ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

האם מותר לראש עיריית אילת להשתמש בעמוד הפייסבוק שלו לצורך תעמולה?

מאיר יצחק הלוי, משתמש בעמוד הפייסבוק שלו גם בכובעו כראש העיר וגם כמועמד לכנסת מטעם "תקווה חדשה". לאחרונה קבעה ועדת הבחירות כי שימוש מעורב כזה הוא פסול - והכריח את רון חולדאי לפתוח עמוד פייסבוק חדש 
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לאחר שועדת הבחירות אסרה על רון חולדאי להשתמש בעמוד הפייסבוק שלו בעת התמודדות לבחירות – כעת נבחנת הגשת עתירה דומה כנגד ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי. באחרונה פרסם ראש העיר, המועמד לבחירות מטעם "תקווה חדשה", פוסטים שיכולים להיחשב כתעמולה פוליטית, כאשר במקביל נעשה שימוש בעמוד זה כצינור מדע בין ראש העיר לבוחריו.

קראו עוד ב"שקוף":

כך למשל, אתמול (ראשון) התרעם הלוי על התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכתב כי ביקורו בעיר לא תוכנן ומהווה "ניהול האומר שהקרקס הפוליטי קודם לכל ולא משנה מה המחיר". בנוסף, פרסם באחרונה ראש העיר שידור לייב עם גדעון סער, מוביל רשימת "תקווה חדשה" במסגרתה הוא מתמודד.

הפוסט שפרסם אתמול הלוי בביקורת על נתניהו

כפי שנטען נגד חולדאי, גם כאן שבת מערב בין פרסומים לציבור תושבי אילת מתוקף תפקידו, לבין תעמולה לקראת הבחירות לכנסת. עו"ד שחר בן מאיר, התובע גם בעתירה נגד חולדאי, אמר ל"שקוף" כי הוא בודק את הנושא לקראת הגשת תביעה לוועדת הבחירות נגד שימוש פסול של ראש העיר בעמוד הפייסבוק וכי פנה לעורכי הדין של מפלגת "תקווה חדשה" לברר את הנושא.

תעמולה מעורבבת

לפני פחות מחודש, עו"ד בן מאיר ניצח בעתירה שהגיש כנגד ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. כתוצאה מהקביעה, חולדאי נאלץ לוותר על הנכס שבנה במדיה החברתית ולפתוח עמוד פייסבוק חדש ונטול עוקבים למען פרסום תכנים הנוגעים למועמדותו לכנסת.

היגיון הקביעה היה פשוט: מכיוון שדף הפייסבוק של חולדאי הוגדר כנכס ציבורי, אסור לו להשתמש בו לפרסום תכנים שעוסקים במועמודותו לכנסת. הקביעה כי מדובר בנכס ציבורי נשענה על כך שראש העיר משתמש בעמוד אחד בלבד תחת שמו, שמהווה כלי לתיווך עבודתו כראש עיר, על כן עוקביו הרבים הצטברו בעקבות התפקיד הציבורי שלו. חיזקה את הקביעה העובדה כי תפעול עמוד הפייסבוק נעשה על ידי כספי הציבור – על ידי עובדי העירייה.

חולדאי והלוי. הראשון עשה שימוש פסול בפייסבוק, ייתכן שגם השני

כעת נראה כי ראש עיריית אילת מתנהג באופן דומה. מאז הכרזת מועמדותו בדצמבר, ראש העיר משתמש בעמוד הפייסבוק הרשמי שבו הוא מתווך לתושבים מידע כמו סטטוס הנחיות הקורונה בעיר, גם כדי לשתף מפגשים ווירטואלים עם מפלגת "תקווה חדשה" או ביקורת חריפה על נתניהו. בכך הוא לכאורה קוטף לעצמו רווח פוליטי על חשבון תפקידו הציבורי. יחד עם זאת, הלוי טוען כי העמוד שלו מנוהל מכספיו האישיים ועל ידי בנו.

נראה כי יש גם מי שפועלים לפי החוקים: אלון דוידי, שמכהן כראש עיריית שדרות, פתח עמוד פייסבוק אישי נפרד ימים ספורים לאחר שהכריז על מועמדותו לכנסת מטעם ברשימת "ימינה". את עמוד הפייסבוק הרשמי שלו, שממומן על ידי כספי עיריית שדרות, הוא השאיר נקי מתעמולה פוליטית והוא מכיל רק תכנים הנוגעים לעבודתו הציבורית.

גם אם ראש עיריית אילת יקים דף פייסבוק אישי מקביל, שבו יעסוק רק במועמדותו לכנסת, סוגיית השימוש בדפי פייסבוק ציבוריים למען תעמולה פוליטית רחוקה מלהסתיים. עדיין יש שתי שאלות משמעותיות שנותרו ללא מענה: האם גם לשר בממשלה אסור להשתמש באותו עמוד הפייסבוק לתיווך עבודתו ולפרסום תכני תעמולה? מדוע ועדת הבחירות אינה עוסקת בנושא באופן רחב?

תגובת מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת: "הפייסבוק הפרטי שלי מנוהל על ידי ועל ידי בני בכורי במימון  מכספי הפרטי. פייסבוק של העירייה מתנהל ע״י דוברות העירייה ותכליתו לטובת העבודה הציבורית בלבד, אני מקפיד על כך הקפדה יתרה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה כהן

מאיה כהן
גדלתי במושב לכיש ובצבא שרתתי כחוקרת מודיעין. כיום גרה בתל אביב, עם 40 עציצים ושני שותפים.אוהבת כתיבה בכל צורה שהיא. החל מתחרויות פואטרי סלאם, שירה, ועד מחקר ועיתונות. מכורה לחדשות ומתעבת אותן בו זמנית. עד שהכרתי את שקוף, לא האמנתי שאפשר לקיים גוף תקשורת ביקורתי, חכם ומעמיק. כזה שבאמת משתדל לא להביט על המציאות מבעד למשקפיים של אף מחנה פוליטי ופועל רק למען הציבור. טעיתי. גאה כל כך להיות חלק מזה ולעזור לעוד אנשים לראות שאפשר אחרת.

תגובה אחת

  1. אם ראש הממשלה משתמש בדפים שלו בכל הרשתות החברתיות לצורכי תעמולה למה אסור לראש ערים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!