ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בדקנו: איפה היו חברי הממשלה בזמן ישיבות הממשלה שבוטלו?

בחודש האחרון התבטלו ישיבות הממשלה שש פעמים ● לשרות ולשרים נוצר פתאום חלל ריק ביומן ● איך נדע מה הם בחרו לעשות עם הזמן שהתפנה? ● אם הם היו מפרסמים את היומנים שלהם היה קל לבדוק, אבל הם לא ● אז חיפשנו במקום שהכי דומה ליומן אישי: הסטורי באינסטגרם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מה עשו השרים ורה״מ בזמן שבוטלה ישיבת הממשלה?(צילום מסך מתוך אינסטגרם)

בכל יום ראשון אמורות להיערך ישיבות הממשלה. זהו הזמן השבועי בו כל השרות והשרים יושבים יחד כדי לדון ולקבל החלטות. אבל לפני כחודש בוטלה לראשונה הישיבה הקבועה, ובשבוע שלאחר מכן היא בוטלה שוב. בסך הכל, מאז ה-2 באוגוסט, בוטלו שש ישיבות ממשלה אחרי שנקבעו, והתקיימה רק ישיבת ממשלה אחת.

‎⁨כמעט לא ראינו ישיבות כאלה בחודש האחרון. ראש הממשלה נתניהו והחליפי גנץ בישיבת הממשלה 7 ביוני 2020 (צילום: מארק ישראל סלם)

העובדה שהממשלה לא מתכנסת היא חריגה, ומשפיעה על הציבור באופן ישיר: הממשלה לא מקבלת יחד החלטות, והן מתקבלות במקומות ופורומים אחרים. וכל זה קורה בזמן המשבר הבריאותי העולמי החמור שכולנו חווים. בגלל שחברי וחברות הממשלה לא מנהלים דיון, הם לא יכולים להביע את תפיסת העולם הייחודית שלהם, ואת הצרכים של הציבור אותו הם מייצגים. ללא פורום חשוב כזה, ההחלטות מתקבלות ללא שקיפות, ובהיעדר ישיבות ממשלה מסודרות, אין סדר יום והודעות לציבור. 

גם שגרת העבודה של השרות והשרים נפגעת. המשבצת הגדולה ששמרו ביומן שלהם לישיבה, פתאום נותרה ריקה בכל פעם שבוטלה הישיבה. אז מה הם עושים עם כל הזמן הזה?

איפה היומנים?

על פי החוק השרים חייבים לפרסם את היומנים שלהם לציבור. הם, כמו הח״כים, נבחרו על ידינו כדי לעבוד למעננו. לכן, אך הגיוני שנדע איך הם משתמשים בכוח שניתן להם ובזמן שלהם. אם זה באמת היה קורה, התשובה לשאלה מה הם עשו בזמן שבו היתה אמורה הישיבה להתקיים היתה אמורה להיות קלה לפתרון. 

אבל רוב השרים מפרסמים את היומנים שלהם רק לאחר סוף השנה (יש מי שנזקקו לתזכורות חוזרות ונשנות של ״שקוף״). את ימי הראשון שנותרו ריקים ביומן נוכל לראות, כנראה, רק בעוד כמה חודשים. זאת למרות שהדבר הנכון והראוי היה לפרסם את היומן באופן קבוע, בכל שבוע או חודש, באתר המשרד, כך שהציבור יכול להיות מעורב יותר.

עוד ״בשקוף״:

ביום ראשון האחרון שוב התבטלה הישיבה. אבל בעקבות לחץ ציבורי היא נקבעה מחדש ליום שלישי בצהריים. המתנו בציפייה למועד המיוחל, אבל יום שלישי הגיע ובאתר הממשלה עדיין לא פורסם סדר יום לישיבה. השעות חלפו והגיעה השעה שתיים בצהרים שבה הייתה אמורה הישיבה להתחיל, אבל כלום לא קרה. לא ישיבה ולא סדר יום. 

אז איפה השרים והשרות? מה הם עושים בזמן הזה ששוב התפנה?

בלית ברירה פנינו במקום השקוף היחיד שנותר לנו: הסטורי באינסטגרם של שרי הממשלה. זה כמובן רחוק מלהיות פתרון מושלם, אבל הסטורי מתעדכן בזמן אמת ונגיש בקלות לציבור הרחב. 

חומוס, ג׳ודו ועוטף עזה

בדקנו עבורכם בסטורי בזמן אמת: מה עשו השרים (הפעילים באינסטגרם) בזמן שבו היתה אמורה להתקיים ישיבת הממשלה ביום שלישי האחרון. קראו ושפטו בעצמכם: האם עסקו בנושאים הקשורים למשרד שבאחריותם? האם הם עסקו בפעילות שמועילה בתקופת חירום בריאותית וכלכלית? 

