ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בלעדי: ההסתדרות פעלה להדיח אדם שחשדה כי חשף שחיתות בתקשורת

כיצד הסתדרות העובדים הארצית נוהגת במי שחשוד כי העז לחשוף שחיתות בתקשורת? ● הקלטה חסויה ומסמכים המצויים בידי "שקוף" מגלים את השיטה: הפחדה, הסתרה, טיוח, חקירות פנימיות ולבסוף - עריפת ראשים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

| הערה לפני הקריאה | | התחקיר מחולק לפרקים כדי שתוכלו לקרוא בנוחות. לחצו על סימן הפלוס ליד כל פרק כדי לפתוח את תיבת הטקסט.

שלב א': המצוד אחר המדליף
לפני כחודשיים פרסמנו תחקיר שחשף התנהלות בעייתית, הגובלת לכאורה בפלילים, בניהול כספי ועד העובדים של תחנת הכבאות בעפולה. ההתנהלות כוללת חתימה על צ'קים פתוחים, החזרי נסיעות לא מפוקחים לגזבר הוועד לשעבר והוצאת עשרות אלפי שקלים על אלכוהול ושעוני יוקרה. בימים אלה אף מתנהלת חקירת משטרה בנושא.
כתבות נבחרות בתחקיר הכבאות של "שקוף":

בהקלטות שהגיעו לידינו נשמע גורם בכיר בהסתדרות אומר, שוב ושוב, כי הדלפת החומר עבור התחקיר של "שקוף" היא חמורה מאוד. הוא מספר כי ההסתדרות שוקלת להקים ועדת חקירה בנושא התחקיר שפורסם שמטרתה לאתר את המדליף. כפי שעולה מהתכתבויות שמצויות בידינו, הגורם אכן ניסה לברר עם בעלי תפקידים שונים מי שוחח עם התקשורת.
בהקלטה מסביר הגורם כי העונש למדליף יהיה הדחה מראשות הוועד או מהחברות בו. לטענתו העילה להדחה או לפיזורו של הוועד היא עבירה על סעיף בתקנון ההסתדרות אותו הוא כינה: "אי קבלת מרות".
גורם נוסף אישר שפנייה לתקשורת נחשבת בעיני ההסתדרות כחתירה תחתיה. מכאן עולה חשש כי השימוש בסעיף "אי קבלת מרות" הוא נוהל בתוך ההסתדרות שמטרתו להדיח חושפי שחיתויות מתפקידם בוועדים. חשוב להבהיר כי אין בתקנון ההסתדרות כל תקנה רשמית המתייחסת לחשיפת שחיתות או פנייה לתקשורת.
את ההקלטות לא ניתן לחשוף בשלב זה, לבקשת המקור. המשיכו לעקוב, ייתכן שנוכל לחשוף אותה לקוראים בהמשך.

שלב ב': חקירת משטרה נפתחת, אך החומרים מגיעים לחשוד

שבועיים לאחר פרסום התחקיר הגיעו לתחנה שני כבאים, חברי ועד עפולה הקודם, והכניסו לרכבם שני ארגזים עם קלסרים. בקלסרים היו מסמכים וקבלות הנוגעים לניהול כספי הוועד בשנים 2018 – 2019 אודותיהם נכתב התחקיר המקורי של "שקוף". בימים אלו מתקיימת במקביל חקירת משטרה בעניין זה, כך שהחומרים עשויים לשמש כחומר חקירה וכל עיסוק בהם עלול להיחשב שיבוש חקירה.

לדברי אחד מהמצולמים בסרטון מצלמת האבטחה, שבו נראית העברת החומרים, מי שביקש ממנו ומחברו לעשות זאת הוא הגזבר הקודם של ועד עפולה, ג' – אשר כלפיו הופנו הטענות בתחקיר "שקוף" המקורי.
לדבריהם, הסיבה שג' ביקש מהם לקחת את הקלסרים היא שההסתדרות החליטה לפתוח בביקורת על כספי ועד עפולה, כתוצאה מתחקיר "שקוף" בנושא. אך במקום לאסוף את החומרים בעצמה, ההסתדרות ביקשה מג' לעשות זאת, והוא בתורו שלח את אנשי הוועד שלו לשעבר להביאם.

