ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מתרגלים לבינתיים: כל המינויים החסרים שמסכנים אותנו

דרגים בכירים במשטרה מנסים לרצות את השר אוחנה במירוץ לתפקיד המפכ"ל ● פרקליט מדינה קבוע בישראל זו פריווילגיה רחוקה ● בראש המערכת שמנהלת את ישראל בחירום אין מנכ"ל כבר שנה ● השלטון מתנהל עם ממלאי מקום כשגרה נוחה - למה זה מסוכן ואילו מינויים עדיין חסרים?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בחירות לפני חיי אדם. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הממשלה חזרה לתפקד (בערך), אבל שורות מינויים, חלקם אחראים על המערכות החשובות במדינה, עדיין תקועים. ההסכם בין כחול לבן לליכוד קבע שבמאה הימים מהקמת הממשלה לא ימונו בכירים שדורשים את אישור הממשלה, למעט מנכ"לים.

עוד כתבות ב"שקוף":

למצב הזמני יש השלכות – החרב תמיד מונפת מעל "הזמני" – שאם ירצה להישאר יהיה חייב לציית, אם לא – תיבחר אחרת במקומו. עודף ממלאי מקום גורם לתלות מתמשכת בפוליטיקאים וכתוצאה מכך לפוליטיזציה של המערכת. 
"לא רק זאת", אמרה לנו עו"ד אביה אלף, יו"ר התנועה לטוהר המידות, "מינוי ממלא מקום מקום לאורך זמן מקרין על המערכת, גורם להחלטות שיתקעו, וריצוי מטעם. מצד אחד יש פה כוונת מכוון, אבל מצד שני אתה מתחיל לחשוב שבתקופה כל כך קשה, עם ממשלה שלא מתפקדת, וראש ממשלה נאשם בפלילים, אז אולי עדיף שלא ימנה אף אחד. בכל מקרה זה מצב נוח לרה"מ כשהתפקידים לא מאוישים".
מיהם הראשים החסרים, כמה זמן הם אינם ומה יש למשרדי הממשלה לומר בנושא?

1. מפכ"ל המשטרה

המפכ"ל הקודם, רוני אלשיך סיים את תפקידו ב-3 בדצמבר 2018 וכעת אנו דוהרים לקראת שנתיים תמימות בהן אין מפכ"ל קבוע. הוא סיים את תפקידו לאחר שלוש שנים, כהונתו לא הוארכה בשנה נוספת. ממלא המקום מוטי כהן עוד עשוי למלא כהונה שלמה מבלי לקבל מינוי של קבע. מינוי המפכ"ל נמצא כל העת על סדר היום אבל לא מוכרע. 
לאחר שהחליט לפני כחודש למנות מפכ"ל השר לביטחון פנים אמיר אוחנה החליט לבסוף לדחות את ההחלטה. בראיון השבוע לערוץ 20 אמר: "רציתי לעשות זאת כבר בתום 30 הימים מאז שאמרתי שאעשה זאת, לצערי מאז חלו התפתחויות במישור הפוליטי שעלולות להביא אותנו לבחירות. בכל אופן יש דיונים בין הצדדים, משאים ומתנים כאלה ואחרים. אני בטוח שאחרי שהמשטרה חיכתה שנה ושמונה חודשים היא תחכה עוד כמה ימים". 

2. נציב שב"ס

אולי לא שמתם לב אבל אין כיום גם נציב קבוע לשירות בתי הסוהר. הנציבה הקודמת, עופרה  קלינגר סיימה את תפקידה בינואר 2019 ומאז לא מונתה לה מחליפה. הגורם האחראי – המשרד לביטחון הפנים. בימים האחרונים אמר אוחנה כי מינוי המפכ"ל ידחה עוד, מה שצפוי לדחות גם את מינוי נציב השב"ס.

3. פרקליט מדינה

מאז פרש שי ניצן ב-16 בדצמבר 2019 לא מכהן פרקליט מדינה קבוע. לאחר עימות של שר המשפטים הקודם, אמיר אוחנה, עם היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, מינה הראשון את דן אלדד כמינוי זמני לתפקיד. אלדד סיים את תפקידו באפריל 2020 ומאז הוקפא המינוי. 

