ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בלעדי ל״שקוף״: ח"כים ושרים חושפים לראשונה את האינטרסים הכלכליים שלהם

במיזם ראשון מסוגו פנינו לכל חברי הכנסת והשרים וביקשנו מהם לחשוף לציבור את מפת האינטרסים הכלכליים שלהם ● כעת חלקם חושפים את המידע לציבור ● כך נוכל לוודא שנבחרי הציבור פועלים עבורנו - ללא שיקולים זרים 

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

(עדכון אחרון: 15.3.2021)

לאחרונה פנינו ב"שקוף" לכל חברי הכנסת והשרים בבקשה להשקיף לציבור את המידע לגבי האינטרסים הכלכליים שלהם. הרעיון פשוט, ואנחנו מקדמים אותו כבר שנים: ככל שנגרום לנבחרי הציבור להיות שקופים יותר, כך הם יהיו מושחתים פחות.

לשמחתנו, לראשונה אי פעם, 16 שרים וח"כים והחליטו לענות על שאלון שעוסק באינטרסים הכלכליים שלהם ובזיקות של קרובי משפחתם לחברות גדולות. הרשימה כוללת את השרות מירב כהן, פנינה תמנו שטה (כחול לבן), השר יעקב אביטן (ש״ס), השר מיכאל ביטון (כחול-לבן), השר יועז הנדל (דרך-ארץ), ואת הח״כים בצלאל סמוטריץ' (ימינה), אלכס קושניר ויבגני סובה (ישראל ביתנו), היבא יזבק ועופר כסיף (הרשימה המשותפת), תהלה פרידמן ורם שפע (כחול לבן), גדעון סער (ליכוד), יוראי להב הרצנו (יש עתיד), מרב מיכאלי (העבודה) וח"כ משה ארבל (ש"ס).

הכתבה מתעדכנת: כשעוד חברי כנסת ושרים יחשפו אינטרסים כלכליים, נפרסם אותם כאן.

אנחנו שמחים להציג את האינטרסים שהסכימו לחשוף בפני הציבור, ולפרגן להם על שהסכימו לפעול בשקיפות באופן וולנטרי. אנחנו מקווים כי זו יריית הפתיחה לעתיד בו כלל חברי הכנסת והשרות יפרסמו את האינטרסים שלהם לציבור – ונמשיך לפעול שכך יקרה.

מה ביקשנו מחברי הכנסת והשרים לעשות?

כל אחת ואחד מ-120 הח"כים, וכן השרים שאינם ח"כים, קיבלו שאלון בו התבקשו לספק תמונת מצב מקיפה על על הנכסים שלהם והזיקות שלהם לגופים עסקיים.

ביקשנו מהם להשקיף מידע לגבי נכסי נדל"ן שברשותם, מניות, חובות, הלוואות, ועוד. השאלון עסק בעיקר בפן הכלכלי של האינטרסים של נבחרי הציבור, אך גם כלל שאלות בנוגע לזיקות של קרובי משפחה ומקורבים אחרים לחברות גדולות. המטרה בשאלון היא לקבל מידע כמה שיותר מקיף לגבי מפת האינטרסים שלהם.

חשוב להדגיש: האינטרסים של נבחרי הציבור משתנים במהלך הזמן. זאת ועוד, לעיתים קשה לדייק מתי מידע מסוים הוא רלוונטי לציבור ומתי לא. לכן נתנו לנבחרי הציבור לבחור לעצמם את רמת השקיפות בה הם רוצים לפעול: השאלות היו כלליות, והם לא היו מחוייבים לענות על כולן. בעתיד, מי מהם שירצו להוסיף מידע לגבי האינטרסים יוכלו לעשות זאת, ובכל מקרה "שקוף" יפנה אליהם לעדכון מצב האינטרסים בעוד שנה.

  • לשאלון המלא שעליו ענו נבחרי הציבור: לחצו כאן

למה צריך להשקיף אינטרסים כלכליים?

