ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מועמדת "יש עתיד" הצהירה בסרטון: אקדם בכנסת את הלקוח שלי מחברת הלובי

חברת הכנסת לשעבר מירב בן ארי עובדת בשנה האחרונה בחברת הלובי "הקבינט" ומייצגת בין היתר את ארגון מד"א ● כעת היא מתמודדת במקום ריאלי ברשימת "יש עתיד" לכנסת, וממשיכה במקביל בעבודתה ● בשבוע שעבר ביקרה עם יו"ר הרשימה לפיד במטה מד"א והצהירה כי תעשה הכל מתוך הכנסת כדי להמשיך לקדם את האינטרסים של הארגון, אף שאלה לא תמיד תואמים את האינטרס הציבורי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מהכנסת – ללובי – לכנסת: בשבוע שעבר ביקרו מועמדי "יש עתיד" לכנסת, יאיר לפיד, אורנה ברביבאי ומירב בן ארי במטה מד"א. בסרטון שפרסם לפיד לאחר הביקור אמרה בן ארי: "אני שמחה שהגענו לפה, ונעשה כל מה שאפשר מתוך הכנסת כדי להמשיך ולחזק את מד"א". בקמפיין "יש עתיד" שכחו להוסיף לסרטון גילוי נאות: בן ארי עובדת בשנה האחרונה עבור חברת הלובי "הקבינט", ומייצגת בה את ארגון מד"א מול מקבלי ההחלטות.

בן ארי כיהנה כחברת הכנסת ה-20, ומאז סיום כהונתה עובדת בחברת הלובי "הקבינט" ומייצגת, לדבריה, עמותות כמו "אור שלום" ו"לקט ישראל" וכן את ארגון מד"א. אם תיבחר תהיה חברת הכנסת השנייה שעוברת בדלת המסתובבת שבין עולם הלובי לכנסת, לצד ח"כ קרן ברק (הליכוד) שעבדה כלוביסטית לפני שנבחרה.

בן ארי מעולם לא נרשמה כלוביסטית במאגר השדלנים של הכנסת, ויש לה גישה ישירה למשכן הכנסת ולעמיתיה לשעבר, חברי הכנסת. לכן באפשרותה לייצג ארגונים וחברות ללא כל פיקוח. חברת הלובי בה עובדת בן ארי בשנה האחרונה מייצגת גם חברות כמו הבנק הבינלאומי, קופת חולים לאומית, כלל ביטוח והמכון הישראלי לאנרגיה וסביבה. האם היתה מעזה לעמוד מול המצלמה ולהבטיח שתקדם גם את האינטרסים שלהן?

עוד בנושא:

בביקור במטה מד"א הרבו חברות וחברי יש עתיד לשבח את הארגון ולהבטיח כי יעשו כל שביכולתם על מנת לחזקו. מטרת הצלת החיים חשובה מאין כמותה, אך ההתחייבות לקדם את האינטרסים של ארגון מסוים שונה מההתחייבות לקדם את בריאות הציבור, למשל. מהביקור עולה חשש לניגוד עניינים: בן ארי מקבלת משכורת על מנת לקדם את האינטרסים של מד"א בכנסת ובממשלה, כאזרחית שאינה חברת כנסת. אך כעת היא מועמדת לכנסת – ועליה לקדם את האינטרסים של הציבור בלבד. 

חשוב להדגיש: אף שמטרות מד"א מבורכות והחשיבות של העשייה שלו גדולה ומוערכת, האינטרסים של מד"א אינם תואמים תמיד את טובת הציבור הרחב. כך למשל, בשנת 2006 מצא המבקר ליקויים בתחום המינויים במד"א, בשנת 2012 פירט את הכשלים בתחום הביקורת הפנימית של הארגון ובדו"ח השנתי לשנת 2020 העיר כי תקנון מד"א לא עודכן, בין היתר בנושא הפרדת סמכויות, וכי לא מונו למועצת מד"א נציגים מטעם משרדי הממשלה. 

