ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סיקור צל בצלאל סמוטריץ' – שבוע שישי

השבוע: סמוטריץ' נלחם באיזונים ובלמים של הדמוקרטיה הישראלית, מנסה לרוקן את מוסד מבקר המדינה מתוכן, ותוקף את הוועדה למינוי בכירים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

והפעם:

במליאה

חברי הכנסת, בניגוד לכולנו, זכו לנס חנוכה תעסוקתי: הם אישרו לעצמם השבוע סדר יום מקוצר ומפנק במיוחד בכנסת לרגל חג החנוכה. הוועדות הסתיימו בשעה 13:00 והמליאה בישיבות סימבוליות של כשעה וחצי בשני ושלישי. במילים אחרות, עד שעה 16:00 רובם כבר יכלו לטרוף סופגניות עם הילדים בשעה שאתם רק התכוננתם לצאת לפקקים. (תודה ליאיר פז על האבחנה)

ואם זה לא מספיק, ביום שני המליאה הייתה ריקה לגמרי מחברי קואליציה. סמוטריץ' כלל לא נכח בישיבה. אפילו בדיונים על אי-הטיפול באלימות כלפי נשים נכחו אך ורק שר הרווחה חיים כץ (הליכוד) ויו"ר המליאה יצחק וקנין (ש"ס) שהיו חייבים להיות שם לתקנון כשר המשיב וכיו"ר הוועדה, אך לא הצביעו.

מדוע? הקואליציה כולה נעדרה מהישיבה. נראה שבאופן מכוון. על סדר היום אף נחו שלוש הצעות אי אמון בממשלה, ולכולן היה רוב. אבל זה לא באמת משנה מאחר ולפי החוק ניתן להפיל את הממשלה רק אם יש גם הסכמה של מעל ל-61 חברי כנסת למי יבוא במקומה. לכן הצעות אי האמון לא התקבלו והממשלה לא נפלה.

אגב צדדי, יחד עם תומר ישבתי באותו יום במליאה וצפינו כיצד סדרני הכנסת מתנהגים באלימות כלפי נשים רק כי חשדו כי ישלפו שלט בניגוד לכללים (צפו).

הח"כים של הקואליציה לא הגיעו לישיבה

ואיפה סמוטריץ'? באותו היום דיווח סמוטריץ' בפייסבוק כי יזם וארגן את צעדת התפוצות בירושלים. הצעדה להזדהות עם יהדות התפוצות, מתקיימת מדי שנה בניו – יורק וזו הפעם הראשונה שהתקיימה בירושלים, לפי ערוץ 7 ביוזמת סמוטריץ' ובתמיכת משרד התפוצות.

ביום שלישי במליאה נערכה ישיבה מנומנמת עם שלוש הצבעות. בשיא הישיבה השתתפו 18 ח"כים בלבד. נזכיר שבאותו יום גם חלה שביתת הנשים נגד אלימות, גם היה סדר יום מקוצר שהח"כים סידרו לעצמם, ואם זה לא מספיק, לח"כים יש סידור לא רשמי שלא חייבים להגיע באותו יום. סמוטריץ' לא נכח בישיבה זו וכתב בטוויטר כי טס (היעד לא ידוע). שאלנו ולא קיבלנו תשובה.

"מתפקידי כאן אני לא יכול להגיב"

סמוטריץ' כתב בתום המחאה ביום שלישי כי "מדובר במחאה פוליטית נגד הממשלה. לא נגד אלימות נגד נשים ולא נעליים. חבל שהיו כמה תמימים בימין שנפלו קרבן לתכנית ההונאה הזו ושיתפו איתה פעולה". ביום רביעי תמר זנדברג (מרצ) עלתה לבימת הנואמים ותקפה את הקואליציה ובאופן אישי את סמוטריץ' על הציוץ הזה נגד המחאה. סמוטריץ' ישב באותה העת על כסא יו"ר הכנסת מתוקף תפקידו כסגן יו"ר הכנסת, הבליג וסירב להגיב.