"אינטרסים כלכליים" אולי נשמע כמו מושג משעמם, אך מדובר במידע קריטי שיכול למנוע משחיתות להיוולד, או לפחות להוות "באמפר" בדרכם של נבחרי ציבור עייפים שעלולים לסטות מדרך הישר. ככל שהמידע שקוף יותר, הציבור יכול לעקוב ולוודא שהאינטרסים הפרטיים של הפוליטיקאים, לא משפיעים על שיקול דעתם בקבלת החלטות שמשפיעות עלינו.

מה לא ביקשנו מחברות הכנסת והשרות להשקיף?

לא ביקשנו מהם להשקיף את סכום הכסף שיש להם בעו"ש או בחיסכון. אין זה משנה אם נבחרי הציבור הם עניים או עשירים, זו רכילות. מה שכן משנה הם הנכסים והזיקות שלהם: בכנסת ובממשלה אפשר להשפיע על ערכם של נכסים, או לקבל החלטות שישפיעו על עסקים של מקורבים

עוד בשקוף:

בשגרה, חברי הכנסת מחוייבים להגיש את הצהרת ההון שלהם ליו"ר הכנסת. אך, למרבה הצער, אין מי שבודק אותן. הן נשארות סגורות במעטפה בתוך כספת וניתן לעיין בהן רק במקרים חריגים. 

אצל שרים לעומת זאת, מוגשת הצהרת ההון אחת לשנה למבקר המדינה, שם הם חייבים לחשוף את כל המידע לגבי ההון שלהם, כולל כמה כסף יש להם בבנק. מבקר המדינה יכול להשוות בין הצהרות ההון השונות, וכך לגלות אם שרה מסויימת התעשרה באופן חריג שאינו תואם את נכסיה אשר מצריך בדיקה מעמיקה. ב"שקוף" אנחנו בודקים באופן קבוע מי מהשרים לא מגישים את הצהרת ההון בזמן, ודואגים שזה יקרה.

הנחת הבסיס: אמון

אין לנו דרך לבדוק אם חברי הכנסת והשרים שהשיבו לשאלון ענו אמת או שבחרו במכוון להסתיר מהציבור מידע. לכן יש לסמוך על חברי הכנסת שפעלו מתוך רצון לפעול בשקיפות.

גם אם מי מחברי או חברות הכנסת בחרו שלא לחשוף בפנינו את כל המידע לגביהם, רק עצם המענה על השאלון עושה שירות לציבור: הוא פותח פתח לבקר את נבחרי הציבור באופן שעד היום לא היה אפשרי, ומאפשר שיח פתוח לגבי אינטרסים.

אלו האינטרסים הכלכליים של השרים וחברי הכנסת, כפי שנמסרו לנו על ידם:

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה):

ח"כ בצלאל סמוטריץ'. צילום: אתר הכנסת

לח״כ בצלאל סמוטריץ' יש דירה בקדומים בה הוא מתגורר, עבורה הוא לקח משכנתא מבנק מזרחי טפחות. בנוסף הוא לקח הלוואה מול קרן השתלמות הלמן אלדובי והלוואה מהוריו עבור שיפוץ ביתו.

טרם היבחרו לכנסת ניהל את עמותת "רגבים" ואת הישיבה הגבוהה בקדומים.

"אני מאמין בשקיפות בכלל, ובשקיפות של אינטרסים כלכליים כדי לחזק את אמון הציבור במערכת הפוליטית". הסביר ח"כ לנו סמוטריץ' מדוע החליט לענות על השאלון של שקוף. "במפגש שלי בעשור האחרון עם מאות נבחרי ציבור אני יודע שרובם המכריע פועלים בניקיון כפיים למען אזרחי ישראל. אציין כי אני מאוד מתנגד לרדיפה פופוליסטית אחרי נבחרי ציבור ולניסיון להציג אותם כעבריינים בפוטנציה והגבול בעניין הזה דק מאוד".

