ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

זהירות: תקופת בחירות היא שעתם הגדולה של הקוסמים הפוליטיים

התרגלנו לבחירות, וזה מסוכן. בסוף הציבור יתחיל לגלות אדישות כלפי ההליך הדמוקרטי ● במקום תכנית לחלוקת מענקים לציבור כ"ץ ונתניהו היו צריכים להעביר תקציב ● מה הקשר בין פוליטיקאים לחתולים? ● ואיפה מתנהלים הפריימריז האמיתיים בישראל? ● טור בדרך לבחירות 2021
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נורה אדומה

ערב ט"ו בשבט, שהוא גם יום חגה של הכנסת, ראוי שנזכר איך הגענו לבחירות רביעיות תוך שנתיים ובכישלון הממשלות האחרונות:

הכנסת ה-20: החליטה להתפזר לאחר שרה"מ, בנימין נתניהו, איבד את היכולת לגבש קואליציה יציבה. הקואליציה בחרה לפזר את הכנסת וללכת לבחירות בטרם עת. המשמעות: הח"כים בכנסת ה-20 הגיעו למיצוי והחליטו להתפטר.

הכנסת ה-21: לאחר שנתניהו קיבל ראשון את המנדט להרכבת הממשלה ונכשל הוא שכנע את הכנסת לבצע חרקירי ולגדוע את ימיה עוד לפני שניתן למישהו אחר המנדט להרכבת הממשלה. כלומר, הח"כים שנבחרו כשלו בתפקידם ובחרו להתפטר.

כישלון אחר כישלון של נבחרי הציבור. מליאת הכנסת (צילום: אתר הכנסת)

הכנסת ה-22: לאחר שמוצו ההליכים להרכבת הממשלה, ללא הצלחה, פוזרה הכנסת כי הח"כים כשלו ביכולת להקים ממשלה. 

הכנסת ה-23: רוב הח"כים בממשלה הצליחו להגיע להסכמה שלא להסכים על כלום, אבל כן הצליחו להגיע להסכמה שחצי מהם יקבלו תיקים בממשלה. לאחר שהינדסו מחדש את חוקי היסוד של מדינת ישראל קמה לה הממשלה הפריטטית הראשונה בהיסטוריה הישראלית, שלא תפקדה כבר מהשבוע הראשון לחייה. כשהגיעה השעה לקבוע סדר עדיפויות לאומי בדמות התקציב – הממשלה כשלה ופוטרה. 

בחירות הן לא רק פרוצדורה של יום חופש שבו האזרחים מגיעים לקלפי, משלשלים פתק, ואז צופים בשעות רבות של משדרי בחירות עם הרבה מלל ומעט תוכן. זהו הליך מהותי לתרבות הדמוקרטית שלנו. מאחורי הפרגוד בקלפי אנחנו נידרש שוב לחשבון נפש, להכריע מה כל אחד מאיתנו חושב על השחקנים הפוליטיים שהיו שותפים לכישלון החוזר ונשנה בשנתיים האחרונות והאם הם זכאים להזדמנות נוספת.

ההסתגלות של אזרחי ישראל לבחירות תדירות היא מסוכנת ועשויה לגרום לחלקים גדולים בציבור לגלות אדישות כלפי ההליך הדמוקרטי ובכך לשחוק אותו. זה די דומה לסגר – מי היה מאמין אחרי הסגר הראשון שיהיה סגר נוסף, ובסגר השני שיהיה סגר שלישי. ועכשיו בסגר השלישי כבר קיבלנו בהכנעה את העובדה שאם נמשיך בדרך הזאת אנו צועדים גם לעבר סגר רביעי. 

וגם. שאלו את עצמכם מה עורר בכם רגשות עזים יותר – הבחירות בארה"ב או הבחירות האחרונות אצלנו? אם התשובה היא האפשרות הראשונה, היא חייבת להדליק בקרבנו נורה אדומה.

ממשלת מעבר 

רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ הודיעו השבוע כי הם מתכננים לחלק כסף לציבור – מענקים בתוכנית ״להזנקת הכלכלה". הם טוענים כי הלגיטימציה שלהם לקבל החלטות כאלו נשענת על כך שהם שהם "הדרג הנבחר". 

שכחו שהם רק ממשלת מעבר? ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר ישראל כ״ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

צריך לזכור: כ"ץ הוא שר אוצר בממשלת מעבר. נתניהו הוא ראש ממשלת המעבר. רק לפני חודש הציבור פיטר אותם ושלח את הממשלה ואת הכנסת הביתה לאחר שכשלו בהעברת תקציב (הממשלה כשלה בכך שלא העבירה תקציב בזמן על פי חוק, והכנסת כשלה בכך שלא הצליחה להעמיד ממשלה חדשה שתעביר תקציב). 

תפקידם של שרי ממשלת המעבר הוא להחזיק את המושכות כדי שלא תפרוץ פה אנרכיה. יש שיאמרו, כי כרגע, הם לא ממלאים את תפקידם בהצלחה רבה. בגלל שעסקינן בתקופת מעבר, ובנבחרי ציבור שאיבדו אמון ציבורי, מוטלות עליהם מגבלות. הם לא יכולים לקבוע מדיניות חדשה והכנסת לא יכולה ליזום חקיקה. 

