ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

השבוע הראשון של הכנסת ה-23: ממשלת המעבר רמסה אותה ואז היו"ר הזמני החליט לסגור אותה

הממשלה ניסתה להשתמש בכנסת כחותמת גומי לתקנות שיאפשרו לה לרגל אחרי אזרחים. כשהכנסת סירבה – רה"מ דרס אותה. יו"ר הכנסת הזמני הודיע כי לא יאפשר הצבעה לבחירת יו"ר חדש רק בגלל שלא היה לו רוב. ובמקביל, החליט שלא לאפשר הקמת ועדות. סיכום שבוע ראשון לכנסת ה-23
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

צילום: רענן טל

מגיפה ה covid-19 (הקורנה) היא ממשית ויש חשש אמיתי לחיי אזרחים אם לא ישמעו להנחיות משרד הבריאות. המשמעויות רבות אך הן נעות בין מאות אלפי מובטלים, סגירת עסקים, עצירת מערכת החינוך, בדידות ועוד. בימים של החלטות קשות היינו רוצים שנבחרי הציבור שלנו יפקחו שבעתיים על הממשלה, וייצגו אותנו באומץ.  אך כרגע מי שמקבל את ההחלטות הוא אך ורק רה"מ זמני שלא נבחר ולא זכה באמון הציבור. למי שפספס מה באמת קרה פה השבוע בחסות הפחד (המוצדק), אז הנה הסיכום.

צילום: רענן טל

יום ראשון – אדלשטיין הודיע שלא יוותר על הכסא

ביום ראשון בבוקר החלו ראשי סיעות הכנסת ה-23 להגיע לבית הנשיא ולהמליץ על המועמד שלהם. בני גנץ קיבל 61 חתימות ונתניהו 58. אורלי לוי לא הופיעה וקולה לא נספר.

לאחר שאדלשטיין הבין שהשלב הבא הוא בחירת יו"ר כנסת חדש, התיישב היו"ר הזמני וכתב שאיננו מתכוון לוותר על מקומו ולהביא את הנושא להצבעה. "מהלכים פוליטיים חפוזים, כמו בחירת יו"ר כנסת קבוע והעברת חקיקה שנויה במחלוקת, מטרתם לסתום את הגולל על האפשרות לאחדות שאותה העם רוצה", הודיע בעמוד הפייסבוק שלו. "הזמן לפוליטיקה קטנה נגמר. לא אתן יד למהלך שובר מוסכמות שמטרתו לבצע מחטפים בבית המחוקקים", עוד הוסיף והלך להתבצר בלשכתו.

יולי אדלשטיין. תמונה: אתר הכנסת

במילים אחרות, אדלשטיין סירב להביא סוגייה להצבעה אף שרוב חברי הכנסת ביקשו זאת, רק בגלל שלא הובטח לו רוב. בכנסת ה-21 במאי 2019, הובא מינוי היו"ר להצבעה מייד לאחר השבעת הכנסת. אדלשטיין אז ניגש לנושא בשמחה כי ידע שיש לו רוב ולמרות שעדיין לא הייתה הסכמה על הרכבת ממשלה. כעת הוא נאחז בפרצה: החוק מאפשר בחירת יו"ר עד השבעת הממשלה.

יום שני – גנץ מקבל את המנדט ואת ראשות הוועדה המסדרת

ביום שני בבוקר העניק הנשיא לגנץ את המנדט להרכיב ממשלה ומאותו הרגע החלו להיספר 28 ימים (הוא יוכל לקבל הארכה של עוד 14 יום מהנשיא). במקביל לכך, ואולי חשוב יותר, הוא קיבל לידיו את ראשות הוועדה המסדרת, הוועדה שיכולה להקים את שאר ועדות הכנסת ולהחזיר את הכנסת לתפקד. אבל מסתבר שמה שנראה כפרוצדורה טכנית הפך להיות בידיו של היו"ר אדלשטיין למשבר שכמוהו טרם ראינו. עוד נגיע לזה.

