ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מסרב להגיש הצהרת הון: השר אוחנה מסכן אותנו בשחיתות

השר אמיר אוחנה נדרש להגיש את הצהרת ההון שלו למבקר המדינה לפני שנה - אך לא עשה זאת עד היום ● בצעדיו הראשונים כשר הוא בוחר לצפצף על כללי השקיפות ולהסתכן בשחיתות. השר גם מתעלם מהציבור, כשהוא בוחר להתעלם מכל פניות "שקוף" בנושא
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בחירות לפני חיי אדם. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה נכנס לתפקידו כשר בממשלה רק לפני שנה, ביוני 2019, וכבר נכנס לרשימה השחורה של השרים שמתעלמים מכללי השקיפות. חרף בקשות חוזרות ונשנות, הוא לא הגיש את הצהרת ההון שלו למבקר המדינה בתחילת הכהונה, כשבקרוב עליו להגיש אחת נוספת.

הוא מצטרף לשר המים וההשכלה גבוהה זאב אלקין, שרק לאחרונה התחיל להגיש הצהרות הון חדשות ואולם מסרב לעשות זאת עבור השנים 2018 ו-2019.

השר אמיר אוחנה (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

בהתעלמותו מהחובה להגיש הצהרת הון השר אוחנה מסתכן בשחיתות ומסכן בשחיתות את הציבור. כרגע אין למבקר המדינה דרך לדעת מהם האינטרסים הכלכליים של השר אוחנה וכך, למעשה, אין למבקר דרך להגן על הציבור מפני מעשי שחיתות שהשר עלול לבצע.

למה חשוב להגיש הצהרת הון?

הכללים למניעת ניגוד עניינים של השרים וסגני השרים, מחייבים את שרי הממשלה למסור הצהרת הון למשרד מבקר המדינה במועדים הבאים: בתחילת כהונתם, אחת לשנה במהלך הכהונה, ובסיום כהונתם. 

לעניין זה חשיבות עצומה – המבקר נחשף לנכסים, להשקעות ולממון שמצוי ברשות השר, וכך יכול לוודא שהאינטרס האישי של השר לא משפיע על שיקול דעתו. בנוסף, הגשת ההצהרות החוזרות מאפשרת לעקוב אחר שינויים 'חשודים' בכמות הכסף שצבר נבחר ציבור מאז התמנה לתפקיד.

מדוע אנחנו מודאגים מכך שהשר אוחנה לא הגיש את הצהרת ההון שלו למבקר המדינה? ראשית, מפני שזו הצהרת ההון הראשונה שהיה צריך להגיש כשר – הצהרת תחילת כהונה. השר אוחנה נכנס לממשלה רק לפני שנה וכבר החליט לפתוח את הקריירה הפוליטית שלו בצפצוף על כללי השקיפות.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן (צילום: יונתן שינדל, פלאש 90)

שנית, משום שלמבקר המדינה אין כל מידע לגבי האינטרסים הכלכליים והנכסים של השר אוחנה לא רק עבור השנה הנוכחית, אלא גם עבור שנים קודמות, מפני שהוא שר חדש. 

אמנם בתור חבר כנסת הגיש אוחנה הצהרת הון ליו"ר הכנסת, אך אין בהצהרת ההון בכנסת תועלת עבור המבקר – איש לא יכול לגשת אליה למעט יו"ר הכנסת ובאישור בית המשפט.

"חוגג" שנה להתעלמות מהכללים

השר אוחנה היה צריך להגיש את הצהרת ההון שלו למבקר המדינה ב-5 באוגוסט 2019. כשהתחלנו 'לרדוף' אחריו בעניין, הוא איחר 'רק' בחצי שנה בהגשת הצהרת ההון, יחד עם עוד כמה שרים שלא הגישו אותה – בצלאל סמוטריץ', ישראל כ"ץ וזאב אלקין. 

לאחר פניית "שקוף", סמוטריץ' וכ"ץ הגישו את את הצהרות ההון שלהם. למרבה האכזבה, אוחנה ואלקין ממשיכים עד היום להתעלם מחשיבות הנושא ובחודש הבא השר אמיר אוחנה כבר "יחגוג" שנה מבלי שהגיש הצהרת הון. בקרוב הוא כבר יהיה צריך להגיש הצהרת הון שנייה למבקר.

השר אלקין "יחגוג" שנתיים, כיוון שלא הגיש את הצהרת ההון שלו ב-2018 וגם ב-2019. השר אלקין דווקא הגיש את הצהרת ההון שלו עבור 2020, תודות ללחץ שהפעילו עליו קוראי "שקוף" וחברי סיירת השקיפות.

השר זאב אלקין. לא הגיש הצהרת הון כבר שנתיים (צילום: יונתן שינדל, פלאש 90)

"שקוף" מנסה לקבל את תגובתו של השר אוחנה בנושא הצהרת ההון שלו כבר חצי שנה, אך לצערנו השר מתעלם לחלוטין בכל פעם מחדש מכל פניותינו בנושא. בלשכתו לא משיבים להודעות ולא לשיחות טלפון של "שקוף".

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

אם חלילה השר אוחנה יקבל החלטות במטרה להגדיל את נכסיו ובניגוד עניינים – זה עלול לבוא על חשבוננו. הוא יכול, למשל, לקדם רכישת אמצעי ביטחון לכל שוטרי ישראל בחברה שהוא מושקע בה, שהיא לא בהכרח האיכותית או הזולה ביותר, כדי להרוויח כסף.

ההתעלמות של אוחנה משפיעה עליך גם כי היא עלולה להגדיל את חוסר האמון שלך בנבחרי ציבור. כדי שלא נזרוק לחלל האוויר "כולם מושחתים" – נבחרי הציבור צריכים להוכיח כי הם עומדים בכללים החלים עליהם ואין להם מה להסתיר.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

  1. "שקוף" תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להפעיל לחץ ציבורי על השרים אוחנה ואלקין כדי שיגישו את הצהרת ההון שלהם למבקר המדינה.
  2. טוב יעשה מבקר המדינה אם יאפשר שקיפות של סטטוס הצהרות ההון של השרים באתר ייעודי, בו כל אחד מאיתנו יוכל לעקוב ולראות מי מהשרים מתעלם מהחובה החשובה הזו. כך השרים יידעו שהציבור יכול לדעת כשהם מתעלמים מהכללים או מאחרים. כרגע ניתן לקבל את המידע רק בעזרת בקשת חופש מידע. מבקר המדינה דחה את ההצעה שלנו לעת עתה, אך נמשיך לפעול כדי שיקבל אותה.
  3. יש להעביר חוק שיטיל סנקציות של שרים שלא מגישים הצהרת הון בזמן. חברי הכנסת גדעון סער ושרן השכל מהליכוד הגישו הצעת חוק כזו לפני חודשיים, אך בינתיים היא לא קודמה. "שקוף" תמשיך לעקוב בעניין זה.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

4 תגובות

  1. ראש הממשלה משמש לו לדוגמה. גם ראש הממשלה לא מגיש הצהרת הון. וככה הם מנהלים לנו מדינה.

    1. הי.
      אני אזרח מין השורה ומתנגד לשחיתות שלטונית ולא משנה מאיזה צד או מאיזו מפלגה. רציתי לשאול כיצד אזרח כמוני יכול לצפות בדו"חות הללו של שרים ושל ח"כים? ובכלל בכירים במגזר השלטוני והציבורי?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!