שר הדתות, יעקב אביטן (ש"ס):

לשר הדתות יעקב אביטן יש דירה באשקלון בה הוא מתגורר, עליה הוא משלם משכנתא. הוא מכהן כרב במועצה אזורית חוף אשקלון משנות התשעים. ב-2018 נבחר לכהן כסגן ראש עיריית אשקלון. בחודש מאי השנה החל לכהן כשר הדתות. 

שאלנו את השר אביטן מדוע החליט להשקיף את האינטרסים הכלכליים שלו. "מה יש להחביא?" הוא מסר.

ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו):

ח"כ אלכס קושניר. צילום: אתר הכנסת

לחבר הכנסת קושניר יש דירה באשקלון, עליה הוא משלם משכנתא. בנוסף לקח הלוואה מהבנק. 

בין השנים 2016 ל-2019 כיהן קושניר כמנכ"ל משרד הקליטה ובמקביל כיהן כראש ארגון "נתיב" – שהוא זרוע של ממשלת ישראל ברוסיה. בין השנים 2010-2014 היה סמנכ"ל קמעונאות ותפעול ברשת תחנות הדלק "Gulf" בגיאורגיה. בין השנים 2015-2016 כיהן כמנכ"ל בחברת המימון "Swiss Capital MFO" שפעלה ברחבי מזרח אירופה. בשנים 2014-2015 כיהן כראש נציגות הג'וינט בבלרוס.

"אני חושב שחובתו של נבחר ציבור להיות שקוף בפני בוחריו. כך ניתן להגדיל את האמון של הציבור בנבחריו. על חברי הכנסת להוות דוגמא אישית ליושרה. יש בכך חשיבות עליונה", מסר ח"כ קושניר. "הציבור חייב להיות בטוח שנבחריו אינם מפעילים שיקולים אישיים בקבלת החלטות כלכליות שלהן השפעה על הציבור".

ח"כ קושניר התחייב לפרסם את היומן שלו באופן יזום אחת לרבעון. כל הכבוד!

ח"כ תהלה פרידמן (כחול-לבן):

ח"כ תהלה פרידמן. צילום: אתר הכנסת

יש שתי דירות בבעלות חברת הכנסת תהלה פרידמן: דירת מגוריה בירושלים, ודירה נוספת להשקעה בדימונה. על הדירה בירושלים היא לקחה משכנתא. לכהן-פרידמן קרוב משפחה שעובד בבנק לאומי. 

ח"כ פרידמן עבדה בין השנים 2003-2005 כיועצת לשר נתן שרנסקי כאשר כיהן כשר לענייני תפוצות. בין השנים 2006 עד 2012 היא ניהלה את הפדרציה היהודית של מרכז ניו ג'רזי. בין השנים 2015-2017 היא ניהלה את בית המדרש "קולות". מ-2015 ועד שנבחרה לכנסת הייתה חוקרת במכון הרטמן בתחומי יהדות וחברה.

שאלנו את ח"כ פרידמן מדוע בחרה לחשוף את האינטרסים הכלכליים שלה: "נבחרי ציבור כשמם כן הם. נבחרו על ידי הציבור לשמש להם פה במוקדי קבלת ההחלטות ולייצג את האינטרס הציבורי. לכן מבחינתי אין כל שאלה לגבי שיתוף הציבור ושקיפות הפעילות שלי. אי אפשר לייצג אחרת ציבור. זה מובן מאליו".

"באופן כללי אני חושבת שככל שהציבור יחשף לפעילותם של חברי הכנסת, ככה אמונו במוסד הכנסת יגבר. ומהצד השני נדמה לי שככל שחבר כנסת יודע שעליו לפעול בשקיפות, כך הנטיה לתחומים ׳אפורים׳ וצפונה, תקטן. שקיפות כלכלית מציגה את מפת האינטרסים לציבור. מי שמניותיו חשופות לעיני כל ויש לו מניות בחברה גדולה מסוימת, לא יקבע בעניינה וכן הלאה".

ח"כ פרידמן התחייבה לפרסם את היומן שלה באופן יזום אחת לרבעון. כל הכבוד!

