ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חוזי "חופשי חודשי" הפכו מיותרים בקורונה: הנוסעים יקבלו פיצוי

מאות אלפי אזרחים לא מימשו את הטבת "חופשי חודשי" עליה שילמו. לאחר מאבק - משרד התחבורה והאוצר יעניק להם פיצוי עבור נסיעות עתידיות ברב קו. אך סטודנטים שרכשו חוזה שנתי, וחזרו ללמוד מעמדת המחשב בבית הוריהם, אינם מסופקים מהפתרון: "הכסף הפך להיות כלוא ברב קו". 
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לאחר מאבק מתוקשר ושתי תביעות ייצוגיות, משרד התחבורה גיבש פתרון לנוסעי רב קו שרכשו "חופשי חודשי" בתקופת הקורונה. "רוכשי רב קו בחודש מרץ שלא השתמשו בשירות יוכלו לבחור בין שלוש חלופות: חופשי חצי חודשי בחינם, חופשי חודשי ב 50% הנחה, ‏או 50% משווי הפיצוי בערך צבור לכל מטרה", נמסר ממשרד התחבורה. "הפיצוי משקף את החצי השני של חודש מרץ שבו התקיימה תחבורה ציבורית חלקית בלבד".
סטודנטים, שרכשו חופשי שנתי או סמסטריאלי, נלחמו אף הם בחודשים האחרונים לקבל פיצוי. לפי המתווה שפורסם כעת, הם יקבלו הארכה של חודשיים בתוקף המנוי שברשותם או 50% מהשווי הזה בערך הצבור לכל מטרה.

מאות אלפי חוזי נסיעה שלא מומשו

החל מאמצע חודש מרץ צומצמה פעילות התחבורה הציבורית והוגבלה תנועת האזרחים למאות מטרים בודדים. בעקבות כך, כל מי שרכשו חוזה רב-קו תקופתי (כמו "חופשי-חודשי") הכולל את החודשים מרץ ואפריל הפסידו כסף, שכן לא היה באפשרותם להם לנצל את חוזה הנסיעה כמעט בכלל. 

300 אלף רוכשי חופשי חודשי בחודשי מרץ-אפריל – איבדו מיליוני שקלים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לדברי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מדובר ביותר מ-300 אלף חוזי נסיעה "חופשי-חודשי" הנרכשים בכל חודש, והמשמעות היא מיליוני שקלים שעומדים על הפרק.

המשבר הכלכלי שהביא איתו וירוס הקורונה הותיר אזרחים רבים ללא עבודה או צמצם את הכנסתם. לכן מציאת הפתרון מצד משרד התחבורה, שהתעכבה מספר חודשים, הפכה דחופה ביותר. לאחרונה אף הוגשו מספר בקשות לתובענות ייצוגיות נגד רכבת ישראל ונגד חברות האוטובוסים בנושא מתן החזר על חוזי הרב-קו הרלוונטיים.

סטודנטים איבדו את כספם – "הפתרון לא מספק"

אוכלוסייה שנפגעה מהמשבר באופן ייחודי הם סטודנטים שרכשו חוזי נסיעה שנתיים או סמסטריאלים. צעירים וצעירות רבים איבדו את עבודתם ועזבו את דירותיהם השכורות עקב המשבר הכלכלי. "כל שקל יעזור", הם מספרים.

בימים רגילים נוסעים הסטודנטים באופן תדיר למוסד הלימודים ולכן רוכשים חוזה רב-קו מיוחד עבור כל שנת הלימודים או הסמסטר. לדברי התאחדות הסטודנטים, מדובר בכ-70 אלף סטודנטים שרוכשים חוזה מסוג זה. 

שמרית נוטמן, מנכ"לית 15 דקות

עקב הקורונה נסגרו כל האוניברסיטאות והמכללות, והן יחזרו לפעול רק בעוד מספר חודשים. בינתיים, הסטודנטים לומדים מהבית. "הוציאו אותי לחל"ת מהעבודה ככה שאני צריך את הכסף", מספר ת', סטודנט בן 24. "עם המצב הכלכלי היום כל שקל יעזור לי להחזיק את הראש מעל המים. זה אבסורד שאיבדתי חלק מההכנסה, אבל הכסף שלי שוכב ברב קו שאני לא משתמש בו".

שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון "15 דקות" לצרכני התחבורה הציבורית, ניהלה קשר צמוד עם שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' על מתווה הפתרון. "אני שמחה שמשרד התחבורה מכיר בצורך לפצות את הנוסעים שקנו חוזים תקופתיים אך לא יכלו להשתמש בהם בעת משבר הקורונה", אומרת  "לגבי מתווה הפתרון, הוא נראה הוגן בנוגע להארכות וההנחות בקניית חוזה חלופי".

יחד עם זאת, הפתרון המוצע לסטודנטים אינו מספק לדעתה. "הכסף הופך להיות ׳כסף כלוא׳, והוא יכול לשמש רק לקניית כרטיס בכיוון אחד בתחבורה ציבורית, אך לא על מנת לרכוש חוזים תקופתיים (יומי/ שבועי/ חודשי)", היא טוענת. "אנחנו סבורים כי יש לשלם את הכסף הזה ישירות לחשבון הבנק של הנוסעים באם הם מבקשים זאת".
בנוסף, היא מסבירה כי "משרד התחבורה צריך לפרסם איפה וכיצד מקבלים את הזכאות הנ״ל ועד מתי ניתן לממש את הזיכוי. מעבר לכך יש לעדכן את עמדות הרב קו להארכת פרופיל לסטודנטים עם סמסטריאלי/שנתי למורחב, שכן באם זה לא יקרה החוזה שלה יחסם ולא תתאפשר הארכה שלו"

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

2 תגובות

  1. שלום
    נכנסתי לאפליקציה על מנת להטעין את הרב קו (קודשי חופשי) לחודש יוני 2020 ולא הצלחתי להטעין אם ההטבה מתקופת הקורונה.
    אף הכנסתי את פרטי האשראי, כשרציתי לתקף את הכרטיס זה לא אושר.
    נכנסתי לאתר והופיע שהשתמשתי בהטבה.
    ניגשתי למשרדים במרכזית המפרץ בלב המפרץ, התנהגו בצורה זוועתית ולא ידעו איך להטעין
    והטענתי במחיר מלא.
    ניסיתי לדבר עם נציגים טלפונית ולא קיבלתי מענה מאף נציג, אמרו שלא יכולים לעזור לי.
    אין שום מקום שאפשר לקבל מענה וטיפול בעניין, וחבל שכך מתייחסים.
    מבקשת את טיפולכם בעניין ולקבל את ההטבה להטעין במחצית מהסכום.
    תיכף מסתיים חודש יוני ואני צריכה להטעין לחודש יולי
    אודה על טיפולכם בהקדם
    תודה, יעל
    054-4358909

  2. הפתרון שדובר עליו מכסה רק מחצית מארס 2020.
    הפתולוגיה בתחב"צ נמשכה גם באפריל כולו; כאשר יכולת לרכוש כרטיס דרך " ערך צבןר, שהיה תקף לתשעים דקות בלבד ואת הטעינה לא יכולת לחדש אצל נהדעם או להמר על כך שתפוצה ולרכוש חוזה חודשי לאפריל. רק באנצע מאי חוזרצ לאט לאט הש8יות לתחב"צ, גם זה בצעדי צב שרגליו בגבס; כך ששרת התחבורה צריכה למצוא פתרון גם מעבר למרס 2020

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!