לאחרונה הציע השופט בדימוס ונציב התלונות על הפרקליטים, דוד רוזן, לקבוע מראש ממלא מקום לפרקליט המדינה מתוך המשנים ליועמ"ש, וזאת כדי למנוע מקרים שכאלו בעתיד. ממשרד המשפטים נמסר כי צפוי להתפרסם הליך ועדת איתור.

4. מנכ"ל משרד ראש הממשלה

חריג בנוף בשורת המינויים של הממשלה הוא מנכ"ל משרד רה"מ מאחר שמדובר במשרת אמון. מאז יוני 2019 עומד בראש המשרד הבכיר במדינה ממלא המקום רונן פרץ. בזמן ששאר השרים מיהרו למנות מנכ"ל למשרדים נראה שדווקא רה"מ מסרב לכך.

ראש הממשלה נתניהו. מנכ"ל המשרד יכול לבלום העברות כספים לחשבונו (צילום: דוברות הכנסת)


לפי התנועה לטוהר המידות, מנכ"ל קבוע למשרד יכול לבלום העברות כספים של המדינה לצרכיו האישיים ראש הממשלה. בעתירה לבג"ץ שהגישה התנועה, נכתב כי "מנכ"ל משרד ראש הממשלה משמש שומר הסף בכל הקשור למשאבים שמקצה המדינה לטובת ראש הממשלה, לרבות מימון הוצאת המחייה, מגורים וכד', הניתנים על ידי המדינה לראש הממשלה ומשפחתו הקרובה".
מי שעומד בראש ועדת המינויים של המנכ"ל הוא נציב שירות המדינה. בפניית התנועה למשרד היועמ"ש במכתב, דרשה לזרז את המינוי והזכירה כי "שני המנכ"לים הקודמים, מר הורביץ, ומר גרונר, פרשו מתפקידם בלא להשלים את תקופת כהונתם".

היועמ"ש השיב וביסס את התחמקותו על ידי הבחירות התכופות ופרוץ נגיף הקורונה: "ההארכה האחרונה (ביוני, לשלושה חודשים, ע"ב) אושרה הן לנוכח העובדה כי למשך תקופה ארוכה כיהנה ממשלת מעבר וכי הממשלה הנוכחית הוקמה רק לאחרונה והן לנוכח מצב החירום הלאומי שנגרם כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה. על כן ראש הממשלה ומשרדו טרם הספיקו להידרש לנושא של מינוי מנכ"ל קבוע למשרד".

5. מנכ"ל רח"ל

רשות החירום הלאומית שהייתה אמורה להיות הגורם המנהל והמתכלל של משרד הממשלה בשעת משבר. עוד בנובמבר 2019 הודיע ראש רחל לשעבר, זאב צוק רם, כי הוא מסיים את תפקידו, מאז עובדיה פוזרו ורק לאחרונה משרד הביטחון, האחראי למינוי, הוציא מכרז לבחירת מנכ"ל

רח"ל היא הגוף שהיה יכול היה לקחת אחריות על ניהול משבר הקורונה – אם לא היו מפרקים אותו. בדיון ב-4 בפברואר 2020, רגע לפני שהקורונה שיתקה את המדינה,  דרש ח"כ צביקה האוזר, כיום יו"ר ועדת החוץ והביטחון להקים ועדת קורונה שתדון בסוגיית רח"ל והיערכות מדינת ישראל להתפרצות המגיפה. חברי הליכוד, בהנחיית יו"ר הסיעה מיקי זוהר החרימו את הדיון וסירבו להקים את הוועדה. תקשיבו טוב לדבריו – כאילו נלקחו היישר מוועדת החקירה העתידית. 
האוזר הזהיר, בליכוד בחרו להתעלם – והיום שכל אחד ואחת ישפוט בעצמו את מבחן התוצאה. ועדת הקורונה אגב, הוקמה רק בכנסת ה-23, ב-1 ביוני. ממשרד הביטחון לא נמסרה תגובה.

