ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חברת הכנסת שמציעה לציבור להגיש באמצעותה שאילתות למשרדי הממשלה

שאילתה היא כלי פרלמנטרי שמאפשר לח״כים לדרוש תשובות מהירות מהממשלה ● חברת הכנסת סונדוס סאלח החליטה להנגיש את ההליך לאזרחים ולאזרחיות ומציעה לשלוח אליה שאילתות בנושאים שונים, שהיא תעלה בשמם בפני הממשלה ● שאפו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יש לכם שאילתה לממשלה? פנו אליה. ח״כ סונדוס סאלח (צילום: אתר הכנסת)

שאילתות הן אחד מהכלים הפרלמנטריים החשובים שעומדים לרשות חברות וחברי הכנסת: הן מאפשרות לח"כים להפנות לשרים הממונים על משרדי הממשלה כל שאלה ולקבל תשובה תוך זמן קצוב – בין יומיים ל-21 יום.

חברת הכנסת סונדוס סאלח (תע״ל, הרשימה המשותפת) החליטה לקחת את הפיקוח על הממשלה צעד אחד קדימה ולשתף בו גם את הציבור. היא קוראת לאזרחיות ולאזרחים כמו גם לארגונים חברתיים לשלוח אליה שאילתות שירצו להפנות למשרד ממשלתי, כדי שהיא תוכל להגיש אותן למשרדים הרלוונטים ולחלץ מהם מידע ותשובות.

"יש חשיבות מאוד גדולה לזה שאנחנו כנציגי ציבור נהיה בקשר עם הציבור", אמרה ח"כ סאלח בשיחה עם ״שקוף״. "יש כלים פרלמנטריים שמאפשרים שיתוף של הציבור, שיהיה חלק בשאילת השאלות ובקביעת נושאי הדיון עצמם. שיתוף פעולה בין חברת הכנסת או חבר הכנסת לבין הציבור שבחר בהם, יוצר אחריות משותפת".

לכל חברות וחברי הכנסת יש זכות לדרוש תשובות מהירות ממשרדי הממשלה. השאילתות משמשות לצרכים רבים – החל מקבלת מידע לצורך חקיקה, דרך בירור מקרים פרטניים ועד שאלות לצורך בקרה על הנעשה במשרדי הממשלה השונים. 

אבל, לא כל חברי הכנסת משתמשים בכלי החשוב הזה. על פי מדד השאילתות של ״שקוף״ בכנסת ה-20 הוגשו 6,021 שאילתות, נתון נמוך יחסית, ומספר חברי כנסת לא שלחו אפילו שאילתה אחת., למשל: אבי דיכטר, דוד אמסלם ויאיר לפיד.

שלא יוכלו להתעלם

יש כמה סוגים של שאילתות: רגילה, דחופה וישירה. הן שונות זו מזו במספר המילים שמותר לכתוב בהן, באופן הפניה (בכתב, באופן דיגיטלי או בעל פה) ובזמן שניתן לשר או לשרה הממונה להשיב עליהן. השאילתות מאפשרות לחברות וחברי הכנסת להעלות נושא שחשוב להם על סדר היום של הממשלה, ולחייב את המשרדים להתייחס לבעיות שבתחום אחריותם במהירות. בחלק מהשאילתות, 21 הימים שבין הגשת השאילתה לקבלת התשובה עשויים לספק למשרד אליו נשלחה הפניה הזדמנות לתקן את הבעיה. אם השר האחראי נשאל אם קידם נושא מסוים, אולי יעדיף לנצל את תקופת המענה כדי לקדמו ובכך לחסוך את המבוכה שבתשובה שלילית.

עוד בנושא:

מאז פורסמה ההודעה, בלשכתה של ח״כ סאלח כבר החלו לקבל פניות מאזרחים ואזרחיות שמבקשים לקדם דרכה נושאים שונים מול משרדי הממשלה. כך לדוגמא, היא מספרת על פניה מאישה שביקשה לברר את זכאותה לפטור ממס הכנסה לאחר שעברה ניתוח קשה. "דרישת הסף לבירור הזכאות הוא תשלום של 659 שקלים. הגשנו עבורה שאילתה לשר העבודה והרווחה כדי להבין איך ייתכן שזה הסכום שנדרש ממי שזקוקים לסיוע והטבה במיסים, והאם יש אפשרות לפצל את התהליך והתשלום, ולהפחית או לבטל אותו, לפחות בתקופה הזאת, באופן שינגיש אותו למי שזקוקים לו".

פעילי ״לשחרר את האסי״ פנו לח״כ סאלח וביקשו ממנה להעביר בשמם שאילתה. בתמונה: מראה נחל המחלוקת בקיבוץ ניר דוד (צילום: ניר ודל, ויקימדיה)

מספר השאילתות של כל ח"כ מוגבל, ולכן יש צורך להתאים לכל פניה את הכלי הפרלמנטרי המתאים לה ביותר. חלק מהפניות לסאלח הופכות למשל לדיונים בוועדות. לאחר שפרסמה את ההזמנה להגיש דרכה שאילתות, היא סיפרה ל"שקוף", קיבלה פניה מקבוצת המאבק "לשחרר את האסי". סונדוס מספרת שבמקום שאילתה היא החליטה לייצג את הפעילים והנושא בוועדה ולדאוג לכן שהם יוכלו להביע את עמדותיהם. דוגמא נוספת היא דיון שיזמה בעקבות פניה אליה בנושא של פגיעה מינית בקטינות וקטינים. "אנחנו ממשיכים להציף את הנושא הזה בכל הוועדות כדי שיבינו שזה מדאיג את הציבור ואת נבחרי הציבור ושצריך לקחת את הנושא לידיים. בכל פעם שאנחנו מעלים נושאים כאלה בוועדות הם נשארים על השולחן, אי אפשר להתעלם מהם והם מתחילים להתקדם", היא מסבירה. 

יש נושא שחשוב לך במיוחד? משהו נקודתי שמשרד ממשלתי היה צריך לקדם כבר מזמן?

כתבו שאלה לפי הנוסח הבא:

  • כותרת
  • דברי הסבר קצרצרים 
  • 2-3 שאלות נקודתיות וממוקדות מאוד (שימו לב: חלק מהשאילתות מוגבלות ל-50 מילים!)

תוכלו לשלוח את השאלה לח"כ סאלח במייל: sondos@knesset.gov.il.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

2 תגובות

  1. מסונכרן, רק במוצש עלינו לאוויר עם מערכת חדשה אשר
    בעזרת ההשתתפותם של האזרחים, יגדל כוחה ושאילתות והצעות חוק ציבוריות יעברו ישירות מהאזרחים למערכת הפוליטית.
    קחו חלק והשתתפו !

  2. אשכרה חברת כנסת שמבינה למה היא שם ומה חשוב. כאילו אלמנטרי, אבל כל כך נדיר כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,957 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!