ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נטו מיקי זוהר- שבוע 4. מה עשה ח"כ זוהר למען ישראל השבוע?

ח"כ זוהר מנסה לבטל את עצמאות תאגיד השידור, וממשיך לנצל את המליאה (והפעם גם החקיקה) להטרלת המשטרה. בונוסים של השבוע כוללים בדיקת הנוכחות שלו בכנסת וממי גייס כסף בפריימריס - וכיצד כל זה קשור לדיון על תחנת הכוח בפאתי השכונה בו זוהר מחזיק נכסים מרובים?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:


תזכורת: למה מיקי זוהר? בוועדה הקודמת שהקימו לכבודו, פעל זוהר בניגוד עניינים מביש פעם אחר פעם. בזכות תמיכתכם, אנו סוקרים מקרוב את עבודתו של ח"כ מיקי זוהר במליאה ובוועדת הכנסת ומדי שבוע מוסיפים מידע ממוקד על עבודתו הפרלמנטרית.

נצא לדרך!

נטו זוהר שבוע רביעי

לאחר שדיווחנו לכם בשבוע הקודם כיצד ח"כ זוהר משבש לכאורה הליכי חקירה, תוקף את המפכ"ל ומקדם אינטרסים צרים של אינטל ללא שום נימוק או סיבה רצינית. השבוע, וועדת הכנסת שזוהר עומד בראשה התנהלה באופן רגוע וענייני, ללא פופוליזם ונושאים במחלוקת.

