ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

זמיר התפטר מהממשלה, אבל שכח שהוא נשאר חבר כנסת

הוא לא חבר בוועדות הכנסת, לא הגיש שאילתות, הפגין נוכחות מועטה במשכן ועוד פחות במליאה. בדיקת שקוף מגלה כי מאז התפטר ממשרד התיירות וחזר להיות חבר כנסת מן המניין, אסף זמיר מציג פעילות פרלמנטרית דלה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ אסף זמיר נואם במליאת הכנסת במאי 2020 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

כמעט חודשיים עברו מאז התפטר אסף זמיר (כחול לבן) משולחן הממשלה וחזר להיות חבר כנסת מן המניין, אבל רק בערך. מבדיקת "שקוף" עולה כי במהלך החודשיים האחרונים זמיר לא מונה לשום ועדה בכנסת, הוא לא הגיש אף הצעת חוק, והצטרף לשלוש הצעות חוק שיזמו אחרים בימים האחרונים (30 בנובמבר). זמיר לא הגיש שאילתות, עלה פעמיים בלבד על דוכן הנואמים במליאה ומתוך 14 ימי הצבעה במליאה השתתף רק בשישה (ולקח חלק רק ב-19 מתוך 160 הצבעות). 

נכון לרגע זה נראה שזמיר כמעט לא השתמש בכלים הפרלמנטריים שעומדים לרשותו. 

לא חבר

בבדיקה שערכנו בכלל הפרוטוקולים שמתעדים את דיוני ועדות הכנסת, מה-6 באוקטובר (אז חזר לכנסת בעקבות החוק הנורבגי) ועד ועד עד אמצע חודש נובמבר, מצאנו שזמיר נכח רק בשלוש ישיבות בלבד. את אחד הדיונים, שעסק בכוונה לגרש ילדים של עובדים זרים שנולדו בישראל, יזם בעצמו.

בנוסף, בדקנו באופן מדגמי את צילומי הוידאו המתעדים את דיוני הוועדות השונות בכנסת בשבועיים האחרונים, שהפרוטוקול שלהם לא פורסם, ולא מצאנו אזכור לנוכחות של זמיר באף אחד מהדיונים. נציין כי בדרך כלל אנחנו בודקים את עבודת הח״כ ביחס לוועדות בהן הוא חבר. במקרה של זמיר, החלטנו להרחיב את החיפושים ולחפש נקודות זכות לטובתו. 

מהבדיקה שערכנו עולה כי זמיר מגיע בממוצע לכמעט 11 שעות בשבוע לכנסת. השבוע הכי עמוס של זמיר בחודשיים האחרונים עמד על 16 שעות בלבד בכנסת. שבוע עבודה סטנדרטי בישראל עומד על 42 שעות. לעומתו, הח"כים שמובילים את רשימת הנוכחות בכנסת, חלקם הגדול דווקא ממפלגתו, מגיעים ליותר מ-30 שעות בכנסת, מידי שבוע בממוצע, לעיתים אפילו 40. 

יש להדגיש, חברות בוועדה היא לא עניין של יחסי ציבור נקודתיים אלא ריצה לטווח רחוק. מצופה מחברי הכנסת להתמקצע בוועדה בה הם חברים ולהכיר לעומק את תחומי העיסוק, את תהליכי העבודה, הסמכויות, הגורמים העוסקים בהם, ועמדות החברים בוועדה.

בראש דירוג הנוכחות בכנסת שפרסמנו לאחרונה, חבר מפלגתו של זמיר – יו״ר ועדת הכנסת, איתן גינזבורג

למרות כוחה בממשלה והשפעתה על סדר היום הפרלמנטרי כחול לבן מחזיקה רק ששה חברי כנסת פעילים. מתוכם שניים מכהנים כראשי ועדות מרכזיות: רם שפע, יו"ר ועדת החינוך, ומיקי חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה. שתיהן ועדות עם דיונים רבים ועומס עבודה. בנוסף, איתן גינזבורג משמש כיו"ר ועדת הכנסת החשובה (והפחות עמוסה מבחינת היקף העבודה),ובנוסף הוא חבר בעוד שלוש ועדות: ועדת החוץ והביטחון, ועדת הפנים וכן ועדת החוקה. 

עוד בשקוף:

חברת הכנסת הילה שי וזאן, ממפלגתו של זמיר, חברה בלא פחות משש ועדות. מיכל וונש מכהנת כיו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול וחברה בנוסף בעוד שש ועדות. עינב קאבלה, משמשת כיו"ר ועדת הטכנולוגיה וחברה בעוד ארבע ועדות. ותהילה פרידמן חברה בחמש ועדות. 

אבל למרות העומס הכבד, כמעט חודשיים אחרי שהתפטר מתפקידו בממשלה, חברם לסיעה, אסף זמיר, עדיין לא השתבץ בשום ועדה.

יבול דל

בדקנו גם את הפעילות של זמיר במליאת הכנסת. מצאנו כי מאז עזב את משרד התיירות ועד סוף חודש נובמבר , עלה זמיר לדבר רק פעמיים מעל במת הכנסת: ב-19 באוקטובר נאם במהלך דיון על מחדלי ממשלת ישראל בטיפול בקורונה, ב-15 באוקטובר ברך במליאה על הסכמי אברהם.

חברי הכנסת של כחול לבן, אסף זמיר ומיקי חיימוביץ׳. (אתר הכנסת)

במהלך התקופה זמיר לא הגיש הצעות לסדר במליאה ואפילו לא שאילתא אחת לשרים. הוא נכח רק בשישה ימים מתוך 14 בהם התקיימו הצבעות בכנסת, ולקח חלק ב-19 מתוך 160 הצבעות שהתקיימו בימים אלו – פחות מ-12 אחוז. כלומר, הוא נכח במליאה באופן סימבולי בלבד. 

בשורה התחתונה: עבודתו של זמיר בחודשיים האחרונים בכנסת דלה עד לא קיימת. 

תגובה

העברנו ללשכתו של זמיר את הנתונים וביקשנו התייחסות. ביקשנו הבהרות ושאלנו מדוע ח"כ זמיר לא משתבץ כחבר בוועדות, ומדוע אינו משתמש בכלים הפרלמנטרים העומדים לרשותו?

מלשכתו של זמיר נמסר: "בחודש אוקטובר הגיש ח"כ זמיר את התפטרותו מהממשלה, בשל העובדה שהממשלה הנוכחית אינה מתפקדת ואינה פועלת למען אזרחי ישראל, משעה שהעומד בראשה מונע מתוך שיקולים אישיים, פוליטיים ומשפטיים בלבד. בשל כך, הצהיר ח"כ זמיר בעבר וממשיך להצהיר אף היום, כי יש להביא לפירוקה, לפיזורה של הכנסת ה-23 ולהליכה לבחירות ויפה שעה אחת קודם ומשקיע את מירב מרצו למען קידום מטרה זו, בכדי להביא לסיום השותפות עם מפלגת הליכוד".

לא קיבלנו התייחסות לנתונים ולא מענה לשאלות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. מה ההבדל בין זמיר לביבי והליכוד? (בדרך כלל גם הליכוד עונים תגובות לא קשורות) הוא נבחר ציבור והוא צריך לענות תשובות לשאלות ששואלים אותו ולא להסביר לנו למה הליכוד וביבי לא טובים, את זה אנחנו יודעים. יש לו 2 אפשרויות, או להגיע לכנסת ולעשות את העבודה שלו, או להתפטר וללכת הביתה. כרגע הוא מקבל שכר מהכיס של כולנו ולא עושה כלום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!