6. מנכ"ל הרשות להגנת הפרטיות

ראש הרשות הקודם סיים את תפקידו בינואר 2019 ומאז מכהנת ממלאת המקום ד"ר שלומית ווגמן-רטנר. הרשות שיושבת במשרד המשפטים אמורה להיות גוף משמעותי בעידן המידע החופשי ואיסוף הנתונים על אזרחי ישראל. היא אחראית לוודא שגורמים ממשלתיים ואחרים אינם עושים שימוש לרעה במידע אישי ושמאגרי המידע שמורים היטב. אבל בלי מינוי קבוע, הרשות התקשתה במשך זמן רב להוות גורם עצמאי שמשרת את הציבור – ולא את מי שאחראי למינוי. 

שלומית ווגמן-רטנר, ראש הרשות להגנת הפרטיות (צילום: אבשלום ססוני פלאש 90)


"הרשות הזו כפופה לשר המשפטים וצריכים למנות ועדת איתור שתבחר את ראש הרשות החדש", אמר עו"ד יהונתן קלינגר, מומחה בפרטיות דיגיטלית, בראיון שקיימנו עמו עוד בפברואר. "איזה טמבל יהיה מספיק אמיץ לעשות דברים שיכעיסו פוליטיקאי שעשוי להחליט אם לקדמו? אז הרשות הזו לא מתפקדת כי אין לה ראש. גם שהיא מתפקדת יש עליה מכבש לחצים פוליטי. שר המשפטים יבחר את מי יקדמו לראש הרשות. בנוסף, התקציב של הרשות לא מובטח. מי האדם שיסכים לטפל בזה?" 
ממשרד המשפטים נמסר כי צפוי להתפרסם הליך ועדת איתור.

7. ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע

במשרד המשפטים יש יחידה שלמה שתפקידה הוא שקיפות – היחידה הממשלתית לחופש המידע. ראש היחידה הקודמת, רבקי דב"ש התפטרה בינואר 2019, בטענה שלא מאפשרים לה להרחיב את סמכות היחידה. מאז ממלא את מקומה שלומי בילבסקי. ממשרד המשפטים נמסר שהמשרה נמצאת בהליכי מכרז.

8. יועץ משפטי לכנסת

לא רק בממשלה התמכרו לקסמם של של ממלאי המקום: זה הזמן להזכיר כי מאז פרש איל ינון מתפקידו אין יועץ משפטי לכנסת. את מקומו ממלאת שגית אפיק, היועצת המשפטית של ועדה הכספים. לאחר תקופה ארוכה שבה נמנע יו"ר הכנסת מכינוס הוועדה לבחירת היועץ היא מונתה לבסוף ונבחר לה יו"ר – השופט בדימוס, אשר דן גרוניס. התהליך כיום בעיצומו של איתור מועמדים לתפקיד.

מינויים נוספים
שאלנו את שלושת המשרדים: פנים, משפטים והביטחון אילו עוד משרות בכירות טרם אויישו. התשובה היחידה שקיבלנו היא ממשרד המשפטים:

  • ראש רשות התאגידים – סיים תקופת המינוי הקצובה – כהונה הוארכה במספר חודשים – צפוי להתפרסם הליך ועדת איתור.
  • מנהל הסיוע המשפטי – לא מאוישת וממתינה לחידוש עבודת ועדת האיתור.
  • ראש האגף להסדרת מקצועות – ממתין לכינוס ועדת בוחנים בראשות המנכ"ל.
  • מנהל אגף כלכלה ותקציבים – ממתין לכינוס ועדת בוחנים בראשות המנכ"ל.
  • פרקליט מחוז תל אביב מיסוי וכלכלה – בהליכי מכרז.
  • פרקליט מחוז חיפה פלילי – סיים תקופת המינוי הקצובה – כהונתו הוארכה במספר חודשים – צפוי להתפרסם מכרז.
  • סמנכ"ל רכש נכסים ולוגיסטיקה – ממתין לכינוס ועדת בוחנים בראשות המנכ"ל.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

