ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סמינר שהפך למלונית קורונה ביוזמת דרעי נכשל – אך קיבל חצי מיליון ש"ח

חשיפת "שקוף": בשיא המשבר דרעי דחף להפיכת סמינר "אור החיים" בבני ברק למלונית קורונה. המבודדים כלל לא הגיעו אך המוסד עדיין קיבל תשלום של כחצי מיליון שקל. מנגד, מוסד בחיפה שקלט 117 מבודדים קיבל כ-712,000 שקל. משרד הפנים: "הסקת המסקנות המיידית חסכה למדינה תקציב רב בטווח הרחוק"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אריה דרעי שר הפנים (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

במהלך מגפת הקורונה הסב משרד הפנים שני מתקנים למלוניות עבור מי שנדרשים לבידוד מהקהילה ואינם יכולים לשמור על בידוד ביתי באופן עצמאי. מסמכים שהגיעו לידי "שקוף" מעלים תמיהה ביחס להליך בחירה והקצאת כספים סביב בחירת המתקנים שהוסבו למלוניות.

סמינר אור החיים, לאחר שהוסב למלונית בידוד (צילום: משרד הפנים)

מתקן אחד שהפעיל משרד הפנים היה אנ"א (אגודת אכסניות נוער) חיפה. אנ"א הפך למלון ייעודי למי שנשלחו לבידוד מכל הארץ וקלט לאורך שישה שבועות 117 מבודדים. בתמורה קיבל המוסד כ-712,000 שקל. 

משרד הפנים השתמש גם בסמינר "אור החיים" בבני ברק לקליטת מבודדים מהעיר בלבד. אלא שהשימוש בו היה לכישלון גמור: המבנה קלט שלושה מבודדים בלבד ונסגר לאחר שבוע. משרד הפנים שילם ל"אור החיים" כ-510,000 אלף שקל – הפרש של 200 אלף שקל מאנ"א. זאת, חרף העובדה שהמוסד כמעט ולא טיפל במבודדים ונסגר מיד. לאן הלכו חצי מיליון שקלים?

דרעי יזם ודחף

היה הגיון רב ביצירת מלונית בידוד בבני ברק. בסוף מרץ, בשיא הקורונה הודיעה העירייה כי דירות המגורים הצפופות יוצרות סיכון ממשי לשוהים בסביבת חייבי בידוד. 

אריה דרעי שר הפנים (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

אבל איך נבחר דווקא "אור החיים"? מסתבר ששר הפנים אריה דרעי בעצמו, כך לפי הודעת משרדו, הוא זה שביקש לשכור את המוסד.

הודעת משרד הפנים

דרעי יזם סיור של פקידים בכירים במקום. לפי הדיווחים דרעי הורה כי "משרד הפנים יתקצב ישירות את העירייה ויעקוף את הבירוקרטיה". בהתאם, שכרה עיריית בני ברק את המקום, ודרעי אף זכה על המהלך לתשבוחות בתקשורת החרדית.

מדובר בסמינר לימודים גדול לבנות במגזר החרדי-ספרדי. המוסד שייך ל"אור החיים", עמותה שחבר מועצת חכמי התורה של ש"ס שמעון בעדני הוא מראשיה ומייסדיה. 

הרב שמעון בעדני, מועצת חכמי התורה (צילום: אהרון קרון, פלאש 90)

המוסד בקושי קלט מבודדים אך קיבל את תקרת התשלום

עיריית בני ברק מסרה בתגובה כי נבדקו שלל חלופות והסמינר נמצא כמתאים ביותר, בין השאר לאור האפשרות הטמונה בו להפרדה מגדרית, תנאי כשרות מגוונים וכן הלאה. אלא שהמבודדים לא הגיעו וההתקשרות עימו הופסקה תוך שבוע. בעירייה מסבירים כי הכישלון להסב את המוסד למלונית בידוד נבע בין היתר מדרישות רבניות למערך כשרות מורכב יותר והפרדה מגדרית מחמירה יותר.

כיצד ייתכן שהיתרונות שבגינו נבחר המוסד הפכו לכשלים? לא ברור. נראה שגם הסכום העצום שהועבר לעמותה – מעל לחצי מיליון שקלים – בסופו של דבר לא סייע בהתאמת המוסד לצרכי התושבים החייבים בבידוד.

