ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אמיר אוחנה עיכב את פרסום יומנו ולבסוף הסתיר בתוכו 178 פגישות. מה מחק? הפירוט המלא

שר המשפטים אמיר אוחנה עיכב שוב ושוב את פרסום יומנו. לבסוף סידר לעצמו קודם כל כתבה מפרגנת בערוץ 20, ורק אז העביר יומן עשיר בהשחרות לגורמים שביקשו לקבלו על פי חוק. ומה בהשחרות? פגישות עם אהרון ברק, אנשי עסקים ושלל גורמים פוליטיים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"פרסום ראשון" הכריזה הכותרת בערוץ 20, "יומן הפגישות של השר אוחנה נחשף".
בכתבה מפרגנת במיוחד נכתב כי השר אוחנה נאות סופסוף "לחשוף לחלוטין את יומן הפגישות שלו. בלי להסתיר ולו פגישה אחת, או להשחיר בטוש". 

עוד צוין בכתבה: "עם ראש הממשלה נתניהו נפגש השר ביחידות עשר פעמים בחצי שנה האחרונה, מה שמעיד על יחסים קרובים בין השניים. ידוע שנתניהו, שסומך את ידיו על השר, נוטה להתייעץ אתו לא אחת בעניינים שונים".


ועכשיו לעובדות, שמשום מה לא מצאו את דרכן לכתבה המפרגנת: 

  1. אנחנו ב"שקוף" ביקשנו לפי חוק את היומן של אוחנה מזה חודשים. בסדרת ציוצים בטוויטר מתחנו לאורך החודשים האחרונים ביקורת שוב ושוב על אוחנה שמסתיר את יומנו ומאריך את זמן הבקשה בצורה חריגה. מתי קיבלנו את היומן סוף-סוף? יממה לאחר פרסום הכתבה המפרגנת בערוץ 20. בדיעבד, הסתבר, שאותו תרגיל נעשה גם לתנועה לחופש המידע. אוחנה העלים מכולנו את המידע, ולבסוף העביר אותו לכתב שהכין ידיעה מלטפת.
  2. לא רק שהכתבה מפרגנת – היא גם חוטאת לאמת: אוחנה "לא הסתיר" פגישות בטוש, הוא פשוט סיווג אותן כ"פוליטיות" מבלי לפרט עם מי נפגש. נכון, זה הגיוני פה ושם להשחיר פגישות רגישות. כמה פעמים עשה זאת אוחנה בחמישה חודשים? 133 פעם כתב 'פוליטי'. בנוסף נפגש 20 פעם עם 'שופט' ו-25 עם משפטנ/ית. תעיפו מבט.
  3. לכתבה כלל לא צירפו את היומן עצמו, אז לא יכולתם לדעת זאת. 


ולמה לא צירפו? כי אולי אז הקוראים, רחמנא ליצלן, היו מגלים את אינספור ההשחרות.
מה כללו ההשחרות?
אז פגישה אחת, למשל, הייתה עם השופט בדימוס אהרון ברק. פגישה אחרת הייתה עם גיל ברינגר, יועצה לשעבר של ח"כ איילת שקד. לא פחות משלוש פעמים ישב אוחנה עם עו"ד שמחה רוטמן מהתנועה למשילות ודמוקרטיה, מחבר הספר "מפלגת בג"ץ – כיצד כבשו המשפטנים את השלטון בישראל". הפגישות עם רוטמן – שנלחם בעצמו לשקיפות ברשות השופטת – הוסתרו. 

מה עוד הסתיר?

  • פגישה עם מנכ"ל/בעלים של ערוץ i24NEWS. לאחר הדילים האפלים לכאורה שנחשפו בכתבי האישום של רה"מ, לצד פגישותיו הגנוזות של יאיר לפיד עם נוני מוזס, מטריד במיוחד לראות נבחרי ציבור שממשיכים להסתיר פגישות עם מו"לים.
  • פגישה עם חיים רמון. שר המשפטים לשעבר מגבה שוב ושוב את אוחנה בתקשורת.
  • בגרסה המצונזרת תוארה פגישה בנושא 'פוליגמיה'. מסתבר שהיא הייתה עם עמותת רגבים.
  • אוחנה גם לא רצה שתדעו שישב עם יו"ר ומנכ"ל אל על. במקום, נכתב 'נציגים מהמגזר העסקי'.
  • בפגישה שבתיאורה לציבור נכתב 'רישומי קרקע' – ישב אוחנה, מסתבר, עם יו"ר קק"ל.
  • עוד גילינו בהסתרות שהפגישה עם נתניהו נערכה בביתו של רה"מ, ולא במשרדו כפי שהוצג.
  • זה רק חלק קטן. מאות פגישות נוספות הוסרו, ורק בגלל שההסתרה נערכה ברשלנות – גילינו עם מי ישב השר.
חיים רמון. מגבה את אוחנה


