ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נפתחה עונת ההכרעות: נבחרי הציבור שמחכים להחלטת היועמ"ש האם להעמידם לדין

ארבעה נבחרי ציבור - אריה דרעי, חיים כץ, דוד ביטן ויעקב ליצמן - מסתובבים עם צל שמרחף מעל ראשם. חלקם מחכים כבר יותר משנה להחלטת היועמ״ש, האם להעמידם לדין או לסגור את התיק נגדם. עכשיו, לפני הבחירות, מנדלבליט נדרש להכריע
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מחכים ליועמ"ש. דרעי, ליצמן, ביטן, כץ - נבחרי ציבור תחת עננת חשדות. (צילומים: אתר הכנסת)

חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת כיום, מנהל כבר חודשים מגעים עם היועמ"ש לגבי ההחלטה אם להגיש נגדו כתב אישום חדש. שר הפנים אריה דרעי ממתין כבר יותר מ-500 יום להחלטה האם להעמיד אותו לדין.  יו"ר ועדת העלייה והקליטה, דוד ביטן (איחולי בריאות שלמה ומהירה), מחכה כבר מעל 100 ימים להחלטת היועמ"ש בעניינו לאחר שהתקיים לו שימוע בפני היועמ"ש על שורה על עבירות שחיתות. 

עונת הבחירות נפתחה, ואיתה גם עונת ההכרעות של היועמ"ש. ארבעה נבחרי ציבור עשויים לקבל בקרוב הודעה מאביחי מנדלבליט על החלטה להעמידם לדין או לסגור את התיק נגדם. 

צל מרחף מעל הראש

חוץ מרה"מ, בנימין נתניהו, שממתין לפתיחת משפטו באשמת שוחד מרמה והפרת אמונים, עוד ארבעה חברי כנסת ממתינים להכרעות משפטיות בעניינם. חלקם ממתינים בערך נצח. כניסתנו למערכת בחירות נוספת מאותת ליועמ"ש שעל פי ההנחיות של לשכתו הוא חייב לקבל החלטות בעניינם. 

על פי הנחיית היועמ"ש משנת 1998 בתקופת בחירות ראוי שלא לפתוח בחקירות חדשות. כך נכתב: "תלונות שיוגשו בתקופת הבחירות נגד נבחרי ציבור או נגד מועמדים תיבחנה על- ידי ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, אשר ישקול בכל מקרה בהתאם לשיקולים הרגילים, האם קיימת הצדקה לפתיחה בחקירה. במסגרת זו ייתן דעתו גם לשיקולים האמורים בסעיף 1 לעיל (השאלה אם פתיחה בחקירה תהווה התערבות בבחירות), ובמקרים של ספק יביא את הדברים בפני היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה".

גורלם של ארבעה ח"כים בידיים שלו. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

אך מצד שני, קובעות ההנחיות, אין להשהות פרסום של החלטה בנוגע לחקירות קיימות: "הטיפול בתיקים של נבחרי ציבור או מועמדים המצויים בעיצומה של חקירה שוטפת יימשך כסדרו וללא כל השהיה".

עוד בשקוף:

בשורה התחתונה: אם היועמ"ש או הפרקליטות חושבים כי יש מקום להעמיד נבחר ציבור לדין, ראוי שיאמרו את זה לציבור, ואם הם חושבים שאין מקום להעמדה לדין – ראוי לנקות את הצל המשפטי מעל נבחר הציבור ולאפשר לו להתמודד בבחירות באופן שוויוני. 

ארבעה נבחרי ציבור מתמודדים לכנסת ה-24, כשצל מרחף מעל ראשם. חלקם מחכים מעל שנה להחלטות – כולן תקועות בפרקליטות או אצל היועמ"ש.

