ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מעבדות לשקיפות: המעטפה הסודית תיחשף, הלשכות יוצאות לאור ועוד- ניוזלטר חדש

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קיץ שמח חברים, תורמות ותומכים!

קודם כל סיכום שינויי מציאות לניוזלטר זה: היתרי הכניסה הקבועים לכנסת מהיום שקופים, הנכסים המרובים של משפחת דרעי סייעו לחקירה משטרתית, כמות הלשכות הפיקטיביות פוחתת ואתר ההחלטות הסודי "המעטפה" ייפתח (ברובו) לציבור.

נקפוץ למים: מה עשינו מאז הניוזלטר האחרון?

ראשית, ערכנו את פיקניק ההוקרה לתומכי המיזם. בערב בלתי נשכח שמענו הרצאות טד-שקיפות מטובי המומחים. מבחינתי זה היה השיא של השנתיים האחרונות. הוידאו השלם, ההוצאות והתמונות שלכם – כאן.

dscf2030_26074140261_o (1024x683)
בפיקניק הענקנו תעודת הוקרה, שמענו את הראפר נמש שר על שקיפות וגם הוקרן סרטון קצר שנערך בהתנדבות על חלק מהישגי המיזם עד כה. תעיפו מבט:
https://youtu.be/hMDfMYHil8A
העלנו גם התמונות לפייסבוק– מוזמנים לתייג 🙂

ממצאים חדשים שגילינו מאז העדכון הקודם

  • כמה בקבוקי קולה הזמין ליצמן? השקיפות מאפשרת בדיקות די מגניבות- חשפנו את הכמות העצומה של השתייה המתוקה שמוזמנת אל לשכת שר הבריאות.
  • היתרי הכניסה נחשפו! עסקנים, חברי מרכז ולוביסטים שחורים – הצלחנו להוציא לאור את רשימת בעלי האישורים הקבועים למשכן.
  • חשוב להדגיש: מעבר לחשיפת הזיקות הנוכחיות וניקוי האורוות – שינינו מציאות. מהיום, הודות לנוהל השקיפות החדש הזה, אפשר לקוות שיושבי ראש הכנסת יחשבו פעמיים לפני שיחלקו היתרי כניסה למקורבים ולעסקנים שלא ראויים להם. מנגד, הם יזהרו לבטל היתרים לכאלו שאכן זקוקים להם. כלומר, השקיפות תיצור בקרב קברניטינו זהירות הכרחית שתמנע שחיתויות עתידיות. 

דהמרקר אישורי כניסה

  • בדקנו יחד עם דפנה ליאל מחדשות 2 את הלשכות החיצוניות של הח"כים. תודה למתנדבי המיזם שסייעו ברחבי הארץ:

אגב: השקיפות עוקרת בהדרגה שחיתויות כאלה: לפוסט המלא.

  • שמעתם על הוועדה לחיוב אישי? יש לה סמכות לקנוס בכירים ברשויות המקומיות על שימוש לא תקין בכספי ציבור. נפלא, לא? בדקנו מה קורה שם.
  • חשפנו שהפרקליטות בדקה גם את שלי יחימוביץ' שיצאה נקייה.
  • בדיקת הנכסים שביצענו בזמנו למשפחת דרעי- היא חלק ממה מחומר החקירה שהמשטרה בודקת בעניינו. הנושא צוטט בהרחבה:

3דרעי-חשיפת-בתים

אגב, "ידיעות אחרונות" העתיקו בלי בושה את הממצאים שלנו, אחד לאחד כפי שנכתב ב"מאקו":

מ"מאקו"
"מאקו" 7 באפריל 2016
  • אגב נכסים, פרסמנו שגם למירי רגב – המסרבת לחשוף את הונה – יש נכס נוסף.

שינוי מציאות

  • היסטוריה: הממשלה הסכימה, לראשונה, לחשוף את ההחלטות שמתקבלות דרך האתר הסודי "המעטפה"! כך הוחלט בדיון בוועדת השקיפות בעקבות התחקיר שלנו. היה דיון מצוין ומעמיק. יש עוד המון לאן להתקדם- אבל זה צעד מבורך לכיוון ממשלה שקופה באמת.