כמעט 3,000 איש ואישה כבר עומדים לצידנו במאבק לקידום השקיפות ולמלחמה בשחיתות – ומה איתך?
הצטרפו אלינו ועזרו עכשיו לגייס עוד כתב שיעבוד רק בשביל הציבור.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

יש לאוחנה הרבה מה לעשות בתחומי משרדו. מנתוני משרד המשפטים עולה למשל כי מרגע פתיחת תיק ועד למתן ההכרעה בו יחלפו שלוש שנים לפחות. עינוי הדין – אדיר. תביעות ההשתקה צוברות תאוצה. פרשת רות דוד – פרקליטת מחוז ת"א שלכאורה התערבה באופן פסול בהליכים פליליים – לא נחשפה עד כה במלואה, ונראה כי המערכת משהה את ההזדמנות לבצע בדק בית אמיתי. לצד זה, אין שקיפות יזומה ואבסולטית בניגודי העניינים של השופטים ועוזריהם – אלה שאמונים על הצדק. על פי סקר אחרון של אוניברסיטת חיפה, 28% מהציבור מביעים רמת אמון נמוכה במערכת המשפט. ומה אוחנה עושה בנושא? כבר ראינו שלא הרבה. ומהיומן עולה שעוד אפילו פחות. אוחנה השקיע שעות מרובות מדי שבוע בפוליטיקה – במקום בעשייה למענך.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

מצ"ל? אלה אמות המידה להם אנו מצפים מנבחרי הציבור ששולטים במדינה: להשחיר אך ורק פגישות פרטיות או פגישות רגישות במיוחד. אינספור נבחרי ציבור בשלטון וברשויות המקומיות כבר חושפים יומנים מלאים, ומאפשרים לציבור דין וחשבון אמיתי. אין סיבה להסתפק בפחות. כמו כן, לרשות אוחנה עומדת הזדמנות לחולל שינוי של ממש ברשות השופטת וברשות המבצעת מתוקף תפקידו – כפי שפורט למעלה. צעד ראשון יכול להשיב את אמון הציבור דרך משהו שתלוי אך ורק בו: שקיפות אמיתית ביומנו – במקום תעמולה זולה. כולכם מוזמנים להצטרף לסיירת השקיפות שתלחץ על הנבחרים בנושא – כבר מהקדנציה הקרובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

7 תגובות

  1. כך המנהג במשרד המשפטים, הצלחתם פעם לקבל את היומנים של שי ניצן, ואביחי מנדלבליט?

  2. כתבה מגמתית, רואים שהם עושים השחרת בחירות., מי שלא מבין שהשר נפגש עם גורמים במטרה לחסל את הכנופיה המשפטית, כן אסור שידעו עם מי הוא נפגש לפע ים כי זה יפגע באותם חושפים כתבה חמורה ביותר מגמתית ואף שקרית, הוא לא שופט ואילו השופטים הם אלו שצרכים לחשוף את פגישותיהם הרבה יותר קריטי משר שבקושי חצי שנה שר….

    1. ערן, אוחנה הוא שר כמעט תשעה חודשים, והוא עובד אצלנו, הציבור.
      על סמך מה אתה קובע "זה יפגע באותם חושפים כתבה חמורה ביותר מגמתית ואף שקרית"? היומן בידיך? אולי תבדוק מתי הוא לא השתתף בפגישות פוליטיות וממש עבד?

  3. לפחות הוא עובד שלא כמו לפיד שמקבל כסף בחינם ממדינת ישראל ואינו נמצא בכנסת ולא בועדות , טס כל הזמן לחול בהזמנה של עשירים ….

  4. השחיתות? איפה לא? איפה אין?
    רוצים להעלות את גיל הפגישה לנשים מ-62 ל-64.
    המשמעות: הנשיל לא יקבלי את כספם בסדר גודלשל כ-70-100 אלף ש"ח. מביטוח לאומי. כסף זה מועבר למשרד האוצר למימון העלאות שכר לח"כים לשרים מנכ"לים ועוד. למעלה מ-100 אלף איש בצמרת ייהנו מכספים של הנשים בגילאי 62.
    בכל שנה יותר ממליארד ₪ רק למימון תוספות שכר פרועות. גם ככה השכר גבוה ולא מוצדק.45,000- 95,000 ₪.
    על מה ולמה?
    שודדים בכיף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!