ", "בערוץ 20" , "בצנרת" וברוטר. מבחינה תקשורתית מעניין לראות כיצד מוסגרה הכתבה בערוץ 20 בה לקחו את הנתונים שהבאנו ותרגמו אותם להשקפת עולמם. לדוגמא: "לבני מרבה לטוס לחו"ל, ולא מגיעה לכנסת אלא אם מדובר במפגשים עם אח"מים או בעצירת חקיקת ימין". או "לבני נכחה גם בוועדת חוק ומשפט – רק סביב חוק ההסדרה. בדיון שנערך בנובמבר 2016, אמרה לבני כי: הנזק של חוק ההסדרה גרוע יותר מכל הנזק שאנשי בצלם או שוברים שתיקה עשו כשהלכו לדבר בחו"ל".
לחובבי עיתונות משווה, כדאי לקרוא את הכתבה אל מול התחקיר שלנו.

כיצד לבני מצביעה על חוקי שקיפות?

הצעות חוק רבות אינן קשורות לאידאולוגיה של ימין ושמאל ולא רלוונטיות ליחסי יהודים-ערבים. סוג אחד כזה הם הצעות לחוקי שקיפות – שחביבות עלינו במיוחד. תכליתן הוא לאפשר לציבור לדעת ולשפוט בעצמו את האינטרסים של נבחרי הציבורי ולהביט לתוככי תהליכי קבלת החלטות. אין לחוקים אלו עלות תקציבית ואין פה שיקולי שמאל-ימין.

לבני התגאתה רבות בקידום השקיפות. כשרה אכן פעלה למען דין וחשבון שלטוני. היא הורידה משמעותית את עלות האגרה להגשת בקשת חופש מידע, חשפה את היומן שלה (לפרגון שלנו בנושא), ופעלה לקדם שקיפות בוועדת השרים לחקיקה.
מה עשתה לבני בקדנציה זו כח"כית מן השורה?
לבני הפסיקה בחשיפת יומנה והנה כיצד הצביעה על חוקי שקיפות:
הצעת חוק שקיפות אינטרסים כספיים של חברי הכנסת והשרים –  חוק שמבקש לחשוף את האינטרסים הכלכליים של חברי הכנסת. לבני הצביעה ב- 2015  בעד אך ב- 2017 נעדרה.
הצעת חוק לחשיפת תיקי המניות של חברי כנסת– חוק שמחייב דיווח על מסחר במניות של חברי ועדת כלכלה והכספים. לבני הצביעה בעד.
חשיפת הסכמי העדרויות הדדיים בכנסת- הצעת חוק שמחייבת חברי כנסת לפרסם מתי ומול מי התקזזו בהצבעות המליאה, או הסיבה שבגללה אתם צופים במליאה ורואים בעיקר כסאות ריקים. לבני נעדרה מההצבעה.

ביטול האגודות העות'מאניות– חוק שמביא להסדר תקלה חמורה המונעת שקיפות של ארגונים כמו ההסתדרות (למרות שהן כמו עמותות). לבני נעדרה משתי הצבעות 2016 וב- 2017.
אומנם כאשר ח"כ לבני נמצאת במליאה היא מצביעה בעד חוקים אלו. אך היא נעדרה בחוקים שלא הגישה בארבע מתוך שש הצבעות ובכך ויתרה (שוב) על תפקידה כחברת כנסת. כאמור, אנו גם מבקרים וגם מפרגנים כשמגיע – ובמקרים מעורבים שכאלו אנו פשוט מגישים לכם את העובדות שתשפטו בעצמכם.
שאלנו את לבני: מדוע נעדרת מהצבעות חשובות אלו וכיצד הייתה מצביעה במידה והייתה במליאה? לבני לא השיבה לא על שאלה זו ולא על שאלות אחרות שהגשנו לה השבוע.
בנוסף, בקדנציה זו לבני יזמה חוק מבורך שמחייב עמותות לפרסם את רשימת התורמים בדוחות הכספיים ולציין במידה ותורם ביקש להישאר אנונימי. החוק של לבני למרבה הצער נפל. ב-2016 ולא ברור לנו מדוע לבני לא קידמה את הסוגיה הזו כשרת משפטים – כפי שיכלה לעשות בקלות.
אגב, זהו חוק הפוך לגמרי מהתקנה מעודדת השחיתות שהעבירה שרת המשפטים איילת שקד השבוע בוועדת חוקה. לדיון השבוע בו אושרה התקנה, לבני לא הגיעה וזאת אף שעסקה כאמור ישירות בנושא זה. נדגיש שהגעתה לא הייתה משנה את מאזן ההצבעה, אך אם הנושא אכן היה חשוב לה היא יכולה הייתה להגיע ולדבר, ומשקלה כשרת משפטים לשעבר יכול היה לגרום לוועדה אולי לרכך את התקנה הגרועה שאושרה.

