ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המפלגות לא רוצות שתדעו איך השתמשו בכספכם לתעמולה – בג"ץ עשוי להתערב

בשנתיים האחרונות יצאו מכיסנו מיליארד שקל לטובת תעמולת הבחירות של המפלגות - אך הן מנעו שוב ושוב ממבקר המדינה לבחון את הדוחות הכספיים שלהן. בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון, בג"ץ מבהיר כי הוא פוקח עין ויכול בשבועות הקרובים לשים סוף לתופעה המבזה. כבר עכשיו חל שינוי: המבקר לראשונה פסל בקשות נוספות לדחייה בהגשת הדוחות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ איימן עודה

כיצד בזבזו המפלגות את הכסף שלנו בבחירות לכנסת ה-21, שהתקיימו במרץ 2019 – סכום מוערך בקרוב למאתיים מיליון שקל בכל סבב בחירות? עד היום אין לנו דרך לדעת. זאת, מכיוון שבשנתיים האחרונות המפלגות דחו את הגשת הדוחות הכספיים שלהן למבקר המדינה והתחמקו פעם אחר פעם – לטענתן "בגלל כל הבחירות האלו". התוצאה: מבקר המדינה לא יכול לפרסם לציבור ביקורת אודות המפלגות שהופכת חשובה אף יותר בתקופה זו של בחירות.

כעת בזכות עתירה של "התנועה לאיכות השלטון", המאבק בתופעה מתחיל לשאת פרי: בג"ץ החליט "להגדיל ראש" ולהמשיך לפקוח עין על הנושא. בשבוע שעבר החליט השופט עופר גרוסקופף לפקוח עין ולבדוק אם יעמדו במועד הגשת הדוח הקרוב, ב-15 במרץ, שנוגע לבחירות לכנסת הנוכחית (ה-23) או יבקשו שוב דחיה. אם יראה שהן ממשיכות לצפצף על החוק, ייתכן שיקבע דיון שעשוי לשים סוף לתופעה.

עתירה זו כבר מתחילה להשפיע: מבקר המדינה החליט לראשונה לדחות את בקשותיהן של סיעות שביקשו דחייה נוספת בהגשת הדוחות מסבבי הבחירות הקודמים. "עכשיו כשהמפלגות השונות יודעות שקיימת עתירה תלויה ועומדת בנושא הן יחשבו עוד כמה פעמים לפני שיבקשו דחיה נוספת וישתדלו להגיש דוחות כספים על תקופה הבחירות לכנסת ה-23 שאירעה לפני כשנה", אמר עו"ד הידי נגב, מהתנועה לאיכות השלטון.

הריני מאשר לעצמי למסמס הגשת דוח

בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון בחודש דצמבר ביקשה מבג"ץ לבטל את החלטת ועדת הכספים לדחות את הגשת הדוחות הכספיים של המפלגות. הטענה המרכזית בעתירה היא שהח"כים מחוקקים ומאפשרים דחייה לעצמם במחטף וללא דיון ציבורי. בעקבות העתירה, כפי שניתן ללמוד מתשובת המדינה, הזדרזו חלק מהמפלגות להגיש את הדוחות בזמן לבחירות לכנסת ה-21 וה-22 והתקופות שביניהן.

קראו עוד ב"שקוף":

אבל חלק לא מבוטל צפצף על החוק ולא עמד בדחייה, זו שנתנו כאמור הח"כים לעצמם: יהדות התורה, חוסן לישראל, חד"ש, תע"ל, בל"ד, רע"ם, ש"ס, זהות, עצמאות, הבית היהודי והתנועה. כיצד מפלגות אלו מרשות לעצמן לאחר כך?

"יכול להיות שהמפלגות האלה שלא הגישו עדיין את הדוחות על תקופות הבחירות מלפני שנתיים כבר, מעריכות שהסנקציה האפשרית מצידו של מבקר המדינה לא תהיה חמורה כל כך כמו דוח אפשרי שיקבע שנעשה שימוש אסור ואף לא חוקי בכספי מימון הבחירות", השיב עו"ד נגב.

