ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מעקב שקוף לחורף: רשויות מקומיות ממשיכות להשתמש בצבע לא בטיחותי ויקר לסימון כבישים 

עם בוא הגשמים והרוחות עולה סכנת ההחלקה בכבישים. גם הסימונים על הכבישים מסכנים את הרוכבים על כלי דו-גלגלי. מעקב שקוף מגלה כי למרות שיש חלופה בטיחותית, זולה ואיכותית יותר, הרשויות המקומיות הגדולות במדינה ממשיכות לחדש את סימוני הכבישים בצבע מחליק ויקר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יש צבע בטיחותי יותר, אז למה הרשויות המקומיות לא עושות בו שימוש?

בחורף שעבר כתבנו על תופעה מדאיגה: כמעט כל הרשויות המקומיות בישראל צובעות את סימני הכביש, כמו למשל מעברי חצייה, בצבע מחליק, לא איכותי, ויקר. זאת למרות שישנה חלופה איכותית ולא מחליקה, שתוזיל עלויות למדינה בכ-100 מיליון שקל לשלוש שנים. צביעת סימוני הכביש בצבע לא בטיחותי מסכנת את כל משתמשי הדרך, ובעיקר את רוכבי הדו-גלגלי. 

עכשיו עם שובם של הרוחות והגשמים, עולה סכנת ההחלקה לנהגים ובעיקר לרוכבי האופנועים והאופניים. לכן, חזרנו לבדוק האם הרשויות המקומיות, שחידשו את צבעי הכביש לאחרונה, המשיכו להשתמש בצבע המחליק, או שמא החליטו סופסוף לשים את בטיחות משתמשי הדרך, גופם וחייהם במרכז. 

רוכבי דו גלגלי הם הנפגעים העיקריים מסימוני כביש מחליקים

למרבה הצער גילינו שהרשויות הגדולות חידשו גם השנה את סימוני הכבישים בצבע הלא בטיחותי והיקר. כל הרשויות אליהן פנינו השתמשו בצבע הלא איכותי. 

מצאנו גם צדיקה בדרום שניתן ללמוד מהניסיון המוצלח שלה. רשות מקומית שמשתמשת בצבע הבטיחותי והמומלץ על ידי המומחים: עיריית ערד. 

בזבוז של כסף וחיים

לקראת פתיחת שנת הלימודים, הרשויות המקומיות מחדשות את הצבע של סימני הדרך באזור בתי הספר ולעיתים גם ברשות כולה. לכן זה זמן מצוין לברר האם החליטו לשנות דרכיהן ולהשתמש בצבע המסכן פחות את רוכבות ורוכבי האופנועים. 

פנינו לעשר הרשויות הגדולות בישראל: תל אביב-יפו, באר שבע, חיפה, נתניה, פתח תקווה, ירושלים, חולון, ראשון לציון, אשדוד, בני ברק. שאלנו שתי שאלות:

1. באיזה צבע הן השתמשו לחידוש סימוני הכבישים השנה?

2. האם לפני שצבעו מחדש הסירו את שכבת הצבע הישנה?

ישנם שני סוגים של צבע: הראשון בטיחותי, זול ואיכותי יותר, מסוג "קיים ארוך", והשני באיכות נמוכה יותר, מחליק, פחות בטיחותי ויותר יקר ובו השתמשו הרשויות עד היום – "קיים קצר" (המכונה גם "חד-רכיבי"). 

כל עשר הרשויות המקומיות הגיבו לפנייה שלנו, אולם עיריות בני ברק ופתח תקווה החליטו לא לענות כלל לשאלות עצמן. עיריית נתניה ענתה רק לשאלה אחת. 

שמונה רשויות מקומיות ענו כי הן השתמשו גם השנה בצבע "קיים קצר" לחידוש סימוני הכבישים. מתוכן שלוש רשויות החלו להשתמש בצבע "קיים ארוך״ הבטיחותי יותר במספר מצומצם של כבישים ספציפיים בעיר. 

יש צבע בטיחותי יותר, אז למה הרשויות המקומיות לא עושות בו שימוש?

הרשויות אף הוסיפו חטא על פשע: כל שבע הרשויות שהגיבו לשאלה, ענו כי הן לא הסירו את הצבע הישן לפני שצבעו מעל בצבע חדש. זה מסוכן וגם בזבזני: שכבות הצבע הופכות את סימוני הכביש שנצבעו ב"קיים קצר" להרבה יותר מחליקים, וכך מסכנות את רוכבי הדו-גלגלי בהחלקה. בנוסף, שכבות רבות שוחקות עוד יותר את הצבע "קיים קצר", ומקדימות את הצורך לצבוע סימון כביש שוב.

