ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מפלגת ה"דמוקרטית" מבטיחה לתת למתפקדים את הכוח – אפילו להדיח ח"כ

מפלגת "הדמוקרטית" שנולדה במחאת בלפור מציעה חוקה לפיה המתפקדים הם הריבון על הנעשה בסיעה ובכנסת. בין היתר, יוכלו להדיח ח"כית או ח"כ שאינם מתנהלים לרוחם, או להכריע בסעיפי ההסכם הקואליציוני. היום מתקיימים הפריימריז לרשימה, ובקרוב נגלה: האם יש להם סיכוי להיכנס לכנסת?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אהוד שפירא, מקים "הדמוקרטית" (צילום: יח"צ)
דמיינו שהצבעתם למפלגה וגיליתם שאחת הח"כיות פועלת הפוך משהבטיחה ובוגדת באמונכם. עכשיו תארו לכם שבמקום לזעוף ולחכות לפריימריז – אתם יכולים, יחד עם בוחרים נוספים, לגרום להדחתה. זה מה שמציעה מפלגת "הדמוקרטית", שבונה מודל שקיפות ושיתוף ציבור מעניין במיוחד: המתפקדים הם אלו שיקבלו את ההחלטות הגדולות לאורך הדרך.
 
"לוחמים ותיקים בעד שקיפות ונגד מונופולים". אהוד שפירא, מקים "הדמוקרטית" (צילום: יח"צ)
 
החוקה של המפלגה הטרייה, שממש ברגעים אלו מתקיימים הפריימריז הראשון שלה, קובעת שנציגי המפלגה בכנסת "יתנהלו בשקיפות כלפי הריבון (המתפקדים), ויעלו בפניו כל החלטה מהותית". הם יוכלו ליזום החזר נציגים שמעלו באמונם, או להחליט אילו נושאים מהותיים להביא לשולחן הח"כים. ההחלטה הראשונה שיתמודדו איתה תהיה שאלת ההצטרפות לממשלה על בסיס הסכם קואליציוני, שיובא לאישורם.
המפלגה החדשה שקמה מתוך המחאה קובעת כי כל אחד יכול להתמודד ולהרכיב את הרשימה. בחודש האחרון, מאז שנפתחה ההרשמה, התפקדו מעל ל- 5,000 איש שהתבקשו לשלם כ-20 שקל. בפועל, רבים תרמו יותר והמפלגה הצעירה גייסה כ-300 אלף שקל, הכל בתרומות קטנות (התרומה הגדולה ביותר: 5,000 שקל). זה ניסוי מעניין בעידן בו כמעט כל המפלגות נפטרו מהפריימריס ועברו להתנהל בצורה סגורה.

האם יש למפלגה סיכוי? באוגוסט הם עשו סקר שהראה שמפלגה שתקום מהמחאה תקבל 17 מנדטים. אבל זה היה באוגוסט. מאז גם לא הצטרפו מספיק אישים מוכרים ברמה הארצית. המייסד ויו"ר המזכירות הזמנית של ועדת הבחירות, פרופ' אהוד שפירא, אמר לי כי אם הם ימשיכו לדשדש בסקרים, המתפקדים יחליטו יחד ביום ראשון, באופן דמוקרטי, האם לפעול לחיבורים, והאם בכלל להגיש את הרשימה לכנסת.

 
שפירא, פרופ' למדעי המחשב וביולוגיה ממכון ויצמן, לא מתמודד בעצמו. "הקמתי את המפלגה בשביל אחרים", סיפר הבוקר, "ואני חולם שהמפלגה תתקן את הדמוקרטיה בישראל ותקדם חירות, שיוויון וערבות הדדית". לדבריו, הוא רשם את "הדמוקרטית" ברשם המפלגות כדי שתשמש בית לאנשי המחאה. "אבל בגלל שהעקרונות שלנו הם גם לפעול למען שוויון אזרחי מלא, הגיעו אנשים שנלחמים על שוויון בכלל התחומים – שיוויון בין נשים לגברים, בין ערבים ליהודים ובתחומים אחרים, לצד לוחמים ותיקים בעד שקיפות ונגד מונופולים".

בין המתמודדים בפריימריס הדיגיטלי שנערכים היום: עו"ד ברק כהן, חברת הכנסת לשעבר מלי פולישוק בלוך, יגאל רמבם, חנאן אלסאנע ו-55 מועמדים נוספים. בעשירייה הראשונה ישובצו לפחות 5 נשים. ברביעייה – שתי נשים. התוצאות יוצגו מחר, ואז המתפקדים, כאמור, יחליטו על המשך הדרך.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

5 תגובות

  1. אז אם החרדים היו מתנהלים בשיטה הזאת ואם נניח הנציגים שלהם היו מחליטים לסגור את החיידרים בשביל למנוע תמותה, הפעילים היו דואגים להדחתם?
    ואם המדינה תרצה להתמודד עם מונופול מסוים (לדוגמה חב' חשמל/רכבת) חברי המפלגה יילחצו שלא לפגוע באותו מונופול… . נשמע כמו קבוצות כוח סטייל הליכוד. ואת זה כבר יש לנו. תודה.

    1. זה ממש לא אותו הדבר.
      בליכוד המושחת של משפ׳ bb יש מספר מאד מצומצם (בהשוואה למספר חברי הליכוד) של חברי מרכז שרובם מאד מושחתים ולכן השפיעו כדי שבוחרי הליכוד יבחרו ביו״ר מאד מושחת שהוא bb, שגידל את משפ׳ bb להיות משפחה מאד מושחתת המנהלת, הלכה למעשה, את מדינת ישראל בהתאם לאופייה ושורשיה המושחתים, הגזעניים והאנטישמיים.
      כי אין דבר כזה להיות גזעני בלי להיות אנטישמי.

  2. זה חמוד, אבל זה רעיון ממש רע.
    ספציפית, נבחרי ציבור צריכים להיות מסוגלים לקבל החלטות לא פופולריות ולהתעמק במגוון נושאים. פורמט בו כל ההחלטות מתקבלות במשאל רחב מבטיחות החלטות שטחיות (יחסית לחלופה). כן אפשר לקחת את זה למקום של accountability – אם כל ח"כ יפרסם בכל חודש יומן, יתחזק רשימה של הצבעות יחד עם הסבר על "למה הצבעתי כך" ויעמיד את עצמו לאישור הבוחרים אחת לשלושה חודשים – אני מאמין שזה יעבוד טוב יותר מאשר דמוקרטיה ישירה. פוליטיקה זה מקצוע, וצריך לעבוד בו קשה.

  3. לא הבנתי.
    במקום שחברי כנסת יצביעו על חוקים הם יפתחו משאל אינטרנטי ולפי המשאל יצביעו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!