ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

על מה הוציאו הח"כים את תקציב 'קשר עם הציבור' בשנה בה היו 3 מערכות בחירות?

בשנה בה הכנסת כמעט ולא פעלה, הח"כים הוציאו כ-4.5 מיליון ש"ח על קשר עם הציבור - בין היתר על רשתות חברתיות, מחשבים לצוות הלשכה, יעוץ חיצוני ועיתונים. ניתחנו את הנתונים (החלקיים) שפרסמה הכנסת על הוצאות הח"כים על קשר עם הציבור לשנת 2019
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

2019 היתה שנה לא רגילה בכנסת: עם 3 מערכות בחירות בזו אחר זו, לא היה בה אפילו יום אחד של עבודה שגרתית. הח"כים כמעט ולא עסקו בעבודה פרלמנטרית – אלא בקמפיינים ותעמולה, ואף קיבלו מאיתנו מאות מיליונים כדי לנהל אותם. תקציב נוסף שקיבלו חברי הכנסת הוא תקציב הקשר עם הציבור. התקציב עומד על סכום של כ-94 אלף שקל בשנה רגילה, והשנה נראה כי היה מעט נמוך יותר. המטרה: לעזור לנבחרות ולנבחרים שלנו לשמור איתנו על קשר.
למשל, בעזרת תקציב זה מימן ח"כ יואב קיש (הליכוד) כנס ב-40 אלף ש"ח, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) הוציא 24 אלף ש"ח על קטעי עיתונות שהוזכר בהם, השר יעקב ליצמן (יהדות התורה) שילם 26.5 אלף ש"ח על דואר וח"כ איילת שקד (ימינה) הוציאה 43 אלף ש"ח מהתקציב על הפעילות שלה ברשתות החברתיות.

מיקי זוהר ויואב קיש

כבכל שנה, לא נתמקד בשיאני ההוצאות – אלא על מה בחרו להוציא את הכסף. סכומים גבוהים או נמוכים לא מעידים בהכרח על בזבזנות או חסכנות – יותר מעניין להבין את סדר העדיפויות של חברי הכנסת לפי מה שרכשו.

אלא שהכנסת עדיין לא העבירה לנו את הנתונים המלאים. כרגע אפשר לנתח רק פירוט כללי של הוצאות הח"כים. גם השנה ביקשנו את המידע המלא בבקשת חופש מידע ונעדכן כשתתקבל תשובה.

עשרות אלפי שקלים על ייעוץ חיצוני, מכתבים ורשתות חברתיות

ח"כ יואב קיש (הליכוד) למשל הוציא ב-2019 כ-41 אלף ש"ח על "כנס הסברה". מח"כ יואב קיש נמסר: "כל הכנסים שקיים חה"כ קיש בשנת 2019 (ובכל שנותיו בכנסת) הם עפ"י נהלי הכנסת ושימוש בתקציב קשר עם הציבור בכפוף לאישור אגף החשבות של הכנסת. יואב מקיים מידי שנה מספר כנסים שתכליתם שמירה על קשר עם ציבור הבוחרים". ח"כ סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת) שילם גם הוא על כנס סכום של 18 אלף ש"ח.
ח"כ מיקי לוי (יש עתיד תל"ם) שילם כ-20 אלף ש"ח על עיתונים – סכום חריג וגבוה משל שאר חברי הכנסת. מלשכתו נמסר לנו כי התשלום הוא על מינויים לעיתונים הכלכליים דמרקר, גלובס וכלכליסט, לו ולשניים מעוזריו, אותם הם קוראים כדי להתכונן לדיונים בוועדת הכספים בה ח"כ לוי חבר.

ח"כ לוי בדיון בכנסת. כ-20 אלף ש"ח על עיתונים

גם חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) שילם על עיתונים – יותר נכון, על חלקים מהם: זוהר שילם כ-24 אלף ש"ח על קטעי עיתונים שהוא מוזכר בהם, זאת בדומה לשנה שעברה, בה הוציא סכום דומה על השירות שסיפקה חברת "יפעת".
חלק מהח"כים הוציאו חלק גדול מהסכום על ייעוץ מקצועי: ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) שילם כ-35 אלף ש"ח על ייעוץ, ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) 23 אלף ש"ח, שר התקשורת אמסלם (ליכוד) 22 אלף ש"ח וח"כ אתי עטיה (ליכוד) כ-17 אלף ש"ח. על איזה ייעוץ בדיוק שילמנו? הכנסת כאמור מסרבת לחשוף את הפרטים האלו באתר, וניאלץ להמתין לקבלות המלאות שביקשנו מחשבות הכנסת.