בוועדות

השבוע לא מצאנו דיון אחד בו השתתף סמוטריץ'.

"הוועדה למינוי בכירים היא גוף מטופש ומיותר שניפח את עצמו לממדים מפלצתיים"

בשבוע שעבר פסלה הוועדה למינוי בכירים את מועמדותו של צ'יקו אדרי לתפקיד המפכ"ל בגלל התנהגות לא ראויה. כראש אגף התנועה אדרי ביטל דו"חות וכתבי אישום לשוטרים ללא הצדקה. הדו"ח פורסם לפני כשנתיים, לא התנהגות המצופה ממי שאמור לנהל את המשטרה. אלא שסמוטריץ' החליט לתקוף דווקא את הוועדה בפייסבוק וכתב: "הוועדה למינוי בכירים היא גוף מטופש ומיותר שניפח את עצמו לממדים מפלצתיים. לנתניהו כדרכו אין אומץ למהלכים אסטרטגים מתבקשים כמו לבטל אותה ולקחת אחריות על המינויים ולכן אנחנו צפויים לסאגות הזויות רבות כאלה. שיהיה לנו בהצלחה".

מה שמפתיע זה ששלושה ימים אחרי הסכים איתה בדיעבד בטוויטר:

"מטריד מאוד מאוד פעמיים:

1. אם אדרי עשה את המיוחס לו כאן אז הוא באמת לא מתאים להיות מפכ"ל. זו לא מעידה. זה כשל ערכי מהמדרגה הראשונה. תרבות של שקר ומוסר כפול שחייבים לבער. 

2. איפה היה מבקר מדינה עד עכשיו?! למה הדו"ח הזה שוכב שנתיים ונשלף רק עכשיו?! כמובן, הכל בהנחה שהפרסום נכון."

ובכן דו"ח המבקר היה פה מזה שנתיים (עמוד 47) ופורסם בזמן כהונתו של גלעד ארדן (הליכוד) כשר לבטחון הפנים. שאלנו את ארדן האם הכיר את הדו"ח? ארדן הכיר אותו טוב, ואף קיים עליו דיון במשרד ופעל לתיקון הליקויים בו. אולי סמוטריץ' צריך להפנות את תגובתו לגלעד ארדן ולא לוועדה למינוי בכירים או למבקר המדינה.

שאלנו את סמוטריץ' האם הכיר את טענות הוועדה כאשר כתב עליה בפעם הראשונה והאם שתי אמירות אלו מתיישבות. סמוטריץ' סרב להגיב.

בונוס – הצעת חוק שתמנע ממבקר המדינה לבצע ביקורת על החטיבה להתיישבות

אז למה בחר סמוטריץ' להכניס את מבקר המדינה לקלחת הוועדה למינוי בכירים? ולמה פקפק באמינותו? סמוטריץ' לא קיבל הערות אישיות ממבקר המדינה, אך העמותה שבה כיהן כמנכ"ל, סמנכ"ל ומתאם פעילות נקשרה בדו"ח ממבקר המדינה על תפירת תמיכות ומכרזים. סמוטריץ' שומר גם היום על קשר עם העמותה ורק לאחרונה יצא עמה לסיור לחאן אל אחמר בו העביר הדרכה קצרה ליהודה גליק וסגנית השר ציפי חוטובלי (הליכוד).

אם לא תרצו לקרוא את הדו"ח המלא תוכלו למצוא תמצות של הדו"ח בעיתון הארץ, ידיעות, כיפה, וסרוגים. כל אחד מהזווית שלו. קראנו את כולם וגם את דו"ח המבקר. כולם נכונים ונאמנים למקור. זווית הסיקור שונה.

ובקצרה: הביקורת נעשתה על מועצה אזורית מטה בנימין. בדוח שפורסם בסוף 2017 נטען כי המועצה תפרה מבחני תמיכות לעמותת רגבים באופן שרק זו תוכל לזכות בתקציבים למען גאולת קרקעות.