שני הכבאים הכניסו את הארגזים עם הקלסרים לרכבם והעבירו אותם לביתו של ג'. לטענת אחד מהם, ג' העביר את הקלסרים להסתדרות. ההסתדרות לא הסכימה להגיב לדברים ולא ידוע האם אכן נערכה ביקורת והאם הקלסרים נמצאים בידיה כיום.
ההתנהלות של ההסתדרות מעלה שאלה קשה: אם ברצונה לערוך ביקורת על ניהול הכספים בתקופתו של הגזבר ג', מדוע הורתה להעבירם לביתו הפרטי?
מה שהופך את המעשה לתמוה אף יותר הוא שבימים אלה מתנהלת, כאמור, חקירת משטרה בנושא, על ידי יחידת חקירות הונאה בימ"ר צפון. ל"שקוף" נודע כי הסרטון נמצא בידי חוקרי המשטרה.
לטענת מומחה בהליך הפלילי, התנהלות זו עלולה להצביע על ניסיון ההסתדרות לטייח את הפרשה. "אם ההסתדרות מבקשת לערוך ביקורת, היועץ המשפטי שלה צריך לבקש זאת מהמשטרה ולתאם איתה על מנת להימנע משיבוש החקירה ומתיאום וזיהום הדדי של עדויות המעורבים", מסביר ל"שקוף" עו"ד יאיר רגב, העוסק בתחום הפלילים. 

"העברת החומרים ללא תיאום עם המשטרה היא שיבוש חקירה" (צילום: זוזנה ג'נקו, פלאש 90)


"אם לא היה תיאום בין ההסתדרות לחוקרי המשטרה אז לכאורה נראה שהנסיבות מצביעות על חשד ממשי לטייח ולהכשיל את הליך החקירה".
לדבריו, גם התנהלותה של המשטרה דורשת בירור. "המשטרה הייתה צריכה להקפיא מייד את המצב ולשקול להודיע לכל המעורבים בעניין שנפתחה חקירה", הוא אומר. "במקביל היה עליה למנוע מהחשודים הפוטנציאליים גישה אל החומרים שיכולים לשמש כראיות. אם המשטרה לא עשתה זאת זה מפתיע מאוד, אני לא מאמין שחוקרי המשטרה יאפשרו לחשודים או מקורביהם להעלים ראיות בתירוצים בלתי סבירים".

שלב ג': פיצול הוועדים במטרה להעיף את המדליף

כדי להבין את השיטה שבה יצא לפועל ה"עונש" לנחשד בהדלפה, נחזור קצת אחורה. מספר ימים לפני שפורסם התחקיר על ועד הכבאים בעפולה, בכירים בוועד ובהסתדרות כבר ידעו על פרסומו לאור פניית "שקוף" אל חלקם לקבלת תגובה. עוד לפני הפרסום, החשוד המיידי בחשיפת הפרשה היה א', יו"ר ועד הכבאים החדש בעפולה. כפי שנראה מיד, בוועד הכבאים החלו לפעול להדחתו מתפקידו כיו"ר הוועד בעפולה מבעוד מועד.
הרעיון היה פשוט. ועד עפולה מייצג עובדים בשתי תחנות: תחנת עפולה ותחנת נצרת עילית-נוף הגליל. פיצול הוועדים יגרור בחירות מחודשות לראשות הוועד בכל אחת מהתחנות. כך ניתן יהיה להדיח את א', היו"ר הנבחר של ועד עפולה-נצרת. 
לפני כחצי שנה, טרם הבחירות לוועד עפולה-נצרת, העובדים הכריעו בהצבעה ייעודית בנושא: לא מעוניינים בפיצול, רוצים להישאר עם ועד אחד. אך כעת, לאחר שנודע להסתדרות ולוועד הכבאים הארצי על הפרסום, פעלו שני הגופים בשיתוף פעולה מלא כדי להדיח את יו"ר הוועד החדש א', תוך הטעיית עובדי תחנות עפולה ונצרת עילית.

