ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סרבן שקיפות: השר אלקין מתעלם מהמבקר ומסתיר מידע מהציבור

השר להגנת הסביבה זאב אלקין מתעלם מכללי השקיפות ומסכן אותנו בשחיתות: הוא מסרב לחשוף את היומן שלו באופן קבוע, ולאחרונה גרר את משרדו לבית המשפט וקיבל קנס אותו אנחנו שילמנו. הוא לא הגיש הצהרות הון כבר שנתיים, למרות חמש תזכורות מצד מבקר המדינה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

על כל השרים בממשלה להגיש הצהרת ההון למבקר המדינה אחת לשנה. לפי חוק חופש המידע, על השרים לחשוף את יומן הפגישות שלהם לציבור. למרות החשיבות של הגשת הצהרות ההון וחשיפות היומן – השר להגנת הסביבה זאב אלקין בוחר להתעלם משני כללי שקיפות אלה באופן שיטתי: הוא לא הגיש הצהרת הון כבר שנתיים ולא הסכים לחשוף את היומן שלו לציבור, עד שבית המשפט חייב אותו לעשות כן.

  • לכתבה קודמת על השרים שלא הגישו הצהרות הון: לחצו כאן
  • למה נבחרי ציבור צריכים לחשוף יומן?: לחצו כאן

למה צריך להגיש הצהרת הון ולחשוף יומן?

העיקרון העומד מאחורי הגשת הצהרת הון הוא לשמור על השרים נקיים משחיתות. עליהם להגיש הצהרה בתחילת הכהונה, בסופה, ואחת לשנה במהלך הכהונה. בעזרתה המדינה יכולה לעקוב אחר הרכוש איתו נכנסו השרים לתפקיד, ואחר הרכוש אשר איתו יצאו מהמשכן. היא מאפשרת למדינה לפקח על האינטרסים הכלכליים שיכולים להטות את השיקול של מי שמוביל את המדינה שלנו.

גם לחשיפת יומן השרים יתרונות רבים: היא מאפשרת לנו להעביר ביקורת משמעותית על עבודת השרים ולאמוד את איכותה. היא גם מאפשרת לנו לראות את מערכת הקשרים בין השרים לאנשים ספציפיים שזוכים ליחס מיוחד על חשבון הציבור: אם אלקין נפגש עם טייקון מסוים, ולאחר מכן המשרד שלו מספק לטייקון הטבות – נוכל להצביע על הקשר בין הדברים.

המסתיר הסדרתי

אלקין הוא השר היחיד שלא התבייש לא להגיש הצהרות הון פעמיים ברציפות: למרות שהוא מחויב להגיש את הצהרת ההון שלו למבקר המדינה אחת לשנה, הוא לא הגיש את הצהרתו עבור 2018 וגם עבור 2019. מבין כל 23 השרים בממשלה הנוכחית – רק הוא והשר אמיר אוחנה טרם הגישו הצהרת הון עבור 2019.

אלקין לא ביקש דחייה במועד הגשת הצהרות ההון, למרות שניתן לעשות זאת. במקום זאת, הוא פשוט בחר להתעלם ממועדי ההגשה. אלקין תוזכר לא פחות מ-5 פעמים על ידי מבקר המדינה בנוגע להגשת ההצהרה, ולפני שלושה חודשים הבטיח ל"שקוף" ששתי הצהרות ההון יוגשו למבקר "בימים הקרובים" ויחשפו לציבור. בינתיים, כלום לא קרה.

מחיר ההתעלמות: משפט ציבורי וקנס על חשבוננו

אלקין גם בוחר לצפצף על חוק חופש המידע באופן קבוע, ובמשך שלוש השנים האחרונות משרדו לא נענה לבקשות חופש מידע שדרשו לחשוף את יומנו. בעקבות כך, בכל שנה מחדש גרר השר את המשרד להגנת הסביבה לבית המשפט, הפסיד במשפט וחשף את יומנו באיחור משמעותי.

