ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חזרנו לבדוק: השרים שעדיין לא הגישו הצהרות הון לשנת 2020

שישה שרים ושרות לא הגישו עד היום את הצהרת ההון שלהם לשנת 2020 למבקר המדינה ● הם מאחרים בשלושה חודשים ● השר אלקין עדיין לא הגיש הצהרות הון לשנים 2018-2019 ● אמנם על השרים המאחרים לא מוטל קנס כספי, אבל הציבור יכול לגרום להם לשלם על הזלזול
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קיש, זוהר, אביטן, לוי-אבקסיס. לא הגישו הצהרות הון. (פלאש 90)

שבעה שרים וסגנים עדיין לא הגישו את הצהרת ההון שלהם עבור 2020, זאת למרות שכבר ב-17 ביולי חלף המועד שבו היו צריכים להגיש את המידע למבקר המדינה.
ברשימת המאחרים בשלושה חודשים: אמיר אוחנה ויואב קיש (הליכוד), אורית פרקש הכהן והשר לשעבר אסף זמיר (כחול לבן), אורלי לוי אבקסיס (גשר), ויעקב אביטן (ש"ס). אליהם מצטרף גם השר זאב אלקין (הליכוד), שאמנם הגיש הצהרת הון לשנת 2020, אך עדיין לא הגיש הצהרת הון לשנים 2019 ו-2018.
נבהיר: כל השרים ברשימה החליטו לצפצף על ככלי השקיפות ועל מבקר המדינה ולא ביקשו הארכה של מועד הגשת הצהרת ההון.

הגשת הצהרת הון למבקר המדינה היא קריטית: המבקר הוא הגורם היחיד שנחשף בצורה מלאה למידע על ההון של השרים, כלומר, לאינטרסים הכלכליים שלהם. הצהרות הון שמוגשות בזמן מאפשרות למבקר לעקוב באופן קבוע אחרי ההכנסות של השרים ולוודא שהם לא פועלים באופן מושחת. למשל: שפתאום לא התגלגל לידיהם סכום כסף או נכס בדרך שאינה ברורה.

לשם השוואה: אזרחים שמאחרים בהגשת הצהרת ההון שלהם לרשות המיסים מקבלים קנס בגובה מאות שקלים על כל חודש איחור. אך על שרים שמאחרים בהגשת הצהרת הון למבקר המדינה, לא מוטלת כל סנקציה.
נציין כי רק לאחר שבאוגוסט האחרון חשפנו כי לא פחות מ-12 שרים מאחרים להגיש את הצהרת ההון שלהם למבקר המדינה, שישה מהם החליטו לכבד את הכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים ולהגיש הצהרות.

מעקב "שקוף" – הצהרות ההון של נבחרי ציבור:

ואלו הם השרים שלא הגישו הצהרות הון לשנת 2020, ובונוס:

1. השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה: מאחר כרוני

למרות שתוזכר לא פחות מחמש פעמים על ידי המבקר, אוחנה לא הגיש את הצהרת ההון שלו עד היום. לשר אוחנה היסטוריה בעייתית בתחום: הוא הגיש את הצהרת ההון שלו ל-2019 באיחור של שנה, רק לאחר פניית "שקוף" אליו בנושא. מהשר אוחנה לא נמסרה תגובה.

השר לבטחון הפנים אמיר אוחנה (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

2. שר הדתות, יעקב אביטן: הבטיח להגיש ולא ביצע

גם השר אביטן תוזכר חמש פעמים על ידי מבקר המדינה, אך ללא הועיל. ההצהרה שלו עדיין לא הוגשה. בכתבה שפרסמנו בנושא כבר באוגוסט האחרון אביטן מסר כי יגיש את ההצהרה בשבועיים הקרובים. מאז חלפו חודשיים, והפעם מהשר אביטן לא נמסרה תגובה.
נציין כי השר אביטן חשף את האינטרסים הכלכליים שלו לציבור ב"שקוף".

3. השרה לקידום קהילתי, אורלי לוי אבקסיס: הגישה רק לאחר פניית שקוף

לוי אבקסיס תוזכרה ארבע פעמים בנושא על ידי מבקר המדינה, אולם רק יום לאחר פניית ״שקוף״ היא הגישה את הצהרת ההון שלה סופסוף, ביום שני האחרון, 26.10 באיחור של שלושה חודשים. לוי מסרה כי "ההצהרה הוגשה אתמול לאחר סיום הטיפול בה".

4. שרת התיירות והשרה לעניינים אסטרטגיים, אורית פרקש הכהן: ״עניין טכני שמתעכב״

פרקש-הכהן לא הגישה את הצהרת ההון שלה למבקר המדינה עד היום. המבקר לא שכח לתזכר גם אותה: הוא פנה אליה שלוש פעמים, אך זה לא עזר. מהשרה נמסר: "מדובר בעניין טכני לחלוטין שמתעכב. השרה תגיש את ההצהרה במלואה". שאלנו את השרה פרקש-הכהן מתי זה יקרה. היא ענתה: "בהקדם האפשרי".