הכבאים בצפון הצביעו: מתנגדים לפיצול. זה לא עזר להם (צילום: פלאש 90)


וכך זה קרה: ימים ספורים לאחר פניית "שקוף" לגזבר הקודם ג', אחד העובדים בתחנת נצרת פרסם מכתב לעובדי התחנות בו הוא טען כי עקב חילוקי דעות בין ראשי הוועד של תחנות עפולה-נצרת לבין ראשי הוועד הארצי, עלה צורך בעיניו לפצל את הוועדים. כזכור, יו"ר הוועד החדש, א', נבחר רק חצי שנה קודם לכן, בדצמבר האחרון.
העובד לא הסביר במכתבו לעובדים מדוע הפתרון לחילוקי הדעות הוא פיצול הוועדים. "כבר אין צורך להסביר מדוע", הוא כתב. עוד טען, כי ועד העובדים המאוחד הוא "כישלון מהדהד, כישלון בו העובד מפסיד בענק ונופל בין הכיסאות". בסוף המכתב ביקש מהעובדים בתחנות לחתום על טופס שמעיד כי הם בעד פיצול הוועד והדחת הוועד הנוכחי.
למכתב ה-1 של העובד
במכתב נוסף שהוציא העובד בהקשר לפיצול הוועדים הודגש כי הוא פועל בנושא "יחד עם חברים יקרים מבית ומחוץ (ההדגשה במקור)". מי הם החברים 'מחוץ' עליהם מדבר העובד? על פי מידע שהגיע לידי שקוף – מדובר באנשי ההסתדרות ואנשי הוועד הארצי. 
למכתב ה-2 של העובד

שלב ד': עורך הדין של ההסתדרות שהפך את עורו
חלפו שבועיים והעובד לא הצליח לאסוף מספיק חתימות כדי לפצל את הוועדים. בשלב הזה ההסתדרות הארצית נכנסה לתמונה: עוז גולדברג, עו"ד מטעם ההסתדרות, שלח מכתב לבכירים בהסתדרות בו הוא קובע כי ועדי התחנות עפולה ונצרת עילית יפוצלו. לטענתו, הצורך לפצל את הוועד התחנות נובע מקשיים טכניים: המרחק ביניהן.
בקשה זו סותרת את עמדתו של עו"ד גולדברג עצמו שבועיים בלבד לפני המכתב, אז התנגד נחרצות לפיצול הוועדים. "הוועד נבחר לפני זמן קצר ומגיע לו פרק זמן סביר להוכיח את עצמו", כתב בזמנו בהודעת מייל לעובדים. אם כן, מה שינה את דעתו של עו"ד גולדברג?

שלב ה': אתה פועל לבייש את חבריך

א', יו"ר ועד עפולה, שלח תגובה למכתבו של עו"ד גולדברג, בו הסביר כי אין כל בעיית מרחק בין התחנות. חרף מכתבו, עורך הדין מטעם ההסתדרות קבע במכתב נוסף כי יש לפצל את הוועדים ולקבוע בחירות בהקדם.
היו"ר אף שלח מכתב נוסף לעו"ד גולדברג בו דרש למנוע את פיצול הוועדים, אך זה לא השיב. מי שהשיב למכתב הממוען לעו"ד של ההסתדרות הוא דווקא הגזבר של ועד הכבאים הארצי, ש'. התנהלות זו מבהירה את הקשר ההדוק בין שני הגופים ואת התיאום ביניהם.
במכתבו ליו"ר א', הגזבר ש' מבהיר כי פנייתו של היו"ר לתקשורת, לטענתו, היא התנהגות פסולה. "אני, ולא מעט אנשים אחרים, ערים לכך שאתה פונה לתקשורת בעניין ניהול כספי ועד העובדים שקדם לך וכך מסמכים מחשבון הבנק שרק לך ולגזבר יש גישה אליהם הגיעו באופן מפתיע לתקשורת". 

