ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המידע האישי שלכם הפך לכלי תעמולה – ויש מה לעשות עם זה

המפלגות אוספות עלינו מידע ללא הסכמתנו ובמחשכים. פעילים יכולים לדעת אפילו מתי והאם הצבעתם. זכותנו על פי חוק לקבל מכל מפלגה את המידע האישי אודותינו – והגיע הזמן שנממש אותה / טור אורח
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

| נעמה מטרסו קרפל |

בחודש האחרון החלו מפלגות להשתמש באפליקציית "אלקטור" למעקב אחר המצביעים, זאת לאחר שהרשות להגנת הפרטיות קבעה חודש קודם לכן שרבים השימושים באפליקציה מפרים את החוק. בסיעת "ימינה" מתכננים לאפשר לסמן באפליקציה אם אדם צריך הנגשה ואילו בסיעת "הליכוד" פתחו את השערים למידע לכל דורש.

מה שמתחיל עכשיו ילך ויתגבר בחודש הקרוב: נראה כי באבולוציה של שלוש מערכות בחירות, המפלגות כבר הפנימו היטב שהדאטה שלנו היא זירת הקרב האמיתית ומי שיודע להשתמש בה בחוכמה מצליח להשפיע על המפה הפוליטית. אם בעבר תעמולת הבחירות התקיימה בגלוי ובפומבי: בשלטי חוצות, בתשדירים ובצמתים, הפעם הנדסת התעמולה (והתודעה) נעשית באמצעות תהליך יסודי של ליקוט מידע אישי, שבסופו ניתן להציג לנו הודעות מותאמות אישית בפייסבוק, בטיקטוק, בטלגרם ובוואטסאפ.

התפיסה הרווחת היא שזה אך טבעי שמפלגות יאמצו תפיסות שיווקיות חדשות כמו כל גוף מסחרי, על ידי בניית קהלים בהתאם לנתונים כמו גיל, מין, סטטוס זוגיות ותחומי עניין. אך בניגוד לחנות בגדים שמציגה מודעות מותאמות בפייסבוק למשתמשים שביקרו באתר החנות, איסוף המידע על-ידי המפלגות והשימוש בו נעשים במחשכים, ללא הסכמה של בעלי המידע וללא גילוי אודות הנעשה בו.

התוצאה: אנחנו יודעים היום מעט מדי לגבי אסטרטגיית המידע של המפלגות: איזה מידע הן אוספות? מאיפה הן מקבלות את המידע? האם הן מצליבות אותו עם מאגרי מידע אחרים? האם הן מעבירות את המידע אל מחוץ לישראל (לדוגמה: לפייסבוק)? והכי חשוב – כיצד הן משתמשות בו לאורך הקמפיין וביום הבחירות?

לדעת איפה אתם מסתובבים

ישנם היום כלים רבים ובלתי מפוקחים לפעילות המפלגות בדיגיטל. כך לדוגמה, אפליקציות למעקב אחר בוחרים , כמו אלקטור, הפכו לאחד הכלים המתפתחים והמתקדמים שמצויים בארסנל המפלגתי. האפליקציות הללו והמידע שמוזן בהן זמין לכל דורש, בין אם הוא פעיל או לא פעיל במפלגה. בשלב הראשון, ניתן לעלות את רשימת אנשי הקשר ולאמת את המידע מול פנקס הבוחרים. כבר מהפעולה הראשונית והפשוטה הזו – ניתן לקשר בין טלפון של אדם לבין הקלפי שבו הוא מצביע, לסמן קשרים חברתיים ואישיים ולתייג בסבירות גבוהה את אופי ההצבעה של אדם בהתאם לקלפי אליו הוא משויך, כל זאת ללא שאותו אדם יודע או הסכים לכך.

בשלב השני פעיל יכול לסמן בוחרים כתומכים מטעמו, מה שמאפשר לו לקבל ביום הבחירות הודעה על כך שהתומכים "שלו" הצביעו זה עתה בקלפי אליו הם משויכים. הפיצ'ר הזה לבדו הופך את אפליקציית הבחירות לכלי מעקב משוכלל, שמאפשר לכל אדם שנרשם כפעיל מפלגה לעקוב אחר מי שהוא חפץ בכך, החל מבעל אלים שמעוניין לקבל הודעה ברגע שאשתו הולכת לקלפי ועד למעסיק שמעוניין להפעיל לחץ על עובדיו לצאת ולהצביע.

לאחר שהמידע במערכות המפלגה מפולח ומועשר ניתן להעלות אותו לפייסבוק לצורך טרגוט מודעות מותאמות אישית. יש גם אפשרות להצליב אותו עם שירותי תעמולה אחרים, דוגמת בוטים ושאלוני רשת שמבקשים לדעת טוב יותר דפוסי הצבעה של בוחרים. אסטרטגיית התעמולה של המפלגות מוכוונת באופן מחושב ליום הבחירות, שם כל ארסנל המידע מופעל למען מטרה אחת – להשפיע על תודעת המצביעים באופן אישי וממוקד.