ואיך הגענו לחצי מיליון שקלים? בחוזה סוכם כי יועבר לכל הפחות תקציב שיכסה 150 שוהים לתקופת מינימום של עשרה ימים. התקציב, לפי העירייה, הוא תחשיב של תקרת התשלום שאפשר החוזה – 340 שקל לאדם לאירוח (לרבות אש"ל מלא). מדוע שולמה התקרה אם הגיעו רק שלושה מבודדים?

תמיכה מהמדינה ותורמים מפנמה

מדו"חות "אור החיים" עולה כי מדובר בעמותה גדולה בעלת מחזור של כ-40 מיליון שקלים בשנה. כ-20 מיליון שקל מתוכן מקבלת העמותה מהמדינה. במקביל העמותה נהנית מתרומות בגובה מיליוני שקלים. 

בין התורמים בשנת 2018, נמצאים גם שני אזרחים תושבי פנמה שתרמו יחד כ-345 אלף שקל והעמותה ביקשה חיסיון על שמם. לעמותה יש גם תרומות מתאגידים ששמם לא מצויין.

תגובות:

בלשכתו של דרעי בחרו שלא להגיב.

ממשרד הפנים נמסר כי "מתקן 'אור החיים' בבני ברק היווה פיילוט להקמת מתקנים למבודדים על ידי הרשויות המקומיות. סמינר 'אור החיים' היווה פיתרון מהיר למצוקה האדירה שהייתה בבני ברק בזמנו, כאשר בשיא התפרצות מגיפת הקורונה המטרה המיידית הייתה הוצאת המבודדים והחולים מהקהילה כדי למנוע הדבקה, שהיתה אז המשימה הדחופה ביותר למנוע את העמקת המשבר בבני ברק.

"עיריית בני ברק התקשרה באופן ישיר עם סמינר 'אור החיים', והתאמת המתקן לכל דרישות משרד הבריאות לקליטת מבודדים, הייתה כרוכה בעלויות תקציביות משמעותיות".

כשביקשנו את פירוט ה"עלויות התקציביות המשמעותיות", ביקשו מאיתנו לפנות לעירית בני ברק.

עוד הסבירו, כי "על אף שהמתקן היה ערוך לקליטת מבודדים וכספים רבים הושקעו בהתאמתו ובהסברה לתושבי בני ברק להתפנות אליו, הביקוש למתקן היה נמוך והוא נסגר לאחר שבוע.

"לאחר הניסיון של המשרד עם מתקן אור החיים, המשרד הפיק את  הלקחים הדרושים ומצא שהפתרון המוצלח יותר הינו התקשרות ישירה של המשרד עם רשת אכסניות אשר יכולה לשמש מבודדים ללא תנאי בידוד הולמים. אין ספק כי הסקת המסקנות המיידית חסכה למדינה תקציב רב בטווח הרחוק".

ניסיונות לקבל תגובות מ"אור החיים" וממנהל הסמינר הרב משה מגנוז העלו חרס, חרף ניסיונות חוזרים ונשנים.

עיריית בני ברק הרחיבה בתגובתה. התגובה המלאה תופיע בשלמותה בסוף הכתבה, הנה הטענות הרלוונטיות: "הנהלת 'אור החיים' דרשה התחייבות לתקופת מינימום של 10 ימים ל-150 שוהים לכל הפחות, זאת בשל ההערכות הלוגיסטית הכוללת פתיחת מטבח והפעלת מטבח פסח וגיוס צוות תפעול. כאשר בתום תקופת ההתחייבות תשלם הרשות בהתאם למספר השוהים.

"למרבה הצער, עם הפעלת המתחם התעוררו קשיים משמעותיים שלא ניתן היה לצפות מראש. החל מדרישה רבנית להבטיח מערך הסעדה נפרד במנעד כשרויות רחב לכלל השוהים, דרישות קהילתיות שונות של גורמים רבניים על הפרדה מגדרית מפוקחת ברמות מחמירות, ועד לחוסר הבנה בסיסי של ציבור היעד שסבור היה כי מדובר ב'מתחם הדבקה' ההופך מבידוד מניעתי למרכז הידבקות, מה שגרם בפועל לבקשת שהייה מצומצמת של 3 חולים בלבד.

