ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המלכוד של ממלאת מקום יועמ"ש הכנסת

כבר שמונה חודשים שאת מקום יועמ״ש הכנסת תופסת ממלאת מקום זמנית. עכשיו היא מתמודדת על התפקיד הקבוע. הבעיה: באחת התקופות הפוליטיות המתוחות שידעה הכנסת היא אמורה לתפקד כשומר סף מול יו"ר הכנסת יריב לוין, שהוא גם זה שיקבע אם תקבל את התפקיד באופן קבוע
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו״ר הכנסת מחזיר לעצמו את השליטה בכנסת, לאחר שביטל הצבעה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות. (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

"ברור לחלוטין שאם זה יעבור וזה יגיע לדיונים בוועדות, נצטרך לנהל קרב שלם בוועדה. ודרך אגב כשזה יגיע אלי – אעשה כמיטב יכולתי כדי שזה לא יהיה", כך נשמע יו"ר הכנסת, יריב לוין, אומר לחברי כנסת מהליכוד בהקלטות שפורסמו ב"כאן חדשות" השבוע. למעשה, לוין, שהוקלט בסתר, עדכן את חבריו על כוונתו לחסום בתרגילים פרלמנטרים את כוונות החקיקה של כחול לבן בנושאי שוויון ואיסור אפליה. חבריו לסיעת הליכוד אף הציעו, באותה שיחה שהוקלטה, לנעול את ישיבת המליאה כדי למנוע מכחול לבן להעלות חוקים שלא לרוחם. 

במקרה הזה, מי שאמור להיות שומר הסף – שמונע מיו"ר הכנסת לשבור את הכללים ולנצל את כוחו וסמכותו לרעה, שאמור להגדיר לו את גבולות הגזרה המשפטיים – הוא היועץ המשפטי של הכנסת.

אבל למעשה, מאז ה-1 באפריל אין יועצת משפטית לכנסת. מאז שהיועץ המשפטי הקודם, איל ינון, סיים את תפקידו, לא מונה לו מחליף קבוע. הסיבה שזה לא קרה היא בחלקה בגלל הבחירות ובחלקה באשמת יו"ר הכנסת יריב לוין, שעיכב את השקת ההליך. התוצאה שאת התפקיד מאיישת מזה שמונה חודשים ממלאת מקום זמנית, עורכת הדין שגית אפיק, שעכשיו גם מתמודדת בעצמה על תפקיד היועמ"ש הקבוע של הכנסת. עתידה מוחזק בידיים של של לוין, יו"ר הכנסת, בתקופה פוליטית רגישה במיוחד. וזאת מבלי להטיל ספק ביושרה ומקצעיותו של אפיק.

נזכיר: בדמדומי תפקידו, יועמ״ש הכנסת הקודם, איל ינון, מצא את עצמו במרכזה של אחת הסערות המשפטיות והפוליטיות הגדולות ביותר שעברנו בשנים האחרונות: הוא נדרש לקבל הכרעה בנושא בקשת החסינות שהגיש ראש הממשלה נתניהו, והחליט שאין מקום לעכב את הליך דיון החסינות שביקש רה"מ ויש להקים ועדה שתדון בחסינות. 

עו"ד שגית אפיק וח"כ משה גפני (צילום: דוברות הכנסת)

זה לא הכל. בימיו האחרונים בתפקיד הוא נדרש לחייב את יו"ר הכנסת הקודם, יולי אדלשטיין, לכנס את מליאת הכנסת ולאפשר הצבעה על החלפתו. זה היה לאחר פינג-פונג עם בג"ץ והתפטרות הפגנתית של אדלשטיין מהתפקיד שהותירה ואקום מכוון בו לכנסת לא היה יו"ר. ינון נדרש אז להושיט יד ולהוציא את הערמונים מהאש ולמנות את עמיר פרץ, ותיק חברי הכנסת, לתפקיד. 

מעבר לכך שינון היה כבר היה לקראת סיום תפקידו, ולא היה מודאג ממה שיחשבו עליו הפוליטיקאים שעובדים איתו, מהרגע שמונה לתפקיד באופן קבוע הוא ידע כי יהיה קשה מאוד לפוליטיקאים להחליפו ולכן לא חש שסכנה מרחפת מעל ראשו. 

דמיינו שהוא היה נדרש לקבל את ההכרעות הקשות האלה כנגד  יו"ר הכנסת, או ראש הממשלה, בזמן הוא יודע שעתידו המקצועי נתון בידיים שלהם? שהם יכולים לבחור בו לתפקיד או לסגור בפניו את הדלת?

עוד בשקוף:

כעת, בהווה – זה מה שאורב לשגית אפיק ממש מעבר לפינה. היא יושבת על כסא יועמ"ש הכנסת כממלאת מקום, שאך הגישה מועמדות לתפקיד הקבע באופן רשמי, והיא תלויה בדיוק באותם אנשים שמהם היא אמורה למנוע לשבור את הכלים ואפילו לעבור על החוק. בקרוב, אם תעבור את הסינון הראשוני לתפקיד, עשויה להתייצב אפיק מול יו״ר הכנסת לוין, לראיון עבודה גורלי. וכל זה באחת התקופות הפוליטיות והמשפטיות הסוערות ביותר במדינה מאז ומעולם. 

ככל שיריב לוין מורח את המינוי, והוא מורח, כך מוחזקת אפיק תחת לחץ מתמשך. מוכשרת ככל שתהיה, כל עוד היא נמצאת בעיצומו של הליך המיון לתפקיד היא נאלצת להתמודד עם מצב שבו טובתה האישית עשויה לעמוד מול האינטרס הלאומי. 

רק לפני חודש וחצי היא נאלצה להכריע אם ההחלטה של יריב לוין לבטל הצבעה במליאה בעד הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות הייתה חוקית. לא היתה היתכנות פוליטית אמיתית להקמת ועדת חקירה, אבל האירוע הזה הוא דוגמה למצב המורכב שבו נמצאת ממלאת מקום היועמ"ש. 

אם הממשלה תבקש לשרוד ותחליט לרמוס את הכנסת ולהעביר תקציב בהליך בזק, אפיק היא שתצטרך להחליט מתי היא מרימה דגל שחור. אם תפוזר הכנסת, והח״כים יחלו בתחרות של קידום הליכי חקיקה מטורללים וכיפופי ידיים – אפיק תצטרך לעמוד מולם.

המצבים הבלתי חוקיים בעליל יהיו דווקא הקלים. אבל האתגר יהיה כאשר יגיעו לפתחה שתי בחירות מורכבות כשכל אחת גרועה מהשניה, תחת לחץ פוליטי כבד. על משקל המאזניים עשוי להיות גם המינוי שלה.  

במצב עניינים כזה ועד שיסתיים הליך המינוי הקבוע לתפקיד, ראוי היה שאפיק תיסוג לאחור ותעביר את המושכות של תפקיד מ"מ יועמ"ש הכנסת לאחד היועצים המשפטיים הוותיקים בכנסת, שאינם נושאים עיניהם למשרה. 

* פנינו לדוברות הכנסת וביקשנו את התייחסותה של אפיק לסוגיה. אולם לא התקבלה תגובה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!