סמוטריץ' לא נשאר חייב והניח הצעת חוק שפוגעת במבקר המדינה. כפי שתוכלו לראות בכתבות שמסקרות את הנושא, סמוטריץ' מכחיש את ההקשר וטוען שאולי זה הפוך: המבקר מנסה להתנקם בו בגלל ההצעה. סמוטריץ' בטענתו נשען על עיתוי פרסום הדוח: בחודש נובמבר 2017, מועד מאוחר מהגשת הצעת החוק שלו שהונחה על שולחן הכנסת במאי 2017 (הבדל של כחצי שנה).

אלא מה? בדקנו. בביקורת נכתב כי היא בוצעה בין אוקטובר 2016 – למרץ 2017. כלומר, הביקורת החלה שמונה חודשים לפני הגשת ההצעה. סמוטריץ' כמובן ידע זאת. כך שטענתו על כך שהמבקר מנסה להתנקם בו בגלל הצעת החוק – בלתי הגיונית.

האם זה היה המניע האמיתי להגשת הצעת החוק? אנחנו לא יודעים. לגופי התקשורת שסמוטריץ' כן טורח להגיב להם הוא הכחיש.

הצעת החוק של סמוטריץ' תהפוך את הגוף המבוקר לגוף ביקורת טכני בלבד ותחסל את משמעותו

הצעת החוק שהגיש סמוטריץ' מרוקנת את משרד המבקר מסמכויות הביקורת והמעקב אחר ליקויים. בין הצעותיו:

  1. ביטול הסעיף שנותן למבקר המדינה חופש ביקורת על כל עניין שהוא רואה בו צורך. להבנת כותב שורות אלו זה הסעיף המשמעותי ביותר בתיקון. זה הופך את מבקר המדינה לגוף שבודק תקינות של הנהלת חשבונות ומוציא גופים כמו ההסתדרות הציונית והחטיבה להתיישבות מיכולת הביקורת בתחום טוהר המידות ומהמנהל התקין.
  2. אוסר על המבקר לתת הערות או הנחיות לתיקון בזמן אמת. אלא רק בדו"ח השנתי שמתפרסם במועד הנקבע בחוק – אחת לשנה (הוא יכול לפצל גם לשני מועדים).
  3. לבטל את חובת הדיווח על תיקון הליקויים של הגוף המבוקר למבקר המדינה ולדווח רק למשרד ראש הממשלה או שר הפנים במקרה של רשויות מקומיות. זה אומר שהמבקר אפילו לא יוכל לדעת שהליקויים תוקנו.
  4. למנוע מהמבקר לבקש עדכונים על הטיפול בליקויים שמצא.

בשורה התחתונה סמוטריץ' מבקש למנוע ממבקר המדינה לבצע ביקורת מהותית בנושאים בהם הוא מוצא חשיבות, ומבטל את יכולתו לבצע ביקורת (למעט הנהלת חשבונות) על ארגונים כדוגמת החטיבה להתיישבות.

אגב, בימים אלו אנו עמלים על תחקיר ב"שקוף" (שאתם בחרתם). התחקיר הצפוי לחודש דצמבר יבדוק מה עולה בגורל דוחות מבקר המדינה, וכיצד אפשר לשדרג את המוסד החשוב הזה.

בסיכום השבוע השישי סמוטריץ' מתגלה כאדם הנוהג בדרך ארץ ונימוסים שהיינו מצפים מכל איש ציבור. השילוב של דרך זו עם הדבקות האידיאולוגית, האמת השקופה והאפקטיביות שלו כפרלמנטר הופכת אותו, לדעתי, למודל לחיקוי פרלמנטארי. עם זאת, תקיפתו את הוועדה למינוי בכירים, ניסיונו לרוקן את מוסד מבקר המדינה מתוכן והדרישה לפיטורי היועצת המשפטית דינה זילבר מציגה תמונה מדאיגה כי סמוטריץ' מנסה לחסל את שומרי הסף במדינת ישראל בדרך למימוש חזונו האידיאולוגי.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!