גם ניסיונות העירייה להגיע אל המבודדים ולעדכן על כלל שירותי הדת ומרכיבי הבטיחות שננקטו והוטמעו במקום, עלו בתוהו. פרטי חייבי הבידוד שהועברו אלינו על ידי משרד הבריאות הגיעו בחסר, כך שאלפי שוהים בבידוד מניעתי לא הופיעו ברשומות המשרד לאחר שלא עודכנו ככל הנראה על ידי חלק גדול באוכלוסייה מטעמים שונים.

לאחר כעשרה ימים של תפעול המתחם עם תפוסה של שלושה שוהים בלבד ולאחר ניסיונות רבים לשנות את תמונת המצב, מאמצים שכללו פרסום מכתבי רבני העיר, פרסום והסברה תקשורתית משמעותית, הובן כי המודל אינו מצליח למלא את ייעודו ואין כל טעם להשאיר את המתחם ללא שימוש הקרוב לייעודו וכי ראוי ונכון להפסיק את ההתקשרות באופן מיידי".

תגובת עיריית בני ברק במלואה

"כידוע לכל, תקופת הקורונה פגעה בעיר בני ברק באופן קשה ביותר. בתוך תקופה קצרה מצאה העיר את עצמה מתמודדת עם מכפלות של חולים בקצב יומיומי מסחרר, מצב חירום שכמותו לא חוותה עיר בישראל.

"בתוככי מצב החירום הזה, זיהו גורמי החירום העירוניים בשיתוף כלל הגורמים הרפואיים, כי ההדבקה במעגלים הקרובים ביותר קרי 'הדבקה משפחתית', היא גורם התחלואה המובהק המאפיין את עקומת התחלואה המטפסת, כאשר בהיעדר אפשרויות בידוד ביתי ישימות הופך כל מחויב בידוד לגורם סיכון ודאי לסביבתו הקרובה ביותר.

"במאות בירורים שערך חמ"ל החירום עם משפחות חייבי בידוד עלה הנושא שוב ושוב, כי הוראות הבידוד אינן מיושמות על ידם באופן מלא, בשל צפיפות המגורים ומספר הנפשות בדירה, מצב נתון שאינו מאפשר זהירות מינימלית.

"בשיחות חירום שקיים צוות החמ"ל העירוני עם משרד הפנים, עלה הצורך הדחוף בהפרדתם של חייבי בידוד מייתר תושבי העיר, כצעד חירום שיביא לעצירת קצב ההדבקה המטורף. ברור גם היה, כי מתחם זה חייב להיות בתוך העיר בכדי לא להיגרר למערך היסעים מסורבל ומורכב ובכדי לאפשר תחלופת שוהים יומיומית מהירה ורציפה.

"ואכן, משרד הפנים נענה לבקשתנו וביקש שנבחן מקומות ישימים באופן מיידי לבידוד קהילתי, כאשר המשרד ישפה את הרשות על הוצאה זו. 

"במאמץ מרוכז נעשתה עבודה משותפת בה בחנו עיריית בני ברק ומשרד הפנים מתחמים רבים שעלו וירדו, כאשר דרישות הסף הן מתחם פנימייתי מוכר ומאושר כחוק היכול לאכלס כ-200 שוהים בתנאי בידוד מלא, מרחב גדול המציע אפשרות הפרדה בין גברים ונשים בדרכי הכניסה ובמתחם עצמו, מטבח העומד בכללי התקינה הערוך באופן מיידי לאספקת תצרוכת הסעדה מלאה בתנאי הגיינה מחמירים לחייבי בידוד, מתחם המאפשר הכשרה ו/או השמשת מטבח חליפי לימי הפסח, והיות המתחם מבודד ושמור הרמטית לכניסת מבקרים.

"לאחר ניפוי החלופות, עלה כי מתחם סמינר 'אור החיים' – מהמוסדות הפנימייתיים הגדולים ביותר בעיר, הינו המתאים ביותר. המוסד הציג את מכלול האישורים ובבדיקה וסיור מקיף בקומפלקס המוסד, הוברר כי אכן המוסד כולל שטחי שירות רבים ויכולת קליטה רחבי בתנאי בידוד מלאים, מטבחים רחבי ידיים העונים לדרישות כשרות אפשריות, המתחם מציע מגוון אפשרות חלוקה והפרדה דתית במקרה של דרישות השוהים, ריחוק יחסי למבני מגורים והיות המתחם מגודר ושמור ללא צורך בעלויות אבטחה נוספות.