מה שכן, השבוע היה ח"כ זוהר מלא אנרגיה בתחום החקיקה והגיש על שולחן הכנסת 3 הצעות בנושאים שונים. צללנו לעומקן:
בהצעת החוק הראשונה, השידור הציבורי-  פועל ח"כ זוהר להפוך את תקציב רשות השידור לתלוי באופן ישיר בפוליטיקאים.
ח"כ זוהר מבקש בהצעת החוק להביא את תקציב רשות השידור להחלטת הכנסת מידי שנה. משמעות הדבר שרשות השידור תאלץ להתחנף לקואליציה בכדי שלא יפגעו בתקציבה ותחזיר את השליטה בתאגיד לממשלה. דבר נוסף, תמוה, שמכניס ח"כ זוהר בתוך החוק זה להפוך דה פקטו את תאגיד השידור לערוץ ספורט. מתקציב של 15 מיליון שקל שמוקדש לספורט בתוך תקציב התאגיד – הוא מרבע את הסכום ל 60 מיליון שקל. זוהר מגדיל את הסכום שמגיע לתכנים ודואג שכל הכסף ילך לשידורי הספורט. עוד פירוט על החוק תוכלו לקרוא פה.
זו אינה הפעם הראשונה שמנסה ח"כ זוהר לפעול סביב סוגיית הספורט. ח"כ זוהר ניסה בעבר למנוע ואף הצליח במידה מסוימת למנוע רפורמה שתוזיל את שידורי הספורט (לווידאו בנושא). ברפורמה זו היו אמורים לכפות על ערוצי הספורט מכירה של שידוריהם לשידורים רב ערוציים כמו- סלקום TV, נטפליקס ועוד. איך ח"כ זוהר הצליח לפעול נגד הציבור? לאחר שהתקיימו לא פחות מ 11 דיונים בנושא בוועדת הכלכלה דחו את יישום הרפורמה לשנת 2019. ואם זה לא מספיק, ניסה לקיים בעבר ח"כ זוהר דיון בוועדה לצדק חלוקתי בשם: "שידורים באיכות גבוהה לעשירים בלבד", דיון שבוטל בעקבות החלטה של היועץ המשפטי של הכנסת בטענה כי הנושא אינו בתחום עיסוקה של הוועדה.
נזכיר כי עיסוקו המרכזי של ח"כ זוהר מחוץ לכנסת ובנוסף לנדל"ן הינו ספורט. ח"כ זוהר, כפי שציינו בשבוע שעבר, הקים וניהל את מכבי קריית גת ואף התמודד ליו"ר איגוד הכדורסל. האם הוא כבר מכין את הקרקע לחזרתו המחודשת לתחום הספורט? ימים יגידו.
שאלנו את ח"כ זוהר האם הכנסת סעיף שידורי הספורט לתיקון חוק זה הוא חלק מהסכם פוליטי עם לשכת ראש הממשלה?
זוהר השיב: "לא, מכל מקום אני סבור שכל אחד זכאי לצפות במשחקים מרכזיים גם אם אין לו כסף לשלם ל hot או ל yes".
הצעת חוק שנייהניהול סיכונים ברשויות מקומיות – חשובה. היא תחייב את הרשויות המקומיות להקים וועדת ניהול סיכונים שתבחן מידי תקופה את חשיפת הרשות המקומית לסיכונים פיננסיים, סביבתיים ואפילו ביטחוניים ותמליץ לה כיצד לנהוג. דוגמאות לסיכונים שכאלו יכולות להיות דליפה ממכלי אמוניה או סגירת מפעל גדול שהרשות תלויה בו תעסוקתית. תמצית דו"ח הסיכונים יהיה מפורסם לציבור בדו"ח הכספי של הרשות, כפי שעושה כל חברה עסקית. תיקון אחד שהיינו מוסיפים הוא לחייב לשריין מקום בוועדה לנציג אופוזיציה בכדי לאתגר חשיבה קונפורמיסטית.
השלישית, הצעת חוק פסילת ראיות, תעגן בחקיקה אפשרות לפסילת ראיות כממצא עובדתי. זאת במידה וראייה הושגה שלא כדין. הצעת החוק מעבירה יותר כוח לנאשם וככל הנראה תאפשר להפיל כל חקירה שהושגה בה אפילו ראייה אחת באופן שאינו תקין. מדוע? כי בזכותה יוכל נאשם להפיל את כל שורת הראיות שהושגו בעקבות אותה ראייה פסולה. החוק מעלה לדיון את המתח בין זכויות הנאשם לבין עשיית צדק. האם הוא מידתי ולא יפגע כליל בכל הליך חקירה בה עשה שוטר טעות? לכותבי שורות אלו אין את הכלים לקבוע זאת.
בכל מקרה שאלנו את זוהר האם החוק יעזור לפוליטיקאים מושחתים עתידיים. זוהר הגיב: "אין כל קשר לחקירת נבחרי ציבור. זהו חוק שנועד לעגן את הלכת בית המשפט העליון שמדבר על פסילת ראיות שהושגו שלא כדין. המטרה היא הימנעות משימוש בפירות העץ המורעל".
האם ח"כ זוהר פעל שוב בניגוד עניינים בוועדה לצדק חלוקתי?
להזכירכם, רגע לפני סגירת הוועדה לצדק חלוקתי, לפני כחודש, יזם ח"כ זוהר דיון בשם "קיפוח תושבי הפריפריה- הקמת תחנת כוח בדרום". שם תמוה שמאחוריו שוב עמדה שכונת "כרמי גת". פנינו, כותב שורות אלו ותומר אביטל ליועץ המשפטי של הכנסת בכדי למנוע את הדיון. טענו כי זוהר שוב מקדם אינטרסים אישיים צרים – את הערך של נכסיו הרבים – ופועל בניגוד להנחיית וועדת האתיקה. עוד על כך והעימות של אביטל עם ח"כ זוהר תוכלו לצפות פה.
קיבלנו סוף סוף תשובה מהיועמ"ש, והנה היא: "פנייתכם הועברה לידיעתו של חה"כ זוהר עוד בטרם קיום הדיון והיועץ המשפטי לכנסת אף שוחח עמו בעניין זה. בשיחה הבהיר חה"כ זוהר כי מדובר בנושא רוחבי שיש לו השלכה על תושבי הדרום באופן כללי, ובכך עתיד להתמקד הדיון. עיון בפרוטוקול הישיבה האמורה מעלה כי הדיון אכן עסק בהיבטים רוחביים של הסוגיה".
למרות זאת, אנו נשארים בעמדתנו מהסיבות הבאות:

  • שם הדיון פורסם באופן מטעה: "קיפוח תושבי הפריפריה- הקמת תחנת כוח בדרום". זאת למרות שהדיון התקיים רק על העיר קריית גת ועל תחנת כוח מסוימת.