השימושים במידע על בוחרים הם אינסופיים, ולראיה בכל אחת ממערכות הבחירות האחרונות ראינו איך מפלגות שכללו את אסטרטגיית הדאטה שלהם, מתחו את גבולות המותר והאסור, ולעיתים אף פעלו באופן בלתי חוקי ובלתי דמוקרטי, מתחת לרדאר הרגולציה (שכמעט ולא קיימת).

מה בכל זאת אפשר לעשות?

על פי החוק הגנת הפרטיות, יש לכל אזרח זכות לבקש לעיין במידע אודותיו. כלומר אנחנו יכולים לפנות ולדרוש לדעת איזה מידע אוספים ומחזיקים עלינו חברות, ארגונים, רשויות ציבוריות ומפלגות – שמחוייבים להשיב תוך 30 יום. בעידן שבו המידע שלנו מצוי בכל מקום ונעשה בו שימוש תעשייתי – הגיע הזמן שנתחיל לדרוש לדעת מה יודעים עלינו.

זכות העיון פועלת בשני הכיוונים – מצד אחד היא מאפשרת לנו להבין טוב יותר איזה מידע אוספים עלינו, ומהצד השני היא מאותת לארגונים שהמידע שלנו מצוי אצלם בנאמנות ויש לנהוג בו בכבוד ובשקיפות.

המפגש של תקופת בחירות שמתנהלת כולה ברשת האינטרנט עם היעדר השקיפות מצד המפלגות ביחס למידע שלנו, הוא התחלה טובה להפיח מעט חיים בזכות העיון במידע ולהגביר את תשומת הלב של מפלגות למידע שלנו – אולי כך נצליח לעורר שינוי באופן שבו מפלגות אוספות ומנהלות את המידע שלנו.

שלחו למפלגות מייל עם בקשה לדעת איזה מידע הן מחזיקות אודותיכם. תוכלו לעשות זאת בקלות באמצעות הטפסים לדוגמה שנמצאים כאן ורשימת כתובות המייל של נציגי המפלגות – בקישור הזה. יחד נוכל לאותת להם שהנושא חשוב לאזרחים ואזרחיות רבים, שמעוניינים לדעת איזה מידע נאסף עליהם.

***

הכתבת היא עורכת דין ומנכ"לית פרטיות ישראל.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

5 תגובות

  1. שלום, לפני 37 ימים (המחוייבות שלהם להשיב תוך 30 יום + שבוע) שלחתי בקשה לשתי מפלגות, הליכוד ויש עתיד, ושתיהן השיבו לי

    הליכוד :
    ענו שהם קיבלו את הבקשה… וזהו (לא נראה לי שזה נחשב)
    "שלום רב, פנייתך התקבלה והועברה לטיפול, יום טוב"

    יש עתיד
    ענו שחסיפה למידע כרוכה בתשלום, ומה שקיים לא מעניין.
    "מס' ת.ז. —. המידע על-אודותיך המצוי בידי מפלגת יש עתיד הנו: המידע מספר הבוחרים של משרד הפנים (שם, שם האב, כתובת, מקום הצבעה). הגם שבהתאם לתקנות בקשה לעיון במידע כרוכה בתשלום, בגין פנייה זו לא נגבה תשלום"

    מה צריך לעשות כדי לקבל את המידע מהליכוד?
    לאיזה מפלגות אתם חושדים שיש מידע נוסף שלא מגיע מספר הבוחרים?
    אנחנו באמת צריכים לשלם על מנת לקבל את המידע? ואם כן כמה?
    יש לכם מחשבות בנושא?

  2. ימינה והליכוד משתמשים בתוכנה. אבל את מי בחרתם לשים בתמונה בפתח הכתבה? את נתניהו. פעם חשבתי שאתם מאוזנים. אתם בדרך להיות עוד ערוץ תקשורת תועמלתני.

  3. תודה רבה. מאמר חשוב מאוד. אנשים שלא גדלו בדיקטטורה כנראה עוד לא הבינו את חשיבות המידע האישי.

  4. ניסיתי לשלוח את המיילים שאת ממליצה. הכתובות של מפלגת ישראל ביתנו לא תקפות (קיבלתי מייל חוזר אוטומטי).

  5. כמה משועממת את?
    האם טרחת לבדוק את המידע המופיע עלייך בפייסבוק, שהוא פי מיליון יותר רחב? או בגוגל? או בשופרסל? או בחברת חשמל?
    פשוט קשקשנית ומשועממת ביותר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!