עוד בשקוף:

אם שר האוצר רצה להביא "תכנית כלכלית", הייתה לו האפשרות להגיש אותה לפני חודשים רבים – מה שנקרא תקציב מדינה. כך היו מונעים בחירות וגם דואגים לאזרחים ולאזרחיות. אבל הם בחרו שלא לעשות זאת כדי שנתניהו יכול להפר את ההסכם הקואליציוני ולהישאר רה"מ בזמן שמתנהל המשפט נגדו. 

רב אמן בהטעיה פוליטית

פוליטיקאים הם גם סוג של קוסמים. בספר "המדע שבקסם" (Experiencing the impossible – The Science of Magic, Gustav Kuhn) סוקר גוסאב קאהן, מרצה בכיר במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת גולדסמית בלונדון וקוסם בעצמו, כמה מהשיטות בהן משתמשים קוסמים כדי להטעות את הקהל, תוך ניצול החולשות במוח שלנו. 

אחד הפרקים בספר עוסק ב"קסם יישומי", ואחת הדוגמאות בהן הוא מתמקד היא הפוליטיקה. קאהן טוען שלקוסמים ופוליטיקאים יש הרבה מה ללמוד אחד מהשני.

כך לדוגמה, מומחי ספינים ויועצים אסטרטגים מסוגלים להפעיל הטעיות בקנה מידה לאומי ולהפעיל מניפולציות תקשורתיות, כדי להשפיע על האופן שבו קהל יעד מסוים יתפוס את המועמד או המועמדת שהם מקדמים, או את היריבים שלהם. 

קהאן מציג כדוגמה את האסטרטג הפוליטי האוסטרלי הידוע לייטון קרוסבי, אותו הוא מכנה "רב אמן בהטעייה פוליטית". את אחד המהלכים הידועים שלו, המכונה "החתול המת", תיאר בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, כך: "יש דבר אחד בטוח בהשלכת חתול מת על שולחן האוכל. כולם יצרחו יש חתול מת על השולחן!". כלומר – אם תזרוק פרובוקציה מזעזעת – כולם ידברו רק עליה ולא על הנושאים הבוערים שבאמת צריך לדבר עליהם. 

נתניהו ידוע כרב אמן של ספינים פוליטיים בפני עצמו. הוא יודע איך להפעיל את הקהל, ואיך לשלוט במסר, בסדר היום הציבורי ובשיח התקשורתי. 

אבל נתניהו הוא כמובן לא היחיד. דוגמה אקטואלית סיפק לנו לפני שבוע רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו ויו"ר מפלגת "הישראלים", שהודיע בראיון לרשת ב' על כוונתו לפתוח את מוסדות התרבות בעיר. הוא אף האיץ במראיינים, קלמן וליברמן, לצטט אותו בכל האמצעים הדיגיטליים (וזה מה שבאמת קרה). 

הקסם עבד לחולדאי. במשך יומיים הוא הוצג בתקשורת כמי שאינו מפחד מהממשלה וכראש עיר עצמאי, אבל בעיקר – בזמן הזה התקשורת לא עסקה בצניחה החופשית של המפלגה בראשותו בסקרים ובביקורת על כך שלא התפטר מתפקידו בעירייה בזמן שהוא רץ לכנסת.

ככל שהפוליטיקאים מיומנים יותר, כך לציבור קשה יותר להבחין מתי מדובר בסוגיה אמיתית ומתי מדובר בספין של חתול מת. יותר מכך, אם זה קל מדי יכול להיות שפספסנו משהו. אבל מה שבטוח: שעת בחירות היא שעתם הגדולה של הספינולוגים והקוסמים הפוליטיים – היזהרו.

הפריימריז האמיתיים

בעוד שבוע בדיוק יסגרו הרשימות לכנסת. נכון לעכשיו המערכת הפוליטית נראית מפוצלת ומפוררת, ובכל יום מוקמת פלטפורמה פוליטית נוספת. אבל בימים הקרובים יתנהל קמפיין בין הפוליטיקאים לבין עצמם: מי ירוץ עם מי, באיזו רשימה, ובאיזה מקום. כשחלק מהרשימות שהוקמו רק בשבועות האחרונים יאפשרו לראשיהן לתפוס מקום טוב ברשימה אחרת. 

זה כנראה הפך להיות הפריימריז האמיתיים בישראל, מאחר שהפריימריז במפלגות נקבר כמעט לחלוטין: תקים רשימה, תפגין כוח ותנסה למצוא מקום ברשימה אחרת שיש לה סיכויים גבוהים יותר לעבור את אחוז החסימה. 

לנו הציבור – אלא אם הקמנו מפלגה – נותר להשפיע על הרכב המפלגות רק דרך הסקרים (שם חלקנו נשקר) שיפרנסו יפה את הסוקרים.  

החל מיום חמישי הבא כבר לא ניתן יהיה לבצע שינויים ברשימות. מפלגה תוכל להמשיך בהתמודדות עד ליום הבחירות או לפרוש כשחברי הרשימה שלה יוסרו לחלוטין מהמפה הפוליטית.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,931 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!