ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המטרה מקדשת את האמצעים: ארגון הכבאים רכש תחקיר במסווה עיתונאי והעביר מידע לא אמין לכלי תקשורת

ממשיכים במעקב אחר המאבק המתרחש בשירותי הכבאות וההצלה - שמסכן את החיים של כולנו • והפעם: השיטות מפוקפקות בהן השתמש ועד העובדים כדי לפרסם את טענותיו • ארגון הכבאים: "במצב שנוצר היה חשוב לארגון העובדים להציג את האמת לעובדים ולאזרחים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כחלק מסדרת כתבות הפולואפ של שקוף, החלטנו לעקוב באופן רציף אחר המתרחש בכבאות: בשבע השנים האחרונות מתחוללת מלחמה עקובה מדם בין ועד הכבאים להנהלת הארגון. למרות התראות רבות על כך שהסכסוך עלול להוביל לפגיעה בנפש וברכוש, הנושא צץ במהדורות החדשות רק כשקורה אסון – ונשכח מיד לאחר מכן. אנחנו ב"שקוף" לא מחכים לאסון הבא, ולכן מדי שבוע נסקר מקרוב ובאדיקות את המתרחש בשירותי הכבאות. 

  • כדי להבין כיצד הסכסוך בכבאות פוגע בך: קראו את הכתבה הראשונה בסדרה
  • לכתבה השלישית בסדרה על טענות ועד הכבאים לנציבות: לחצו כאן
  • לכתבה הרביעית בסדרה על הכבאות בצל הקורונה: לחצו כאן
  • לכתבה החמישית בסדרה על משפט מיותר אליו נגררו בכבאות בימי הקורונה: לחצו כאן

כבר כמה שבועות שאנחנו לומדים את סיפור הסכסוך בכבאות לעומק. בתוך כך, ניסינו להבין מהן בעצם הדרישות של ועד הכבאים מההנהלה. אחרי מאמצים כבירים מצידנו, נציגי הוועד העבירו לנו השבוע רשימת דרישות מסודרת. עוד על דרישות הוועד – בכתבה הבאה – אבל היום נעסוק בניסיונות הוועד לרמות את התקשורת ואת הציבור כדי להוציא את הטענות שלו לאור.

תחקיר "שקוף" מגלה כי ועד הכבאים פעל לא פעם בדרכים בעייתיות כדי לנסות להוכיח את צדקת דרכו, ואף ניסה לעוות את האמת כדי שתתאים למציאות אותה הוא מנסה לתאר. והכל – מכספי העובדים.

רכישת תחקיר עיתונאי מזויף מכספי הוועד

אחת הדרכים בהן בחרו בוועד לפעול היא על-ידי רכישה של "תחקיר" וידאו עיתונאי בארבעה חלקים, בסגנון "עובדה", תחת הכותרת: "תחקיר מיוחד: מה באמת מתרחש במערך הכבאות בישראל?". שניים מארבעת חלקיו כבר פורסמו ביוטיוב וברשתות החברתיות. אך לא מדובר בתחקיר עיתונאי – רחוק מזה.

הוידאו שמתיימר להיקרא "תחקיר" נרכש מחברה ששמה "חברת החדשות הפרטית". היא מוכרת תשדירי פרסומת בסגנון עיתונאי, שמטרתם לגרום לצופים לחשוב שמדובר בחדשות אמיתיות. באתר החברה נכתב: "84% מהנשאלים (בסקר שנערך) היה משוכנע שצוותי חדשות אמיתיים הכינו את משדרי החדשות (…) כמעט איש מהצופים לא העלה על דעתו שמדובר בתכני חדשות שנעשו על ידי חברה פרטית".

קנייה של תחקיר המתחזה לעבודה עיתונאית היא פעולה בעייתית בפני עצמה (ועל כך נרחיב בהמשך בכתבה נפרדת), אך המעשה הוא בעייתי אף יותר במקרה זה, מפני שהתחקיר נרכש ככל הנראה מכספי ועד העובדים – כלומר מכיסם של כל עובדי מערך הכבאות.

בדיקה שערכנו ב"שקוף" מצאה כי עלות רכישת כתבה בודדת מחברת החדשות הפרטית היא כ-35 אלף שקל. מכיוון שבמקרה של ועד הכבאים מדובר על תחקיר בארבעה חלקים, ניתן להניח שהעלות הגיעה לסכום הגבוה מ-100 אלף שקל.