בני גנץ. צלם: יוסי זמיר

ועדת החוץ והביטחון מתכנסת כדי לדון בריגול אחרי אזרחי המדינה

במוצ"ש הודיע נתניהו על כך שהמדינה תפעיל אמצעים טכנולוגיים אזרחים כדי להילחם במגפה. במילים אחרות: אמצעי ריגול. מהלך שנוי במחלוקת, בייחוד שפרטיו מעורפלים.

התקנות הובאו לאישור הוועדה לשירותים חשאיים , ולטענת היועצת המשפטית של הוועדה, אביטל סומפולינסקי, הממשלה הערימה קשיים והיה עליה להעביר את התקנות בהליך חקיקה מסודר. הוועדה לשירותים חשאיים הורכבה מכמות מצומצמת של ח"כים ובראשה עמד הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי. לבסוף, החליט רה"מ להעביר את התקנות, ללא פיקוח, מעל לראשה של הכנסת, בתקנות לשעת חירום. ולכן, מיום שני בלילה, כשמתגלה חולה, השב"כ בודק את המסלול שעבר בשבועיים הקודמים וגם את כל מי שהיה בסביבתו באותו הזמן. מה זה בדיוק סביבתו? 5 מטר, 100 מטר? אנחנו לא יודעים, מי שהיה אמור לשאול את השאלות האלו לא קיבל תשובות.

טקס השבעה עגום עם יחצ"ן שמחלק ציונים לח"כים

שלושה, שלושה פסעו חברי הכנסת ביום שני למליאה כדי להצהיר אמונים למדינת ישראל. למעט נשיא המדינה, נשיאת ביהמ"ש העליון, יו"ר הכנסת הזמני, מזכירת הכנסת והסדרן שהכניס אותם לחדר – לא היה אף אחד במליאה. מי שרצה לצפות בהשבעה, לרבות עיתונאים, נאלץ להסתכל באתר הכנסת (שם פרשן את הנושא רני רהב – עד שעצרנו זאת).

את הישיבה פתח נשיא המדינה רובי ריבלין שהמשיך לקרוא לממשלת אחדות: "יקיריי חברי הכנסת, הצופים בנו במקום שבו הם נמצאים כרגע מפאת אילוצי המקום והזמן וההוראות, אתם נבחרי העם. הפוליטיקה רחוקה מלהיות מושלמת, אבל פוליטיקה נועדה להיות אומנות האפשר, והרבה פעמים תפקידה של הפוליטיקה הוא לשמש כאומנות הפשרה – כן, הכורח והפשרה".

רני רהב – מחלק ציונים לפוליטיקאים בשידור ממלכתי

אחרי שהצהיר אמונים והתרווח מחדש על כסא היו"ר אמר אדלשטיין: " אתם רואים לפניכם מליאה ריקה, אבל היא לא ריקה – היא מלאה. נמצאים כאן מיליוני אזרחי ישראל ומעיניהם ניבטת ציפייה אחת – להתעלות. הם מצפים מאיתנו להקים עכשיו ממשלת חירום לאומית – ממשלת חירום שהעם יוכל להקשיב לה, שהעם יוכל לסמוך עליה; ממשלה שתטפל בבעיות החמורות של משבר הקורונה, אבל לא רק בהן; ממשלת חירום שתתחיל למלא את הבור העצום שנפער בשנה שלמה של חוסר אחריות פוליטית, בור שחפרו יחד נבחרי ציבור מכל הקשת הפוליטית".

אדלשטיין המשיך לחלק בין כולם את האחריות הקולקטיבית, ועדיין לא לקח אחריות על חלקו במשבר.

