ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לראשונה: משרד האוצר יפקח על פגישות עובדיו עם לוביסטים

נוהל ממשלתי חדש בעקבות דרישת "שקוף" ו"לובי 99", יגביר את הפיקוח על הקשר בין שדלנים שמקדמים ארגונים וחברות מסחריות לבין מי שמנהלים את כספי המדינה ● עד היום לא הייתה שקיפות בפעילות הלוביסטים בממשלה כלל - ועבודתם נסתרת לחלוטין מהציבור ●  "משרדים מחלקים בקורונה תקציבי ענק לגופים פרטיים, חשוב שנדע מי מושכים בחוטים מאחורי הקלעים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לוביסטים בכנסת, ארכיון. (צילום: עידן בנימין)

לראשונה, נוהל חדש של משרד האוצר מסדיר את הפיקוח על הקשרים שבין עובדי המשרד ללוביסטים, שמקדמים אינטרסים חיצוניים של ארגונים וחברות מסחריות. ההוראות החדשות שפורסמו על ידי משרד האוצר השבוע, מחייבות את עובדי המשרד לקבוע את הפגישות עם השדלנים מראש, וכן לתאם את נושא הפגישה לפני קיומה. הנוהל גם מחייב את עובדי המשרד לברר אילו חברות מייצגים הלוביסטים, ולתעד את תוכן הפגישה איתם, וכן מורה על מינוי אחראי על נושא הפגישות עם לוביסטים בכל אגף במשרד.

הלוביסט אלון גלרט עם מנכ"ל משרד האוצר הקודם, שי באבד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במכתב שפרסם המשרד ציינו שעל אף שלא כל עבודת הלובי היא שלילית, קיימת סכנה בקשר של מקבלי ההחלטות עם לוביסטים. "קשר של עובד ציבור עם שדלן טומן בחובו חשש למשוא פנים, לפגיעה בשוויון ולהשפעה פסולה", ציינו במכתב. "אילוצי זמן וקשיים נוספים מובילים לכך שלא תמיד יהיה באפשרותו של העובד לקיים  קשר שווה ואחיד עם כלל הגורמים הרלוונטיים לקבלת ההחלטה. קשיים אלה עלולים ליצור עיוות בהליך קבלת ההחלטות ברשות המנהלית וכן לפגוע באמון הציבור בה".

כבר ב-2018 פנינו ב"שקוף" למשרדי הממשלה ולראשי וועדות הכנסת, בדרישה להגביל את כניסת הלוביסטים לדיונים ולנסח נוהל ברור לקשר עמם. בנוסף ביקשנו לפי חוק חופש המידע לקבל נתונים על פגישות של בכירי המשרד עם לוביסטים – מידע שעד אז היה מוסתר לגמרי מהציבור. גם ארגון "לובי 99" פנו ב-2018 למשרד האוצר עם תכנית להסדרת עבודת הלוביסטים והגברת השקיפות עליה.

לדעת מי מושך בחוטים

החלטת האוצר משמעותית, שכן שקיפות בעבודת הלובי יכולה למנוע שחיתות בהחלטות ממשלתיות. בעוד שבכנסת יש חוק שמחיל שקיפות יחסית בעבודת הלוביסטים, בכך שהוא מחייב אותם לענוד סרט כתום בכניסה למשכן ולהצהיר על האינטרסים שהם מייצגים בוועדות, בממשלה קיימת אפלה מוחלטת לגבי עבודתם.

קראו עוד על עבודת הלוביסטים:

"בכנסת לוביסטים חייבים להציג את עיסוקם מול הח"כים ולהירשם בפרוטוקולים של הוועדות, ואי עמידה בכללים גוררת סנקציות. אפשר גם להיכנס לאתר הכנסת ולראות את מאגר הלוביסטים ואת החברות שהם מייצגים", מסבירה עו"ד נועה זלצמן, לוביסטית ציבורית בלובי 99. "ברגע שאת – מילולית – חוצה את הכביש למשרד האוצר, או לכל משרד אחר – לא חל עליהם שום חוק".

לפיקוח על הקשרים של קובעי המדיניות עם הלוביסטים חשיבות עצומה. כיום, אין לציבור דרך לדעת אם החלטות שהתקבלו במשרדי הממשלה מועילות לציבור הרחב, או הושפעו מפעילות חברות הלובי והתקבלו כך שיועילו לחברה פרטית מסוימת. "משרדים מחלקים בקורונה תקציבי ענק לגופים פרטיים – חשוב שנדע מי מושכים בחוטים מאחורי הקלעים ומשפיעים על קבלת ההחלטות. זה שאין שום מגבלה עליהם במשרדי הממשלה מנציח את המצב הזה ומסייע להם להמשיך לפעול במחשכים, לכן ההוראה הזאת מאוד חשובה".

שר האוצר ישראל כ"ץ. הנוהל החדש יכול למנוע שחיתות (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

הנוהל החדש שפורסם במשרד מגדיר שדלן כמי "שדרך עיסוק או בתמורה למען לקוח, נוקט פעולות לשכנוע עובד ציבור בקשר לתפקידו, לרבות לעניין חקיקה, חקיקת משנה, הוראת מנהל, מינוי או בחירה של אדם לתפקיד", אך מחריג נציגים שמועסקים ישירות על ידי החברות, גם אם אלה מבקשים לקדם את האינטרסים של החברה בה הם מועסקים. 

ומי יהיה המשרד הבא בתור? "ברגע שמשרד כל כך משמעותי כמו משרד האוצר מפרסם נוהל כזה, אפשר לדרוש ממשרדים נוספים להעתיק את את ההנחיות", הוסיפה זלצמן. "למשל להסדיר מגעים של בכירי משרד הבריאות עם חברות מזון מזיק, או כל משרד אחר מול הגורם שעובד מולם. אם משרד גדול כמו משרד האוצר עשה את זה, גם הם יכולים".

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

אם עד היום היו יכולים הלוביסטים שמייצגים בנקים או חברות ענק לצעוד אל תוך משרד האוצר ולשוחח במסדרון עם אלו שמחליטים החלטות ששוות להם ולנו מיליונים, היום פגישה כזאת תיתקל בהגבלות ותהיה חשופה לפיקוח. זה עוד צעד בהקטנת ההשפעה של בעלי האינטרס על קובעי המדיניות שנשלחו לעבוד עבורנו, הציבור.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!