ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מה יקרה לנו – אם חלילה יקרה משהו לראש הממשלה?

ראש הממשלה נתניהו מסרב למנות לעצמו ממלא מקום, והחוק הקיים לא מחייב אותו לעשות כן. לא נעים לדבר על תרחיש בו הוא יוצא מתפקוד בשעה שהוא עדיין מכהן - אך זה מסוכן לכולנו / טור דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נאום מקמפיין הבחירות של נתניהו. מתוך ערוץ היוטיוב של בנימין נתניהו

| תומר אביטל / דעה |

אני רוצה להתייחס למשהו לא נעים, אפילו לא נעים בכלל: מה יקרה למדינת ישראל אם חס וחלילה רה"מ בנימין נתניהו ייצא מתפקוד בשעה שהוא עדיין מכהן?

קודם כל אבהיר: זה תסריט שנייחל שלא יקרה לעולם. אבל זה יהיה גם לא אחראי להתעלם מתרחיש שכזה: רק לאחרונה התגלה, למשל, שנתניהו נפגש עם אלוף בצה"ל שלאחר מכן נכנס לבידוד מחשש שנדבק בקורונה מה גם, נתניהו כבר איננו אותו לוחם צעיר בסיירת מטכ"ל – הוא בן 70, ועבר ניתוחים בהרדמה מלאה. בנוסף, שלל פוליטיקאים לוטשים עיניים לכסאו, ולא מתכוונים לוותר בקלות על אופציית הירושה אם חלון ייפתח.

אז למרות שלא נעים לדבר על זה, בדמוקרטיה תקינה צריך להיות ברור לכל מה מתרחש בתסריט בו מנהיג פתאום מפסיק לתפקד, במיוחד כשברקע מתרחש משבר חסר תקדים.

בארצות הברית למשל, סדר הירושה של הנשיא מעוגן בחוקה (ונקרא Line of Succession). אם הנשיא לא יכול לתפקד – זה עובר לסגנו, ואז ליו"ר בית הנבחרים, ומשם לנשיא של הסנאט ואז למזכיר המדינה וכן הלאה. הכל כדי למנוע תוהו ובוהו. בצרפת אם הנשיא נפטר, מתפטר או מוזז מתפקידו עקב בעיות בריאות – מחליף אותו נשיא הסנאט. זה כבר קרה פעמיים.

בנימין נתניהו

בישראל? 

החוק מאפשר לרה"מ למנות ממלא מקום לתפקידו, אך לא מחייב אותו בזה. מה קורה אם רה"מ בוחר להשאיר את משרת מ"מ פנויה? אז הממשלה ברגע האמת תצטרך להתכנס ולהחליט על מינוי ח"כ מסוים בעצמה.

וזה בדיוק מה שצפוי לקרות אם לא עלינו נתניהו לפתע ייצא מתפקוד. נתניהו מסרב למנות ממלא מקום מזה 13 שנה (גם בקדנציה בשנות התשעים, וגם בכל הקדנציות בעשור האחרון).

אם נתניהו חס וחלילה ייצא מתפקוד, או לפתע ייעלם לקריביים – הרגעים שאחריו יהיו בלגן היסטרי.

  1. האם שרי הליכוד יתעלו על שיקולי אגו ותוך דקות יחליטו למי לתת את ההגה? ייתכן שכן, אבל למה להסתכן? מדובר בניהול מדינה, לא במשחק מונופול.
  2. תוסיפו למרק את העובדה שאנחנו רגע אחרי בחירות: הפוליטיקאים תאווי כוח במיוחד, וכבר שנים נלחמים בשקט על אופציית הירושה.
  3. סגנון השלטון של נתניהו ריכוזי ביותר. למעלה מעשור הוא מחזיק בכל המפתחות. אי מינוי מ"מ אומר שלאף שר אין באמת מושג מה קורה פה. אף אחד מהם לא התלמד או נצמד לנתניהו.
  4. לא תהיה שום תקופת חפיפה. יעלה לשלטון אדם מבלי שום תדרוך.
אהוד אולמרט – כיהן כממלא מקום
אין כאמור חובה ‏‎‎חוקית למנות מ"מ (ולדעתי חייבים לתקן זאת בבהילות), ואני מבין את האינטרס האישי של נתניהו. הוא חושש להצמיח יורש. הוא מעדיף כנראה לחיות ב"מדינת הגמדים" בה קשה למתחריו להציב חלופה. אך, לטעמי, מנהיג שאדיש לעתיד עמו, ומבחינתו שיתחולל כאוס ביום שאחריו – איננו מנהיג.
לא משנה מי ינהיג בעתיד את ישראל – צריך להיות לו ממלא מקום קבוע.
**
נתניהו – אף אדם לא גדול יותר מהציבור כולו, והמדינה לא צריכה להיות תלויה כולה באיש אחד. תמנה ממלא מקום.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

כמה שלא נעים לדבר על הנושא, אין ברירה אלא לדבר עליו וחייבים לתקן את החוק – כך שמינוי מ"מ לא יהיה המלצה, אלא חובה. לא משנה אם נתניהו יישאר בשלטון – או שגנץ (או מישהו אחר) יחליף אותו. חייבים לשנות את החוק. זה גדול יותר מסדנת ויפאסנה (כפי שהמלצתי לשניהם לצאת אליה בעבר). זה מהלך מחויב המציאות.

אזכיר: שניים מחמשת ראשי הממשלה האחרונים בישראל יצאו מתפקוד במהלך כהונתם. יצחק רבין ז"ל נרצח (שמעון פרס הושבע מיד כמחליפו, כי לאיש לא היה ספק שהוא מספר 2). כשאריק שרון ז"ל נפל לתרדמת, אהוד אולמרט נכנס לנעליו מיד – כי הוא הוגדר מראש כמ"מ. אולמרט גם מינה מ"מ בעצמו – ציפי לבני.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

7 תגובות

  1. כרגיל , הבחנות נכונות , אבל העם ונבחריו אדישים.
    מבאס (בנוסף לכל התהפוכות הפוליטיות האחרונות)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!