יום שלישי – במליאה משחקים כאילו הכנסת עובדת

ביום שלישי התקיימו נאומים בני דקה בהם ח"כים יכולים לדבר על כל נושא שעל ליבם. אדלשטיין בשלו, סרב להקים את הוועדה המסדרת ובכך המשיך למנוע מהכנסת לעשות את שאר עבודתה. אבל נאומים היו.

יואב סגלוביץ' (כחול לבן) אמר לאדלשטיין בעודו עומד בודד בין ספסלים נטושים (למען האמת, מחזה שגרתי גם בימי טרום קורונה לאור הנוכחות העלובה במליאה): "היום היינו צריכים להצביע על הקמת ועדה מסדרת, ואחריה על הקמת ועדות זמניות – ועדת חוץ וביטחון, ועדת בריאות, ועדת קורונה מיוחדת. כל זה לא נעשה. זה לא נעשה כי יש גורמים פוליטיים – ויש להם שם, קוראים לו בנימין נתניהו, שמפעיל את אנשיו, כולל את הבלוק – שאומרים שזה מסוכן לעבוד בבית הזה. אז אני שואל אותך, אדוני היושב-ראש: אתה לא רק היושב-ראש הפרלמנטרי של הכנסת, אתה גם מנהל המקום הזה…המקום הזה מאורגן, המקום הזה מסודר, המקום הזה צריך לפעול כל הזמן. אי-אפשר להחליף חברי כנסת בהצבעות. צריך לשנות את התקנון שיאפשר הצבעה מרחוק. צריך לעשות פה דברים שהכנסת לא מאורגנת אליהם לגמרי. אדוני, זו אחריות שלך. הכנסת הזאת תמשיך לעבוד. אין שום תקנה, אין שום חוק שהוא מעל הריבון – שהוא הכנסת…".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) יצא להגנתו של אדלשטיין ואמר: "כאשר אני ראיתי בחדר שלי איך שיושב היושב-ראש הנבחר, האיש הכי ממלכתי בכנסת הזאת, ותוקפים אותו בצורה כל כך גסה בדברים שלא נוגעים בכלל לחיים של האזרחים אלא ברצון שלהם להמשיך את התעמולה – אני רוצה לומר משהו חריף מאוד, אדוני היושב-ראש. הם ממשיכים – אני מדבר על ישראל ביתנו בעיקר – במלחמת ההסתה האנטישמית של ליברמן, שהשווה את החרדים ואת הרבנים לנגיף שצריך להדביר. הם האנשים הכי אנטי-דמוקרטיים שיש, והם עכשיו באים אל אסיר ציון, יהודי שהגיע מברית המועצות, שמתנהג בממלכתיות כזאת, ואומרים לו – לא שהוא עובר על החוק – שלא ימלא את התפקיד הכי ממלכתי שיש היום: לשמור על המוסד האחרון שעדיין קיים, שזה הכנסת. לפי התקנון של הכנסת, היא, הכנסת – שזה אומר אתה, היושב-ראש, קובע את סדר-היום. כל זמן שאין קואליציה יש יושב-ראש, ואז, כשיש קואליציה, בוחרים ביושב-ראש חדש, ממשלה חדשה, שרים חדשים".

לדבריו, "מנסים לעשות עליך עליהום, לבזות אותך ברבים ואין פוצה פה ומצפצף, כי הצד של שלושה מיליון אזרחים, שחושבים שאתה כן צריך עכשיו לשבת פה ולשמור על הדמוקרטיה ולשמור על הכנסת עד שתוקם הממשלה – הם שותקים, כי הם חושבים שזה דבר פשוט ומובן מאלי ולכן באתי רק למחות נגד אותה קבוצה".

אדלשטיין סירב כאמור להעלות להצבעה הקמת הוועדות .

ביררנו עם יו"ר סיעת הליכוד מיקי זוהר מדוע הליכוד מסרב להקים את הוועדה המסדרת. הוא אמר לנו שבכחול לבן לא מוכנים לקבוע שיהיו עשרה חברי ועדה. לטענתו זה בהתאם להנחיות משרד הבריאות. זוהר גם צייץ את זה.