לטענתנו, הדבר נעשה, בחוסר תום לב לאור לכאורה, לאור העובדות הבאות:

  • ברשימת המוזמנים שפורסמה לא הופיעה עיריית קריית גת, או ראש העיר קריית גת.
  • אלא שבפועל הישיבה עוכבה על ידי ח"כ זוהר בחצי שעה מכיוון שראש העיר וחברת מועצת קריית גת טרם הגיעו.
  • ראש העיר קריית גת וחברת המועצה אהובה נאור (אליה נחזור בהמשך) היו הדוברים המרכזיים והיחידים מהציבור. בדיון ולא נכחו נציגי ישובים נוספים(!).
  • יו"ר הועדה לא דאג לזמן את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים לדיון.
  • יו"ר הועדה לא אפשר למשרדי הממשלה להציג עמדה סותרת לשלו.
  • מקומו הטבעי של הדיון נמצא בוועדת הפנים ואיכות הסביבה ולא ב "וועדת על" שיכולה לעסוק בכל מה שחפץ יושב הראש.

נפנה את הטענות האלו ליועמ"ש ונעדכן אתכם, כרגיל, בהתפתחות.

ח"כ זוהר נגד המשטרה

ח"כ זוהר ניצל השבוע את במת מליאת הכנסת ואת הופעותיו בתקשורת לא למען הציבור הרחב, אלא על מנת לפגוע במשטרה. והנה מה שאמר במליאה:
מכלוף מיקי זוהר : "אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה. הנושא שלפנינו חשוב. ברשותכם, אני רוצה לנצל את הבימה לדבר דווקא על האירועים האחרונים.. האירוע הזה שאני מדבר עליו, שבו במדינת ישראל 2018 יש ניסיון הפיכה, להדיח ראש ממשלה מכהן שקיבל תמיכה ממיליון איש במדינת ישראל, ולא בדרך דמוקרטית אלא באמצעות הכפשות, חקירות והדלפות לתקשורת. שימו לב. עכשיו, בואו נעשה ניתוח קצר להמלצות המשטרה ונבחן האם מדובר בהמלצות אובייקטיביות, מקצועיות, ענייניות, או שמא – – –
עמר בר-לב (המחנה הציוני):  אתה תבחן?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד):  אני אבחן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד):  ממרום לימודיי האקדמיים, שני תארים – – –
– – שני תארים במשפטים ובוגר החטיבה לקרימינולוגיה, שיודע להבחין בין יסוד עובדתי ליסוד נפשי. אני אסביר לך איך המשטרה חטאה לתפקידה בהמלצות שהיא הגישה, אני אסביר לך.
… מה המשטרה אומרת? שימו לב. ראש הממשלה קיבל במשך 20 שנה מתנות מחבר. הוא השיב מפעם לפעם במתנות קטנות – אבל הוא קיבל מתנות מחבר.  אחרי 20 שנה ראש הממשלה החליט ( הכוונה למפכ"ל, ע.ב) שאותן מתנות בעיניו נחשבות כשוחד, כשוחד כדי להטיב עם אותו טייקון שנתן לו את המתנות. זה מה שהמשטרה סבורה.