התכנים של חברת החדשות הפרטים נתפסים כחדשות לכל דבר. מאתר החברה

זו הזדמנות טובה להזכיר שהכספים של מרבית ארגוני העובדים אינם שקופים לציבור וכמעט לא מפוקחים. זו הסיבה שהוועדים יכולים לקנות מכספי העובדים תחקירים מזויפים – בלי לדפוק חשבון. המצב הזה מתאפשר בזכות פרצה בחוק העמותות, שמגדירה את ארגוני העובדים כאגודות עות'מאניות. אנחנו ב"שקוף" מקדמים שקיפות באגודות עות'מאניות כבר שנים, עוד על הנושא ניתן לקרוא כאן.

ההקלטה של דדי שמחי 

בתחקיר המדובר מושמעת הקלטה של נציב הכבאות, דדי שמחי, בו הוא אומר כי במידה וכבאי הופך לא כשיר רפואית, "מפטרים אותו בלי כסף ויורים לו בראש". מבדיקת "שקוף" עולה כי ועד הכבאים אף הגיש תלונה לנציבות שירות המדינה לגבי ההקלטה הזו.

נציבות שירות המדינה חקרו את הנושא, ולבסוף אף קיבלו לידיהם את תמליל ההקלטה המלא. מהתמליל עלה כי המשפט של שמחי הוצא מהקשרו, וכי הוא למעשה אמר דבר הפוך: מיד לאחר "מפטרים אותו בלי כסף יורים לו בראש" המשיך שמחי ואמר "תפסיקו לחשוב שכל דבר זה ישר פיטורים. תירגעו. מה נראה לכם, שאנחנו רוצים לדפוק אתכם? אני דואג לכם יותר מכולם, לא נגדכם". התלונה נסגרה.

מתוך תוצאות חקירת נציבות שירות המדינה

תגובת הנציבות לתלונה התקבלה ביוני 2019, אך ההקלטה בכל זאת מופיעה ב"תחקיר" של חברת החדשות הפרטית שעלה ליוטיוב בספטמבר 2019. לפניכם צילום מסך מתוך תשובת הנציבות לתלונה של הוועד, ותמליל של ההקלטה המלא:

תמליל ההקלטה המלא. מתוך תוצאות חקירת נציבות שירות המדינה

ב"תחקיר" של חברת החדשות הפרטית מובאות גם עדויות להטרדה מינית של עובדת במערך הכבאות ע"י עובד אחר במערך. גם בנושא הזה הוגשה תלונה לנציבות שירות המדינה, שנחקרה ונסגרה מחוסר אשמה. לטענת הכבאים העובדת הגישה לאחרונה ערעור על תוצאות החקירה. נבהיר כי שקוף לא מתיימרת לשפוט את פרטי המקרה הספציפי בשום אופן, אך ראוי לציין כי בתחקיר של חברת החדשות הפרטית מוצגת תמונה חלקית: לא הוזכר כי התלונה נחקרה ונסגרה, למעשה כלל לא צוין כי הוגשה תלונה בנושא.

משקרים לתקשורת: ההקלטה המגמתית של שמחי מגיעה ל-Ynet

במהלך העבודה על כתבה זו, התברר לנו שאותה הקלטה של הנציב שמחי, הגיעה גם לידי מערכת Ynet. מסתבר כי עוד לפני שהסתיימה חקירת נציבות שירות המדינה, כתב Ynet קיבל מהוועד את ההקלטה הערוכה בצירוף התלונה שהוגשה על ידם לנציבות.

הכתב עצר לבדוק את הנושא, ופנה אל נציבות הכבאות כדי לברר את העניין לעומק. "נדלקה לי נורה אדומה", הוא מספר לנו. בנציבות טענו בפניו שהדברים הוצאו מהקשר, והכתב החליט שלא לפרסם את הסיפור המפוברק.

כחודש לאחר פניית הוועד אל מערכת Ynet התפרסמו מסקנות חקירת נציבות שירות המדינה, ו-Ynet פרסמו את מסקנותיה.

מדוע בחר הוועד לפעול כך?

חברי הוועד והיו"ר אנקורי מנהלים מלחמה עיקשת על תנאי העסקתם כבר שנים, אך מאז שמונה הנציב שמחי, יחסי העבודה הידרדרו לתהומות מכוערים במיוחד. בין הכבאים מתנהל היום שיח של שנאה כלפי הנציב, ורבים מהכבאים רואים בו כאויב – ולכן כל פעולה שנעשית כדי לנסות להדיחו היא בגדר "מטרה המקדשת את האמצעים". תפיסה זו היא כנראה ההסבר לכל הפעולות הנ"ל.