השנה זה קרה שוב. אלקין גרר את המשרד להגנת הסביבה למשפט בנושא חשיפת היומן שלו, והפסיד. אבל הפעם אנחנו שילמנו את המחיר – בעקבות המשפט חוייב המשרד להגנת הסביבה לשלם 4,000 ש"ח לעמותת "הצלחה" עבור העיכוב במסירת היומן. בכך, השר אלקין גרם לציבור לממן את ההתעלמות שלו מהחוק. 

התעקש כל כך לא לחשוף את יומנו – שגרר משרד ממשלתי למשפט (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

"לצערנו, משפט על חשיפת יומנים הפך לסוג של רוטינה מול לא מעט שרים", מספר אלעד מן, עורך הדין של עמותת "הצלחה", העוסקת בחשיפת מידע מסוג זה לציבור. "הגישה הכללית שלהם היא שאם לא ממש חייבים לחשוף, אז לא נחשוף. זאת למרות שבכל פעם שעתרנו לבית המשפט הוא חייב את השרים לחשוף את היומן שלהם".

כאמור, אלקין לא חושף את היומן שלו באופן קבוע. "כשלא חושפים יומן לאורך שלוש שנים, לא מדובר בתקלה חד פעמית או נקודתית, אלא בגישה", טוען עו"ד מן. "זו גישה שמתנגדת לשקיפות".

מהשר זאב אלקין לא נמסרה תגובה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

  1. כשאלקין לא מגיש הצהרת הון, הנפגעים העיקריים הם אנחנו. הרי כל עוד הצהרת ההון לא הוגשה – אלקין יכול לקבל החלטות לטובת נכסיו, ו"להיזכר" להגיש הצהרת הון אחרי כמה שנים, כשהשפעת ההחלטה על נכסיו כבר לא תהיה ברורה ולא תשתקף בהכרח בהצהרתו. התנהלותו מסכנת אותנו בשחיתות.
  2. העובדה שאלקין לא חשף את היומן שלו לציבור משמעותה התעלמות מחוק חופש המידע. מקומם ששר מצפצף על חוק, ועוד על חוק חופש המידע, שנועד לשרת את הציבור ולאפשר לנו לעיין בכל המידע של משרדי הממשלה.
  3. השרים מרכזים בידיהם כח עצום: הם חולשים על תקציבי עתק ומשאבים אדירים השייכים לציבור. ככל שמידע על עבודתם ועל השימוש במשאבים אלו יוסתר, האפשרות לפעול באופן מושחת או בניגוד עניינים תהפוך מפתה יותר. שר שלא חושף את היומן שלו לציבור מונע מאיתנו לדעת מי משפיע עליו ועל שיקוליו ומונע ביקורת מעמיקה על העבודה שלו.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

  1. "שקוף" תפעל לכך שהשר אלקין יגיש את הצהרות ההון שלו למבקר המדינה בהקדם. נפעיל לחץ על השר יחד עם סיירת השקיפות ונעדכן בנושא. בעבר כבר הצלחנו לגרום לשרים בממשלה לעשות זאת, וגם הפעם נצליח. נלחץ על השר אלקין להגיש את הצהרת ההון באמצעות אלפי הודעות מחברי סיירת השקיפות. הצטרפו אלינו!
  2. בזכות העתירה של עמותת "הצלחה", היומן של השר אלקין עתיד להתפרסם לציבור עד סוף החודש. מבטיחים לעדכן בנושא. נמשיך לשתף פעולה עם עמותות שפועלות למען שקיפות ונדרוש מהשרים לחשוף את יומן הפגישות שלהם בהתאם לחוק.
  3. "שקוף" יפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי לגרום לשר להחזיר לציבור 4,000 ש"ח שהוא גרם לנו לשלם על הצפצוף המתמיד שלו על החוק.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

תגובה אחת

  1. ת'אמת, נראה לי קטע מאוד משעמם כל חשיפת היומן.
    מה הבעיה לא לכתוב פגישות מסויימות ביומן? חשבתם על זה?
    אשמח לדעת מה קורה עם היומן של יאיר לפיד, הבנתי יש שם דברים מעניינים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!