איך ראש הממשלה מממש את אותו מתן שוחד של אותו טייקון? הוא מרים טלפון לשגרירות ארצות הברית ואומר להם: חבר'ה, למה לקחתם לאיש הזה את הוויזה?
עוד 20 שניות. לאחר מכן, אומרת המשטרה: ראש הממשלה הרים טלפון ליאיר לפיד, או פגש אותו ואמר לו, תשמע, אני חושב שהחוק של אותו טייקון הוא חוק לא רע. ראש הממשלה בעצם זרק מילה לשגרירות ארצות הברית, זרק מילה לשר האוצר. משטרת ישראל התכבדה – – ופסקה: מדובר בעבירת שוחד".
ח"כ זוהר מסיים את דבריו ביצירת קשר לוגי תמוה ומגיע למסקנה מרחיקת לכת: "הדבר הזה הוא פוטש. שום דבר אחר, פוטש. ניסיון הפיכה ותו לא. המשטרה לוקחת בזה חלק, חברים. כן, כן, היא לוקחת בזה חלק".
שאלנו את ח"כ זוהר מדוע אינו עושה דבר אם הוא מאמין כי המשטרה מנסה לעשות פוטש לשלטון?
תגובתו: "בכוונתי לדרוש הקמת וועדת חקירה ממלכתית בנושא.
אנו מקווים שלא נתנו לו רעיון. בכל מקרה, לדעתנו עצם ההתקפות החוזרות והנשנות שלו במשטרה – המוסד שאמון הציבור בו קריטי לדמוקרטיה חפצת חיים – מסוכנות ומבישות.
למרבה הצער, בזכות אמירותיו מעוררות המחלוקת כי נעשה ניסיון הפיכה, זכה זוהר השבוע שוב להתייחסות תקשורתית רבה. השבוע הוקלט בשיחה סגורה שפורסמה ב "כאן חדשות" כי "נעשה פה ניסיון הפיכה של השמאל והתקשורת שהפילו בפח את המשטרה והמפכ"ל".
גם התכנית המדוברת אופירה וברקו אירחה אותו, שם ניצל את הבמה בעיקר כדי לטעון שוב באופן חד משמעי כי הוא מבטל את המלצות המשטרה וכי בחקירות נבחרי ציבור יש למנות גוף אחר.

זוהר VS האופוזיציה:

השבוע תפסנו את ח"כ יואל חסון מהמחנה הציוני, הפעיל המרכזי מהאופוזיציה, בוועדת הכנסת לשיחה קצרה על ח"כ זוהר. ביקשנו לשאול מדוע האופוזיציה התעקשה בשבוע הקודם להתנגד להקמת ועדה מיוחדת למטרופולין תחבורה בבאר שבע וירושלים דרך התפטרות שיטתית של חברי האופוזיציה מהוועדה. להזכירכם, בשבוע שעבר הודיע ח"כ חסון כי האופוזיציה מתנגדת לוועדה וכל חבר אופוזיציה שימונה אליה יתפטר עוד באותו היום. הצעת חוק המטרופולינים שלמענה הוקמה הוועדה נועדה להעביר יותר אחריות וסמכות לרשויות המקומיות לניהול ענייני התחבורה, נושא מבורך.

כששאלנו את ח"כ חסון על פשר ההתפטרות הבהיר כי "מדובר בוועדה מיותרת שתכליתה לפגוע בהקמת המטרופולינים. מקומה הטבעי של הצעה זו בוועדת הכלכלה". בתשובה לשאלה, מי לדעתו מנסה לחבל בהחלטה? הצביע לכיוון הסיעות החרדיות.

כששאלנו את ח"כ זוהר מה הוא מתכוון לעשות עם התפטרות האופוזיציה מהוועדה?
ענה: "ממש כלום, זו אמירה מאוד פופוליסטית ולא אחראית מצידם והציבור ישפוט אותם על כך".
לאחר מבט מקרוב על קבלת ההחלטות של ח"כ זוהר בוועדה שאלנו את ח"כ חסון מי לדעתו באמת מנהל את וועדת הכנסת?
חסון: "ח"כ אמסלם הוא האדם שמושך בחוטי הוועדה".
ח"כ זוהר מצידו טוען כי: "רובן (ההחלטות) בעצמי, חלקן בתאום עם יו"ר הקואליציה".
בונוסים – הפעם בחנו את חשבון הפריימריז והנוכחות בכנסת של זוהר.

פריימריז ותרומות

זו הכנסת הראשונה בה זוהר מכהן. בכדי להיבחר לכנסת הוא התמודד במפלגת הליכוד כנציג מחוז דרום. לטובת זאת גייס סכום כסף של 18,000 ₪ ושילם מכיסו 30,134 ₪ נוספים. סכום התרומות שמגייס מועמד מעידים מחד על היקף התמיכה הציבורית שהוא זוכה לה ומאידך על החבות שיש לו לבעלי עניין. מכמה אנשים גייס זוהר כסף? –  2 בלבד(!) ואחת מהן מעניינת במיוחד: עו"ד אהובה נאור שתרמה 10,000 ₪.