השרה אורלי לוי אבקסיס (צילום: יוסי זמיר)

5. סגן שר הבריאות, יואב קיש: ״עסוק בקורונה״

קיש לא הגיש את הצהרת ההון שלו למבקר המדינה, אף על פי שתוזכר על ידו לא פחות מארבע פעמים. בכתבה הקודמת טענו בלשכתו כי לא הגיש את הצהרת ההון מפני שהוא "עסוק מבוקר עד ערב במשבר העולמי סביב נגיף הקורונה. נושא הצהרת ההון נמצא בטיפול ויוגש בקרוב". ההצהרה לא הוגשה מאז, ומסגן השר לא נמסרה הפעם תגובה.

6. שר התיירות לשעבר, ח"כ אסף זמיר: זה מסובך

שר התיירות לשעבר אסף זמיר טרם הגיש את הצהרת ההון שלו למבקר המדינה. אצל ח"כ זמיר המצב מורכב: הוא התפטר מתפקידו כשר לפני מספר שבועות, אבל מפני שלא טרח להגיש את הצהרת ההון שלו בזמן, לפני שהתפטר, עליו להגיש הצהרת סיום כהונה מפני שהתפטר, נוסף על הצהרת תחילת כהונה.

עבור שתי ההצהרות קיבל זמיר הארכה במועד הגשת הצהרת ההון ממבקר המדינה עד ה-15.11, ומלשכתו נמסר שהוא עובד על הגשתה בימים אלה וכי בכוונתו להגיש את ההצהרה עד למועד זה.

בונוס: שר ההשכלה הגבוהה והמים, זאב אלקין, שם פס על הכללים


עד היום אלקין לא הגיש את הצהרות ההון שלו עבור השנים 2018-2019. מדובר במקרה חריג ומרתיח: השר פשוט מצפצף על הכללים במשך שנים, מונע ממבקר המדינה לפקח על הנכסים שלו, ולנו לא נותר אלא לתהות מה יש לשר אלקין להסתיר ממבקר המדינה. בזכות הפעילות של חברי סיירת השקיפות, השר הגיש את הצהרת ההון שלו עבור 2020.

ממבקר המדינה נמסר כי אלקין קיבל הארכה במועד הגשת הצהרות ההון 2018-2019 עד לתאריך 10.11.2020. מלשכתו של שר ההשכלה הגבוהה והמים לא נמסרה תגובה.

השר זאב אלקין. לא הגיש הצהרת הון כבר שנתיים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ההתעקשות על הצהרות הון נושאת פירות

ההתעקשות על הגשת הצהרות ההון בזמן משתלמת: העובדה שהשר אלקין הגיש את הצהרת ההון שלו עבור 2020 היא תוצאה של הפעילות של "שקוף" וסיירת השקיפות בנושא. בשנה האחרונה גם הצלחנו לגרום לשר אמיר אוחנה, לשר ישראל כ"ץ ולשר לשעבר סמוטריץ' להגיש את הצהרת ההון שלהם. יחד, נצליח לגרום גם לששת השרים שנותרו ברשימה להגיש את הצהרת ההון שלהם למבקר.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

כשהשרים לא מגישים את הגשת הצהרת ההון שלהם, או מאחרים לעשות זאת, קשה יותר לגלות שחיתויות: מבקר המדינה לא יכול לעקוב אחרי ההון שלהם, ולא יכול לגלות האם יש חריגות בהכנסות או בנכסים הנמצאים ברשותם. באופן הזה לא נדע אם הם פועלים למען האינטרסים שלהם או למען האינטרס של ציבור הבוחרים, ולא יהיה אף גורם שיוכל לפקח על החתולים ששומרים על השמנת.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

  1. בשבועיים הקרובים כל אחד מהשרים שלא הגישו הצהרת הון למבקר המדינה יקבלו הודעה אישית מכל חברי סיירת השקיפות. חברי הסיירת יתזכרו אותם להגיש את הצהרת ההון למבקר המדינה, ועל הדרך יבהירו: על התעלמות מהכללים וסיכון הציבור בשחיתות – משלמים. אם לא בכסף, אז בתדמית.
  2. ל"שקוף" מאגר מידע שנקרא "מפת הח"כים", בו אנו אוספים מידע לגבי שקיפות או שחיתות על כל אחד ואחת מחברי הכנסת. כל השרים שמאחרים או לא מגישים הצהרת הון – מקבלים טר"ש במפת הח"כים, ככה שהמידע לגביהם נשאר שם לנצח. הציבור לא ישכח לעולם מי הם השרים שלא הגישו הצהרת הון.
  3. "שקוף" יפנה שוב למבקר המדינה ויבקש ממנו לפרסם באופן יזום וקבוע מה מצב הגשת הצהרות ההון של השרים. כרגע צריך לבקש את המידע הזה דרך בקשת חופש מידע, כך שאינו נגיש לכל הציבור ולא ניתן לקבל אותו במהירות. כאשר המידע יהיה נגיש ומעודכן באופן שוטף על ידי המבקר, ניתן להאמין שהשרים יזדרזו יותר להגיש את הצהרת ההון שלהם.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

2 תגובות

  1. השאלה שלי – לא הבנתי איך אני יכול להשפיע (ואל תגידו שוב להיות מו"ל כי זה כבר קורה). איך אפשר כאזרח להפעיל לחץ על שר או חכ שלא הגיש הצהרה? לפרסם את המייל או המספר האישי שלהם זה חוקי?

  2. דרושים לעבודות קלות מהבית בקלדנות והזנת תוכן מהבית, לפניות שלחו לי הודעה בוואצפ 058-7338281 אלעד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!