ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הליכוד חייב 73 מליון, המפלגה של שפיר כ- 4 מיליון, של אבקסיס – 2. מפת החובות של המפלגות נחשפת

ביקשנו מהכנסת לחשוף בפנינו את יתרת החובות של המפלגות • למרות עלייה בכמות המנדטים, בליכוד עדיין חייבים את הסכום הגדול ביותר, כ-73 מיליון שקלים לעומת 65 מיליון לאחר הבחירות לכנסת ה-22 • מפלגת העבודה בסחרור פיננסי, ונראה שמפלגות העצמאות והתנועה הירוקה לא ישיבו את הכספים • כסף שיכול היה להגיע למערכת הבריאות - מימן קמפיינים מהמיותרים בתולדות המדינה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אז כמה עלו הקמפיינים של המפלגות השונות בבחירות לכנסת ה-23? שלוש מערכות בחירות הביאו, להערכתנו, להוצאה של קרוב למיליארד שקלים (רק על קמפיינים). נזכיר שכבר לקראת הבחירות לכנסת ה-22 נכנסו חלק מהמפלגות לתסבוכת כספית עמוקה, עד כדי כך שהח"כים החליטו לדחות את הגשת הדו״חות הכספיים של המפלגות ולפרוס את ההלוואות שלהן משלוש שנים לארבע שנים וחצי. אבל לקראת הבחירות האחרונות (לכנסת ה-23), ולאחר המשך התנהלות רשלנית ובלתי שקופה, המצב החמיר והח"כים שדדו בערפל הבחירות שורת הטבות מפליגה למימון מפלגותיהם – על חשבוננו.

עיצוב: גיא נחשון

מידע שקיבלנו במסגרת בקשת חופש המידע מציג את יתרות ההלוואות שנותרו למפלגות להחזיר לכנסת, והן מסתכמות בסכום של כ-192 מיליון שקלים, לעומת כ-180 מיליון שקלים לאחר הבחירות לכנסת ה-22. על כל המפלגות מוטלת החובה להחזיר מתוך המימון המפלגתי השוטף שהן מקבלות מהכנסת בתוך ארבע וחצי שנים את ההלוואות שלוו. חלקן לא יעמדו בזה. הכל יוצא, נזכיר, מהכיס של כולנו.

מידע חשוב למי שטרם מכיר את מימון מפלגות
על קצה המזלג:

  1. מפלגות המכהנות בכנסת מקבלות מימון מהמדינה.
  2. הכסף ניתן באופן שוטף בזמן הכהונה וכן עבור קמפיין הבחירות.
  3. הסכום הנמסר לכל מפלגה מחושב על פי "יחידת מימון", ששוויה כ-1.4 מיליון שקל.
  4. מימון קמפיין בחירות: כל מפלגה מקבלת את ממוצע המנדטים שלה בין הכנסת הקודמת לבאה אחריה, ועוד אחד. לדוגמא, מרצ זכתה בכנסת ה-19 בשישה מנדטים ובכנסת ה-20 בחמישה. ולכן היא קיבלה 6.5 יחידות מימון בתחילת הכהונה האחרונה (ממוצע 5.5, ועוד 1), כלומר כ-9.1 מיליון שקל.
  5. המימון השוטף: תשלום חודשי שוטף של 6% מיחידת מימון, לפי מספר המנדטים הנוכחי, ועוד אחד. אם נחזור לדוגמא של מרצ, המפלגה מקבלת מדי חודש כ-500 אלף שקל (5 ועוד 1, כפול 6% מיחידות מימון השווה לכ-1.4 מיליון שקל).

מפלגת הליכוד היא המפלגה עם החוב הגבוה ביותר – אך היא צפויה לשלם אותו

המפלגה הגדולה, הליכוד, חייבת לכנסת יותר מ-73 מיליון שקלים (יחד עם החובות של יפעת שאשא ביטון, שהתמודדה ברשימה מטעם מפלגת 'כולנו' שעדיין קיימת על הנייר ונכנסה לכנסת האחרונה כחלק מהליכוד). הסכום מהווה 85% מגובה החוב שמותר למפלגה לקחת מהכנסת. אחריה כחול לבן, על שלוש המפלגות שבה (תלם, חוסן לישראל ויש עתיד), שחייבות יחד 41 מיליון שקלים, 50% ממקסימום ההלוואה החוקית. החובות הגדולים נמצאים אמנם במפלגות הגדולות, אך אלה צפויות להחזיר את חובותיהן בזמן.