תקציב קשר עם הציבור – לבני לא מסכימה לספר מאיפה הכסף למימון הפוסטים

תקציב זה הוא "קופה קטנה" בה יכולים חברי הכנסת להשתמש כדי לשמור על הקשר עם בוחריהם. טוב, לא בדיוק קטנה, 93 אלף שקלים בשנה. בכסף זה הם יכולים לממן פרסום, לקיים כנסים, לקנות כיבוד, לשכור לשכה מחוץ לכנסת ועוד מספר דברים יצירתיים. זהו סעיף מיוחד שחלקו ניתן לצבירה (ניתן להעביר מקסימום 12 אלף שח משנה אחת לשנייה).
כלומר, אם ח"כ לא מיצה את התקציב, הוא עובר לשנה הבאה. לרשות לבני עמדו בשנת 2017 קרוב ל 106 אלף ₪, מהם הוציאה רק 11 אלף ₪ – סכום נמוך באופן חריג. ב 2016 הוציאה סכום נמוך של כ-33 אלף ₪ ללא הוצאות חריגות.
ראשי מפלגות אחרות הוציאו בשנת 2017 סכומים גבוהים הרבה יותר- ח"כ זהבה גלאון יו"ר מרצ עם 104 אלף ₪, ח"כ בוז'י הרצוג יו"ר האופוזיציה עם 91 אלף ₪, ח"כ איימן עודה יו"ר המשותפת עם 111 אלף ₪, ח"כ לפיד יו"ר יש עתיד עם 72 אלף ₪.
האם עדיף שנבחרי הציבור ימצו את התקציב העומד לרשותם או יחסכו ככל הניתן? תלוי את מי שואלים. ח"כ שלי יחימוביץ' למשל טוענת כי מיצוי מלא של התקציב מעיד על פעילות פרלמנטארית ענפה וקשר עם הציבור. מאידך ח"כ יכול גם לפעול בחסכונות. אין כאן תשובה חד-משמעית, ואתם מוזמנים לקרוא בעצמכם בפירוט מלא על מה לבני הוציאה את כספי הציבור דרך הקבלות שהשגנו מהכנסת. 
מבדיקה שלנו, נראה שאין הוצאות מוזרות או חריגות. יחד עם זאת, לבני כן משלמת על פרסום ממומן בפייסבוק, סעיף שלא מצאנו בתקציב לשנת 2016 ולשנת 2017.
שאלנו את ח"כ לבני האם היא משלמת מכיסה או מתקציב אחר (למשל דרך מימון מפלגות – תקציב שלמרבה ההזייה אינו שקוף) על פרסום ממומן בפייסבוק? היא לא השיבה.

מה לבני לא מוכנה שתרשמו בדף שלה?

אגב פייסבוק, עמוד של ח"כ הוא רכוש ציבורי. גם אם פתיחת העמוד אינה עולה כסף, חבר כנסת משלם על פרסום ממומן של הדף עד עשרות אלפי שקלים בשנה. הפייסבוק הוא כלי דו-סטרי ומעבר להפצת תעמולה ניתן להגיב בו ולהתייחס לעבודת חבר הכנסת. ישנן תגובות שאינן לגיטימיות, כגון קללות, הסתה או איומים שמחיקתם חשובה. אלא שישנן תגובות ענייניות שפעמים רבות אינן שונות מהתבטאות חבר הכנסת עצמו, שנמחקות יחד איתן. אנו מזעזעים מכך שח"כים חוסמים חלקים מהציבור להתבטא בדפים שמנוהלים מכספו, כשהסטטוס כולל בסך הכל ביקורת.
ב'מאה ימים של שקיפות' קידמנו בעבר את פרויקט "אמנת הפייסבוק" עליו חתמו מספר ח"כים. עוד על כך תוכלו לקרוא פה.
בהמשך ליוזמה שלנו, נולד לשמחתנו אתר ח"כים מצייצים – הסורק את עמודי הפוליטיקאים ומעלה אליו פוסטים שנמחקו. מידי שבוע ניתן במה לסטטוסים שלא היו ראויים להימחק. אנו גאים שדווקא אותם גולשים שמילותיהם התאיידו יזכו כאן לבמה מחודשת.