  • באוגוסט 2019, לפני למעלה מ-500 יום(!) החליטו בפרקליטות להמליץ בפני היועמ"ש להעמיד לדין את השר אריה דרעי באשמה של מרמה, הפרת אמונים, העלמת מס, הלבנת הון, שיבוש הליכי משפט ומסירת תצהיר כוזב. דרעי חשוד שביצע עבירות מס במיליוני שקלים, הלבין הון, שיבש מהלכי משפט ומסר תצהיר כוזב (שבועת שקר) למבקר המדינה וליו"ר הכנסת בנוגע לנכסיו והכנסותיו. היועמ"ש היה אמור להחליט אם להעמיד את דרעי לדין, ועדיין מתמהמה.
  • השר יעקב ליצמן ממתין מאז ספטמבר 2019, יותר מ-460 יום, להחלטה של הפרקליטות אם להעמיד אותו לדין על מרמה, הפרת אמונים והדחה בעדות. המשטרה מצאה תשתית ראייתית כי ניסה להשפיע על הדרגים המקצועיים במשרדו לטובת בית עסק בתחום המזון שבעליו מקורב אליו, וזאת כדי למנוע את הליכי סגירתו לאחר שנמצאו בו בעיות תברואה שהביאו לתחלואה של מספר אנשים". בפרשה אחרת ניסה, לכאורה, ליצמן להשפיע על חוות דעתם של עובדי משרד הבריאות, אשר מונו על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים לקבוע את כשירותה הנפשית של מועמדת להסגרה לשלטונות אוסטרליה (מלכה לייפר, ע.ב) בגין עבירות מין בקטינות, וזאת בעיצומו של הליך הסגרה תלוי ועומד בבית משפט. 
  • עשרה חודשים עברו מאז העניקו חברי הכנסת ה-22 את גביע החסינות לחיים כץ בעבירות של מרמה והפרת אמונים. כץ חשוד בכך שעזר לחברו – איש שוק ההון מוטי בן ארי – בקידום חקיקה בכנסת בניגוד לחוק ובניגוד עניינים חריף. היועמ"ש יכול היה להחליט אם להגיש כתב אישום חדש נגד כץ בכנסת ה-23 וטרם עשה זאת. במהלך החודשים האחרונים נטען על ידי הצדדים שיש בינם מגעים על הסדר מסויים, אך זה נשאר מאחורי הקלעים. בכל מקרה, גם במקרה של כץ, היועמ"ש לא החליט.
  • ח"כ דוד ביטן כבר הואשם על ידי היועמ"ש בשורה של עבירות שחיתות ואף התקיים לו שימוע בספטמבר האחרון, לפני מעל 110 יום. גם במקרה שלו מתמהמה מנדלבליט בקבלת החלטה סופית. לאור מצב בריאותו הרעוע של ביטן, שמתמודד עם מחלת הקורונה, ההחלטה עשויה להידחות. על פי החשד בהיותו סגן ראש עיריית ראשון לציון בשנים 2015-2013 נתן רונן גינזבורג, מנכ"ל חברת הבניה דניה סיבוס, סכום של 430 אלף ש"ח כשוחד לביטן ולאדם נוסף, על מנת לקדם אינטרסים של החברה מול עיריית ראשון לציון ומשרד התחבורה. בפרשה נוספת על פי החשד ח"כ ביטן וארנון גלעדי, סגן ראש עיריית תל אביב מטעם הליכוד, סייעו ליזמים לקדם אישורים והיתרים ביחס לשלושה פרויקטים של נדל"ן בת"א מול גורמים שונים בעירייה, וזאת בתמורה לשוחד בסך של 385,000 ש"ח. חלק מכספי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות. סה"כ ביטן מואשם בתשע פרשיות.

לכל אחד מהח"כים החשודים עומדת זכות החפות. אך מאחר ומדובר בנבחרי ציבור נכון יהיה לדעת מה עמדתו של היועמ"ש מנדלבליט בנוגע לעבירות שבהן הם חשודים, ויפה שעה אחת קודם.

בשעת כתיבת שורות אלו, הגישה התנועה לטוהר המידות עתירה לבג"ץ בדרישה מהיועמ"ש לקבל החלטה בעניינם של אריה דרעי ויעקב ליצמן בטרם הבחירות. נעקוב ככל שיתקיים דיון בנושא.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!