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת):

ח"כ עופר כסיף. צילום: אתר הכנסת

לחבר הכנסת עופר כסיף יש דירה בראשון לציון, עבורה לקח משכנתא מבנק אגוד. טרם היבחרו לכנסת עבד כמרצה באוניברסיטה העברית ובמכללת ספיר.

"אנחנו נבחרי ציבורי ונציגי ציבור ואנחנו מחוייבים לשקיפות. חלק מהחובות שלנו, כמו שאני רואה את זה, זה לחשוף את האינטרסים הכלכליים שלנו כדי שהציבור ישפוט", סיפר ח"כ כסיף. "האינטרסים הכלכליים צריכים להיות שקופים כדי שידעו שאנחנו לא פועלים למען עצמנו. בתור נבחר ציבור ונציג אני חושב שזו חובתי. אין לי מה להסתיר".

ח"כ כסיף התחייב לפרסם את היומן שלו אחת לרבעון באופן יזום. כל הכבוד!

שרת העלייה הקליטה, פנינה תמנו שטה (כחול-לבן):

השרה פנינה תמנו-שטה. צילום: חיים צח, לע"מ

לשרה פנינה תמנו-שטה דירה בפתח תקווה, עבורה לקחה משכנתא בגובה 900 אלף שקל ומתוכם שילמה 200 אלף שקל. השרה גם לקחה הלוואה בגובה 15 אלף שקל.

בן זוגה של תמנו-שטה עובד כמנהל עבודות שטח בחברת "מקורות", חברה ממשלתית למים הפועלת תחת משרד משאבי המים ומשרד האוצר. תמנו-שטה עבדה בין השנים 2008-2012 בערוץ הראשון ככתבת משפטים. 

שאלנו את השרה מדוע בחרה לחשוף את האינטרסים הכלכליים שלה. היא ענתה: "אני מאמינה בקידום השקיפות לציבור ובמניעת ניגוד אינטרסים של מקבלי ההחלטות ופעילות מתוך ניקיון כפיים ויושרה מלאה".

השרה תמנו-שטה התחייבה לפרסם את היומן שלה באופן יזום אחת לרבעון. כל הכבוד!

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו):

ח"כ יבגני סובה. צילום: אתר הכנסת

לחבר הכנסת יבגני סובה דירת ארבעה חדרים בבאר יעקב בה זכה במסגרת תוכנית למשתכן ב-2017. סיום בניית הדירה צפוי להיות ביולי 2022.

ב-2005 החל סובה לעבוד ככתב בעיתון "וסטי" ובחדשות 2. ב-2007 עבד כפרשן פוליטי בערוץ 9. בין 2014-2019 עבד ככתב ומגיש בערוץ RTVI. ב-2017 הגיש תכנית רדיו בתאגיד השידור הציבורי.

"מיד עם היבחרי לכנסת בחרתי לפעול בשקיפות ולהשקיף את המידע אודותיי לציבור. אני רואה בשקיפות ערך עליון ומהותי לנבחרי ציבור ולעובדי ציבור", סיפר ח"כ סובה. "חשוב לשתף את הציבור בהשקפת האינטרסים הכלכליים של חברי הכנסת בעיקר כאשר הדבר נוגע לדיונים בוועדות השונות, בהן עלולות להתעורר שאלות ועלולים לצוף ניגודי עניינים".

ח"כ הבא יזבק (הרשימה המשותפת):

ח"כ היבא יזבק. צילום: אתר הכנסת

לחברת הכנסת היבא יזבק דירה בה היא מתגוררת בנצרת. טרם היבחרה לכנסת עבדה כמרצה באוניברסיטה הפתוחה.

