ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הממשלה תאפשר למועצות להתכנס בישיבות מצולמות – שיוסתרו ממך. עזרו לשנות זאת

נגיף הקורונה הביא עמו סיטואציות חדשות ובלתי מוכרות, תוך חשיפת נקודות תורפה בחוק. התוצאה? בשורה מרעננת בשלטון המקומי: לראשונה תותר התכנסות מרחוק של מליאת מועצה ברשויות המקומיות. אלא שהווידאו לא יונגש לתושבים. עד הלילה ניתן לשגר הערות ולסייע לשנות את תזכיר החוק. כל הפרטים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ישיבת מועצת רעננה

| יוגב שרביט, אבי בלדי |

ביום חמישי האחרון פרסם משרד הפנים תזכיר להוראת שעה המאפשרת לקיים באופן זמני (עד יוני 2020) ישיבות מועצה בהיוועדות חזותית (כלומר, התכנסות וירטואלית מהבית של ישיבות מועצה). מהלך זה מסדיר בחוק זמני את המשך קיומן של ישיבות מועצה ברשויות המקומיות, הגוף הדמוקרטי הנבחר היחיד שעובד בצורה תקינה ב-15 החודשים האחרונים, והוא מצטרף להתנעתן מחדש של ועדות התכנון תוך שימוש באמצעי חוזי. הרשויות המקומית, זרוע הביצוע המקומית של המדינה, עומדות גם הן בחזית ההתמודדות עם התפשטות הקורונה, ויש חשיבות גבוהה להמשך תיפקודן התקין – אישור מינויים, שינויים בתקציב וקידום החלטות נוספות אשר דורשות את אישור המועצה.

התזכיר יאפשר המשך התנהלותה התקין של עבודה המועצה, תוך הקפדה על כך שהישיבות יתקיימו בהתאם לחוק. כלומר, שהזימון לישיבות ייצא במועד הנדרש ושחומר הרקע יועבר מבעוד מועד לחברי המועצה, שיוכלו גם לבקש כינוס של ישיבות שלא מן המניין במקרים שבהם מספר מבקשי הדיון עולה על שליש מחברי המועצה.

ישיבת מועצת רעננה

למה צריך קורונה בשביל ישיבות בווידאו?

אם אתם מתפלאים שבשנת 2020 עדיין יש צורך לחוקק חוק שיאפשר קיום ישיבות בווידאו, דעו שהבעיה מתחילה בעצם צילום הישיבות. מספר ישיבות המועצה המצולמות לציבור הרחב עדיין קטן משמעותית מהישיבות שאינן מצולמות, זאת למרות שפייסבוק לייב (ואפליקציות דומות) פתר כבר מזמן את הבעיה הטכנית של צילום הישיבות.

באשר למשבר הנוכחי, רמת השרון כבר קיימה ישיבה שלא מן המניין בתקופת ההסגר, ובירושלים נערכה ישיבה דומה לאחר חוות דעת של היועץ המשפטי ועל סמך סעיף 47' בפקודת העיריות, המאפשר לקבל החלטה חיונית באישור של כלל חברי המועצה.

האבסורד – הווידאו לא יהיה חשוף לתושבים

אך אם חשבתם שהנוהל החדש יביא יותר שקיפות לישיבות של הרשויות צפויה לכם אכזבה: החוק אינו מחייב את המועצה לשדר את הישיבות לציבור הרחב. זה אבסורד. יש כבר שלל רשויות שמשדרות את ישיבותיהן בהן חיפה, רמת גן, נתניה, קריית טבעון, קריית שמונה, חריש, ירוחם ופרדס חנה.

וזה לא הכל. החוק מתנה את קיום הישיבות מרחוק בקיום התנאים הנדרשים לשם השתתפות טכנית של כלל חברי המועצה. מה קורה אם היועץ המשפטי קובע שאי אפשר לקיים את הישיבה כי התנאים לא מתקיימים? ומה קורה אם המצב הזה נמשך חודש? חודשיים? בנוסף, היועץ המשפטי בכל רשות צריך לאשר כי מטרת הישיבה היא קבלת ״החלטה חיונית״. אבל מה קורה במצב שבו שליש מחברי המועצה מבקשים כינוס והיועץ קובע כי לא מדובר בהחלטה חיונית? החוק צריך לדרוש מהרשויות לייצר תנאים לקיום ישיבות בהקדם האפשרי, ולא להתנות את המצב בהחלטה של היועץ המשפטי.

אנחנו במצב חירום, ובמצב כזה יש חשיבות גבוהה לאפשר את קיום ישיבות המועצה. אבל תזכיר החוק מתייחס לכך שישיבות המועצה שיוזם ראש הרשות ידונו בהחלטות שהוא עצמו רוצה לקדם – תוך שסדר היום הרגיל של ישיבות מן המניין נדחק. נזכיר שישיבות מועצה מן המניין מתחילות בשאילתות ובהצעות לסדר של חברי המועצה, ורק לאחר מכן עולים הנושאים שעליהם ראש הרשות ביקש לדון. סדר היום הזה מאפשר לחברי המועצה לממש את תפקידם – לבקר את הרשות המקומית ולהשמיע את קולות התושבים.