שר התקשורת יועז הנדל (דרך ארץ) יצא לסיור במועצה אזורית בנימין כבר ב-9:00 בבוקר. הוא טייל בטבע ואז בסביבות 15:00 – לאחר הזמן שנקבע לתחילת הישיבה – עדכן שהוא מקבל סקירה כשהוא מצולם על טרקטורון, עדיין בבנימין.

סיור במועצה אזורית בנימין. שר התקשורת יועז הנדל (צילום מסך מתוך אינסטגרם)

שר התיירות אסף זמיר (כחול לבן) נסע לסיור במועצה אזורית גזר. הוא נפגש עם ראש המועצה רותם ידלין, אכל איתה חומוס וביקר באתרים תיירותיים באזור – מרכז חקלאי אורגני ויקב.

שר התיירות אסף זמיר מסייר במועצה אזורית גזר. (צילום מסך מתוך אינסטגרם)

ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה סרטון בו הוא מבקר בחנות פרחים ובחנות ספרי יד שניה בעיר רמלה.

פרחים לשרה, ספרים יד שניה. ראש הממשלה נתניהו בסיור ברמלה (צילום מסך מתוך אינסטגרם)

שרת התפוצות עומר ינקלביץ' (כחול לבן) ביקרה בשדרות, שם סיירה בישיבה ופגשה את ראש העיר אלון דוידי. היא גם ביקרה בחמ"ל הקורונה בעיר, פגשה בעלי עסקים וקנתה בחנות מקומית.

שרת התפוצות עומר ינקלביץ' ביקרה בשדרות (צילום מסך מתוך אינסטגרם)

שר התרבות והספורט חילי טרופר (כחול לבן) צפה בתחרות ג'ודו.

שר התרבות והספורט חילי טרופר בתחרות של איגוד הג׳ודו (צילום מסך מתוך אינסטגרם)

שר החוץ גבי אשכנזי (כחול לבן) ביקר בקרית ענבים ובבית שמש, שם פגש את ראש העיר עליזה בלוך.

שר החוץ גבי אשכנזי מסייר בקרית ענבים ובבית שמש (צילום מסך מתוך אינסטגרם)

שר החקלאות אלון שוסטר (כחול לבן) ושר הכלכלה עמיר פרץ (העבודה) ביקרו בעוטף עזה. הם סיירו בחממות של קיבוץ ארז שבעוטף עזה. כך כתב השר פרץ בעמוד האינסטגרם שלו: "הגענו לתמוך בתושבי שדרות ובחקלאים שעמידתם האיתנה ואמונתם בשלום הם התשובה הישראלית שזקוקה לחיזוק ותמיכת הממשלה. לכן אנחנו כאן לתת להם את כל הכלים להשתקם ולחזור להתפרנס".
השר שוסטר תיעד גם את ביקורו באירוע חניכה של מרכז קק"ל בשער הנגב.

שר החקלאות אלון שוסטר ושר הכלכלה עמיר פרץ בסיור בעוטף עזה (צילום מסך מתוך אינסטגרם)

השר לירושלים ומורשת רפי פרץ (הבית היהודי) סייר בירושלים. על פי האינסטגרם שלו הוא אכל תאנים בשוק מחנה יהודה, ביקר במלון בעיר ובעסק מקומי.

השר לירושלים ומורשת רפי פרץ מסייר בעיר הקודש (צילום מסך מתוך אינסטגרם)

ביקורות ופירגונים

כל הכבוד לשרים ולשרות ששיתפו עם הציבור את העשייה שלהם – באמת. זה עדיף על השרים שגם לא השתתפו בישיבה שהתבטלה, וגם לציבור אין שום דרך לדעת מה הם עשו עם הזמן הזה. 

עכשיו ברצינות: הסטורי עדיף על אפלה מוחלטת, אבל זה עדיין לא כלי שמטרתו שקיפות – אלא יחסי ציבור, והוא משמש את נבחרי ונבחרות הציבור שלנו כדי להפיץ רק את המידע שנוח להם ושהם יוצאים בו טוב (קצת כמו כולנו). לסטורי שלהם הם לא יעלו את הפגישה עם המקורב או הלוביסטית. אולי זה הגיוני – אבל לציבור מגיע לדעת הכל. אנחנו הבוסים, ואנחנו רוצים לפקח על העבודה שלהם. 

חישבו על זה. האם בזמן קריאת הכתבה עברה לך בראש המחשבה שאולי חלק מהשרים יכלו לנצל בצורה קצת יותר טובה את הזמן שלהם? לפתור בעיה שהיא יותר דחופה, לדעתך? 

אילו כל הפגישות של נבחרי הציבור היו שקופות לציבור, היינו אמנם מבקרים אותם, אבל גם מפרגנים להם ומעריכים אותם על העבודה הקשה שלהם. וזאת על בסיס מידע ולא רק על פי התעמולה שהם עשו או לא עשו. כשמוצגת לציבור רק תמונה חלקית, אין לנו ברירה אלא לחשוב שזה כ-ל מה שעשו עבורנו – וזה לא משרת לטובה אף אחד. לא את הציבור ולא את נבחריו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!