שאלנו את ח"כ יזבק מדוע חשפה את האינטרסים הכלכליים שלה: "כנבחרת ציבור אני כאן כדי לדאוג קודם כל לאינטרסים של ציבור בוחריי, זה העיקרון המנחה אותי בעבודתי. אני מאמינה שכל חבר כנסת צריך להיות גלוי ככל האפשר לגבי אינטרסים כלכליים וניגודי עניינים, כדי לבסס אמון בינו ובין הציבור. באווירה הפוליטית היום, שקיפות היא כלי הכרחי למניעת שחיתות.״

ח"כ יזבק התחייבה לפרסם את היומן שלה באופן יזום אחת לרבעון. כל הכבוד!

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן (כחול-לבן):

השרה מירב כהן. צילום: אתר הכנסת

לשרה מירב כהן יש דירת שלושה חדרים בירושלים עבורה היא לקחה משכנתא. לשרה היו שתי חברות, אחת כבר נסגרה והשנייה נמצאת בתהליך סגירה. בן זוגה של השרה כהן, יובל אדמון, עובד כסגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה.

לאחר שחרורה מצה"ל עבדה כהן ככתבת כלכלית ב-Ynet. בין 2006-2004 שימשה כדוברת הכלכלית של משרד ראש הממשלה. בהמשך שימשה כמנכ"לית ארגון הצרכנים "אמון הציבור".

"כמו כל עובד, עליי לדווח על הפעילות שלי לממונים עליי", מסרה השרה כהן. "אני שליחת ציבור והמנדט שלי לפעול הגיע מהציבור. השקפת מידע של חברי הכנסת מסייעת בהגדלת אמון הציבור בנבחריו, ומחזקת את הקשר ביניהם".

השרה כהן התחייבה לפרסם יומן באופן יזום אחת לחודשיים – כל הכבוד!

ח"כ גדעון סער (ליכוד):


לחבר הכנסת גדעון סער שתי דירות, אחת בתל אביב ואחת בעכו. על הדירה בתל אביב הוא משלם משכנתא, שכרגע עומדת על גובה של כ-1.3 מיליון ש"ח. לסער חברה לא פעילה, שנמצאת בהליכי סגירה, באמצעותה ניהל את עסקיו בעבר. בת-זוגו של סער, גאולה אבן-סער, עובדת כמגישה בתאגיד השידור הציבור "כאן".
טרם היבחרו לכנסת עבד כעוזר לפרקליט המדינה, וכמזכיר הממשלה בממשלות נתניהו, וכן כיהן כשר הפנים וכשר החינוך. עבד כיועץ למשרד עורכי הדין GKH.

השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון (כחול לבן)

לשר מיכאל ביטון שתי דירות ומגרש בירוחם, והלוואה ושתי משכנתאות בבנק הפועלים.  קרוב משפחתו הוא היועץ המשפטי באיו"ש.
בעבר שימש כמנהל אזור באר שבע – בני שמעון של הסוכנות היהודית, וכן כיהן במשך שמונה שנים כראש המועצה המקומית ירוחם.
מהשר ביטון נמסר: "בכל תפקידיו הציבוריים – כראש מועצת ירוחם וכחבר כנסת בעבר וכעת כשר במשרד הביטחון, פעל ופועל מיכאל ביטון בשקיפות מלאה בנושא האינטרסים הכלכליים שלו. השר ביטון מאמין כי גילוי המידע לציבור של נבחרי הציבור הינו כלי חשוב בשמירת טוהר המידות.
על נבחרי הציבור חלה החובה לשמש דוגמה אישית ועל כן השר ביטון רואה בחשיפת האינטרסים של כלל נבחרי הציבור, לרבות חברי הכנסת ושרי הממשלה, ככלי חשוב ומתבקש".