"בחירה עליה סמך את ידו גם צוות משרד הפנים בהתחשב בשיקולים שצויינו. ההבנה המקצועית שהציבו גורמי המקצוע הייתה, כי מדובר בתקופת התמודדות העלולה להיות ארוכת טווח בזהירות ובאחריות, סיכמה הרשות עם הנהלת המוסד על מתווה שהוסכם על משרד הפנים, לפיו תחכור הרשות את המתחם לתקופה קצובה עם אופצייה להארכה בהתאם לצורך.

"עלות השהייה לאדם כפי שדרש המוסד, נקבעה על תקרה של 340 שקלים לאדם לאירוח ואש"ל מלא. כאשר במהלך תקופת הפסח תוסיף העירייה סכום של 190 שקלים ליום לאדם, בגין עלויות מוצרי הפסח ודרישות כשרות מורכבות.

"הנהלת המוסד דרשה התחייבות לתקופת מינימום של 10 ימים ל-150 שוהים לכל הפחות, זאת בשל ההערכות הלוגיסטית הכוללת פתיחת מטבח והפעלת מטבח פסח וגיוס צוות תפעול. כאשר בתום תקופת ההתחייבות תשלם הרשות בהתאם למספר השוהים.

"התניית התשלום כללה את הפירוט אותה הציגה המפעילה בפנינו כהכרחיים להפעלת המתחם, בהם עלויות תפעול רבות ובכללן הפרדת חדרים במתחם, גידור בין המבנים, בידוד שטחי ציבור, הכשרת המתחם וניקויו באופן יסודי, פתיחת מטבח, הכשרת מטבח נוסף והקמתו מהמסד כ'מטבח פסח', הפעלת 'אחראי מתחם' וצוות תפעול.

"תקופת ההפעלה החלה ביום 31/3/2020 – ו' בניסן.

"למרבה הצער, עם הפעלת המתחם התעוררו קשיים משמעותיים שלא ניתן היה לצפות מראש. החל מדרישה רבנית להבטיח מערך הסעדה נפרד במנעד כשרויות רחב לכלל השוהים, דרישות קהילתיות שונות של גורמים רבניים על הפרדה מגדרית מפוקחת ברמות מחמירות, ועד לחוסר הבנה בסיסי של ציבור היעד שסבור היה כי מדובר ב'מתחם הדבקה' ההופך מבידוד מניעתי למרכז הידבקות, מה שגרם בפועל לבקשת שהייה מצומצמת של 3 חולים בלבד.

"גם ניסיונות העירייה להגיע אל המבודדים ולעדכן על כלל שירותי הדת ומרכיבי הבטיחות שננקטו והוטמעו במקום, עלו בתוהו. פרטי חייבי הבידוד שהועברו אלינו על ידי משרד הבריאות הגיעו בחסר, כך שאלפי שוהים בבידוד מניעתי לא הופיעו ברשומות המשרד לאחר שלא עודכנו ככל הנראה על ידי חלק גדול באוכלוסייה מטעמים שונים.

"לאחר כעשרה ימים של תפעול המתחם עם תפוסה של 3 שוהים בלבד ולאחר ניסיונות רבים לשנות את תמונת המצב, מאמצים שכללו פרסום מכתבי רבני העיר, פרסום והסברה תקשורתית משמעותית, הובן כי המודל אינו מצליח למלא את ייעודו ואין כל טעם להשאיר את המתחם ללא שימוש הקרוב לייעודו וכי ראוי ונכון להפסיק את ההתקשרות באופן מיידי.

"בשיח ברור בין הרשות להנהלת המוסד, הודיעה הרשות ביום 7/4/2020 על כוונתה להביא לסיום ההתקשרות עם המוסד באופן מיידי בתום 48 שעות כמופיע בחוזה ההתקשרות – ביום 9/4/2020. תמורת תשלום בטוחת ההתחייבות הראשונית של 10 ימי הפעלה שכללה כאמור תחשיב של 340 ₪ ל-150 שוהים, סה"כ 510,000 ₪ במדויק.