אז האם המטרה אכן מקדשת את האמצעים? על מטרות ודרישות הוועד נרחיב בשבוע הבא.

תגובות

תגובת ועד הכבאים:

הוועד בחר להציג תחקיר אמיתי עם עובדות אמיתיות אחרי שהתוכנית "עובדה" הביאה מצג שקרי ומנותק מהמציאות. הכתבת שלכם בחרה להתעלם ממידע ברור שהונח לפניה הסותר שחור על גבי לבן סיפור מזעזע שהועלה בעובדה ועל פיו כבאי מת באירוע בגלל שלא היה מאומן לאור עיצומי הוועד. טענה חצופה ופושעת זאת עומדת בניגוד למסמך ברור שנמסר לכם ושמראה כי הכבאי המנוח סיים למעלה מ-97 אחוז מתכנית האימון שלו והיה מוסמך לטיפול בחומרים מסוכנים. במקום לעסוק השקרים היינו מצפים מאתר כמו שקוף לאתר את התחקיר הגנוז ממנו ניתן אולי ללמוד מה הייתה הסיבה האמיתית למותו הטראגי.

אין שחר לסכום המוזכר כאן. ארגון העובדים משתמש בכספי העובדים לניהול שוטף של הארגון ופעילויות רווחה לעובדי המערך כולו, במצב שנוצר היה חשוב לארגון העובדים להציג את האמת לעובדים ולאזרחים.

ישנן עשרות התבטאויות מזעזעות של הנציב כלפי הכבאים. אם הייתם רוצים או מנסים, הייתם מגיעים אליהן בקלות. לא מכירים את התגובה של נציבות שירות המדינה.

שוב עבודה רשלנית: התלונה עדיין עומדת וקיימת ונמצאת בערעור שהוגש ע"י העובדת שהתלוננה. חבל שהכתבת שלכם לא עשתה מאמץ מינימלי לדבר איתה ובחרה להגן על התנהגות פושעת כלפי אישה.

תגובת חברת החדשות הפרטית:

כמי שזכה בפרס מצוינות עיתונאית ע״ש גדעון לב ארי ז״ל (2003) על כתבת יומן שחשפה את היקף המחלות ומקרי המוות הרבים בקרב לוחמי האש וכיצד המדינה מפקירה אותם – יש בי מחויבות לציבור הכבאים שהיא הרבה ומעבר לכל התקשרות עסקית. הערכה שלי אליהם עצומה.

לגופו של עניין – רפופורט חברת החדשות הפרטית נשכרה על ידי ארגון הכבאים הארצי להפקת סדרת סרטים תיעודיים שיחשפו לציבור הישראלי, לראשונה, כיצד מתנהל מערך הכבאות הארצי, בדגש על צמרת הארגון. לצוות ההפקה והתחקירנים שלנו הגיעו עדויות קשות, צילומים והקלטות שאין יותר מדרך אחת לפרש אותם וסיפורים מסמרי שיער מפיהם של לוחמות ולוחמי אש אשר התייצבו מול המצלמות שלנו, הפגינו אומץ רב, ושיתפו.

כל הסרטים מביאים עדויות אמיתיות, אותנטיות – את כולם קיבלנו מהכבאים עצמם.

מערך משפטי מקצועי בחן את הסרטים פריים אחר פריים, שוט אחר שוט ומשפט אחר משפט – כולם נמצאו נכונים, אמיתיים, אמינים ושדירים.

רפופורט חברת החדשות הפרטית הינה החברה הראשונה בישראל והמובילה בארץ בכל הקשור להפקת סרטים המביאים את המסר של לקוחותיה בסגנון עיתונאי (והכל חייב להיות אמיתי!). ביום שבו עזבתי את עבודתי ככתב טלוויזיה בערוץ הראשון , החלטתי להקים חברה אשר, לראשונה, תאפשר גם לגופים וארגונים לספר את סיפורם מבלי להיות תלויים בכלי תקשורת זה או אחר – ולא כפרסומת, אלא כיצירה עיתונאית פרטית מעניינת ואפקטיבית. בדיוק כך נהגנו עם הכבאים היקרים – מהרגע שבו אומת החומר שנחשפנו אליו – חשנו שליחות להפיצו לציבור.

אני וכל רפופורט חברת החדשות הפרטית גאים שעמדנו לצידם של לוחמי האש האמיצים וסייענו בידם להביא את סיפורם, גרסתם לכלל הציבור.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!