ח"כ אדלשטיין. 35 אלף ש"ח על "ייעוץ מקצועי"

קשר עם הציבור בדואר ובאינטרנט

חלק מחברי הכנסת בחרו להשקיע בקשר עם הציבור דרך מכתבים: השר יעקב ליצמן הוציא כ-26.5 אלף ש"ח על שימוש בדואר, השר ישראל כץ הוציא על מכתביו כ-19 אלף ש"ח, ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) הוציא כ-18 אלף ש"ח, וח"כ מרב מיכאלי (העבודה) – כ-15 אלף ש"ח. מלבדם עוד מספר ח"כים, בעיקר מהסיעות ש"ס ויהדות התורה, השקיעו חלקים ניכרים מהתקציב בדואר.

השר ליצמן. מעל ל-26 אלף ש"ח על דואר

אחרים בחרו להתמקד בקשר אינטרנטי – ח"כ לשעבר מיכל רוזין (מרצ) הוציאה כ-61 אלף ש"ח על רשתות חברתיות, וח"כ איילת שקד (ימינה) שילמה על שלה כ-43 אלף ש"ח. בדקנו, וכל הפרסומות בעמוד הפייסבוק של שקד מומנו על ידי מפלגת "ימינה" (ובעבר על ידי "הימין החדש"). למה שימש הכסף? בלשכתה של שקד הסבירו כי רק כ-8,000 ש"ח מתוך הסכום שולמו ב-2019, ולא שימשו למימון פרסומות. שאר הכסף, 35 אלף ש"ח, שימש לפעילותה של שקד ברשתות החברתיות בשנת 2018, אך פורסם באתר הכנסת השנה (הסכום שימש גם למודעות ממומנות, אבל בפייסבוק נוספה השקיפות בגוף המממן רק לאחרונה ואלה מ-2018 לא מסומנות). בנוסף אליהן, ח"כ אדלשטיין שילם על הרשתות החברתיות 35 אלף ש"ח, ח"כ איציק שמולי (העבודה) 33 אלף ש"ח וח"כ יזהר שי (כחול לבן) כ-30 אלף ש"ח. כולם – מלבד שי שנבחר לכנסת לראשונה השנה – הוציאו יותר על הרשתות החברתיות, בכעשרת אלפים ש"ח, מאשר בשנה שעברה.

פוסט של ח"כ שקד מעמוד הפייסבוק שלה

ח"כים רבים, בעיקר כאלה שנבחרו השנה לראשונה, קנו שלושה וארבעה מחשבים וטלפונים מהתקציב – ככל הנראה לשימוש צוות הלשכה, שמונה שלושה עוזרים פרלמנטריים.

לשכה אחת לא מספיקה

חלק מהח"כים בחרו להשתמש בתקציב לשכירת לשכה פרלמנטרית בנוסף לזו שבמשכן הכנסת בירושלים. ח"כ שרן השכל (הליכוד) למשל, שילמה כ-37 אלף ש"ח על לשכה ושירותי מזכירות. ח"כ עמיר פרץ (העבודה) שכר לשכה חיצונית בעלות של כ-24 אלף ש"ח, וח"כ עודד פורר שילם על לשכתו כ-16 אלף ש"ח.

הספיקו להשתמש בתקציב – גם בכהונה של 5 חודשים

גם חברות וחברי הכנסת שנבחרו לכהונה קצרצרה של חמישה חודשים בשנת 2019, קיבלו תקציב לקשר עם הציבור והספיקו לנצל את חלקו. כך למשל ח"כ פטין מולא (הליכוד) שכר לשכה מחוץ לכנסת בעלות של כ-14 אלף ש"ח, ח"כ מאי גולן (הליכוד) שילמה 12 אלף ש"ח על דואר, 7,000 ש"ח על יעוץ מקצועי וגם היא שכרה לשכה מחוץ לכנסת בעלות של כאלפיים ש"ח. ח"כ לשעבר יוראי להב הרצנו (כחול לבן) שילם 5,500 ש"ח על רשתות חברתיות וגם קנה שלושה מחשבים ללשכתו בעלות של כ-6,500 ש"ח. נזכיר שלכל אורך התקופה הזו כלל לא הייתה עבודה פרלמנטרית.

עד שנקבל את הנתונים המלאים, תוכלו גם להיכנס לאתר הכנסת ולנבור בנתונים – ספרו לנו אם תמצאו משהו מעניין! אנחנו נעדכן ברגע שנקבל את הפירוט המלא.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

5 תגובות

  1. לא ראיתי שפרסמת על הוצאות החלאות מהשמאל שנה שעברה. לא צריך לפרסם את התגובה שלי שם קצוץ. שקוף שאת חלאה.