עיריית תל אביב-יפו מסרה בנושא זה כי "הצבע יורד מעצמו מהכביש בשל סיבובי גלגל הרכב, ועל כן אין צורך בהסרת הסימון הקיים טרם הצביעה". נציין כי הדבר נכון כנראה לחלק מהעיר בו עוברים כלי רכב רבים, אך לא לגבי כל העיר ולא לגבי כל הצבע. אי הסרה של הצבע באופן שיטתי משמעותה כביש מחליק. עיריית חיפה הסבירה כי יש מקרים שבהם קודם מוחקים את הצבע הקודם ורק אז מחדשים סימונים, אבל לא מדובר בכלל, כפי שצריך היה להיות. עיריית נתניה החליטה שלא להתייחס לשאלה זו.

עוד בשקוף:

בכל פעם שצובעים את הכביש התושבים משלמים מהקופה שלהם. (הסבר נרחב בכתבה הקודמת). לטווח הקצר זה אולי יותר זול, אבל לטווח רחוק אנחנו משלמים הרבה יותר מידי.

התגובות המלאות שנתקבלו מכל העיריות – בסוף הכתבה. 

חיסכון של עשרות מיליונים בשנה

מבדיקה שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עולה כי רוב הרשויות המקומיות משתמשות בצבע סימון כביש לא איכותי, לא בטיחותי ויקר. זאת למרות שכבר ב-2010 מצא מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת כי מעבר לשימוש בצבע כביש איכותי, מסוג "קיים ארוך", יוזיל עלויות בטווח ארוך ויחסוך למדינה כ-100 מיליון שקל בשלוש שנים.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי.

אם כך, למה הרשויות ממשיכות להשתמש בצבע "קיים קצר"? בקצרה: כי בטווח הקצר הוא עולה הרבה פחות, פי עשר פחות מהחלופה האיכותית. בטווח הארוך הצבע הלא איכותי הוא הרבה יותר יקר, בגלל עלות האחזקה של הצבע. ראשית, בגלל שהצבע יורד מהר, יש לצבוע מחדש ב"קיים קצר" את סימוני הכביש בכל חצי שנה שנית, עלות חידוש סימון כביש לא מסתכמת רק ברכישת דלי צבע: יש עלויות גם למכונה שמסירה מהכביש את הצבע הישן, לסגירת הכביש, לפקקים, לעובדים, לציוד, לפקחים, ועוד. 

והערה נוספת: הצבע "קיים ארוך" מגלה לעיתים נטיה להשחיר מהר. אבל כל מה שנדרש זה לשטוף את הכביש במים מדי פעם והצבע אז נראה "כמו חדש״. ועל זה יכולה להעיד עיריית ערד מניסיונה.

המצטיינת: ערד 

העירייה הדרומית כבר לא צריכה לחדש את הצבע כמה פעמים בשנה. לפני שלוש שנים צבעה עיריית ערד את סימוני הכבישים שלה בצבע "קיים ארוך". מאז ועד היום לא היה צורך לחדש את הצבע אף לא פעם אחת. לפי מוקי דור, אחראי תחבורה בערד, צריך רק לשטוף את הכביש במים מידי פעם, והצבע נראה כמו חדש. 

לשם ההשוואה: הרשויות שמשתמשות בצבע "קיים קצר" צריכות לחדש את הסימונים אחת לחצי שנה כדי שהצבע יראה מרחוק ויהיה מחוספס מספיק. חלקן לא עושות זאת, ואז הצבע דוהה או יורד לחלוטין. בערד לא צבעו את הכביש מחדש אף לא פעם אחת כבר שלוש שנים, וסימוני הכביש עדיין ברורים ומחוספסים.

מעבר חציה בערד, שנצבע ב"קיים ארוך" צילום: מוקי דור
עינת קליש רותם ראש עיריית חיפה. (צילום: באדיבות סיעת "חיים בחיפה", ויקימדיה)

התגובות המלאות שהעבירו העיריות:

עיריית ירושלים: "עיריית ירושלים חידשה את מעברי החצייה ופסי ההאטה לקראת פתיחת שנת הלימודים וצבעה את סימוני הכביש מחדש מעל הסימונים הקיימים. בירושלים משתמשים בצבע חד רכיבי (צבע המתייבש באוויר, התקשותו אינה תלויה בטמפרטורה והוא בעל עמידות טובה למים, לחות ולחץ מכני), כבכל הרשויות בארץ".

עיריית חיפה: "עיריית חיפה מחדשת מדי שנה מאות מעברי חצייה ובמסגרת זו מחודשים לקראת תחילת שנת הלימודים, בין היתר, מעברי חצייה הסמוכים למוסדות החינוך ומוקדי הפעילות של ילדים ובני נוער. הצביעה מתבצעת בצבעים מאושרים על ידי משרד התחבורה באמצעות לחץ גבוה באמצעות מכונת AirLess. במקרים בהם הצבע דוהה מהר או שקיים פגם באספלט נמחקים הצבע הקודם ורק לאחר מכן מחודשים הסימונים על הכביש.

