ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ראש עיריית ירושלים הבטיח לפרסם את יומנו – ולא עשה זאת

משה ליאון הבטיח שיפרסם את יומנו לשנת 2019 בחודש מרץ 2020. היומן טרם פורסם. לשכת ראש העיר ביקשה מחברת המועצה, שדרשה את הפרסום, לשלם אגרה בסך 3,000 ש"ח - עלות השחרת מידע חסוי ביומן
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בפברואר 2019, הבטיח ראש עיריית ירושלים משה ליאון לראשונה לפרסם את היומן שלו. זאת, בעקבות שאלה של עליזה ארנס חברת מועצת העיר ירושלים.

תהודת ההבטחה הגיעה גם אלינו, וקצת אחרי, במרץ 2019 פנינו ללשכתו וביקשנו לדעת מתי זה יקרה. רצינו לפרגן לו. התשובה שקיבלנו לא הייתה יכולה להיות ברורה יותר: "כל שנה במרץ ראש העיר מפרסם את היומן שלו. קרי, היומן יתפרסם במרץ 2020".

עוד על עיריית ירושלים:

עליזה ארנס. "אני מצפה מראש העיריה שייעתר לבקשתי מיד" (צילום: סטודיו קופיצ'ינסקי & יאדו)

מרץ חלף עבר והיומן לא התפרסם. פנינו שוב ושאלנו מדוע ליאון לא פרסם את היומן. הפעם התחבאו בלשכה של ליאון מאחורי בקשת חופש מידע. לטענתם, בקשת חופש המידע היא שמעכבת את פרסום היומן. מה עומד מאחורי התשובה התמוהה?

3,000 ש"ח תמורת שקיפות

עליזה ארנס ששאלה את ליאון באותה התקופה האם יפרסם את היומן שלו, טרחה ועברה, לבקשת העירייה, בערוצים הרשמיים, אך נתקלה בדרישה מוזרה: "ביקשתי מראש העיר לחשוף יומן הפגישות שלו לפני למעלה משנה (פברואר 2019)", סיפרה ארנס.

משה ליאון. (צילום: סטודיו קפוצ'ינסקי)

"היענותו לכך בחיוב בפני כלל חברי המועצה, גלגלה אותנו לסאגה נמשכת ששיאה הגיע היום: בקשה לתשלום מופרך של אגרה בסך 3,000 ש״ח עבור 100 שעות עבודה המיועדות להשחרה של מידע. אני מצפה מראש העירייה שייעתר לבקשתי מייד, ויפרסם את יומנו ללא עלות וללא דיחוי נוסף".

פנינו שוב ללשכתו של ליאון בבקשת הבהרה, מדוע הוא לא מפרסם את היומן? טרם התקבלה תשובה. בשורה התחתונה – משה ליאון הבטיח לפרסם את היומן שלו מדי שנה ולא קיים את ההבטחה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

חשוב שנדע שנבחרי הציבור שלנו דוברי אמת. ההבטחה לפרסם את היומן הייתה ברורה ואי היכולת של נבחרי ציבור לעמוד בהבטחה פשוטה עשויה לעורר חוסר אמון של הציבור בנבחריו. לשמחתנו, חלקם עומדים בהבטחתם והיום יש 19 ראשי רשויות שעושים זאת.

בנוסף, חשיפת יום העבודה של ראש העיר באופן שוטף תצמצם שחיתויות (הנפוצות ברחבי הארץ), ותגן עליו (ועלינו) מבעלי אינטרסים צרים, האשמות והסתבכויות. ראש העיר יחשוב פעמיים לפני פגישות שהוא לא אמור לעשות לבד. בעלי עסקים ועסקנים למיניהם יתרחקו מסדר היום שלו.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

ספרו לירושלמים שראש העיר לא מסוגל לעמוד בהבטחה פשוטה של פרסום יומן. אנחנו נמשיך להזכיר זאת אם ימשיך להתחמק.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!