  2. לא ראיתי שפרסמת על הוצאות החלאות מהשמאל שנה שעברה. לא צריך לפרסם את התגובה שלי שם קצוץ.

  3. 20 אלף שקל לצורך מנויים לשלושה עיתונים כ"א עבור 3 אנשים לא מגיעים לסכומים כאלו. מעניין לדעת מה הפירוט המלא שמאחורי הוצאות אלו..

  4. מי מהם מתקשר עם הציבור? שלחתי מייל לאלקין לפני כמה שבועות עד היום לא קיבלתי תשובה. מיליונים מעבירים להם לבזבוזים מיליונים. להקיא אתכם נבחרים עלובים.

  5. גם בנציבות כבאות והצלה חוגגים.
    1. שינו את נוהל סדר היום, פרק 200, דווקא עכשיו במצב חירום.
    מדובר בסדר יום שמחייב את הכבאי בזמן שיגרה, מדגיש שוב זמן שיגרה.
    למשל 1.הורידו את זמן ארוחת הבוקר. עיבדים 24 שעות בלי לאכול ארוחת בוקר.
    2. מחייבים את הנהג לנהוג בחצי מיגון עליון, למרות שזה מסוכן ולא אפקטיבי, מהסיבה שכדי להתמגן מיגון מלא יש לשים קודם כל מיגון תחתון בגלל השלייקס שמחזיק את המכנס.
    3. הגדילו את זמן הכוננות לילה מהשעה 19:00 לשעה 23:00.
    4. הודיעו על איסור זקנים, למרות שכל גופי החירום מורשים לגדל זקן.
    5.בלילה מחייבים אנשים לשמור, במקום להביא חברות שמירה כמו בשאר גופי החירום.
    בכללי נשלחות עשרות הודעות מדי יום, היוצרות תחושה של פחד ומחנק, לכל כבאי שיעיז לדבר ולהתלונן.
    שברו את נציגי העובדים, דרך התקשורת שנתנה להנהלה במה. יצרתם חוסר לגיטימיות "לפה של העובדים"=ועד העובדים, מול ההנהלה.
    בכך התקשורת עזרה לרומם גוף דיקטטורי חסר בקרה חיצונית ופנימית לכל מעשיו.
    הפכתם גוף אזרחי לגוף דיקטטורי. חסר ליברליות ניהולית המצופה מאתגרי הניהול החדשים במגזר הציבורי, לגוף מאובן, שבע, שקציני המטה נותנים את הטון ביהירות ובחוסר מורא פנים, מבלי משים חשבון ודין לאזרח בהתייחסות אליו כ"לקוח".
    הפכתם גוף שלא מפחד מביקורת פנימית בדמות ועד העובדים וסירסתם את הלגיטימיות בהעברת ביקורת פנימית על מהלכים לא חוקיים.
    בעוונותיכם, עשיתם מעשה שהוא אנטי ליברלי אנטי דמוקרטי אנטי ערכי, בהערצה עיוורת אחר הדרגות של המנהלים וברצון שלכם לראות את גוף הכיבוי כצבא הנהנה מחוסר ביקורת חיצונית.
    השתמשתם במילים הורגות ומשתקות בציבוריות, בהבינכם כי הציבור חשדן במעשה ועדים ורואה בהם מונעים מאיגו אישי. הוועד הוא העובדים, העובדים הם הוועד זאת האמת, נציגי העובדים נבחרים בדרכים דמוקרטיות ומצודדים בחוק, מה שלא נמצא בהסכמי העבודה הולך לבירור בבית המשפט, מה רע במעשה הזה? רע יותר לעבור על החוק, לעבור על הסכמי העבודה, אך לא ראיתם את זה כך.
    תמכתם במילים צבאיות הנאמרות על ידי אנשי צבא שפרשו בגיל צעיר מאוד מהצבא, משכו פנסיות תקציביות. רימו את הציבור כפורשים,ונכנסו לעבוד שוב כעובדי מדינה בכירים בשירות הציבור ולגזור עוד משכורת על חשבון הציבור. כל ההנהלה הבכירה בכיבוי הובאה מפורשי הצבא שלא רואים בעין טובה את האיכות האזרחית שיש באירגון. מתיחסים למי שאינו בעל דרגות כמו לטירונים ולא רגילים לקבל סירוב או ביקורת.
    תמכתם בגנרלים שלא טעמו עשן ואש, שלא רגילים ליחסי עובד מעביד, אלה ליחסי עובד עבד.
    תעשו תשובה, עדיין לא מאוחר לתקן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!