ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ראש העיר ניצח, התושבים הפסידו: תושבי קרית מוצקין לא יקבלו מידע על זיהום האוויר

המשרד להגנת הסביבה מקפל את התחנה לניטור אוויר בקרית מוצקין. עשרה חודשים מאז חשפנו כי התחנה נותקה, בהוראת העירייה, כי התריעה על זיהום - המשרד להגנת הסביבה סוגר אותה סופית ומחפש לה בית חדש. מידע חדש שהגיע אלינו מצביע על כך כי שאולי מדובר במהומה על לא מאומה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

צילום: יוסי מרחב

לאחר מאבק ארוך: התחנה לניטור אוויר בקרית מוצקין, שנועדה לזהות ולהתמודד עם זיהום האוויר באזור, תועבר סופית מהעיר. "לאור הקשיים הטכניים בחיבורה של תחנת הניטור, המשרד החליט להוציא את התחנה העומדת כבר שנה ללא חיבור", נמסר מהמשרד להגנת הסביבה.

מפרץ חיפה. קיים חשש משמעותי לזיהום בקריית מוצקין. צילום: יוסי מרחב

לאחר חודשים ארוכים של התכתבויות ושיחות טלפון בדרישה לחבר אותה מחדש, המאבק שלנו כשל והתושבים יפסידו. עוד הוסיפו: "המשרד ישקול להציב תחנת ניטור תחבורתית על ציר תנועה מרכזי זה – דרך עכו – ובתנאי שתעמוד בכל ההנחיות המתאימות".

סיפור של הסתרה

ביולי האחרון חשפנו כאן כי עיריית קריית מוצקין ניתקה תחנה לניטור אוויר תחבורתי מהחשמל מאחר וחששה כי הדירוג ישפיע באופן שלילי על תדמית העיר. "לקחו אותנו והפכו אותנו לעיר הכי מזוהמת בארץ מבחינת תחבורה. אנחנו הוצאנו מאז את התחנה מהחשמל. אתה לא יכול להתמודד עם טיפשות, אז ניתקנו…", כך תיאר אז סגן ראש עיריית קריית מוצקין, יוסי מרקוביץ', את הדרך בה התמודדו בעירייה עם פרסום של עמותת אדם טבע ודין על זיהום אוויר גבוה בעיר.

עוד על מאבק "שקוף" בניתוק תחנת ניטור האוויר בקרית מוצקין:

מאז כתבנו שש כתבות על הנושא, ופנינו בעצמנו לכל רשות אפשרית כדי לחבר את התחנה מחדש: לעירייה, לשתי חברות מים, למשרד להגנת הסביבה, לאיגוד ערים חיפה והקריות ואפילו למבקר המדינה. גם בחודשיים האחרונים פעלנו בנושא: שוחחנו עם מנכ"ל העירייה שאמר שמצידו עשה כל מה שצריך כדי לחבר את התחנה. 

מיקומה של תחנת ניטור האוויר בקרית מוצקין

לאחר מכן פנינו שוב למשרד להגנת הסביבה שם הצביעו על כך שלא כך הדבר, אבל הם מוותרים. השורה התחתונה : התחנה תפונה ותחפש לה בית אחר. המשרד להגנת הסביבה החליט זאת על אף הזיהום האוויר התחבורתי הגבוה (הרי בגלל זה ניתקו את התחנה מלכתחילה). 

כעת הזיהום לא ינוטר עוד ותושבי הסביבה לא ידעו מה מידת הסכנה המרחפת מעל ראשם. כל זה מתרחש בחסות הרשויות, שתפקידן לדאוג לאזרחים: עיריית קרית מוצקין והמשרד להגנת הסביבה.

מהומה על לא מאומה?

במסמך שהגיע לידנו טוענים גם במשרד להגנת הסביבה כי המדד מוטה כנגד ערים בעלות שטח קטן לעומת ערים בעלות שטח גדול הנמצאות בקרבת עורק תחבורה ראשי. המכתב שנכתב על ידי ראש אגף איכות אויר במשרד להגנת הסביבה, ד"ר צור גלין הופנה לעמותת אדם טבע ודין והסביר את העיוות: "דירוג הרשויות המקומיות בדוח מתבסס על פליטה של תחמוצות חנקן מתחבורה ביחידות של טון לקמ"ר, כלומר חלוקת סך הפליטות מתחבורה בשטח הרשות המקומית.

להבנתי, והדבר בולט ככל שמדובר בזיהום תחבורתי, קיים עיוות בהשוואה ככל שהדבר קשור ברשויות קטנות הממוקמות סמוך לכבישים ראשיים. דירוג כזה גורם למיקום גבוה ברשימת הרשויות המזהמות של רשויות קטנות שכביש ראשי עובר בקרבתן (או בשוליהן)".

ד"ר גלין ממחיש: "כך למשל בני ברק בהיותה ממוקמת בין כביש 3 לדרך 'בוטינסקי ופליטת תחמוצות החנקן מתחבורה בשטחה הוא 453 טון בשנה נמצאת במקום הראשון ברשימה, וחלפה עברה את תל אביב אשר הפליטות בשטחה הן 4450 טון בשנה! כך גם קריית מוצקין (מקום 3), יוקנעם (5) וקריית אונו (40) ממוקמות גבוה יותר מירושלים (45), באר שבע (22) אשדוד(23) ואשקלון (24)".