בנוסף,  כפי שפורסם ב-TheMarker, בחודשי המגפה הראשונים היה מד"א הגוף היחיד שביצע בדיקות קורונה בבתי אבות ובמוסדות נוספים. במכרז שנערך לקיום בדיקות קורונה באוגוסט האחרון, מד"א דרש בין 80 ל-100 שקלים לקיום כל בדיקה בעת שהיה הגוף היחיד שעוסק בתחום. זאת בזמן שחברות אחרות שניגשו למכרז הסכימו לקיים את הבדיקות בשליש מהמחיר ואף ב-19 שקלים לבדיקה.

העובדה כי מד"א הוא גוף העוסק בבריאות והצלת חיים לא אמורה לפטור אותו מפיקוח. אדרבא, דווקא בגלל שמדובר בגוף העוסק בתחום חיוני כל כך, עליו להיות מבוקר. כך, יוכל הציבור לוודא שההחלטות בנושא הצלת חייו מתקבלות באופן הראוי, ההוגן והבטיחותי ביותר.

במצע הבחירות יש עתיד נשמעים אחרת

במצע "יש עתיד", בחלק שנוגע לפעילות שדלנים בכנסת ובממשלה, נכתב: "נחמיר הכללים בתחום השדלנות הנותנת בידי בעלי הון גישה ישירה למקבלי ההחלטות ומאפשרת ריכוז השפעה גדולה בידי קבוצה מצומצמת של אנשים, ונגביר את האכיפה עליהם". בהמשך נכתב: "נדרוש חובת שקיפות מחברי כנסת בכל הנוגע לקשר שהם מנהלים עם לוביסטים ומייצגי אינטרסים אחרים".

בן ארי באתר הקבינט (צילום מסך מתוך אתר החברה)

עם זאת, נראה שעוד לפני הבחירות רשימת "יש עתיד" מתקשה ליישם את המצע של עצמה. בתגובת לכתבה המפלגה לא הכחישה את הדברים ולא התחייבה שבן ארי תחדול מעבודתה בחברת הלובי בזמן תקופת הבחירות. "מירב בן ארי ויש עתיד ינהגו לפי הקבוע בחוק", ביקשו למסור. ממירב בן ארי לא נמסרה תגובה.

בכך שבן ארי מבטיחה כי תקדם את האינטרסים של מד"א גם מתוך הכנסת, היא מעידה על היותה בניגוד עניינים עמוק: כנציגת הציבור, עליה לייצג בכנסת את הציבור הרחב ולא ארגון מסוים, בעיקר אם קיבלה משכורת על ייעוץ לאותו ארגון רגע לפני חזרתה לכנסת.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

כאשר ניגודי העניינים של המועמדות והמועמדים לכנסת לא שקופים, קשה לנו, הבוחרים, לדעת האם הם פועלים עבורנו או שיש להם מטרה נסתרת. קבלת משכורת מארגון עשויה לערער את שיקול הדעת – של כל אחד – ולהוביל לקידום מהלכים שלא מועילים בהכרח לציבור הרחב.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

על מירב בן ארי ומפלגת יש עתיד לפרסם גילוי נאות ומסמך ניגודי עניינים מלא, שיכלול את כל התחומים מהם היא וחבריה לסיעה מתכוונים להתרחק בכנסת ה-24. בנוסף, יש להגביר את הפיקוח על הקשרים בין חברי הכנסת והלוביסטים ולקבוע כללי צינון שיהפכו את המעבר בדלת המסתובבת בין חברות הלובי לכנסת למדורג יותר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

תגובה אחת

  1. היי
    מברכת על הפעילות.
    האם זה ציטוט?
    "אקדם בכנסת את הלקוח שלי מחברת הלובי"..
    האם זה ציטוט?
    "הצהירה כי תעשה הכל מתוך הכנסת כדי להמשיך לקדם את האינטרסים של הארגון, אף שאלה לא תמיד תואמים את האינטרס הציבורי"..

    ..גילוי נאות: בן ארי עובדת בשנה האחרונה עבור חברת הלובי "הקבינט", ומייצגת בה את ארגון מד"א מול מקבלי ההחלטות..
    האם בדקתם מה נעשה לאחר הבחירות באותו הקשר?
    כי כפי הידוע עסקה כלוביסטית רק אחרי היותה חברת כנסת!

    אתם מתיימרים להיות שקופים
    בבקשה עד הסוף.
    אל תהפכו את מי שראוי ללא ראוי
    ואת האגנדות הפרטיות.. תוציאו.
    תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!