ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יומן השר מיכאל ביטון: הסתרות, עיוותים וחוסר שקיפות

28% מהפגישות ביומן של השר ביטון, שפורסם לציבור במענה לבקשת חופש מידע, הוסתרו ● בעמוד הפייסבוק שלו הוא דיווח על מגוון אירועים - אך עשרות מהם כלל לא מופיעים ביומן ● ביטון: "מדובר בפעילויות דינמיות שלא השתלבו ביומן הלשכה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מיכאל ביטון - אתר הכנסת

לפי עמוד הפייסבוק של השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון (כחול לבן), במהלך אחד השבועות באוקטובר האחרון הוא היה בסיור בבסיס חיל האוויר בנבטים, ביקר בבית הנשיא ופגש ראשי רשויות בדרום הארץ. ביומן הפגישות שלו, לעומת זאת, השבוע הזה ריק לחלוטין. מופיעות בו שלוש פגישות פוליטיות, פגישה אחת מושחרת ללא הסבר ופגישת עבודה נוספת עם… השר עצמו. 

פער בין היומן לדיווחים שלו בזמן אמת ברשתות החברתיות. השר מיכאל ביטון (צילום: ינאי יחיאל, ויקימדיה)

השבוע החלקי הזה הוא רק דוגמה אחת מבין רבות למה שעולה מעיון ביומן החסר שפרסם השר ביטון: פער גדול בין היומן לבין המציאות. יומן השר לחודשים מאי עד אוקטובר פורסם לציבור, בהתאם לנדרש ממנו בחוק, במענה לבקשת חופש מידע של עמותת "הצלחה". מניתוח שערכנו עולה כי היומן פורסם באופן מאוד לא שקוף: הרבה פגישות הושחרו, ימים שלמים לא מופיעים ועשרות אירועים שתועדו בעמוד הפייסבוק של השר בזמן אמת – לא מוזכרים ביומן.

167 מתוך 592 הפגישות שספרנו ביומן הוסתרו, יותר מרבע: שמונים פגישות הוגדרו כ"פוליטיות", שלוש עשרה נקראו "פרטיות", ארבעים ושמונה פגישות הושחרו ללא כל הסבר, ועוד עשרים ושש פגישות בוטלו – ללא פירוט הפגישה שנקבעה במקומן.

מה באמת עשה השר ביטון בכל הזמן הזה? מלבד המידע החיובי שנבחר בקפידה לפרסום ברשתות החברתיות, אין לציבור שום דרך לדעת. יכול להיות שנפגש עם בעלי עניין או מקורבים, ולא נוכל לפקח על כך. אולי בכלל עבד יום ולילה בתחום העיסוק של משרדו, וגם אם נרצה מאוד לפרגן לא נוכל לעשות זאת – כי המידע על עבודתו לא שקוף לציבור.

פנינו ללשכת השר ביטון וביקשנו הבהרות לגבי החוסרים והטעויות ביומן. שם מסרו לנו כי חלק מהפגישות הושחרו מטעמים ביטחוניים והוסיפו כי "לגבי הפעילויות שאינן רשומות ביומן – מדובר באירועים ופעילויות דינמיות שלא השתלבו ביומן הלשכה, אולם השר חשף אותן לציבור הרחב באמצעות הרשתות החברתיות וכלי התקשורת". תגובתו המלאה של ביטון מופיעה בסוף הכתבה.

ביומן מופיע דבר אחד, ובפייסבוק – מציאות נפרדת. (צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של השר מיכאל ביטון)

עשרות פגישות חסרות

מניתוח היומן עולה גם כי עשרות אירועים ופגישות שהוזכרו בפוסטים שהעלה השר לעמוד הפייסבוק שלו, לא מופיעים ביומן. כך למשל פרסם פוסט על ביקור באשדוד ב-16.9, אך הביקור לא מופיע ביומן – ואף פגישה אחרת לא מופיעה בו בתאריך זה.