הבקשה לקבוע עשרה חברי ועדה משמעותה להנדס תיקו ולקבוע באופן טכני את ביטול הרוב שהכנסת משקפת. מעשה שבליכוד לא היו מאשרים לעולם בעצמם. המעשה מתנגש גם עם עמדתו האישית של מיקי זוהר שתמיד טען שהרוב קובע. נזכיר שבתחילת הכנסת ה-20 נתניהו הקים את הממשלה ה-34 עם 61 ח"כים בלבד. רוב שהשתקף גם במאזן הכוחות בכנסת.

יש פתרונות רבים לקידום דיונים בעת קורונה – למשל הצבעה מרחוק או בפתק, שיחות וידאו ועוד – בליכוד לא מעוניינים בהם.

יום רביעי: הכנסת שוב יוצאת מתפקוד 

אדלשטיין פתח השיבה לזמן קצר ורק כדי להודיע שהוא לא מתכוון להצביע על הקמת הוועדה המסדרת עד שהמפלגות יגיעו להסכמות. במילים אחרות לא קמו ועדות והכנסת עדיין לא אישרה את הפיקוח אחר הריגול שמופנה כלפי אזרחי המדינה וגם לא תהיה שום בקרה אחרי צעדי הממשלה – כולל האיום בסגר כללי. עד מתי? אדלשטיין טוען שעד יום שני. בימים בהם אינספור אזרחים מפוטרים, חברי הכנסת, בחסות נתניהו ואדלשטיין, שוב הוצאו לחופשה כפויה.

לאחר שאדלשטיין "יצא להפסקה", הוא טרח להסביר בעמוד הפייסבוק מדוע: "..אני מבקש להבהיר כי פתחתי את מליאת הכנסת הבוקר בשעה 11. מליאת הכנסת יצאה להפסקה ולא ננעלה, כדי לאפשר למצות את המו"מ בין נציגי הליכוד לכחול לבן. על הכנסת להקים בהקדם האפשרי את הוועדות הרלוונטיות ולקיים פיקוח פרלמנטרי מלא על הממשלה".

https://www.facebook.com/YuliEdelstein/posts/10158049768952457?__xts__=68.ARC-tzXyLAM7EIvenfgnhILpAwExfAyxbSxSyf5Tl-opiqPGZALomZIRrVfhT8cVgO7UO8m4bUT8j_imLUYviXLa6aJ1OSRs5Rvoc2eh5bXHQv4kLV0DkLYVj_ToMg1QTTDWaJD0rSl8rbDIcGRpnYLiPBCCjqHBMZYO_cz4_2kKjEi9DtmHeXlFwpSdv3Pf5z4vCCDqcO2ZLM4TIkX3hEnvLKcgl8KbNuVdCJ4uXNkvRPvVNQ-g5OZ6pWHLTU0rAA7xGsHJba0A6hWevw7A_UT1Em7PVhuAqz6r55MPlS-r9bdfcjYZOzpfffW7ClRB8gQxq9z5gS5Y60Jb&__tn__=-R

אדלשטיין חזר לאחר כמה שעות וסגר את הישיבה. עד כה הכנסת לא התאוששה מאותה הפסקה. היו"ר הזמני הודיע שהיא תשוב להתכנס רק ביום שני.

מה קורה בפרלמנטרים אחרים בעולם?

פרלמנטרים באסטוניה, גרמניה וליטא, ממשיכים לעבוד ומאפשרים הצבעה מרחוק. בפינלנד הכל מתקתק. בדנמרק, שבדיה ונורבגיה רק חלק מהח"כים ממשיכים להגיע, בצורה שמשקפת יחסי הכוחות בין מפלגות ושומרת על הריחוק הפיזי הדרוש. הסקירה המלאה נמצאת בקובץ בטלגרם שלנו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,919 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!