ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שיננית במרפאה של קופ״ח כללית מסרה לחברה מסחרית מידע על מטופלת שלה

יום אחרי שביקרה אצל שיננית בקופ״ח כללית מטופלת קיבלה שיחה ממנה למדה כי פרטים אישיים שלה הועברו לחברת אורל בי: נציגה ניסתה למכור לה מברשת שיניים חשמלית בהמלצת השיננית ● מדובר בהפרת פרטיות ושל חוק זכויות החולה ● נציגי אורל בי: "המקרה חמור אבל לא בשליטתנו. אין למותג תכנית שיתוף פעולה עם קופות החולים" ● כללית: "השננית פעלה על דעת עצמה" 
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לא שומרים על הפרטיות של מטופלי מרפאת שיניים? (צילום: שירותי בריאות כללית)

שננית שעובדת במרפאת שיניים של קופת חולים כללית בירושלים מעבירה מידע על מטופלים שלה לחברת מוצרי טיפוח השיניים אורל בי, לאחר שהיא ממליצה למטופלים להשתמש במוצרי החברה. החברה מנצלת את המידע כדי ליצור קשר ישיר ולנסות למכור למטופלים מברשת שיניים חשמלית. משיחה מוקלטת שהגיעה לידי "שקוף" עולה החשש כי מדובר בשיטה. בקופת חולים כללית וב"אורל בי" מותג של חברת "פרוקטר אנד גמבל", טוענים כי השיננית פעלה על דעת עצמה. 

לא שומרים על הפרטיות של מטופלי מרפאת שיניים? (צילום: שירותי בריאות כללית)

יום לאחר הביקור התקופתי אצל השננית במרפאת השיניים של קופת חולים כללית בה היא חברה, קיבלה אפרת (שם בדוי) טלפון מנציגת מכירות של מותג מוצרי ההגיינה לחלל הפה, החניכיים והשיניים ״אורל בי״. מהעבר השני של הטלפון הסביר הקול כי ״השננית שלך ביקשה לדבר איתך לגבי מברשת שיניים חשמלית״. הנציגה הסבירה לאפרת כי "השננית שלחה לנו הודעה עם הטלפון שלך וביקשה לחזור אלייך". הנציגה המליצה גם על דגם ספציפי לרכישה, "800". 

אפרת המופתעת נזכרה כי יום לפני כן זכתה לניסיון מכירות אגרסיבי מן השננית עצמה שבתום הטיפול המליצה לה על אותה מברשת שיניים ואף שלחה אותה לדרכה מבולבלת עם עלון ביד. אפרת הקליטה את השיחה והעבירה אותה לידי "שקוף".

מן השיחה המוקלטת עולה כי לא מדובר במקרה חד פעמי. אפרת התעשתה והמשיכה לדובב את הנציגה מן העבר השני וגילתה כי מדובר בשיטת עבודה. מטופלים שמגיעים למרפאה מקבלים המלצה מהשיננית לקנות מוצר של חברה מסחרית ספציפיתֿ אורל בי. זמן קצר אחר כך השיננית מעבירה את פרטי הקשר שלהם לאותה חברה מסחרית שמיד מכה על הברזל החם ושולחת נציגת מכירות כדי לנסות לסגור עסקה. לא ברור אם השננית מעדכנת את המטופלים בדרך כלל. 

אפרת: "היא שולחת הרבה מספרים?"

נציגת מכירות: "כן אנחנו עובדים עם מרפאות, מוזר שאת לא יודעת מזה. היא בדרך כלל ממליצה. אומרים למטופל שהוא צריך מברשת ועל מה היא ממליצה".

אפרת: "ואז יום למחר אתם מתקשרים?"

נציגה: "יום למחרת, באותו יום, ויש כאלו שהם מתקשרים כשהמרפאות נותנות את הטלפון שלנו״. 

אפרת: "זה רק השננית או כל המרפאה (של כללית)?"

הנציגה: "לא, לא, כללית, אנחנו עובדים עם מרפאות שיניים – לא קשור לכללית". 

אפרת: "אבל זו הייתה מרפאה של כללית".

הנציגה: " אני זה אני לא יודעת, אנחנו עובדים מלא מרפאות, גם של מאוחדת, גם של מכבי, גם של כללית וגם מרפאות פרטיות". 

פגיעה חמורה באמון ובפרטיות

על פניו נראה כי ההתנהלות של השיננית מהווה עבירה על חוק זכויות החולה. החוק קובע כי "מטפל או עובד מוסד רפואי, ישמרו בסוד כל מידע הנוגע למטופל, שהגיע אליהם תוך כדי מילוי תפקידם או במהלך עבודתם". ניתן להעביר את פרטי החולה לגורם אחר רק אם "המטופל מסר את הסכמתו למסירת המידע הרפואי". 