בנוסף, לפי עמוד הפייסבוק שלו התראיין השר לערוץ 13 בשתי הזדמנויות שונות באוגוסט, אך שני הראיונות לא מופיעים ביומן כלל. בפעם אחרת פורסם פוסט על ביקור ביהודה ושומרון – אך גם הסיור הזה לא מופיע ברשימת הפגישות שפורסמה באופן רשמי לציבור. לאורך ספטמבר ואוקטובר ספרנו כעשרים אירועים וסיורים שפורסמו בעמוד הפייסבוק של השר, אך לא מצאנו זכר שלהם ביומן הרשמי.

עוד בנושא:

יש גם פגישות שהעדיף ביטון להשאיר ביומן מבלי לפרסם ברשתות. בסוף יוני למשל, נפגש ביטון עם חיים כצמן – הבעלים של גזית גלוב, אחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל. פנינו ללשכת ביטון בניסיון להבין מה היתה מטרת הפגישה אבל בלשכה בחרו שלא להשיב.

ביומן מופיע דבר אחד, ובפייסבוק – מציאות נפרדת. (צילומסך מתוך עמוד הפייסבוק שם השר מיכאל ביטון)

יומני השרות והשרים חייבים בפרסום לפי חוק חופש המידע. המידע שבהם היומן אמנם משמש את נבחרי הציבור בשגרה, אך המידע שמופיע בו שייך לנו – הציבור. בכך שפרסם יומן חלקי מאוד ומלא בטעויות, פגע ביטון באפשרות של הציבור לפקח על עבודתו. ברשתות החברתיות ניתן לפרסם מידע נוח וחיובי לבחירת השר, ולעתים רבות זה חשוב – אבל זה לא מספיק. 

פרסום יומן שלא משקף את העבודה האמיתית של השר הוא זלזול בזכות של הציבור לשקיפות. 

מלשכת השר מיכאל ביטון נמסר בתגובה:

"השר ביטון מאמין בשקיפות מלאה וחושף באופן קבוע את המידע הרלוונטי אודות פעילותו, לרבות יומן השר, מסמך ניגוד העניינים והאינטרסים הכלכליים. יומן השר המתייחס לרבעון השלישי של שנת 2020, עבר במלואו לאישור גורמי הביטחון לפני פרסום, והם אסרו לפרסום חלק מהפגישות מחשש לפגיעה בביטחון. בהמשך לכך, בפגישות המצויינות כפגישה של השר ללא ציון הגורם – המדובר בפגישות עבודה עם גורמי מקצוע ממשרד הביטחון שנאסרו לפרסום.

"בימים מלאים שלא נרשמו ביומן, השר שהה בכנסת באותם ימים. לגבי הפעילויות שאינן רשומות ביומן – המדובר באירועים ופעילויות דינמיות שלא השתלבו ביומן הלשכה, אולם השר חשף אותן לציבור הרחב באמצעות הרשתות החברתיות וכלי התקשורת. עוד יצוין כי בחלק מפגישות שבוטלו, נוצל הזמן לפגישות עבודה עם הצוות המקצועי של השר. השר ביטון ימשיך לשתף את הציבור בכלל פעילותו גם בעתיד ובכל תפקידיו הציבוריים".

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

יכול להיות שהשר ביטון נפגש עם בעלי עניין או לוביסטים, ואין לנו שום דרך לדעת. אולי הוא עבד מאוד קשה לשפר את המציאות של כולנו, וגם את זה לא נוכל לדעת, כל עוד היומן שלו חלקי ומושחר. חוסר השקיפות עשוי להקל עליו לבחור לקיים פגישות שלא מקדמות את האינטרסים של הציבור הרחב, ומקשה עלינו להבין מה הוא עושה עם הזמן, המימון והכוח שקיבל מאיתנו.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

על השר ביטון לפרסם יומן מלא ושקוף, והוא אפילו יכול לעשות זאת ביוזמתו, ולא לחכות עד שתישלח אליו בקשת חופש מידע. ביטון, ושאר שרות ושרי הממשלה, יכולים להגביר את אמון הציבור בשלטון בכך שיפרסמו באופן קבוע את הלו"ז שלהם באתרי המשרדים (השרה לשוויון חברתי לשעבר, מירב כהן, ושר התקשורת לשעבר יועז הנדל, כבר הוכיחו שזה אפשרי).

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!