ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

משפט המו"לים: הנאשמים דורשים מהפרקליטות מאות מסמכים נוספים

הזוג אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה ב"בזק" וב"וואלה", דורשים ניירות עבודה של הפרקליטות, המשטרה והרשות לניירות ערך, מסמכים הקשורים לעדי המדינה בתיק ועוד • "משפט המו"לים", פרויקט משותף של "העין השביעית" ו"שקוף"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

Former Prime Minister's Office manager Nir Hefetz arrives for extension of his remand in case 4000 at the District Court in Tel Aviv, February 22, 2018. Photo by Flash90 *** Local Caption *** ðéø çôõ ôøùú áæ÷ 4000 ú÷ùåøú áéú îùôè ùìåí

| אורן פרסיקו |

בני-הזוג איריס ושאול אלוביץ', הנאשמים בשוחד לראש הממשלה נתניהו, דרשו ביום ראשון מביהמ"ש כי הפרקליטות תספק להם מאות מסמכים נוספים, שהפרקליטות מגדירה "חומרים פנימיים" ואילו הם מגדירים "חומרי חקירה" של הפרשה. עוד באותו יום הזהירה הפרקליטות, בקשר לדרישה דומה קודמת של הנאשמים, כי היענות לדרישות אלו תביא ל"התמשכות ההליכים המשפטיים" ואולי אף לבקשות לדחיית מועדי ההוכחות בתיק (להרחבה בנוגע לטענות הפרקליטות).

בני-הזוג אלוביץ' נאשמים במתן שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת הפרשה המכונה "תיק 4000", כשלצידם נאשמים נתניהו עצמו והעורך האחראי של "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. בדיון הראשון במשפט, שהתקיים לפני חודשיים, הדגישו באי-כוח בני-הזוג אלוביץ, עורכי-הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, כי היקף החומר בתיק מחייב דחייה במועד תחילת שלב הראיות. השופטת הסכימה לדחות את המועד במעט, אך קבעה כי שלב ההוכחות יחל בחודש ינואר הקרוב. במקביל הגישו בני-הזוג אלוביץ' עתירה לבג"ץ בדרישה לחייב את היועץ המשפטי לממשלה לחקור הדלפות לתקשורת.

בשבועות האחרונים התמקדו חילופי הטענות בין בני-הזוג אלוביץ' לפרקליטות המדינה, בשיחה שהתקיימה בין חוקרת משטרה לבין אור אלוביץ', בנם של בני הזוג. פערים שהתגלו בין התמליל שמתעד את השיחה לבין מה שנאמר בהקלטה שתיעדה את הפגישה הובילו את באי-כוחם של בני-הזוג אלוביץ' לדרוש כי הפרקליטות תעביר להם תמליל מתוקן של השיחה ותערוך תמלולים חדשים ומדויקים לכל החקירות שבהן קיימים פערים בין חומר הגלם לתמלול. משמעות הדבר: תמלול עשרות ואף מאות הקלטות, זאת למרות שאין חובה חוקית לספק תמלולים לנאשמים.

התמלילים ממילא אינם אלא כלי עזר לעיון בראיה עצמה, שהיא הקלטת החקירות והפגישות עם המעורבים בתיק, הדגישה הפרקליטות באמצעות עורכות-הדין יהודית תירוש וניצן וולקן, ואין כל חובה להעביר לעיון ההגנה "הגיגים, הערות, עיבוד ועריכה, שנעשו על ידה בחומר הגלם המהווה את 'חומר החקירה'". בנוסף טוענת הפרקליטות כי "התייחסות לניירות העבודה שלה כ'חומר חקירה' שהעברתו נדרשת באופן שוטף, תביא באופן הכרחי להתמשכות ההליכים המשפטיים. זאת, משום שהיא תגרור בקשות נוספות של ההגנה לעוד ועוד דיוקים, שאליהן אף עלולות להתווסף בקשות לדחיית מועדי ההוכחות".

זמן קצר לפני שהוגשה תגובת הפרקליטות הגישו בני הזוג בקשה נוספת במסגרתה הם מבקשים מבית-המשפט להורות לפרקליטות להעביר לעיונם עוד מאות מסמכים. הבקשה החדשה נוגעת למסמכים הקשורים לעדי המדינה ניר חפץ ושלמה פילבר, לעד אילן ישועה ולנאשם אלוביץ'.

"ישנן אינדיקציות לכך שאין בחומר החקירה תיעוד מלא ומסודר של כל הפגישות והמגעים שהתקיימו בין נציגי המדינה לבין עדי המדינה, נציגיהם ובני משפחתם (חפץ ופילבר), ועם עדים אחרים, כמו במקרה של אילן ישועה שהוא עד תביעה מרכזי בתיק", נטען בבקשה. לפיכך דורשים בני-הזוג אלוביץ' לקבל גם חומרים שיש להם תיעוד ואינם בידי הפרקליטות אלא בידי רשויות החקירה.

