ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעקבות פניית "שקוף": שר הפנים דרעי מקדם תקנות נגד שחיתות ברשויות מקומיות

המעקב הצמוד של שקוף מניב תוצאות: בעקבות הפרסום כי שר הפנים מעכב תקנות נגד מינוי מקורבים ברשויות מקומיות, העביר דרעי את התקנות לוועדת הפנים. התקנות יהפכו את הליכי ההעסקה והפיטורים ברשויות לשקופים ומפוקחים יותר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לא הסכים להיפגש . צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

באיחור של שנתיים, שר הפנים אריה דרעי העביר סוף סוף טיוטת תקנות שמטרתן למנוע מינוי מקורבים ברשויות המקומיות לוועדת הפנים של הכנסת. 
לפני פחות משבועיים, במסגרת סדרת כתבות הפולואפ שלנו, חזרנו לבדוק מה עלה בגורל תיקוני חוק להגברת שקיפות של מכרזים להעסקת עובדים ברשויות המקומיות עליהן חתם דרעי כבר ב-2018. גילינו כי דרעי תקע את התקנות. בתגובה הבטיח שר הפנים כי יפעל לקידום התקנות "בתקופה הקרובה". 
כעת נודע ל"שקוף" כי בעקבות הפרסום, ביום חמישי האחרון (1/10) העביר דרעי את התקנות לוועדת הפנים של הכנסת, כנדרש. בכך הניע מחדש את התהליך החשוב שיסייע במאבק נגד שחיתות ברשויות המקומיות. 

שמחנו להעיר אותך. שר הפנים דרעי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הכתבה הנוכחית היא חלק מסיקור תחום "בחזרה לתחקירי עבר", בו אנו חוזרים לבדוק מה קורה היום עם מחדלים וחשיפות מהעבר. את התחום בחרו יותר מ-4,000 המו"לים והמו"ליות שמממנים את שקוף. הצטרפו וקבעו את תחום הסיקור הבא.

תזכורת: התקנות שישקיפו הליכי העסקה ופיטורין ברשויות

התקנות החדשות לבחירת עובדים לרשויות המקומיות נולדו בעקבות מסקנותיו החמורות של דו"ח מבקר המדינה מ-2016, שעסק בנושא המינויים הפוליטיים והאישיים ברשויות המקומיות.
"בעיריות שנבדקו התקבלו לעבודה עשרות עובדים שהיו פעילים פוליטיים או מקורבים לראש העירייה או לחברי הקואליציה בהליכים בלתי תקינים", נכתב בדו"ח. "בחלק מהמינויים עלה חשש סביר וממשי שהפן הפוליטי או האישי היה גורם משפיע ולפעמים אף מכריע בבחירתם לתפקיד".

המכתב של שר הפנים דרעי ליו״ר ועדת הפנים מיקי חיימוביץ׳


בעקבות פרסום מסקנות אלה, הוחלט לכתוב תקנות חדשות שיהפכו את הליך בחירת העובדים ברשויות המקומיות למפוקח יותר ושקוף יותר. לפי אחת מהתקנות, למשל, רשות מקומית תחוייב להעביר העתק של מודעות הדרושים שהיא מפרסמת למשרד הפנים, והמשרד יפרסם את המודעות באתר האינטרנט שלו. תקנה נוספת אוסרת על נציגי ציבור לשבת בוועדה הבוחנת מועמדים לתפקידים בכירים ברשות, אם יש להם זיקה אישית, פוליטית או כלכלית לראש הרשות או לחבר מועצה. 
עוד בשקוף:

בדברי ההסבר לתקנות, נכתב כי מטרתן: "להבטיח מינויים ראויים ומקצועיים שאינם נובעים משיקולים זרים ומתקבלים על ידי ועדת בחינה מקצועית ומגוונת".
זו לא הפעם הראשונה שבה שר הפנים דרעי שוכח לקדם תקנות, ונזכר לעשות זאת רק לאחר התערבות של ״שקוף״. כך קרה גם בדצמבר 2019, אז פנינו לדרעי וביקשנו לברר מה קרה עם ההבטחה שלו להגביל את סכום התשלום של רשויות מקומיות לאמנים במסגרת אירועי יום העצמאות. דרעי זכה לכותרות מחמיאות בתקשורת, אך בפועל לא עשה דבר, עד לפניית שקוף. אז נזכר להוציא לפועל את ההגבלה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

תגובה אחת

  1. שדרעי יקדם גם חשיפות שחיתות ברבניות ובמיוחד ברבנות באר שבע אצל אחיו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!