הגזבר ש' חושף את החשד כי א' הוא זה שפנה לתקשורת כדי לחשוף שחיתות, ומבהיר כי הדבר לא מקובל עליו. "אתה לא חושב פעמיים על כך שאנשים הקדישו שעות ושנים מזמנם כדי לסייע לעובדים, לפני שאתה פועל כדי לבייש אותם ולהטיל בהם דופי. בכל אחד ניתן להטיל דופי, גם בך (ההדגשה במקור). אבל זו לא התנהגות. נבחרת לשמש כיו"ר ועד עובדים – תעסוק בזה. בקידום זכויות העובדים. לא בהכפשות".

בהמשך המכתב הבהיר הגזבר ש' כי גם העובדה שהיו"ר א' "העז" לדרוש שקיפות של כספי ועד הכבאים הארצי – היא התנהלות פסולה.
על מה מדובר? כמה שבועות קודם לכן, ש' ביקש מכלל הוועדים בתחנות הכבאות להעביר סכום כסף לוועד הארצי עבור קניית מתנות לעובדים. א' הרגיש לא בנוח עם הבקשה: ועדי העובדים בתחנות מעבירים בכל חודש סכום כסף לוועד הארצי, אז מדוע דורשים מהעובדים סכום כסף נוסף? 

ההודעה ששלח א'. דורש שקיפות בכספי ועד הכבאים הארצי


בעקבות זאת, א' ביקש מהגזבר ש' פירוט הוצאות של הוועד הארצי בשנים האחרונות. הכוונה הייתה ליידע את העובדים בחלוקת ההוצאות, או במילים אחרות: מה עושים עם הכסף שלהם. 

רצית שקיפות? עדיף שתלך הביתה

מכתבו של הגזבר ש' חשף כי הדרישה של יו"ר ועד עפולה לשקיפות אינה מקובלת, והביאה לסימונו של יו"ר ועד עפולה כאישיות לא רצויה. "במכתבך אתה ממשיך לציין מספר פעמים את נושא הכספים, ניהול הכספים, ואף העזת לשלוח הודעה בה אתה מאיים ודורש פירוט הוצאות 7 שנים אחורה!!!", כתב הגזבר ש' במכתבו לא'. 
"הדוחות שלנו עוברים בקרה של משרד רו"ח מדי שנה, ואת הדין והחשבון אנו נותנים להסתדרות (למשל ב 2018 – עברנו ביקורת). לסיכום, חבל שאת מאמציך הרבים אתה משקיע במלחמות ולא בטיפול בעובדים עליהם אתה אמון". 

לפי גזבר ועד הכבאים הארצי, שקיפות היא איום


מציטוט זה ממכתבו של ש', גזבר ועד הכבאים הארצי, ניכר כי המידע אודות כספי העובדים חסום לחלוטין בפניהם. אך לא רק העובדים משלמים כל חודש עשרות שקלים בעיוורון מוחלט – אפילו אנשי ועדי העובדים של התחנות אינם חשופים למידע. לפי המכתב, היחידים שיש להם מידע הם חברי הוועד הארצי וההסתדרות.
חשוב להבין: מדובר בארגון שמקבל בכל שנה מיליוני שקלים מכספי הציבור. מן הראוי שינהל מעקב מדויק אחר ההוצאות שלו ויפרסמן למשלמות ולמשלמים. פירוט הוצאות לשבע השנים האחרונות אינו אמור להיות איום עבור ארגון שמנהל כספים בסדרי גודל כאלה.
לשם השוואה, הוצאותיהם של משרד או רשות ממשלתית חשופים בזכות חוק חופש המידע, ניתן למצוא אותם בחיפוש פשוט בגוגל גם לתקופות של מספר שנים אחורה. אם כן, כיצד ייתכן שהוצאות הוועד הארצי אינן מפורסמות? ההסבר לכך הוא שוועד הכבאים הוא אגודה עות'מאנית ולכן אינו כפוף לחוק חופש המידע.
כדי להבין טוב יותר סיפור האגודות העות'מאניות והפרצה בחוק שמונעת להחיל עליהן שקיפות, תוכלו לקרוא בתחקיר "שקוף" בהנושא. עוד יצויין כי אנחנו פועלים מול שר המשפטים אבי ניסנקורן כדי להכפיף גם את כל האגודות העות'מאניות לחוק חופש המידע.

