ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שקוף והתנועה לטוהר המידות ליו״ר הוועדה לביקורת המדינה: התערב בסוגיית איחורי השרים בהגשת הצהרות הון

בפניתנו ליו״ר שלח ביקשנו כי יכנס דיון בנושא האיחורים של שרים ושרות בהגשת הצהרת הון ויחייב את מבקר המדינה לפעול ולכתוב חוות דעת בנושא. "לצערנו, נראה כי מבקר המדינה 'הרים ידיים' מטיפול בתופעה", נכתב בפניה. משרד המבקר: "ניסיון להטיל דופי בעשיית המשרד"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו״ר הוועדה לביקורת המדינה ח״כ עפר שלח

"שקוף" והתנועה לטוהר המידות פנו לח"כ עופר שלח, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, בבקשה שיקיים דיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא האיחורים הקבועים של השרים בהגשת הצהרות ההון למבקר המדינה. 

בנוסף, ביקשנו משלח לדרוש ממבקר המדינה לכתוב חוות דעת בנושא, במטרה לשים סוף לזלזול בכללי האתיקה של הממשלה. דרישה כזו נמצאת בסמכותה של הוועדה בראשה הוא עומד. "לצערנו, נראה כי מבקר המדינה 'הרים ידיים' מטיפול בתופעה והוא מתנער מאחריותו לטיפול בה", נכתב בפניה. 

קראו את המכתב המלא

השרים מאחרים, המבקר מסרב לפעול

"שקוף" מבצע מעקב קבוע אחר סטטוס הגשת הצהרות ההון של השרים וסגני השרים למבקר המדינה. מהמעקב עולה כי שרים רבים מאחרים באופן משמעותי בהגשת הצהרת ההון למבקר. מדובר לעיתים באיחורים של חודשים ואף שנים. על השרים לא מוטל כל קנס או עונש אחר על האיחור בהגשת הצהרת ההון. 

אבל הבעיה לא נמצאת רק אצל השרים – אלא גם אצל המבקר שלא מוכן להשתמש בסמכויות שלו כדי להפעיל על השרים לחץ. לפי הכללים למניעת ניגוד עניינים לשרים, שם מעוגנת החובה להגיש הצהרת הון, המבקר הוא האחראי על הגשת הצהרות ההון של השרים. מתוקף כך יש בידיו כלים להתמודד עם איחור בהגשת הצהרות הון. כשהוא מסרב להשתמש בהם הוא מאפשר לשרים להתחמק מפיקוח על ההון שלהם וכך מסכן אותנו בשחיתות. 

"למבקר שורה של כלים להתמודדות עם תופעה של אי-עמידה בכללים, לרבות דיווח לראש הממשלה וכן פנייה לוועדת משנה של הוועדה לביקורת המדינה", נכתב בפניית שקוף והתנועה לטוהר המידות לח"כ שלח. "ואולם, מבקר המדינה בחר, מטעמים השמורים עימו, שלא לעשות שימוש בסמכות זו, והשלים עם מציאות לפיה, הלכה למעשה, הכללים בעניין הגשת הצהרות הון במועדים הקבועים בחוק הפכו, לכל היותר, להמלצה". 

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90).

לכן פנינו, כאמור, ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה, בבקשה שיקיים דיון לגבי הצהרות ההון של השרים בנוכחות המבקר, וידרוש ממנו לכתוב דו"ח בנושא. 

"מהתנהלותו של מבקר המדינה הנוכחי אנגלמן ברור כי הוא אינו מעוניין לטפל בתופעה", טוען מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עו"ד עומר מקייס (שחתום ביחד עם כותבת שורות אלו על הפנייה לשלח). "כששר לא מגיש הצהרה, או לא מגיש אותה בזמן, זה לא רק מנוגד לכללים, זה גם פוגע ביכולת של מבקר המדינה באמת לפקח שלא מתרחשים דברים אסורים. ברגע שמבקר המדינה מסרב לפעול ואפילו לא משיב למכתבינו בעניין, ברור שהוא לא מתכוון להתערב ושצריך לפנות לוועדה, שזה תפקידה, כדי לדרוש מהמבקר שיעשה את תפקידו".

עוד בשקוף:

למבקר יש מה לעשות

יש לפחות שלושה צעדים שמבקר המדינה יכול לנקוט נגד איחורי של השרים.

  1. המבקר יכול לפרסם באינטרנט רשימה מתעדכנת לגבי מצב הצהרות ההון של השרים. זה מהלך שדורש משאבים מועטים, ובעזרתו הציבור כולו יוכל להיות חשוף למידע – מה שיכול לזרז אותם להגיש הצהרות מחשש מביקורת ציבורית. מניסיוננו, זה עוזר. (כיום כדי לקבל את הרשימה המעודכנת צריך להגיש למשרד המבקר בקשת חופש מידע שלוקח זמן רב לקבל עליה תשובה).
     
  2. המבקר יכול לפנות לוועדת משנה של הוועדה לביקורת המדינה, ולדווח על כך שהשרים לא מגישים את הצהרות ההון. הוועדה יכול לפעול בנושא בדרכים פרלמנטריות, כמו הצעת חוק.
  3. באופן קצת יותר תיאורטי, המבקר יכול לפנות לראש הממשלה וליידע אותו לגבי שרים שאינם עומדים בכללים, וגם ראש הממשלה יכול לפעול בנושא ולהפעיל את סמכותו ואת מנופי הלחץ שלו. אך חשוב לציין כי ראש הממשלה בעצמו לא עומד בכללים להגשת הצהרת הון ואיחר גם השנה וגם בשנה שעברה בהגשתה. 

אופנה של איחורים

בין השנים 2017-2020 בהן עוקב "שקוף" אחר הצהרות ההון של נבחרי הציבור – עשרות שרים איחרו בהגשת ההצהרותן שלהם. הנה כמה דוגמאות: השנה לא פחות מ-12 שרים איחרו בהגשת הצהרת ההון למבקר ביותר מחודש, ביניהם רה"מ נתניהו ושר הביטחון גנץ, ושישה מתוכם איחרו ביותר משלושה חודשים. 

בשנה שעברה חמישה שרים איחרו בהגשת הצהרת ההון, ביניהם שר ההשכלה הגבוהה ומשאבי המים זאב אלקין שלא הגיש את ההצהרה עד היום, השר לבטחון הפנים אמיר אוחנה, שאיחר ביותר משנה, ועוד. גם בשנים לפני כן שרים איחרו בהגשת ההצהרה: ציפי חוטובלי איחרה בשנה בהגשת הצהרת ההון שלה עבור 2018, ויואב גלנט לא הגיש את הצהרות ההון שלו עבור 2017 עד 2019. 

ח"כ שלח מסר בתגובה כי "הנושא בבדיקה". 

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "מבקר המדינה פועל בהתאם לכללי אשר וכפי שמקובל בעניין הצהרות ההון לשרים וסגני שרים. כפי שהיה לאורך השנים, נשלחו תזכורות לגורמים הרלוונטיים וניתן מענה לסוגיות פרטניות שעיכבו את הגשת ההצהרות. 

"בניגוד לטענתכם, רובן המכריע של ההצהרות כבר הוגש למשרד המבקר, כאשר נכון להיום מתוך 41 הצהרות 36 הוגשו ולגבי אלו הנותרות אנו מצויים בשיח שוטף עם השרים הרלוונטיים. צר לנו כי ישנו ניסיון להטיל דופי בעשיית המשרד בנושא, אך הדברים אינם עולים בקנה אחד עם המציאות".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!