ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תחנת ניטור האוויר בקרית מוצקין עדיין מנותקת והרשויות לא מצליחות לחבר אותה מחדש – סיפור קפקאי על ניטור אוויר

מאז הכתבה האחרונה שלנו בנושא, עיריית קריית מוצקין ממשיכה לגלגל אחריות, חברת המים המקומית שהייתה אמורה לחבר את התחנה הודיעה שהיא כבר לא בעניין, והמשרד להגנת הסביבה מתעדכן דרכנו על הנושא. רצינו לבדוק מה קורה עם התחנה ומצאנו את עצמנו מתווכים בין הגורמים השונים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ביולי האחרון חשפנו כאן כי עיריית קריית מוצקין ניתקה תחנה לניטור אוויר מהחשמל בפברואר 2019, מאחר וחששה כי הדירוג יפגע בתדמית העיר. "לקחו אותנו ושמו אותנו העיר הכי מזוהמת בארץ מבחינת תחבורה. אנחנו הוצאנו מאז את התחנה מהחשמל. אתה לא יכול להתמודד עם טיפשות, אז ניתקנו…", כך תיאר אז סגן ראש עיריית קרית מוצקין, יוסי מרקוביץ', את הדרך בה בחרה העירייה להתמודד עם העניין.

מאז, אנחנו ממשיכים לעקוב בדריכות אחר חיבור התחנה לשקע החשמל.

מדיניות המשרד להגנת הסביבה דוגלת במדידה במקומות בעייתיים. כך לדוגמא, הוקמה תחנה קבועה במזרח כפר סבא לאחר תלונות תושבים על זיהום אוויר ומטרדי ריח. בגבעתיים, הוחלט לסגור תחנה לאחר 15 שנות פעילות בהן לא נרשם זיהום אוויר חריג מתחנות אחרות בגוש דן. היכן שיש חשש לזיהום גבוה – שם מודדים. בכביש 4 העובר בשטח השיפוט של מוצקין נמדד זיהום גבוה, ובאוקטובר 2018 החלה לעבוד התחנה, שכאמור נותקה באופן ייזום על ידי העירייה ארבעה חודשים לאחר מכן.

בשבועות האחרונים חזרנו אל הרשויות על מנת לבדוק מדוע התחנה עדיין מנותקת.

במשרד להגנת הסביבה ספרו לנו שהם משקיעים מאמצים רבים לטובת הפעלת התחנה בהקדם, ושהנושא נמצא בטיפול חברת המים 'מי כרמל'. "נשמח אם נוכל לעדכן בקרוב התקדמות חיובית, ואנחנו מעריכים את העובדה שאתה ממשיך לעקוב אחר הנושא. העיכוב בחיבור התחנה לחשמל נובע מליקויים שעל תאגיד מי-כרמל לתקן, ועד שעניין זה לא יטופל – לא ניתן יהיה לגשת לבדיקה חוזרת של חברת החשמל שתאשר את חיבור התחנה. לקבלת סטטוס על תיקון הליקויים ניתן לפנות במקביל לתאגיד מי-כרמל."

אז פנינו למי כרמל, ושם מסרו לנו שנגמר להם הרצון הטוב והם כלל לא מתכוונים לחבר את התחנה בגלל עלויות התיקון הגבוהות. "מי כרמל אינה אחראית כלל על אספקת החשמל לתחנת הניטור. שוחה של מינהלת התאגידים באזור שהוצפה פגעה בציוד חשמלי ומי כרמל התנדבו לסייע על ואף להשקיע בכך כסף תיקון ראשוני, אולם יש שם נזק גדול ונדרשת השקעה. מן הראוי שעיריית מוצקין שהתחנה בתחום שיפוטה תפתור את הבעיה."

חזרנו למשרד להגנת הסביבה ועדכנו אותם שב'מי כרמל' לא מתכוונים לחבר את התחנה, והמשרד השיב שהוא פנה שוב לעירייה על מנת שתסייע בחיבור החשמל.

לתגובה המלאה:

"המשרד להגנת הסביבה רואה חשיבות רבה בחיבור תחנת הניטור, עשה כל שלאל ידו כדי שהדבר יקרה ומשקיע בכך מאמצים מרובים.

לאור העובדה שתהליך המתוכנן לחיבור מקור החשמל דרך פילר של מי כרמל אכן לא יוכל להתבצע, המשרד להגנת הסביבה פנה שוב לעירייה לסיוע בחיבור החשמל, כדי שתפנה לחברת חשמל בהסדרת חיבור קבוע לתחנת הניטור. נשמח לעדכן אותך ואת קוראיך במציאת פתרון לנושא, שכפי שאתה רואה לא יורד מסדר היום אצלנו."

פנינו לעירייה משם נמסרה לנו תגובה ארוכה (שתוכלו למצוא את כולה כאן): "לאחר שיחות הבהרה ושיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה תחנת הניטור שיזמה עיריית קריית מוצקין, תמשיך ותפעל לאחר שחברת החשמל וגורמים נוספים יסדירו את הסוגיה."

העירייה הוסיפה גם איום בתביעה על עמותת אדם טבע ודין שכתבה דו"ח שהצביע על רמת זיהום האוויר באזור.

למרות הניסיונות החוזרים להבין מדוע נותקה התחנה, טרם הצלחנו.

האחריות מועברת שוב ושוב בין המשרד להגנת הסביבה, הרשות המקומית, חברת המים וכעת הצטרפה גם ישות נוספת שאנחנו לא מכירים ולא בטוחים איך לפנות אליה – "גורמים נוספים".

דבר אחד בטוח: זיהום האוויר לא ישתנה אם יפסיקו לדווח עליו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השבועי החדש שלנו, עם כל הכתבות והתחקירים של "שקוף" ו"העין השביעית" בנושאי סביבה, לצד חדשות משבר האקלים מהארץ ומהעולם.