שלב ו': התכנית הושלמה
בחזרה לסיפור הדחתו של החשוד בהדלפה א', יו"ר ועד הכבאים של עפולה. המהלך שעירב את ההסתדרות הצליח חלקית: התחנות פוצלו והיום לכל אחת מהן יש ועד עצמאי. בשתי התחנות מעט מדי עובדים הגישו מועמדות לראשות הוועד, כך שכלל לא התקיימו בחירות. רק שלושה עובדים התמודדו לשלושה מקומות בוועד ולכן שלושתם "נבחרו".
לדברי גורם המעורה בפרטים, א' סירב לשתף פעולה עם קיום הבחירות שכן הוא ראה בהן צעד לא חוקי. הוא עדיין נלחם על מקומו כיו"ר ועד העובדים של שתי התחנות ולכן לא התמודד על ראשות הוועדים החדשים.
היו"ר א', בו התעמרה ההסתדרות לאור החשד להדלפה, החליט לעבור לפעול במישור המשפטי והגיש תביעה נגד ועד הכבאים הארצי ונגד ההסתדרות. לקראת סוף החודש יתקיים דיון בבית דין של ההסתדרות.
תגובות: משטרת ישראל, ההסתדרות, א' (שם בדוי)
תגובת ההסתדרות: 
"ההסתדרות תעריך ותכבד סיקור הוגן, מאוזן ומכובד מה שלא קורה אצלכם באתר. זוהי תגובתנו. תודה".
לגבי הסרטון הגיבו:
"ההסתדרות עורכת באופן שגרתי ביקורת על אופן ניהול כספי הוועדים. מעבר לכך לא נתייחס להנחות ושמוות שאינן אלא ניסיונות לסגירת חשבונות דרך העיתונות".
תגובתו של א', יו"ר ועד עפולה שהודח מתפקידו:
"בשלב זה אינני רואה לנכון להתייחס לכל דבר או עניין הנוגעים לארגון המקצועי, הסתדרות העובדים ו/או תפקודו של הוועד הקודם. כל שאני יכול לומר הוא כי הגשנו עתירה כנגד החלטת האיגוד המקצועי והסתדרות העובדים לרשות השופטת בעניין התנהלותם של המוזכרים. עתירה מבוססת אשר מגובה בעובדות מוצקות באשר להתנהלות פסולה, אנטי דמוקרטית ולא מקצועית".
ממשטרת ישראל נמסר:
"מטבע הדברים איננו מפרטים אודות חקירות מתנהלות, אולם נציין כי עם קבלת התלונה נפתחה חקירה במסגרתה נאספו מסמכים רבים והחקירה בעיצומה. משטרת ישראל תבצע את כל פעולות החקירה הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת".

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

  1. ההסתדרות עלולה להפוך את השירות שאת או אתה מקבלים מהמדינה לגרוע יותר: ההסתדרות מאגדת תחתיה עובדי ציבור רבים, שכולנו משלמים להם משכורת ומקבלים מהם שירות (הכבאות, משרד הביטחון, רשות המיסים ועוד). היום אנחנו מגלים שההסתדרות לא פועלת כדי לפתור את הבעיות בקרב העובדים שעליהם היא אחראית או כדי לייעל את ההתנהלות שלהם – היא, לכאורה, פועלת כדי לטייח ולהסתיר את הבעיות שלה על חשבון כולנו.
  2. מאבקי כח עלולים לפגוע בשירותי הכבאות וההצלה שנועדו לסייע לך במקרה חירום: ההסתדרות יחד עם ועד הכבאים הארצי מחליטים מתי יצאו הכבאים בשביתות או בעיצומים שפוגעים בשירות שאנו מקבלים מהכבאות. לא נוכל להיות בטוחים ששביתות ועיצומים אלה מתקיימים למען שיפור תנאי העובדים ולא למען אינטרסים אחרים.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