לסיכום, תזכיר הצעת החוק שמציע משרד הפנים חשוב, אך לצד ההיבטים שהוא מאפשר, צריך לשים לב מה הוא מגביל/מונע – ולדרוש כי גם בעת חירום, הפיקוח של הציבור וחברי המועצה לא יידחק לפינה.

בואו להעיר – ולהשפיע

החוק הוא עדיין בגדר טיוטה, וניתן להעיר הערות לטיוטת החוק עד הלילה. ללא הערות מצד הציבור, הצעת החוק תעבור לקריאה טרומית כפי שהיא. כמה מאיתנו כבר הערנו את הערותינו בעמוד.

חבר מועצת גבעת זאב אבי בלדי מארגון חברי המועצות (ומכותבי מאמר זה) העיר למשל למשרד הפנים כי "במשך שנים נלחמים חברי מועצה לאפשר את שידור ישיבות המועצה ברשתות החברתיות, אך פקודת העיריות משנת 1964, בעידן שבו הרעיון של האינטרנט היה מדע בדיוני, התייחסה רק לכך שהישיבות נדרשות להיות 'פומביות'. כמעט 60 שנה אחרי, כשניתן להפוך את ה'פומביות' לנחלת הכלל ע"י הסרטה פשוטה ברשתות החברתיות, נאבקים ראשי רשויות רבים ללא לאות כדי למנוע את השקיפות המתבקשת. האם תזכיר החוק יהווה דחיפה נוספת לכיוון של ישיבות פומביות באמת?"

האחראי על הרשויות: שר הפנים אריה דרעי

עכשיו זו ההזדמנות שלך!

***

עדכון 1.4.2020: הגשתם עשרות הערות וזה עבד!

שינויים בתזכיר החוק להיוועדות חזותית לאחר ההערות:
  1. ישיבות המועצה יתכנסו כרגיל ולא רק לצורך החלטה חיונית: מדברי ההסבר: "יצוין כי עצם הצורך בקיום ישיבות מועצה יהיה על פי הדין החל כיום" – זה נטרל מוקש משמעותי בדבר ההגדרה של מהי 'החלטה חיונית' ומחזק את השלטון המקומי שעד עכשיו נמנע מלהתכנס.
  2. הישיבה תהיה פומבית. מהפכה של ממש! בדברי ההסבר הדגישו את זה: "יובהר, כי על כינוס ישיבות לפי סעיף זה חלים הכללים הרגילים בעניין ישיבות המועצה וביניהן למשל ההוראות ולוחות הזמנים שנקבעו לעניין הוצאת זימונים, סדרי הדיון, הדרישה לעריכת פרוטוקול וכן ההוראה לפיה ישיבות מועצה יהיו פומביות" – למעשה לא ניתן להתחמק משידור הישיבה באינטרנט כי לציבור אין דרך אחרת לראות את הישיבה ולפיכך זוהי הפרשנות היחידה לפומביות! (עיריית תל אביב ערכה שלשום – 30.3.20 – ישיבה ב-Zoom לפי ס' 47 בפקודה ושידרה אותו באתר שלה).
  3. היועמ"ש עדיין נדרש לתת חוו"ד על קיום הישיבה – אך זאת רק על התקיימות התנאים הטכניים הנדרשים ("מתאפשר לכל חברי המועצה לראות באמצעות מסך ולשמוע את כלל המשתתפים בישיבה בזמן אמת ולהשמיע את עמדתם").
  4. בעיה שטרם נפתרה: לפי הוראות פקודת העיריות ניתן להוציא חבר מועצה מהישיבה אם הפריע לנהל את הדיון במשך שלוש פעמים רצופות. בישיבת מועצה רגילה – המנהלת באופן פרונטלי, לא  פשוט להוציא חבר מועצה מהמליאה ולרוב סעיף זה אינו מיושם תוך השמעת הביקורת האופוזיציונרית באופן אפקטיבי. עם זאת, בהיוודעות החזותית ניתן 'להתרות' במשתתפים בקלות בכל זמן נתון ותוך זמן קצר להעביר את חבר המועצה לMUTE במקרה הטוב ולגרום לו לעזוב את הפגישה במקרה החמור יותר. פתרון חלקי: ס'(ד) – "ראה חבר מועצה כי בשל קיום וניהול הישיבה בדרך של היוועדות חזותית נפגעה זכותו להשתתף בדיון או לשמוע או להשמיע את עמדתו.. רשאי הוא לדרוש כי הדבר יירשם בפרוטוקול". נמשיך להיאבק לשדרוג החוק בכנסת.

*

אודות הכותבים:

  • יוגב שרביט מפעיל את הבלוג "המדד המוניציפלי", פעיל מקומי, פעיל בקידום השקיפות בשלטון המקומי וחבר בקואליציה לשקיפות.
  • אבי בלדי הוא חבר מועצה בגבעת זאב, פעיל בארגון חברי המועצות (פורום אח"מ) וחוקר שלטון מקומי בפורום קהלת.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!