"עיריית חיפה מבצעת צביעה של כבישים ומעברי חצייה בהתאם לתקנות משרד התחבורה, נת"י (מע"צ) ומכון התקנים בנושא. הצבעים בהם עושה העירייה שימוש הם מסוג חד רכיבי קצר, העומדים בתקן הישראלי העדכני ביותר. הצביעה מתבצעת באמצעות לחץ גבוה במכונת airless. בנוסף, עושה העירייה שימוש ב'אבקת זכוכית'על גבי הצבע, לשם מניעת החלקה".

עיריית חולון: "עיריית חולון מבצעת חידוש צביעה בכבישים באופן גורף על כל העיר פעמיים בשנה – לאחר חגי תשרי ולפני או אחרי פסח, ובנוסף מבצעת חידוש צבע בכבישים ובמעברי החצייה בקרבת מוסדות חינוך לפני תחילת שנת הלימודים. כל הפעולות הללו נעשו גם בשנה זו ויעשו בהמשך כרגיל. הצבע שבשימוש הינו צבע חד רכיבי והצביעה מתבצעת ללא הסרת שכבה. במסגרת הכנת תוכנית העבודה לשנה הבאה, תבוצע הערכת מצב והמשמעויות לגבי האפשרות של הסרת שכבות צבע קודמות".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון. (צילום: יוסי זמיר, ויקימדיה)

עיריית ראשון לציון: "ראשון לציון מבצעת חידוש סימוני דרך בכל העיר פעמיים בשנה, ובנוסף לפני פתיחת שנת הלימודים העירייה מחדשת את כל מעברי החצייה ותאי חנייה להורדה תלמידים בקרבת מוסדות חינוך, כמו כן, ניתן מענה שותף על פי קריאות מוקד עירוני למקומות בהם קיימת שיחקה של סימונים. תהליך יישום הצבע כולל ניקוי פני השטח וכולל במידת הצורך הסרת צבע ישן רופף (אין מסירים את הצבע באופן גורף). הצבע בו משתמשים ברחבי העיר הינו צבע אקרילי חד רכיבי לסימון כבישים דגם 601 S ברמה B מתוצרת קוליביר,(ת.י1871) תקני המאושר על ידי הוועדה הבין משרדית של משרד התחבורה. הצבע הנ"ל אושר כמתאים לתקינה כולל עמידות נגד החלקה הנדרשת ברמה גבוהה".

עיריית תל אביב-יפו: "עיריית תל אביב-יפו ביצעה מספר פיילוטים בעיר בשנים האחרונות, בהם עלה כי צבע דו רכיבי 'קיים ארוך' משחיר במהרה ויקר פי עשרה מצבע חד רכיבי. לכן הוחלט להשתמש בצבע חד רכיבי "קיים קצר", מלבד בציר דרך הטייסים בו נתיב אורכי ובו צבע 'קיים ארוך'. מיותר לציין כי עיריית תל אביב-יפו משתמשת בצבעים התקניים המאושרים על ידי הוועדה הבין משרדית של משרד התחבורה, וכל עבודת סימון נבדקת, מפוקחת ומגובה בדו"ח מפורט. לקראת פתיחת שנת הלימודים ביצעה העירייה סימון כביש ב- 303 רחובות הסמוכים למעל 100 מוסדות חינוך יסודי וגני ילדים ברחבי העיר. כמו כן בוצע חידוש סימון ותמרור להסדרי החנייה בסביבת בתי הספר. בשל תנועת כלי רכב בעיר שחיקת הצבע הינה גבוהה, בשל סיבובי גלגל הרכב ועל כן אין צורך בהסרת הסימון הקיים טרם הצביעה". 

עיריית פתח תקווה: "במסגרת היערכות הרשות לפתיחת שנת הלימודים, נצבעו מעברי החצייה המובילים תלמידים אל בתי הספר. פעולה זו נעשית בשגרה פעמיים בשנה בכל העיר ופעמיים נוספות בקרבת מבני ציבור. החומרים שהרשות משתמשת בהם מאושרים על ידי משרד התחבורה ועומדים בתקנים הנדרשים".

רוביק דנילוביץ" , ראש עיריית באר שבע (צילום: ויקימדיה)

עיריית באר שבע: "מחלקת דרכים בעיריית באר שבע, ביצעה חידוש סימון מעברי חצייה לקראת פתיחת שנת הלימודים. העירייה לא מוחקת צבע ישן טרם יישום צבע חדש. יש לציין, מחלקת דרכים משתמשת בצבעים המאושרים על ידי ועדה בין משרדית על פי טבלה של חומרים הנתונים לשימוש. חומר סימון חד-רכיבי אקירלי לבן במרקם חלק".