  1. "שקוף" פועלת בימים אלה מול שר המשפטים אבי ניסנקורן כדי להכפיף את האגודות העות'מאניות לחוק חופש המידע. כך כולנו נוכל להיות חשופים להוצאות של ארגון הכבאים ושל ההסתדרות.
  2. קוראים ומשתפים את הפרסומים של "שקוף" על הסכסוך בכבאות. כך נצליח להעלות את הנושא לתודעה הציבורית ולפעול לתיקונו.
  3. "שקוף" מתכוונת לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה מול השר לבטחון פנים אוחנה ומול ועדת הפנים של הכנסת כדי שיטפלו בבעיות ברשות הכבאות.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

8 תגובות

  1. מעניין למה הגזבר ש' לא מגיב לכתבה?
    אתה מסכים עם הכתוב?
    אתה לא מסכים?
    אתה יכול להוכיח שזה שקר?
    אתה אוהב לכתוב ולהגיב אז תגיב גם כאן.

  2. חושפי שחיתות הם הגיבורים האמיתיים של המלחמה של דורנו: דור שחי בצל שחיתות הון-עיתון-שלטון כוחנית וחזירית.

  3. כמה טוב שיש מי שמשקיע ומקריב מזמנו ומאיכות חייו לטובת הציבור כמוכם.
    קרן אור מתוך העלטה האופפת אותנו, האזרחים המתומרנים השכם וערב ע"י אלו שהתחייבו (ושכחו או שלא התכוונו מלכתחילה) לשרת את הציבור.
    תודה רבה רבה לכם על שירותכם למען עתיד ילדינו.
    אמשיך לתרום ולעורר נוספים לקחת חלק במימון פרוייקט שקוף.

  4. יש חוק שאמור להגן על חושפי שחיתויות מפני פיטורין. המוסמך למנוע, למיטב זיכרוני הוא מבקר המדינה. מומלץ לכול מי שמוזמן לשימוע כשברקע חשיפת שחיתות, לפנות למבקר ולתנועה לאיכות השילטון.

    1. אני פניתי למבקר המדינה ולא עשו כלום.
      בגלל שחשפתי שחיתות והתלוננתי פוטרתי על לא עוול בכפי ואף אחד לא עזר לי.
      כולם חושבים רק על עצמם, אז למה להרוס לעצמנו את החיים בשביל שאחרים ייהנו !

  5. מכיר שם את ההנתהלות המקולקלת. אחד מחפה על השני ועשו שם הרבה שנים מה שרצו. כל הכבוד שעושים לזה סוף וצריך לחפור ממש עמוק. יגלו הרבה הפתעות.
    נגמרו הימים של מי שבוועד מתקדם.
    אחד נכנס לוועד רוצה להיות רס"ר
    השני נכנס לוועד רוצה להיות קצין
    השלישית בכלל לא יודעת למה נכנסה חחח
    עם ועד כזה אז עדיף כבר בלי ועד.
    עדיף להחזיר את הוועד הקודם!

  6. לא מבין איך בשנת 2020 יש עדיין גוף עם חוקים כל כך רקובים ולא שקופים. חייבים לשנות את החוק שההסתדרות תהיה גוף שקוף עם התנהלות כספית שקופה. זה מזכיר משטרים אפלים ודיקטטוריים. מסכנים הכבאים שמשלמים ואין להם מושג מה עושים עם הכסף שלהם. כשאין בקרה ואין שקיפות, אפשר לעשות מה שרוצים וכמה שרוצים. מעניין איפה הנציב של הכבאים ולמה הוא לא מתערב. זה גם תעודת עניות שלו שדבר כזה קורה אצלו בכבאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.