השבוע מחקה ח"כ לבני כמה תגובות, ביניהן:

  • "תראו מי מדבר על שחיתות אין בדיחה יותר גדולה מזות מי משלם את עשרות המליונים שהשארת חובות במפלגה".
  • "מה חובות של מיליונים שהשארתם לספקים אחרי שברחת ממפלגת קדימה???"
  • " יופי . חבל שהאופוזיציה מתעוררת רק עכשיו (קמה לתחייה יותר מדוייק)".

ועוד תגובה מעניינת לפני חודש שלבני מחקה:

  • "בבקשה ממך תשאירי את העבודה הזאת לביבי הוא מסתדר יפה בלי הדיעות שלך !"
תגובה שנמחקה

אחרית דבר

תחקירי "צל" אלו הינם חסרי תקדים בהיקפם, הן מבחינת סל המרכיבים שאנו בוחנים והן מבחינת האינטנסיביות שלהם (שבוע אחר שבוע). הבדיקה נעשית במישור הכמותי וגם במישור האיכותני. לדוגמא אנו בודקים כמה הצעות חוק מקדם הח"כ לצד תוכן ההצעות. אנו בודקים כמה שאילתות הגישה לצד פירוטן וכן הלאה. המדד העיקרי שעומד לעיני כותב שורות אלו הוא איך מרוויח מכך הציבור, אם בכלל. במקרים שאין ברשותנו את הכלים לחוות דעה אנו רושמים זאת כפי שעשינו בשבועות הקודמים.
אנו משתדלים לדבר עם גורמים רלוונטיים כמו ח"כים ויועצים כדי ללמוד עוד על העשייה של מושאי הסיקור שלנו, אך כעיתונאים עצמאיים אנו גם נשמח שאתם תשתפו איתנו מידע לכל אורך התהליך. אנו גאים ביצירת עיתונות דו-צדדית, ששואבת מידע מצרכניה, בכל התחומים שאנו כותבים עליהם. אז במקרה זה – עבדתם פעם עם לבני? מול לבני? יש מידע נוסף שראוי להתייחס אליו? נודה שתפנו אותו אלינו. לבני לא מפרסמת יומן כח"כית אז קשה לנו להבין מה היא עושה רוב הזמן, אך אם יש לכם מידע – נשמח לפרסמו כל עוד זה מדיד או אפשרי להוכחה/הצלבה.

בשבוע הבא

מלבד להציע לנו על מה לכתוב, לבני השבוע לא מסרה תגובה לשאילתות שהגשנו.  בשבוע הבא נספר לכם: כמה שאילתות הגישה ח"כ לבני בכנסת הנוכחית? מה כתב מבקר המדינה על התנהלותה בכספינו ולאן נעלמה מפלגת קדימה? ועוד.

  • רוצים לשתף אותנו בעוד מידע על לבני, רוצים שנבדוק סוגיות נוספות? כתבו לנו בפייס/בתיבת ההדלפות החסינה.
  • רוצים שנמשיך להתרחב לח"כים נוספים וננתח מה באמת הם עושים בשבילכם? יש עוד ח"כים שתרצו לדעת מה הם עושים. תמכו בנו ונגיע לכולםאף ח"כ אינו חסין כי אנו תלויים רק בכם!
  • אל תפספסו מחר את פינת #טרחנות_לשבת בעמוד הפייסבוק שלנו ושתהיה שבת שלום!

הכוונה ועריכהתומר אביטל
הגהה: אהרון אקילוב התותח.

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!