עיריית אשדוד: "נצבעו מחדש סימוני הכביש בצבע קיים קצר, ולא הוסר הצבע הישן תחתיו".

עיריית נתניה: "עיריית נתניה מבצעת סימוני דרכים פעמיים בשנה על פי תוכנית עבודה סדורה, בחודש מרץ מתבצע חידוש סימון בכל העיר ופעם נוספת בצמתים ובקרבת מוסדות חינוך לפני פתיחת שנת הלימודים. ביצוע הסימון מתבצע בפיקוח צמוד ועל פי הדרישות והתקנים המחמירים: חוקים ותקנות – פקודת התעבורה, התקנות, הצווים. תקנים ישראליים 934 ,935 , 1871 וכו'. תקן אירופאי EN 1436. מפרטים ישראליים אחרים – המפרט הכללי לעבודות סלילה וגישור. סימון מתבצע על יד שימוש בסוגי החומרים הבאים: צבע חד-רכיבי. חומרי-צבע המורכבים מקשרן פולימרי אלקיד/גומי מוכלר או אקרילי וכן בגוונים הדרושים, מלאנים, חומרי-עזר וממיסים (Pigments) צבענים אורגניים. צבעים אלה מיושמים בריסוס על פני המיסעה".

עיריית בני ברק: "אנו מבצעים את הסימונים במסגרת מכרזי משכ"ל על ידי קבלן מאושר. ובהתאם לכל התקנים"

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

החידוש התכוף של סימוני "קיים קצר" גורם לשיבושי תנועה ולהוצאה כספית מוגדלת ומיותרת של הרשויות המקומיות. זהכסף שמגיע מהכיס שלנו, הציבור. לרוכבי הדו-גלגלי נשקפת סכנת החלקהעל סימונים שלא מתוחזקים כראוי, וכך עולה הסיכון שיפגעו ואף יגרמו לתאונה שתערב רכבים אחרים או הולכי רגל.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

זה מאוד פשוט: כל המדינה צריכה לעבור להשתמש בצבע בטיחותי וחסכוני. למעשה זה טירוף שאנחנו לא משתמשים בצבע הזה כבר עכשיו. בינתיים, כל אחד ואחת מכם יכולים לפקוח עיניים: כשאתם הולכים ברחוב בדקו מה מצב סימוני הכביש בעיר שלכם, שלחו מייל לגורם האחראי על התמרור ברשות שלכם, ושאלו: האם העירייה משתמשת בצבע "קיים ארוך"?

איך שולחים מייל? חפשו באתר העירייה את בעל התפקיד הרלוונטי (ראש מחלקת תנועה/רשות תמרור), או את צמד המילים "רשות תמרור" ומצאו את הגורם האחראי. באתרים של רשויות שקופות, יופיע המייל והטלפון של בעלי התפקידים. אם לא מצאתם – פנו לראש הרשות שלכם.

גילית שהעירייה או המועצה לא משתמשת בצבע "קיים ארוך"? שלחו ישירות לראש העיר ולחברי המועצה את הכתבה שלנו בנושא (לינק) לצד בקשה לעבור להשתמש בחומר האיכותי.

מבטיחים לעקוב ולעדכן מי הן הרשויות שעברו להשתמש בצבע החסכוני והבטוח יותר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

5 תגובות

  1. אתמול כמעט עשיתי תאונה עם רכבים אחרים כשנסעתי בלילה בעיקול מתחת למחלף שהסימון בו דהוי לחלוטין. החלטתי לעקוב אחר סימון שחיקת הצמיגים על הכביש ובכך נשארתי במסלול ללא סטייה מהנתיב. טירוף מה שהולך כאן עם הסימונים גם בעיר וגם מחוץ לעיר. סכנת נפשות מוחלטת.

  2. אבל אם יצבעו בצבע שמחזיק הרבה זמן
    איך יתפרנסו קבלני המשנה ש"זכו" במכרז ?…

    1. תבינו כבר הצבע לא הבעיה מסיון אני אומר איכות האספלט היא הבעיה לא צבע ולא נעליים אספלט גרגרים גדולים כמו בכניסה של חיפה נותן אחיזה בכביש מונייע החלקה תעשו נסיון ואיזה צבע מכורבן מסמנים לא גורם לכלום הוא מחלחל בין החריצים מספיק פעם בשנה סימון לדוגמה למה וירדות החדות מקרצפים את הכביש למחוספס מלהתחילה היוא עושים אספלט גרגרים גדולים לא היה צריך לקרצף בוא נגיד אתה גר על גבעה והכנסה לחניון תלולה אם היא חלקה לא תצליח לעלות ואם מחוספס אתה עולה בכלות

  3. כתבה מעולה לנושא חשוב שלא מקבל התייחסות מספקת.
    מה עם הסימונים בכבישים הבין-עירוניים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,931 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!