במקרה שלנו אפרת לא נתנה את הסכמתה למסור עליה מידע כמו שם, טלפון, ופרטים רפואיים על טיפול שעברה לחברה מסחרית. ההתנהלות של השננית פגעה בפרטיות שלה, וניסתה לנצל את האמון שאפרת רכשה לה כגורם רפואי מוסמך לצורך עשיית רווחים מהצד. 

עוד ב״שקוף״:

פנינו לקופת חולים כללית וביקשנו לדעת אם יש לה הסכמים לשיתוף פעולה עם חברת אורל בי. שלחנו גם את הקלטת השיחה. מכללית נמסר בתגובה כי: "לכללית סמייל אין כל שיתוף פעולה ולא העברת נתונים לחברת אורל בי. מבדיקה שערכנו עלה כי השיננית פעלה על דעת עצמה ובניגוד לנהלי החברה. בשיחה שערכנו עמה הובהר לה כי התנהלות זו אינה מקובלת ואינה עולה בקנה אחד עם ההנחיות".

נציין כי הטענה של קופת חולים כללית כי מדובר באירוע נקודתי לא מתיישב עם טענת הנציגה כי החברה עובדת עם שורה רחבה של מרפאות שיניים ובקופות חולים שונות.

טיפול שיניים. אילוסטרציה (צילום: סטוק)

שלחנו את הקלטת השיחה גם לדוברות המותג אורל בי וביקשנו את התייחסותם. בתגובה נמסר כי: "המותג אורל בי עובד לפי נהלים בינלאומיים מחמירים מאוד תוך הקפדה על אתיקה מקצועית ועל כללי הגנת הפרטיות. שנניות ממליצות על מוצרים שונים, של מותגים שונים, מרשתות שיווק שונות לשיפור בריאות הפה. צר לנו שדווקא במקרה זה שמנו נקשר בעניין. 

"כפי ששמענו בהקלטה, השננית מסרה את פרטי המטופלת שלה למוקד שירות הלקוחות ככל הנראה שלא באישורה. שננית זו פעלה על דעת עצמה בלבד. מקרה זה אינו מוכר לנו ואף חמור בעיננו, אך לא בשליטתנו. המותג אורל בי [עומד] בקשר עם רופאים ושינניות לצורך חלוקת דוגמיות למטופלים כמקובל בענף – אך אין למותג אפשרות העברת מידע וכן אין למותג תכנית שיתוף פעולה עם קופות החולים".

פנינו למשרד הבריאות וביקשנו תגובה על הסיפור. שאלנו כיצד הם מתכוונים לטפל בו. אולם עד לרגע פרסום הכתבה לא התקבלה תגובה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

כשאנחנו מגיעים כדי לקבל טיפול רפואי אנחנו צריכים לדעת שהמטפל, ולא משנה מי הוא, פועל רק לטובת הבריאות שלנו ובהתאם לרצוננו. זו זכות בסיסית. אם המטפל רואה בנו מקור להכנסה צדדיתֿ, או שדעתו מוטה בגלל שחברה מסויימת משווקת דרכו מוצר, זה פוגע באופן יסודי באמון וביחסים בינינו.

על מטפל חלה חובת סודיות רפואית. המערכת אמורה לוודא שאף אחד לא אוסף פרטים אישיים עלינו ועל מצבנו הרפואי במטרה להרוויח מהם כסף, בין אם מדובר ב״יוזמה מקומית״ של שננית ובין אם במקרים מאורגנים. 

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

נשמח לקבל עוד מידע ועדויות על מקרים שבהם שווקו לכם מוצרים רפואיים במסגרת טיפול רפואי שקיבלתם, אם מדובר בשיטה, כפי שמציינת נציגת השירות חשוב לוודא שמשרד הבריאות יבהיר את ההנחיות. כתבו לנו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. אינני עו"ד אולם לפי מיטב הבנתי המקרה אינו עבירה על חוק זכויות החולה שכן בחק יש הגדרה מפורטת של נותני הטיפול המחויבים לו ושיננית אינה נכללת בהם. למרות זאת יתכן שהיא נכללת תחת ההגדרה המעורפלת של "מטפל בשירותי הבריאות" אבל אי אפשר לדעת. וגם…. שיננית זה לא טיפול רפואי וספק עם החק חל עליו. לסיכון מקרה שלא צריך לקרות שלגביו החוק שמגדיר זכויות (כרגיל במקומותינו עבודה רשלנית) כנראה ואינו מכסה. בניגוד לחוקים שמעגנים חובות (תשלום מיסים) ואיסורים (למשל איסור הפגנות נגד השליט).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!