ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פרוייקט יום העצמאות: היום שבו הפכתי לאויב היועצים בכנסת

בזכותכם אנחנו יכולים לרוץ למרחקים ארוכים ולתקן את המציאות, צעד אחר צעד. אז לכבוד יום העצמאות החלטנו לספר לכם איך הצלחנו לתקן חוקים, לסתום פרצות ולהגביר את השקיפות. והפעם: תומר מספר איך חיסל ניגודי עניינים של יועצים פרלמנטריים והתחיל במסעו להפוך לפרסונה נון-גרטה בכנסת

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לפני כעשור סיפר לי מקור בכנסת משהו מוזר. הוא טען שהדובר של ח"כ רונית תירוש, עושה במקביל יח"צ ללקוחות פרטיים. אולי שמעתם עליו: משה קלוגהפט.

זה נשמע לי הזוי. הרי היועצים חייבים להיות נקיי אינטרס. הם מייעצים ל- 120 האנשים שקובעים איך המציאות שלנו תיראה. אבל בדקתי והוא צדק. 

קלוגהפט בזמנו היה עוזר פרלמנטרי מהשורה, אבל במקביל שירת שורה של גופים נוספים וקיבל מהם תשלום.

משהו פה חשוד

חקרתי את העניין, וגיליתי שלל הצטלבויות מעניינות. קלוגהפט ניהל את הקמפיין של "אם תרצו" נגד הקרן החדשה. תירוש, שהייתה אז חברת כנסת, התבטאה נגד הקרן. קלוגהפט היה מעורב בקמפיין לביטול מס, שנקרא בזמנו היטל הבצורת. תירוש הובילה קמפיין מקביל בכנסת. בהמשך קלוגהפט ניצח על קמפיין נגד העלאת תמלוגי הגז שהיו אמורים לסייע לכל תושבי ישראל. תירוש לא אכזבה ומתחה בעצמה כח"כית ביקורת על העלאת התמלוגים.

משה קלוגהפט. בזכותו הבנתי שצריך לעקוב אחרי ניגוד עניינים של יועצים פרלמנטריים

כשהעמקתי לחפור במחילת הארנב הסתבר שקלוגהפט לא לבד. עוד ועוד יועצים התגלו כמשרתיהם של שני אדונים. מצד אחד, חברי הכנסת, מצד שני של גופים מסחריים. יועץ התקשורת של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אפילו ניהל חברה פרטית שלמה של יחסי ציבור.

הצלחתי, והם שנאו את זה

כפל ההכנסה היה חוקי לחלוטין אך יצר פוטנציאל לניגוד אינטרסים מסוכן. אז כתבתי על זה שוב ושוב. הסברתי שהכנסת היא לא עוד מקום עבודה, היא ה-מקום שמשפיע על חיינו. ניגודי עניינים לא מפוקחים עלולים להוביל להחלטות גרועות על חשבון כולנו. 

התחקיר הגיע לבסוף לשולחן של עו"ד איל ינון היועמ"ש של הכנסת. ינון נדהם ולמרבה השמחה קידם בתגובה הגבלה על תעסוקה מקבילה של העוזרים הפרלמנטריים, בתמורה להעלאת שכרם (שאכן היה נמוך).

שר הבריאות, יעקב ליצמן. כשהיה סגן השר, יועצו ניהל חברה פרטית שלמה ליחסי ציבור

זה לקח קצת זמן אבל בעקבות הכתבה אושרו שלל שינויים: על הח"כ היה לאשר עבודה נוספת מחוץ לכנסת של יועצו, וכך גם היועמ"ש, שבדק בה ניגודי עניינים. בד בבד התאפשרה לראשונה שקיפות על משרות אלו.

חלק מהיועצים תיעבו אותי, וכמה הפסיקו לדבר אתי. אבל בזכות התיקון עפו ניגודי העניינים האלו מהחלון. כיום (2020) העבודות הנוספות המעטות הן בסגנון מורה לתקשורת בתיכון, ומדריך סיורי טרקטורונים (באמת). 

בקרב הזה ניצחנו.

גם אתם יכולים

אנשים מתלוננים שהמצב הולך ונהיה גרוע יותר. שהשלטון זוועה. שרע להם לחיות פה. אבל למרות המציאות העקומה, הרבה משתנה פה כל הזמן, כל עוד לא מוותרים.

לא רק זאת. יש לנו, הציבור הרחב, יותר כוח מאי-פעם. 

רוצים להיכנס בח"כים גרועים? הצטרפו לסיירת השקיפות שלנו. להעיף ח"כים גרועים? התפקדו למפלגה או תתנדבו בה. חפצים שהתקשורת תבצע תחקיר מסוים? הצטרפו לשקוף – גוף תקשורת ששייך לציבור. רוצים לבקר את התקשורת או אותנו? כתבו טור בעין השביעית.  מעוניינים שהכנסת תקדם מהלך מסוים? בואו ללובי 99. 

להילחם להנגשת מידע? הגישו בקשת חופש מידע, סייעו לתנועה לחופש המידע, או לסדנא לידע ציבורי. משתוקקים להשפיע על מבנה הכנסת? בואו למשמר החברתי. רוצים למגר עוולה שלטונית? התנועה לאיכות השלטון והתנועה לטוהר המידות ישמחו לשירותכם. רוצים להגביר את התחרותיות של הבנקים? התחברו למדיה של צדק פיננסי. לתמוך במאבקים חברתיים? בואו לאנו. לקדם שיתופי פעולה בנושאי שקיפות? התחברו לקואליציית השקיפות.

תעשו שיירים, תתרמו, תתנדבו, הזמינו את אחד מאלו לחוג בית, לסדנת קריאה ביקורתית או אקטיביזם לעצלנים (אנחנו מעבירים כאלו). 

חושבים שאף אחד מהגופים האלה לא יעילים? תקימו אחד משלכם!

כל אחד ואחת מאיתנו יכולים להוביל לשינוי. זה דורש התמדה, נחישות וחפירה, אבל בסוף, במוקדם או במאוחר, אם הצדק איתך: מצליחים.

אנחנו יודעים שגם לכם יש המון סיפורים כאלה, ורוצים לפרסם מאגר הצלחות. יש לך סיפור טוב? כתבו לנו.

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

2 תגובות

  1. אני לגמרי מסכים עם המטרה לשקיפות. אבל אני לא מסכים עם זה שיועץ צריך להיות נטול אינטרסים. כי הוא אדם ויש לו אינטרסים אישיים באופן טבעי. ורצוי שהשר הממונה עליו יכתיב לו את האינטרסים מאשר לתת ליועץ את החופש לקבל רעיונות מבחוץ. זה מייעל את המערכת.
    כי היועץ אינו נבחר ציבור והיי אנחנו דמוקרטיה. רק נבחרי הציבור רשאים להכתיב את הטון. היועצים אמורים לייעץ. לא לשנות הצעות באופן שרירותי. יועץ הוא לא מסמר בלי ראש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!