המעטפה תיחשף

  • לאילו תאגידים במשק קשורה ח"כ שרן השכל? חלק מחברי הכנסת נוטים לעשות הכל כדי להסתיר את החברות שהם קשורים אליהן ולטשטש זיקות. השכל, בעצתנו, עושה הפוך. היא הראשונה לשים את הכל על השולחן. אנו פועלים כדי שח"כים נוספים יצטרפו אליה.
  • ממשיכים לקדם שקיפות בוועדת השרים לחקיקה. הצטרפו לקמפיין שיחודש לאחר הפגרה. והנה סרטון קצרצר שהכנו בנושא:

  • למה יאיר לפיד חסם אותי? (וקצת רקע)
  • כמה שקופים חברי ועדת השקיפות? הפצנו בדיקה מיוחדת שכוללת גם הסברה בנושא החביב עלינו.
תודה לגרפיקאי המתנדב הנהדר של המיזם: אביתר רוזנוולד
תודה לגרפיקאי המתנדב הנהדר של המיזם: אביתר רוזנוולד
  • נ.ב: כמובן שבכל נושא שאתם רואים כאן ובניוזלטרים הקודמים, אני (תומר) משתדל להתראיין בתחנות רדיו דתיות וחילוניות, ערוצי נישה ומיינסטרים, פודקאסטים (הנה ראיון ארוך בגיקונומי) וכו'. אני מתראיין גם בתקשורת זרה ונותן הרצאות בנושא ברחבי הארץ.
  • משאבי המיזם עוזרים גם בשוטף לאקדמאים הכותבים בנושאי כנסת וגם תורמים למדידת השקיפות בישראל. הנה מדד בינלאומי שסייענו בעיצובו והנה אחד נוסף שהתפרסם לאחרונה (ומוכיח שיכול להיות פה הרבה יותר טוב).

שקיפות עצמית

  • המיזם זכה בפרס DIGIT לעיתונות דיגיטלית! מנימוקי ועדת הפרס: "תומר אביטל רתם את הפלטפורמה הדיגיטלית לקידום השקיפות במערכת הפוליטית בישראל. אביטל מייצר תחקירים משמעותיים, מזין ומשתף פעולה עם מגוון כלי תקשורת והפך גורם עיתונאי עצמאי משפיע. כל זאת, תוך שהוא מקפיד להיעזר בכל הכלים שמעמידה לרשותו הפלטפורמה, משימוש יעיל במימון המונים, איסוף מידע והפצה של התוצרים העיתונאיים. פועלו העיתונאי של תומר אביטל בדיגיטל הוא סמן לעיתונות עצמאית ערכית, איכותית ואפקטיבית".

IMG-20160404-WA0029

  • הסברתי בטקס כמה מפרך ומטלטל להיות עיתונאי עצמאי, ושלא הייתי יכול לעשות זאת ללא התמיכה העקבית שלכם. הבהרתי גם שיש רגע אחד ששווה הכל: שיחת הטלפון. השיחה ממושא התחקיר, האדם שתפסת בקלקלתו ושרוצה לטפס מעליך. מי המו"ל? הוא שואל בחרדה כדי להבין איך להרוג את התחקיר, מי העורך?
    כולם אני, אתה עונה בחיוך.

לכידה

לכידה

  • איך אני (תומר) מתפרנס? בתחתית הפוסט כלל הספקים מהם קיבלתי שכר.
  • למי שרוצה לתמוך כלכלית במיזם ולהאריך את חייו: פתחנו אפשרות לתרומה חד-פעמית וקבועה. תודה!

מה הלאה?

  • הכנסת בפגרה ואנחנו עובדים ברקע על כמה תחקירים מרתקים בתקווה שיבשילו בחודשים הקרובים. בניוזלטר הבא אבקש מכם בתקווה לעזור לבחור בין כמה תחקירים אפשריים שינצלו את הכסף שנותר.
  • כעת, לאחר שסיימנו לחלק את התשורות, נותר עוד דבר אחד לטפל בו: עוד שקיפות שלטונית. אנו על זה.

המשימות שלנו

  • סיכום שינויי מציאות לניוזלטר זה: היתרי הכניסה הקבועים לכנסת מהיום שקופים, הנכסים המרובים של משפחת דרעי סייעו לחקירה משטרתית, כמות הלשכות הפיקטיביות פוחתת ואתר המעטפה ייפתח (ברובו) לציבור.
 –
תודה מקרב לב שוב לכולכם על היותכם חלוצות וחלוצי שקיפות,
תומר
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,956 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!