מה עוד אנחנו יודעים על עו"ד נאור? לא הרבה חוץ מהעובדה שהיא חברת מועצת קריית גת והייתה הדוברת המרכזית בוועדה לצדק חלוקתי בנושא תחנת הכוח. אותה ועדה ממש שציינו קודם. קלטתם? זוהר הביא לדיון את ראש העיר ואת התורמת הכי משמעותית שלו. לא מדובר באחת מעשרות תורמים, אלא באחת משני התורמים היחידים שנתנו לו כסף והוא לא טרח לציין זאת.

שאלנו אותו על כך והתשובה הפתיעה אותנו. זוהר: "לא היתה שום סיבה להזכיר את העובדה הזו בדיון משום שזה לא רלוונטי. עו"ד נאור גם הופיעה כחברה ברשימה שלי ושל הליכוד למועצת העיר והחליפה אותי במועצת העיר כשנבחרתי לכנסת. מעבר לזה אני גאה לציין שהיא בת הדודה שלי שאני מאוד אוהב ומעריך". מה אומרים? לא אומרים.

לבסוף שובץ ח"כ זוהר במקום ה 22 בליכוד עם 1906 קולות. איך דבר כזה קורה? רק בגלל שרוב קוראינו עדיין אינם חברי מפלגה. ומכיוון שעסקינן בליכוד אנו מזמינים אתכם להתפקד כאן באם אתם מוצאים כי האידאולוגיה של המפלגה קרובה ללבכם.

ראוי לציין בנוסף שח"כ זוהר ניהל את חשבונותיו באופן תקין ולא קיבל הערה ממבקר המדינה. יש לציין שהערה ממבקר המדינה לא מעידה באם חולק הכסף למקורבים או באופן שערורייתי. מבקר המדינה מעיר רק במידה והוצא יותר כסף ממה שמותר או שמה לא נרשמו ההוצאות וההכנסות כראוי (טכני לגמרי). כסף זה אינו כפוף לחוק חופש המידע ולכן לעולם לא ניתן יהיה לדעת לאן הגיע. ואל תטענו כי מדובר בכסף של תורמים. החל מהבחירות הקרובות כל חבר כנסת מהליכוד (כולל זוהר) יקבל הטבה של 320 אלף שקלים להתמודדות בפריימריז רק בגלל דמם הכחול. גם כסף זה, שהוא הכסף שלכם לא יהיה כפוף לחוקי שקיפות.

כתב הצל,עידן בנימין, בוועדת הכנסת שבראשה עומד ח"כ זוהר

נוכחות בכנסת:

ח"כ זוהר לא קיבל הערה מוועדת האתיקה על היעדרות מופרזת מהכנסת. בבחינת הנוכחות, הוא אינו ממובילי השעות במשכן אך נמצא במקום טוב באמצע. עבודתם האמיתית של חברי הכנסת נמצאת בהצבעות ובדיוני הוועדות של הכנסת ולכן במידה וח"כ מקבל הערה על היעדרויות מרובות (כמו יאיר לפיד) מעיד הדבר כיצד הוא תופס את עבודתו.

תודה וברכה

חודש לתוך הפרויקט אנו מוצאים מקום גם לפרגן ללצוות הדוברות המקצועי של ח"כ זוהר.  למרות הביקורת והסיקור הצמוד באופן לא שגרתי וחסר התקדים, ועל אף שפעלנו כנגדו מספר פעמים, זכינו לשיתוף פעולה מהיר וענייני מצד לשכתו של זוהר. התנהלות זו אפשרה לנו להגיש לכם את החומר באופן המקצועי והמדויק ביותר שיכולנו.
בהזדמנות זו גם נאחל לדוברת של ח"כ זוהר מזל טוב להולדת בתה.

והכי חשוב: תודה לכל התומכים בפרויקט עד כה! אנו רוצים להרחיב את הדיווח לחברי כנסת נוספים ולפרויקטים פורצי דרך חדשים ולכן המשך תמיכתכם חשובה וקריטית לעבודה זה.
פרויקט הצל של זוהר ימשיך בשלב זה עד סיום מושב זה של הכנסת, אמצע מרץ, ובתקווה יתרחב השבוע לח"כית נוספת, הפעם מהאופוזיציה.

כתב: עידן בנימין
הכוונה ועריכה: תומר אביטל

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!