מפלגת העבודה חייבת יותר משתוכל להחזיר ולא תוכל לנהל עוד קמפיין

לעומת הגדולות, המפלגות הקטנות, שחלקן לקחו הלוואות שאינן יכולות להחזיר, נקלעו לבעיה. במצב הקשה ביותר נמצאת מפלגת העבודה, שחייבת לכנסת כ-10.5 מיליון שקלים. אמנם מדובר בסכום דומה לזה שהייתה חייבת באוקטובר, אבל עם ירידת המנדטים של המפלגה מחמישה לשלושה המפלגה חייבת יותר כסף משתוכל להחזיר בשנים הקרובות. במצב פיננסי כזה, אם יהיו בחירות נוספות בקרוב, העבודה לא תוכל לנהל קמפיין בכלל. שותפתה לרשימה מרצ צמצמה במעט את החוב שלה, שירד מתשעה מיליון שקלים באוקטובר לכ-8.6 מיליון שקלים. ח"כ אורלי לוי אבקסיס חייבת שני מיליון שקלים. ממפלגת העבודה לא נמסרה תגובה.

יו"ר מפלגת העבודה – עמיר פרץ. תמונה: אתר הכנסת

דגל התורה, מפלגה ברשימת יהדות התורה, חייבת גם היא יותר כסף ממה שמותר לה. המפלגה חייבת 9.4 מיליון שקלים, שהם 4% יותר מהחוב המותר לה על פי חוק.

מהמפלגה נמסר: "דגל התורה חייבת לכנסת כ-9.4 מיליון שקלים. הסכום שמותר לדגל התורה ללוות לפי חוק גבוה בכשלוש מאות אלף שקלים מהסכום שהיא לקחה בפועל". עוד הוסיפו: "כדאי לעיתונאי לעשות עבודה מקצועית, ללמוד את החוק ובראשונה לדעת מה גובה יחידת המימון".

בדקנו מול משרד האוצר שבדק גם מול חשב הכנסת: 1,388,600 לכל יחידת מימון. וזה לא שינה את העובדה שהמפלגה חרגה מהמותר לה. אפילו קצת יותר ממה שהערכנו.

החובות שלא יכוסו – סתיו שפיר הצליחה להגדיל את חובה מבלי להתמודד לכנסת

ויש גם מפלגות שאת הכסף שלוו כבר אין מאיפה לגבות, כיוון שהן לא נכנסו לכנסת ה-23. מפלגת העצמאות של אהוד ברק הקטינה במקצת את החוב שלה מחודש אוקטובר והיא חייבת היום כארבעה מיליון שקלים, לעומת ארבעה וחצי מיליון שקלים שהייתה חייבת באוקטובר. אבל דווקא החוב התמוה ביותר הוא של התנועה הירוקה בראשות סתיו שפיר, שלמרות שלא התמודדה הצליחה להגדיל את חובה מ-3.4 מיליון שקלים לכ-3.9 מיליון שקלים – חצי מיליון יותר. גם פה, את החוב ככל הנראה יממן הציבור. משפיר ומברק לא נמסרה תגובה.

סתיו שפיר – יו"ר התנועה הירוקה

צל"ש לרשימה המשותפת

המפלגות שהתנהלו באופן האחראי ביותר ולקחו הלוואות נמוכות, אם בכלל, הן ברשימה המשותפת: רע"ם, בל"ד, תע"ל וחד״ש. חובן המשותף עומד על 2.6 מיליון שקלים, 6% בלבד מהסכום שיכלו לקחת. סחתיין. בהתחשב בכך שלרשימה המשותפת 15 מנדטים, הכסף צפוי לחזור תוך חודשים ספורים לקופת הכנסת.

ישראל ביתנו, המפלגה היחידה שהתנגדה באופן אקטיבי להעלאת המימון לקראת הבחירות לכנסת ה-23, הקטינה במקצת את החוב שלה מ-6.6 מיליון שקלים ל-6.4. כלומר, לא לקחה עוד הלוואות – למרות שהייתה יכולה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

לא רק שכל הכסף הזה יוצא מכיסך, אין לנו מושג עד כמה ההוצאות האלו לגיטימיות. כספי מימון מפלגות, שיוצאים לכולנו מהכיס, נשארים במחשכים. כסף שיכול היה ללכת לבריאות, חינוך וביטחון – ייתכן ומושלך לפח.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

ההוצאות חייבות להיות שקופות. המפלגות חייבות לפרסם דו״ח הוצאות, כמו שמפרסם כל משרד ממשלתי. שקיפות מפחיתה בזבוז כספים. התנהלות הפוליטיקאים הופכת לאחראית וזהירה יותר, והם מתנהלים בחסכנות. הדגמנו בדיוק את זה בשתי כתבות שפרסמנו על תקציב קשר עם הציבור.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!