כלומר, מתוך צורך לנרמל (אולי בצדק) את דירוג זיהום האוויר, ערים בעלות שטח קטן נפגעות בדירוג. בינהן, ככל הנראה, קרית מצוקין. יתכן שכל המהומה, ניתוק התחנה והסחבת בטיפול – היא על לא מאומה.

מציבים תחנות במקומות בהם יש חשש לזיהום

המשרד להגנת הסביבה מציב תחנות ניטור אוויר במקומות המועדים לזיהום אוויר גבוה. במקומות בהן העיריות אכפתיות במיוחד והתושבים מודעים, ישנן יוזמות מקומיות עצמאיות להצבת תחנה שכזו.
כך למשל ניתן ללמוד מהודעת המשרד להגנת הסביבה ביחס לתושבי כפר סבא: "תחנה קבועה הוקמה במזרח כפר סבא ב-14/05/17 לאור תלונות התושבים על זיהום אוויר ומטרדי ריח". 

או בגבעתיים: "תחנת גבעתיים הפסיקה את פעילותה לאחר 15 שנות מדידה, בהם לא נרשם זיהום אוויר חריג השונה מתחנות ניטור אחרות בגוש דן". במוצקין סכנת זיהום האוויר קיימת אך הרשויות לא מעוניינות לדווח עליהם לתושבים. 

עיריית קרית מוצקין. "הפכו אותנו לאחת הערים הכי מזהמות, אז ניתקנו את התחנה מהחשמל"

בבקשת הבהרה שביקשנו מהמשרד, כדי להבין מדוע מפנים תחנה במקום שבו יש זיהום אוויר גבוה מסרו לנו כי: "מכל המדידות שערכנו שם – אין בשנים האחרונות חריגות וריכוזי מזהמי האוויר עומדים בתקנים (מאוקטובר 2002 ועד לפברואר 2016 עמדה התחנה במתחם של קק"ל; ואחר כך עברה למיקומה האחרון לתאריכים 14/4/2016 – 21/2/2018. מאז 2012 לא היו בתחנה זו חריגות שנתיות של חנקן דו-חמצני)". 

"יחד עם זאת", הוסיפו, "אנחנו רוצים לאתר מיקום להצבת תחנה תחבורתית, מכיוון שמדובר על ציר תחבורה ראשי וסואן באזור הקריות. אנו מקדמים מהלך זה בימים אלה".

נציין כי חנקן דו חמצני אינו המזהם היחיד שנפלט מאגזוזי מכוניות.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

תושבי קריית מוצקין וקריית ביאליק השכנה שגרים בסמיכות לכביש 4, עשויים להיות חשופים לרמה גבוהה של זיהום אוויר. אך בחודשים האחרונים לא ידוע מה גובהו מאחר והתחנה נותקה כי, דו"ח של עמותת אדם טבע ודין, הצביע על זיהום אוויר גבוה. ההתקפלות של המשרד להגנת הסביבה, וחוסר היכולת לטפל בנושא מצביעה על אוזלת יד, שיוצאת מגבולות קרית מוצקין ועשויה להשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

גם אם הדו"ח לא משקף את המציאות בשטח, בעיריית מוצקין בחרו בצעד חסר תקדים כדי להתחמק מביקורת. במקום להסביר, ולחבר את התחנה חזרה בעירייה בחרו בצעד שפוגע דווקא בתושבים. בחודשים האחרונים גייסנו ב"שקוף" את כל המאמצים התקשורתיים, אך לא הצלחנו למנוע את המהלך האחרון. נמשיך לעקוב עד שימצאו במשרד להגנת הסביבה בית חדש לתחנת ניטור האוויר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

5 תגובות

  1. עוד הוכחה שהממשלה וזרועותיה לא שמים קצוץ על הבריאות שלנו. מקווה שכל האחראיים כולל ראש העיר יחוו מקרוב מה זה מחלה נשימתית קשה. באותו יום הדעה שלהם משתנה

  2. התחנה ממוקמת בצמוד לכביש 4, אשר מפריד בין הקריות ביאליק ומוצקין. היא ניטרה את זיהום האוויר עקב התנועה בכביש 4. ברשומות היא מופיעה כתחנת מוצקין ודרישת ראש העיר היתה שתיקרא תחנת קריות. הוא צודק כי אותו זיהום משפיע גם על ק. ביאליק. המשרד התעקש שלא לשנות את שם תחנת הניטור, דבר שהיה פותר את הבעיה – אז שהמשרד יפתור את הבעיה.

    1. במקום לנסות להבין איך מפחיתים את הזיהום במרחב (המטרה להקמת תחנות הניטור) מעבירים את התחנה.
      אגב, ייתכן מאד שהרוח בעיקר מגיעה ממערב למזרח ולכן הזיהום דווקא פוגע בקריית ביאליק במקום בקריית מוצקין. צריך לעשות ניתוח של פיזור זיהום האוויר – לפי האתר https://www.svivaaqm.net/Default.rtl.aspx נראה שכיוון האוויר לא נבדק בתחנה זו ועל כן יש להביא ניידת ניטור שתבצע בדיקת זמן אמת. אולי אפשר לפנות למשרד להגנת הסביבה ולבקש מהם לבצע ניתוח של הפיזור? כדאי לדעת מי באמת נפגע מהזיהום ולאחר מכן לנסות למזער אותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השבועי החדש שלנו, עם כל הכתבות והתחקירים של "שקוף" ו"העין השביעית" בנושאי סביבה, לצד חדשות משבר האקלים מהארץ ומהעולם.