"עיריית בני ברק עומדת מאחורי החלטת החירום לפעול להפרדת חייבי הבידוד מיתר חלקי האוכלוסייה, פעולה חיונית נכונה שהקדימה אולי שעתה טרם קמפיין מודעות והסברה של מערכת הבריאות למודעות ציבורית לנושא. כך בעוד שפינוי חולים מאומתים למלוניות המיוחדות לוותה בהסברה נרחבת ובפעילות משותפת של המערכת הרפואית כולה, נותר תחום זה בראשיתו, כפיילוט הזקוק לשיפור. בתקווה כי בני ברק לא תזדקק לו בעתיד, בבריאות איתנה של תושביה יחד עם אזרחי ישראל כולה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

5 תגובות

  1. לא יודע מאיפה אתם לוקחים את הנתונים האלה
    אני גר ממול הסמינר
    דבר ראשון אין בבני ברק מקום מתאים חוץ מסמינר אור החיים שזה מתחם גדול עם כמה מבנים וחצרות עם אופציה לבודד לחלוטין מהרחוב
    לא יודע אם דרעי דחף או לא דחף לזה
    מה שבטוח שזה המקום היחידי שיכלו לעשות ממנו מלונות קורונה
    לגבי כמות החולים בעיניים שלי ראיתי בשבוע שבועיים שזה עבד כמות די גדולה של חולים במתחם
    לא ספרתי מדויק אבל היה שם כמות
    לגבי הסגירה אחרי שבוע דבר ראשון צצו כל מיני בעיות
    חוצמזה תכירו את הציבור החרדי תבינו למה הדבר הזה לא עבד בטח שלא אז
    עכשיו אולי היה עובד יותר טוב

  2. משפחת מגנוז משפחת פשע מפורסמת , כל עיסקיהם עם ארגוני פשע בדרום אפריקה ודרום לבנון, ממוטטי עולם התורה, דירדרו את ישיבת יסודות מאגרי רמה לבירה עמקתיא ובדרך למוטט אף את הבית הכנסת של הרב עלי מנצור בניו יורק , ואת הקהילה באיטליה , ואת הישיבות תפארת משה, קול יהודה, וזכרון דוד.
    בוא בעת שממשיכים בבניה מסיבת בקריה התורנית אור החיים לשעבר , ומקבלים מפושעי עיירית בני ברק הקצאות כיתות, ושאר בניניהם מוצאים למכירה/השכרה, כדוגמת סמינר ויזניץ, וביה"ס כהנמן , ועוד כהנה וכהנה.
    אף אנו עוריכם תחקיר מקיף ויסודי על הפושע ומעלליו, תחקיר שיזעזע את הציבור בישראל.
    בברכת סוף גנב לתליה

  3. משה מגנוז הוא נוכל ידוע.
    גנב את ישיבת יסודות בסחיטה ואיומים.
    גם נוהג שלא לשלם על מוצרים שרכש

  4. צודקים ממשרד הפנים כי חצי מיליון שח עכשיו בעוד כמה חודשים יעלה יותר.
    את השחיתות במשך 10 שנות ביבי אי אפשר לעצור אבל אפשר לחסוך אם משלמים מראש.

  5. רבני השקר ודרעי הרשע תעבת הכסף שלו עלתה כל כך למוח שאין לו אפשרות לחזור בתשובה כי כל המחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה והוא אפיקורס גמור וכל המחוברים אליו רשעים ואפיקורסים
    אוכלים עולמם בעולם הזה ודיראון עולם לעולם הבא על זה אמר דוד המלך בִּפְרֹ֤חַ רְשָׁעִ֨ים׀ כְּמ֥וֹ־עֵ֗שֶׂב וַ֭יָּצִיצוּ כָּל־פֹּ֣עֲלֵי אָ֑וֶן לְהִשָּׁמְדָ֥ם עֲדֵי־עַֽד
    הרשעים פורחים ומצליחים כסף סררה מכוניות וילות טילוים תפקידים השם נותן להם הכל רק שלא יפנו אליו
    להשמדם עדי עד אין להם עולם הבא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!