עוד מציינים באי-כוח בני-הזוג שלושה מסמכים שעשויים לכלול תיעוד לטובת הנאה שנמסרה לעדי מדינה. המסמכים הם מזכר בדבר "שחרור הפקדה ניר חפץ"; מזכר בדבר "בקשות שלמה פילבר להפחתה בערבות"; ומכתב בדבר "בקשת עד המדינה שלמה פילבר להקלה בתנאי ערבותו". "ככל שמסמכים אלה אכן מתעדים טובות הנאה שונות שנתנו לעדי מדינה, מדובר בחומר חקירה שצריך להימסר בשלמותו למבקשים", נטען בבקשה. "לפיכך יתבקש בית המשפט הנכבד להורות למשיבה להעביר כל מסמך המתעד טובת הנאה, גדולה כקטנה, שנתנה על ידה למי מעדי המדינה".

כדי להדגיש את חשיבות העברת החומר מזכירים באי-כוח בני-הזוג אלוביץ' "תרגיל חקירה פסול ואכזרי", לדבריהם, שננקט כלפי ניר חפץ, ערב הסכמתו להפוך לעד מדינה בתיק: "עיכובה לחקירה של מקורבת אליו ובִּיום מפגש ביניהם במסדרונות חדרי החקירות". פרקליטי חפץ ביקשו שהודעת המקורבת לא תועבר להגנה והפרקליטות הסכימה, אולם בשל טעות אנוש הועברה ההודעה. בית-המשפט, בדיון בבקשת "גלובס" להסיר את צו איסור הפרסום על הפרשה, קבע כי הדיון הציבורי באירוע זה "בלתי נמנע ואף לגיטימי וחיוני במשטר דמוקרטי". לפי בני-הזוג אדלשטיין, "את אשר מצא בית המשפט כמידע שצריך לעמוד לרשות הציבור, ודאי שהיה צריך להעמיד לרשות המבקשים לצורך ניהול הגנתם".

בהקשר זה מזכירים בני-הזוג אלוביץ' פרסום מהימים האחרונים של הפרשן הפוליטי בחדשות 12 עמית סגל, שדיווח ב-8.9 במהדורת החדשות על גורם משטרתי שפנה לחוקרי מח"ש בזמן אמת וסיפר להם על הלחצים שהופעלו על ניר חפץ. לפי הדיווח של סגל, ראש מח"ש קרן בר-מנחם סירבה לקבל את התלונה שכן המקור ביקש חיסיון על שמו. לבני-הזוג אלוביץ' רשימה של עשר דרישות מהפרקליטות בעניין זה, החל בהעברת המסמכים שצוינו לעיל, עבור בהצהרות בדבר הטבות נוספות או בקשות להטבות נוספות וכלה במסירת עוד שלל מסמכים הקשורים למגעים עם עדי המדינה.

ניר חפץ. (צילום: פלאש90)

דרישה נפרדת נוגעת לחומרים שנאספו על-ידי רשות ניירות הערך, במסגרת החקירה שהקדימה את החקירה המשטרתית. חקירת רשות ניירות הערך זו כללה עיון בטלפון ובמחשב של אילן ישועה, שלמה פילבר וניר חפץ. לטענת בני-הזוג אלוביץ' בפרקליטות הסתמכו באופן מוחלט על ממצאי חקירה זו בלי כל ביקורת או פיקוח.

"לא ניתן לשלול שחומר מסוים שלא נראה היה לחוקרים כחומר רלבנטי בשלב החקירה, הוא חומר רלבנטי ביותר בשים לב לזירת המחלוקת שגובשה עם הגשת כתב האישום", טוענים בני-הזוג אלוביץ' ודורשים מהפרקליטות לערוך בעצמה את החיפוש בחומר המחשבים והטלפונים ולהגדיר בעצמה מהו "חומר חקירה" ומה אינו כזה. לחלופין, על הפרקליטות להעביר לידי בני-הזוג אלוביץ' את כל החומר הגולמי שנאסף בחקירה זו, נטען.

שאול אלוביץ׳ בדיון בבית המשפט (הדס פרוש / פלאש 90)

בני-הזוג אלוביץ' דורשים בנוסף גם עשרה מסמכים הקשורים לעד המדינה ניר חפץ, כולל מסמך העוסק ב"נקודות למשא ומתן" עם חפץ; מזכר המסכם האזנה לשיחות של חפץ; ומסמכים רפואיים ואישיים של העד. "בהתחקות אחר האמת יידרש בית המשפט לעמוד על מהימנותו של עד המדינה ומהימנות ומשקל הדברים שמסר. אחד הכלים לעשות כן הוא בחינה של כלל הנסיבות הנוגעות למתן גרסתו", טוענים בני-הזוג אלוביץ'.