חבר הכנסת רם שפע (כחול לבן)

לחבר הכנסת רם שפע בני דודים שהם מהבעלים של רשת בתי הקפה "ארומה". בת זוגו של שפע עוסקת בקולנוע – ח"כ כתב ל"שקוף" שהוא ציין זאת מפני שהוא יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, שיש לה נגיעה לנושא זה.
טרם היבחרו לכנסת, ח"כ שפע עבד כרכז בתנועת הנוער "אחריי!", היה יו"ר אגודת הסטודנטים בסמינר הקיבוצים, בהמשך כיהן שנתיים כסגן יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית וארבע שנים כיו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית (שתי קדנציות).
ח"כ שפע ציין כי בכוונתו לקנות בית בקרוב, והוא יעדכן את האינטרסים הכלכליים שלו ב"שקוף" כשיעשה זאת.
מח"כ שפע נמסר: "בשלב זה של חיי, אמנם אין לי יותר מידי קשרים עסקיים ונכסים כלכליים. אבל בכל אופן חשוב מאוד שלציבור תהיה יכולת להבין את האינטרסים הכלכליים המשמעותיים שיש לנו כנבחריו ונציגיו. על כן, בחרתי להשקיף ולשתף את האינטרסים הכלכליים שלי.
"לעניות דעתי, לצד הצורך המקסימלי בשיתוף ושקיפות, כפי שבחרתי לעשות, צריך לומר ביושר שאינטרסים כלכליים יכולים להתווסף במרוצת הדרך וחשיפה חד פעמית חשובה, אך לא מספקת. לכן העקרון החשוב ביותר הוא לפעול לאורך הדרך בשקיפות ולהציג בגילוי נאות בכל פעם שאתה מרגיש שאינטרס שלך לא תואם את אינטרס הציבורי. לכן פרסום האינטרסים הכלכליים של נבחרי הציבור מסייע לפעול בשגרה בצורה שקופה וגלויה. התנהגות זו מדגישה בפני הציבור את ההתכוונות לעשיית פעולות ולקיחת החלטות לא על פי אינטרסים סמויים".
ח"כ שפע התחייב לפרסם יומן באופן יזום אחת לרבעון – כל הכבוד!

חבר הכנסת יוראי להב הרצנו (כחול לבן)

ח"כ יוראי להב הרצנו מחזיק בבעלות חלקית בשתי דירות: אחת בתל אביב, ואחת ברחובות. אמו של ח"כ הרצנו היא שליחה בחו"ל מטעם קרן היסוד, ואביו הוא הבעלים של חברת אריג'נט.
טרם היבחרו לכנסת שירת בצה"ל כשש שנים, ולאחר מכן עבד כראש מטה הצעירים של מפלגת "יש עתיד".
שאלנו את ח"כ להב הרצנו מדוע בחר להשקיף אינטרסים כלכליים. הוא מסר: "התשובה פשוטה: אני עובד אצל הציבור וככזה עליי לחשוף את הפעילות הציבורית שלי, וקל וחומר גם את האינטרסים הכלכליים שלי".
ח"כ להב הרצנו התחייב לפרסם יומן באופן יזום אחת לרבעון – כל הכבוד!

שר התקשורת, יועז הנדל (דרך ארץ)

שר התקשורת יועז הנדל מחזיק בדירה אחת ביישוב נס הרים, היא דירת מגוריו, עבורה לקח משכנתא לתקופה של 25 שנה מבנק מזרחי טפחות. חברו לצוות בצבא בשייטת 13, עובד כמנהל ביטחון בחברת "פלאפון".
טרם היבחרו לכנסת, כיהן הנדל כראש מערך ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה, עבד כמרצה להיסטוריה צבאית באוניברסיטת בר אילן, וכן כיהן כיו"ר המכון לאסטרטגייה ציונית (תפקיד התנדבותי). בנוסף עבד ככתב וכמגיש במגוון כלי תקשורת: ידיעות אחרונות, מקור ראשון, ערוץ 10, מעריב, וגלי צה"ל.
השר הנדל התחייב לפרסם יומן באופן יזום אחת לרבעון – כל הכבוד!

חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס)

לחבר הכנסת משה ארבל דירה בבעלותו בפתח תקווה, בה הוא מתגורר, עליה הוא משלם משכנתא בבנק לאומי למשכנתאות.
ב-2015 היה ארבל מועמד לתפקיד דירקטור חיצוני בשותפות חנ"ל (חברת נפט לישראל), הנשלטת חברת האחזקות "אקויטל". אקויטל נשלטת על ידי איש העסקים חיים צוף, אך על פי הערכות, איש העסקים קובי מימון שולט בה בפועל. ח"כ ארבל, לדבריו, מיודד עם איש העסקים קובי מימון מימון.
לארבל שני אחים שעוסקים בתחום החינוך: אחד מנהל בית ספר באשדוד תחת רשת החינוך אמי"ת, ושני מנהל בית ספר לבנות בכפר סבא מטעם מרכז הישיבות בני עקיבא. בן-דודתו של ארבל, מוני מעתוק, הוא סמנכ"ל משרד הפנים.
טרם היבחרו לכנסת, עבד כמנכ"ל מכון "כתר שלום" לשימור מורשתו של הרב משאש. בהמשך היה עוזר פלרמנטרי לענייני חקיקה של ח"כ יואב בן צור (ש"ס), ומאוחר יותר היה ראש המטה של שר הפנים אריה ודרעי וגם אחראי המשרד לשירותי דת.

חבר הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ)


לחבר הכנסת ניצן הורוביץ דירה בבעלותו בתל אביב, בה הוא מתגורר, וחצי דירה ברמת גן.

חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה)

ראשת העבודה הסכימה לבקשתנו והשקיפה את האינטרסים הכלכליים שלה במרץ 2021. מיכאלי ציינה שתי דמויות בעלות זיקה לתפקידה הציבורי: אחותה שמנהלת מחלקה במינהלת עיר עולם ותיירות של עירית ת"א ובן זוגה ליאור שליין. מיכאלי מחזיקה חצי דירה בתל אביב, ואין לה מניות בשווי העולה על 30 אלף שקל, או בעלות או שותפות בחברות עסקיות, גם לא בידי נאמן. למיכאלי משכנתא בבינלאומי והלוואה בבנק לאומי.

ומי חשף את הונו?

בנוסף ראוי לציין את חברי הכנסת איימן עודה, אביגדור ליברמן ויעקב ליצמן. שלושתם הסכימו לחשוף את הונם – לפרטים המלאים.

***

כתב שותף: תומר אביטל. סייע רבות בהכנת הכתבה: גל עופר, המתנדב החרוץ של שקוף, שפנה לכל חברי הכנסת וביקש מהם להשקיף את האינטרסים הכלכליים שלהם. תודה רבה וכל הכבוד!

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

9 תגובות

  1. פתי מאמין לכל דבר. יש להם הרבה הון, הם לא מספרים לנו… יש להם הרבה דירות בבעלותם. הם מספרים רק את מה שהם יודעים שהציבור יודע ולא ניתן להסתיר.

  2. יש כאן משהו מאוד מוזר, הרי מדובר באנשים שמרוויחים סכום כסף נכבד לחודש, חלקם גם עבדו קודם בעבודות מכניסות, ואם אין להם שום נכס או שום השקעה במניות הם או בזבזנים מחרידים או שלומיאלים, וזו ממש בושה שהם נבחרי הציבור. [ננכה אולי את סמוטריץ שיש לו משפחה מרובת ילדים והוא גם בחור יחסית צעיר, אבל מה עם כל השאר?]

    1. אני חושב שהכוונה היא לאחזקה ישירה במניות של חברה, מה שעלול להוביל לניגוד עניינים. אין הכוונה למניות שאינן ישירות בחזקתו, כגון: קרנות, תעודות סל וכו׳

    2. בנוסף למניות יש היגיון לשאול את חברי הכנסת גם על ניירות ערך סקטוריאלים
      לצורך העניין תעודת סל על חברות פיננסים או ביוטק יכולה להיות מושפעת מאוד מהחלטה ספציפית

    3. לא מאמין לאף מילה של חברי הכנסת!!!!בטח לא מהמפלגות החרדיות!!!!כנ"ל לגבי רגב,זוהר וחבריהם!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!