תארו לכם כל ארגון שאין לו מנהלת קבועה – לא ניתן לפתח תוכניות, לקחת התחייבויות ולהקנות תחושת יציבות. אין מי שעומד וחוצץ בין העובדים לדירקטוריון (במקרה שלנו הפוליטיקאים). ממלאי המקום רוצים לשמור על מקום עבודתם וצריכים להוכיח את עצמם בפני מי שימנה אותם באופן ישיר ולא לשרת את הציבור. 
במקרים מסויימים, כמו רח"ל, חוסר היכולת למנות מנכ"ל הביא לפירוק ארגון שהיה, אולי, יכול להיות פרוייקטור הקורונה לו ייחלנו עוד מחודש פברואר – מחדל שאולי עלה בחיי אדם ובפרנסה של מאות אלפי אזרחים.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

האחראים חייבים לאייש בהקדם את המינויים למען יציבות המערכת ומתן שירות מיטבי לאזרחים. נמשיך לכתוב על הנושא ולהפיץ את המידע על המחסור שמסכן אותנו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

5 תגובות

  1. כך מנהל נתניהו את המדינה:
    אין תקציב מדינה.
    תפקידים חשובים ביותר שלא מאוישים או מאוישים על ידי ממלאי מקום ולא במינוי קבוע:שנתיים שאין מפכ"ל משטרה,ראש אגף תקציבים במשרד האוצר,פרקליט מדינה,נציב שרות בתי הסוהר, מנכ"ל רשות חרום לאומית,נציב קבילות חיילים, מבקר צה"ל, יועץ משפטי לכנסת,מנכ"ל משרד ראש הממשלה,מנכ"ל הרשות להגנת הפרטיות,מנכ"ל היחידה לחופש המידע,מנכ"ל הרשות השנייה,מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה,מנכ"ל רשות החשמל.
    מדברים הרבה על משילות.איך ניתן למשול בצורה תקינה ולנהל מדינה כאשר תפקידים כה חשובים מאוישים על ידי ממלאי מקום שלא יודעים עד מתי ישארו בתפקידם.היות והם זמניים בתפקיד הם לא יכינו תוכניות לעתיד וההתיחסות של הכפופים להם תהיה בהתאם.יתכן וגם ממלאי מקום ירצו לרצות את מי שמינה אותם ויעשו הכל על מנת שאולי יזכו במינוי הקבוע.ומי אחראי על רב המינויים החשובים האלה? (רמז – בעלה של המורשעת בפלילים) כנראה שנח לו שיש ממלאי מקום או שאין בכלל……
    והוא זה שאמר:
    "ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל כי קיים חשש אני חייב להגיד אמיתי ולא בלתי מבוסס שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההשרדות הפוליטית שלו ולא על בסיס האינטרס הלאומי".
    וזה באמת מה שקורה עכשיו במדינה.ואת זה אמר בעלה של המורשעת בפלילים….

  2. אז ככה:
    חשכ"ל – החשב הכללי…
    הממונה על התקציבים במשרד האוצר…
    מנכ"ל משרד האוצר…
    וזה רק במשרד האוצר…

    1. לא הבנתי איך כתבה שלמה שעוסקת בזה שאין מינויים לא מזכירה את הגורם העיקרי שמונע ומעכב במשך השנה וחצי האחרונות את המינויים ? הרי היועמ"ש הוא זה שקבע (בניגוד מפורש לחוק- שאומר שלממשלת מעבר יש את כל הסמכויות) שאין בסמכות ממשלת מעבר למנות בכירים?
      אז שנה וחצי אין מינוי בגלל היועמ"ש וזה בסדר אבל כששר (נבחר ציבור) מתעכב למשך חודשיים אז זאת הסיבה להעדר יציבות בכל המערכות?
      לציין שאין פרקליט מדינה קבוע אבל להתעלם מזה שהשר אוחנה בתור שר משפטים רצה למנות אבל מנעו ממנו ע"י פסיקת בג"צ של שופט (מני מזוז) ששיקר בפסק הדין?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!