"למבקשים אין עניין לפגוע בפרטיותו של ניר חפץ", הם מבהירים ביחס לבקשתם לקבל מסמכים רפואיים ואישיים. "יחד עם זאת, מדובר במסמכים שנאספו על ידי הרשות החוקרת ויש בהם לשפוך אור על אופיו ועל הלחצים בהם עמד עובר לחתימתו על הסכם עד מדינה. ככאלה, מדובר בחומר חקירה מובהק".

עוד דורשים בני-הזוג מהפרקליטות להעביר לידם מסמכים הנוגעים לשלמה פילבר, כולל "אישר הלנה לעצור". "לא מדובר בעניין טכני או פורמלי", הם מסבירים. "מדובר במסמך שקשור לתרגיל חקירה פסול של הכבדה על העד בדרך של כליאתו בתנאי מעצר קשים וטרטורו בין בתי מעצר. מדובר בהפעלת אמצעי לחץ על נחקרים על מנת לגרום להם לשתף פעולה או בקשר לטובות הנאה שקיבל העד בניסיון לגייסו לעד מדינה".

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד המדינה בתיק 4000

בנוסף דורשים בני-הזוג אלוביץ' לקבל מסמכים הקשורים לעד אילן ישועה. הם מציינים כי ישועה לא נחקר תחת אזהרה ולא הפך לעד מדינה, על אף היותו עד תביעה מרכזי. "קל להתרשם שערפל כבד מאוד רובץ על שאלת מעמדו של העד", הם טוענים. "לא ניתן להתחמק מהרושם שמדובר בערפול מכוון. על מנת לרדת לחקר האמת ולברך את הדברים שאין להפריז בחשיבותם, נדרש גילוי מלא ומקיף של כל הדברים שהוחלפו בין אילן ישועה ובאי כוחו לבין חוקרי המשטרה ונציגי המשיבה".

108 תיקים ומסמכים נוספים שדורשים בני-הזוג אלוביץ' נוגעים לכלל החומר שנאסף במסגרת שלב מעצר החשודים ותפיסת רכושם. "אין כל סיבה שמכוחה ראוי למנוע היום את גילוי החומר שהוגש במעמד צד אחד לבית המשפט בשלבי המעצר והתפיסה", הם טוענים. לדברי בני-הזוג אלוביץ', הדבר נכון במיוחד על רקע החשש ל"ניצול הליכים לרעה במטרה לשבור את רוחם של הנחקרים ולהפעיל עליהם לחץ פסול ואסור".

איריס אלוביץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עוד מבקשים בני-הזוג אלוביץ' לקבל לידם כמה עשרות מסמכים ודו"חות הנוגעים ל"תרגילים ופעולות חקירה". "תרגילי חקירה הם חומר חקירה", נטען בבקשה. "אלמלא היו כאלה לעולם לא היינו יודעים האם עמדה היחידה החוקרת בחובתה לנקוט בתרגילים שאינם פסולים, ואם לא פעלה כך מדוע ומה היו ההשלכות של אותם תרגילים פסולים בהם נקטה".

בהקשר זה דורשים בני-הזוג אלוביץ' מסמכים הקשורים לתמלול החלקי של השיחה בין חוקרת המשטרה לבנם אור אלוביץ', כולל "כל טיוטות ההתכתבות שלה [של הפרקליטות] ושל המשטרה עם חברת התמלול החיצונית בקשר עם התמלול החסר וכן את הקבצים הדיגיטליים כולם של תמלול השיחה המקדימה כפי שנמסרו למשטרה".

מעבר לכל האמור לעיל דורשים בני-הזוג אלוביץ' לקבל קלסרים הכוללים ריכוז תלונות שנוגעות לתיק, כולל תלונה כנגד נוחי דנקנר ותכתובות ביחס לפניית איתי לשם; קלסר הכולל חומרי השלמת חקירה ומסמכים נוספים כגון "מעטפה המכילה קובץ מסמכים שעוסקים בחומרים רגישים בפרשייה".

***

"משפט המו"לים", סיקור משפט "תיק 1000", "תיק 2000" ו"תיק 4000", הוא פרויקט משותף של "העין השביעית" ו"שקוף"

 
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תגובה אחת

  1. הפרשה והסיפור מחרידים. נראה ששוב נחשף איך רשויות התביעה במדינה רומסות חוק ומסתירות חומרי חקירה מידיעת הנאשמים ועורכי דינם. לפרקליטות אין שום זכות להחליט מה היא כן תמסור לנאשם ומה לא – וחובתה להעביר לידיו כל מסמך וכל חומר שנאספו במהלך החקירה ושעמדו מול עיני החוקים ואנשי הפרקליטות. יש מדינות שעצם גילוי הסתרת המסמכים די בה בכדי לבטל אתה משפט ולזכות את הנאשמים בשל התנהגות לא חוקית של התביעה עם כל הצער ולמרות כל ההשלכות – אולי ראוי לעשות זאת כאן ועכשו, וללמד בזאת את הפרקליטות לקח ברור. כי אם עשו ועושים זאת לאלוביץ – ברור שעושים זאת גם לכל סתם אזרח שרוצים להרע\שיעו,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!