ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בכנסת החליטו לתווך לנו את המציאות דרך עיניו של היחצ"ן רני רהב

בזמן השידור החי של הצהרת האמונים של הח"כים לכנסת ה-23 החליטו בכנסת לתת במה לפרשנות דווקא של רני רהב, איש יחסי הציבור של החברות הגדולות במשק: ביניהן אל-על שמשוועת בימים אלו לעזרה ממשלתית
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רני רהב - מחלק ציונים לפוליטיקאים בשידור ממלכתי

שלושה, שלושה פסעו חברי הכנסת ביום שני למליאה כדי להצהיר אמונים למדינת ישראל. למעט נשיא המדינה, נשיאת ביהמ"ש העליון, יו"ר הכנסת הזמני, מזכירת הכנסת והסדרן שהכניס אותם לחדר – לא היה אף אחד במליאה. למי שרצה לצפות בהשבעה, לרבות עיתונאים, נאלץ להסתכל באתר הכנסת. מדובר בשידור חי שמועבר באופן נקי ללא פרשנות, גם בשגרה.
לזכותה של הכנסת היא הרשות הכי שקופה במדינה: כל הדיונים משודרים, הפרוטוקולים מתפרסמים תוך כמה ימים באופן יזום ואנשיה עונים על בקשות חופש מידע.

לראות את העולם דרך עיניו של יחצ"ן

הפעם, מסיבה שאינה ידועה לנו, החליטו בכנסת להזמין לאולפן הכנסת את איש יחסי הציבור רני רהב שמייצג את החברות החזקות במשק. כן, מכל האנשים בישראל, יחצ"ן הוא זה שליווה שידור קריטי, בימי מגפה ומיתון. מי בדיוק הזמין אותו? אנחנו לא יודעים.
את מי משרת רהב? באתרו לא תמצאו מידע על עיסוקיו. בשיחה עם גיל רוזנפלד בהסכת 'עושים עסקים' בשנת 2017 רהב טען שיש לו 170 לקוחות אך לא פירט מי הם, הוא אפילו לא נתן דוגמאות. אנחנו כן יודעים שהוא מייצג את חברת אל-על שנמצאת היום במשבר ומבקשת את הסיוע של המדינה.

שאלנו את רהב וגם את הכנסת מי הלקוחות הנוספים של האיש שניתן לו לפרשן את הטקס החשוב הזה.
מהכנסת לא התקבלה תגובה. כשביקשנו את הרשימה מרהב, הוא אמר לנו: "לא. למה זה מענין אותך ביום כזה! העולם נופל ואתה עוסק בשטויות!!!! מה עובר עליך בן אדם!!! מה?"

רני רהב – מחלק ציונים לפוליטיקאים בשידור ממלכתי

וכך בין הכניסה והיציאה של שלשות הח"כים למליאה הבליח רהב וסיפק הערות על הח"כים. החל מהדרישה שהעלה כמה פעמים כי נתניהו וגנץ חייבים להקים ממשלת חירום "עוד הלילה" וכלה בהבעת תקווה כי ח"כ עאידה תומא סלימאן תחזור להיות ממלכתית. ועל יועז הנדל אמר: "בניגוד לבוגי יעלון יו"ר תלם ששיקר את הציבור במצח נחושה הוא יועז, אדם עם עקרונות". על עופר כסיף: כשאתה רואה את עופר כסיף אתה מתגעגע לתמר גוז'נסקי.
אלא שאנו לא מבינים מדוע מכל האנשים במדינה, בחרו ביחצ"ן לפרש טקס ממלכתי – בצינור השידור היחידי שסופק לנו, וימצא בדברי הימים לנצח.
רהב לטענתו לא מייצג פוליטיקאים באופן רשמי, אך רבים מהם בקשרים טובים איתו ואף חבריים. גם רה"מ בנימין נתניהו הגיע למסיבת יום ההולדת שלו לפני כשנה.

בכנסת חטאו לתפקידם

נדגיש שאין לנו טענה כלפי רהב עצמו. הוא הוזמן לשידור בערוץ הכנסת והגיע, רובנו היינו מוחמאים מהבקשה ועושים זאת גם כן. אך קברניטי הכנסת חטאו לתפקידם.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

חלק מהאנשים שצפו בטקס ההשבעה לא ידעו שמי שמפרש להם את המציאות הוא איש יחסי ציבור המייצג חברות גדולות במשק. חבר של רה"מ, שכל אמירה שלו נאמרת מפוזיציה בעלת אינטרס ועשויה לשרת את לקוחותיו. השימוש ברהב אף פוגע באמון הציבור שנאלץ לצפות בדמוקרטיה שלו דרך העדשה המעוותת שסיפקה לו הכנסת.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

במהלך הדיון פנינו לדוברות הכנסת בבקשה להפסיק את הפרשנות במהלך השידור. הנושא טופל במהרה ורהב הורד מהשידור, אך הנזק ברובו נעשה.
כמו כן הצענו שיקיימו בירור בנושא בכנסת כדי לברר כיצד זה קרה, אך לא התקבלה תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!