בג"ץ התערב – המבקר התעורר

הצלחה נוספת של העתירה היא שזו הפעם הראשונה שהמבקר דחה את פניותיהן של כמה סיעות ליו"ר ועדת הכספים בבקשה לדחות שוב את הגשת הדוחות. המפלגות זקוקות לאישורו לפני שהן מגיעות לאישור הדחייה בוועדת הכספים. לרוב הוא לא מתערב, אך הפעם "המבקר בחן בקשות אלו והודיע ליו"ר ועדת הכספים כי הוא מתנגד לדחיית המועדים", נכתב במענה המדינה לעתירה. הסיעות שביקשו את הדחיה החוזרת בהגשת הדוחות (יום לפני מועד ההגשה) היו תע"ל, בל"ד וחד"ש, שרצות יחד בתור "הרשימה המשותפת".

"ראינו ממש עכשיו בתגובות לעתירה – שמבקר המדינה מבין שגם הוא תחת פיקוח וגם הוא לא יכול לאשר עוד בקשות דחייה שפוגעות פגיעה של ממש בתפקיד הפיקוח שלו על המפלגות ועל כספי המימון האלה", אמר לנו נגב. המבקר לא רק סירב אלא גם כתב זאת גם ליו"ר ועדת הכנסת – שבה הח"כים מחליטים פעם אחר פעם לעשות כראות עיניהם.

צפוי מחטף

הגשת הדוחות לבחירות לכנסת ה-23 מתקרבת. התאריך האחרון להגשת הדוחות, לאחר שאישרו לעצמן כבר דחייה הוא ה-15 במרץ. אבל אנו צופים ששוב, בשקט, ינסו לקבוע הח"כים דחייה בהגשת הדוחות למבקר ויסתירו כיצד התנהלו עם הכסף שלנו.

בשנתיים האחרונות דחו המפלגות, פעם אחר פעם את הגשת הדוחות הכספיים שלהם והסתירו את ההתנהלות שלהן מהציבור. זה קרה בכנסת ה-21, אז החליטו לדחות את הדוחות לכנסת ה-21 וה-22 ופעמיים בכנסת ה-23. הסיבה שהם מציינים בגין הדחייה היא "בגלל כל הבחירות האלו". המבקר אולי מתנגד הפעם אבל הח"כים עדיין יכולים ללחוץ עליו, ותוך דקות לאשר לעצמן דחייה נוספת בוועדת הכספים.

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני. יאשר שוב דחיה במחטף? (צילום: דוברות הכנסת)

אך הפעם כאמור השופט עופר גרוסקופף, לא הסתפק בעמדת המדינה שאומרת "יהיה בסדר" אלא קבע כי המדינה תעדכן אותו ב-18 במרץ, שלושה ימים לאחר מועד הגשת הדוחות הכספיים לבחירות לכנסת ה-23 היכן עומדים הדברים. או במילים אחרות – האם הייתה לחברי הכנסת חוצפה לדחות שוב את הגשת הדוחות בוועדת הכספים. אם כן, בג"ץ עשוי להתערב.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

בשנתיים האחרונות בזבזו הפוליטיקאים כמיליארד שקל על תעמולה. כסף שהיה יכול להגיע לבריאות או לחינוך נעלם בתוך מנגנון המפלגות. המפלגות עצמן לא כפופות לחוקי שקיפות בסיסיים ורק מבקר המדינה יכול לבקר את הוצאותיהן. דחיית הגשת הדוחות מאפשרת למפלגות לדחות את הצגת המחדלים שלהן וכך גם את הביקורת הציבורית לצד המשך בזבוז הכסף שלנו ללא דין וחשבון.

הגשת כל הדוחות במועד אחד – במקום במועדים שנקבעו בחוק: כל שנה ולאחר מערכת בחירות – מביאה לפרסום כל המידע בנקודת זמן אחת במקום הצגה שוטפת של ההתנהלות השערורייתית. כפי שגם ציין עו"ד הידי נגב הבוחר לא יכול לבוא בדין וחשבון עם יו"ר המפלגה שלו על התנהלותו בכסף הציבורי.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

העתירה של התנועה לאיכות השלטון בנושא (בה צוינה גם כתבה של שקוף) מסייעת לח"כים לקבל את ההחלטה הנכונה. עכשיו, לא רק העין הציבורית פקוחה עליהם אלא גם עינו של השופט גרוסקופף. התכופפות נוספת של מבקר המדינה בפני הפוליטיקאים עשויה להביא אותו למצב שהוא ידרש להסביר את עמדתו בבית המשפט וסביר שינסה להימנע מכך.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!