ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מאבקי אגו ובקשת החסינות של נתניהו – הסיבות לאי הקמת הוועדה להתפשטות מחלת הקורונה בכנסת

תזכורת: לקראת הבחירות האחרונות דחפנו, יחד עם 'ישראל ביתנו', להקים ועדות קבועות בכנסת, אחת מהן ועדה מצילת חיים - ההיערכות להתפשטות מחלת הקורונה. הוועדה לא הוקמה לאחר מסמוס של יו"ר הכנסת אדלשטיין ומחלוקת על תפקיד היו"ר. ביום שני יושבעו הח"כים. עליהם לקבל החלטה מיידית להקים את כל הוועדות כדי לפקח על עבודת הממשלה הזמנית. אין יותר זמן למשחקים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בתום דיון סוער על החסינות של ח"כ חיים כץ בתחילת פברואר נשארתי לתוך הלילה בוועדת הכנסת כדי לחזות בהקמת שלוש ועדות קריטיות. אחת מהן, ניחשתן נכון – הוועדה לעניין התפשטות מחלת הקורונה – ועדה מצילת חיים בטווח הזמן המיידי. מדובר היה בסיום משמח למאבק ארוך שניהלנו להקים ועדות בזמן הפגרה האינסופית.

הוועדות אכן הוקמו אך רק על הנייר. הסיבה? – מחלוקת על תפקיד היו"ר.

וכך, בזמן שהממשלה הזמנית שלא זכתה לאמון הציבור ממשיכה לקבל החלטות הרות גורל על המשק ועל חיי האזרחים, הכנסת שנבחרה ומייצגת אותנו – נושלה מתפקידה.

כתף קרה מהליכוד ומכחול לבן

מה בדיוק קרה שם? זה התחיל כשיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין עשה את מירב המאמצים למנוע הקמת ועדות – כל ועדה באשר היא – מאחר ולא היה מעוניין שעל הדרך תקום ועדה שתדון בחסינותו של בנימין נתניהו.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין

זה המשיך בכך שהוועדות הוקמו על אפו ועל חמתו, אך לא הוסכם מי יכהן בתפקיד היו"ר, ובליכוד סרבו לשתף פעולה.

וכך, אנו נחשפים לפגיעה חמורה באינטרס הלאומי של מדינת ישראל מאחר והתנגש באינטרס האישי של הנאשם נתניהו שרצה למנוע דיון בחסינותו, ובמאבקי אגו בין המפלגות השונות. נציין שגם המוטיבציה מלכתחילה להניע את הכנסת להקים ועדות מצד כחול לבן הגיעה בעיקר כדי להסיר את חסינותו של נתניהו. כשפנינו לאורך השנה האחרונה לכחול לבן ודחקנו בהם להקים ועדות – נתקלנו בכתף קרה.

התגובה האחרונה, טרם הבחירות, של כחול לבן לאי הקמת הוועדות הייתה: "אין עדיין סגירה על יו"רים. הוגשה בקשה לאדלשטיין להעלות את הנושא לסדר היום במליאה אך זה טרם קרה". כששאלנו את ח"כ מיקי זוהר על המחלוקת הוא מסר "זה שקר מוחלט. לא היה ויכוח כזה".

לאחר ששאלנו את זוהר האם הציע שמות יושבי ראש לוועדות (היו אמורות לקום שתי ועדות נוספות), הוא מסר: " הציעו לנו כל מיני דברים וחשבו שבפגרת בחירות זה אפשרי לעשות מהלכים חד צדדיים. החלטתי שלא להשתתף בקרקס שלהם, עובדתית ההתנהלות שלהם לא הוכיחה את עצמה". מאדלשטיין לא נמסרה תגובה.

מיקי זוהר

חייבים להחיות את הכנסת מיד

אנחנו לא יודעים כמה זמן יקח להקים ממשלה – ואם היא בכלל תקום. הכנסת חייבת לחזור לעבוד.  לא אחרי ההשבעה – אלא מייד. אפילו אתמול. אין יותר זמן לטקסים וגינונים. אנשים נדבקים בנגיף מסוכן והמשק נכנס למיתון.

ביום שני יושבעו הח"כים. עליהם לקבל החלטה מיידית להקים את כל הוועדות כדי לפקח על עבודת הממשלה הזמנית. אין יותר זמן למשחקים. ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) אומר לנו היום (חמישי): בהנחה שהמנדט אצלנו, נפעל ביום שני בכל המהירות. כמובן ששבענו מהבטחות, ולא נרפה עד שזה יקרה.

אזמ"ע (איך זה משפיע עליך): הכנסת לא מתפקדת יותר משנה ולכן אין פיקוח על ממשלת המעבר. אם הממשלה לא תיערך כראוי לנגיף הקרונה לישראל כראוי, כל אזרחי ישראל ייפגעו מכך ולא משנה מה הם מצביעים בקלפי.

מה אפשר לעשות? המפלגות צריכות להגיע להסכמה שכבר ביום השבעת הכנסת – תתכנס הוועדה המסדרת ותקים מייד את כל הוועדות הקבועות על פי מפתח גודל, וללא קשר לקואליציה-אופוזיציה (שלא קיימות). סיירת השקיפות תדחוק בח"כים לבצע מהלך זה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,912 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.